قهرمانان کوچک

قناعت گفت:حمایت از تولید ملی و جریان سازی در بخش هنر از جمله مواردی بود که دغدغه ما بود، چرا که ما می‌بینیم که پرداخت به این موضوع در سطح کشور تنها در حد شعار اتفاق افتاده است.

به گزارش مشرق، در این میان همچنان هستند کسانی که در بحبوحه بی‌توجهی‌ها، با علاقه دست به تولید آثاری در این حوزه می‌زنند و تلاش دارند تا جای خالی آنها را پر کنند. آقای حسین قناعت از جمله این افراد است که مدتی است در این حوزه با نگاهی نو حضور دارد و این روزها نیز فیلم «قهرمانان کوچک» او روی پرده رفته است، فیلمی که بازخوردهای زیادی را از سوی اهالی فرهنگ وهنر داشته است.

اخیراً وزیر ارشاد در توییتی درباره آن نوشت «دخترم با مادرش به دیدن فیلم قهرمانان کوچک» رفته بود، سینمای کودک موضوع نویی را تجربه می‌کند: «خرید کالای ایرانی. فیلم را پسندیده بود.» این موضوع بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با کارگردان این اثر که در هفته گذشته عنوان سومین فیلم پرفروش هفته را کسب کرد، داشته باشیم.


قناعت ابتدا درباره بازخوردی که از سوی وزیر ارشاد و برخی دیگر از هنرمندان داشت گفت:  من از آقای وزیر تشکر می‌کنم که این حمایت را انجام داد، همچنین در خبرها دیدم که آقای لشکری قوچانی، تهیه کننده فیلم قاتل اهلی هم نگاه مثبتی به این اتفاق داشته و پیامی را برای حمایت از فیلم در فضای مجازی منتشر کرد . از ایشان هم تشکر می‌کنم. این اتفاق برای من جای شادمانی دارد که فیلم، هم توانسته با بچه‌ها ارتباط برقرار کند و هم با بزرگسالان، رخدادی که از ابتدا با هدفی که ما دراین اثر داشتیم همراه بود، یعنی حمایت از تولید داخلی، در کنار یک فیلم رزمی و کمدی شاد.


وی درباره شکل گیری این فیلم و نگرانی‌هایی که شاید در ابتدا درباره ورود به حوزه کودک در سایه کم توجهی به سینمای کودک و نوجوان وجود دارد، افزود: جرقه اصلی این کار را آقای علی عبدی و پرویز امیری زدند که سرمایه گذاران و مالکان فیلم هستند. این 2 نفر تنها حامیانی بودند که از روز اول که صحبت این قصه شد تا امروز، همراهی‌ام کردند. در این میان حمایت از تولید ملی و جریان سازی در بخش هنر درباره این موضوع، از جمله مواردی بود که دغدغه این عزیزان هم بود، چرا که ما می‌بینیم که پرداخت به این موضوع در سطح کشور تنها در حد شعار اتفاق افتاده و کار جدی صورت نگرفته. همچنین خود من هم نگران بودم که یک وقت این کار کلیشه‌ای و شعاری از آب دربیاید، اتفاقی که از آن فراری هستم و در این سال‌ها هم تلاش کردم تا فیلم سفارشی نسازم، به همین دلیل نگران این اتفاق بودم، اما وقتی که تحقیقاتی را انجام دادم، خانواده‌هایی را دیدم که به خاطر بحث قاچاق کالا و عدم توجه مردم به اجناس داخلی، گرفتار مشکلاتی شده‌اند که جای تأسف دارد.


 
انعکاس یک پیام ملی در فضای کمدی و شاد


او ادامه داد: از سوی دیگر اگر کیفیت کالایی که تولید داخلی است پایین باشد، تولیدکننده باید وارد فضای رقابتی شده و تلاش کند تا محصول بهتری را تولید کند. از همین رو زمانی که تحقیق کردم دیدم این مساله بغرنجی است که باید روی آن کار شود، این روزها برخی از مردمی که به شمال می‌روند تفریح شان خرید اجناس ارزان قیمت چینی است و همه این موارد نارحت کننده‌اند؛ به همین دلیل به نوعی احساس وظیفه کردم و دلم قرص شد که به عنوان یک فیلمساز ایرانی می‌خواهم کاری کنم که وظیفه‌ام است. من برای نوشتن هر طرح فیلمی تقریباً یک هفته وقت می‌گذارم، اما برای این کار حدود یک ماه زمان گذاشتم و در این مدت فکر می‌کردم که چه باید کرد تا جذابیت فیلم از پیامش بیشتر باشد؛ به همین دلیل سراغ تکواندو برای بچه‌ها رفتیم و فضای کار را به سمت یک فیلم رزمی پیش بردیم. الان زمانی که شما فیلم را می‌بینید 95 درصد آن دارای فضای سرگرم کننده است و سعی شده تا بدون بولد کردن آن پیام و شعاری شدنش، به این موضوع بپردازیم.


 
فروش کم سابقه یک کار کودک


استقبال از این فیلم موضوع دیگری بود که قناعت درباره‌اش گفت: با وجود  فضایی که از آن گفتم، بیننده در وهله اول با یک کار کمدی شاد و رزمی روبه رو می‌شود اما در آن پیام مورد نظر هم وجود دارد؛ از همین رو ما شاهد فروش خوبی برای قهرمانان کوچک بودیم، اتفاقی که به گونه‌ای حتی فراتر از انتظار ما بود و من خیلی خوشحالم که مخاطب توانسته با آن ارتباط برقرار کند و فیلم فروش خوبی داشته باشد. من هم امیدوارم که این فروش ادامه داشته باشد، چرا که این اتفاق نه تنها موجب سرگرمی و شادی بینندگان می‌شود، بلکه علاوه بر تولید ملی، به نوعی موجب حمایت از سینمای کودک هم می‌شود.  


انتخاب بازیگران و چیدمانی که در این فضا وجود دارد، جزو مواردی بود که وی درباره‌اش بیان کرد: از بین بازیگران کودک که من با برخی از آن‌ها کار کرده بودم، چون آن‌ها قهرمانان فیلم دزد و پری 2 هم بودند، اما برای بازیگران بزرگسال تعدادی از آن‌ها جزو بازیگرانی بودند که قبل‌تر با آن‌ها همکاری داشتم و از این اتفاق راضی بودم، چهره‌هایی مثل ارژنگ امیر فضلی، نادر سلیمانی، رامین ناصرنصیر، شهرام قاعدی، بهنوش بختیاری، افشین سنگ چاپ و ... که سعی کردم بازهم در این کار این همکاری شکل بگیرد. من حتی در زمان نوشتن هم حواسم هست که آن نقش را برای چه کسی می‌خواهم بنویسم. در مورد چهره‌های دیگری چون بیژن بنفشه خواه و برزو ارجمند هم از آن‌ها دعوت کردیم تا در کار حاضر شوند.

عدم استقبال از کار کودک توسط برخی بازیگران


وی همچنین درباره سختی‌های جذب بازیگر برای کار کودک، گفت: برخی از بازیگران چندان از حضور در کار کودک استقبال نمی‌کنند، حال شاید این فیلم و فروش آن باعث شود که برخی از بازیگرانی که کار را جدی نمی‌گیرند، به این سمت جلب شوند. من هم در این کار سعی کردم تا جدا از کسانی که نسبت به سینمای کودک کم لطف‌اند، بازیگرانی را انتخاب کنم که قبلاً در نقش‌های تلخ دیده نشده‌اند و کودک از آن‌ها ذهنیت خاصی ندارد. در این میان نباید فراموش کرد که بازیگران هر کاری ویترین آن هستند و برای اکران و دیده شدن فیلم به آن‌ها نیاز است.قناعت در پایان، با اشاره به نقش مؤثر دو سرمایه گذار و مالک اصلی این فیلم یادآور شد: برای تهیه کنندگی این فیلم ابتدا قرار بود آقای پرویز امیری که از تهیه کنندگان با سابقه تلویزیون هستند، این سمت را داشته باشند؛ اما اداره ارشاد این اجازه را به ایشان نداد و ما هم از کارت و امتیاز تهیه کنندگی فرد دیگری استفاده کردیم، وگرنه کلیه زحمات این پروژه و حمایت‌هایی که اتفاق افتاد، از روز اول تا به امروز،با همراهی علی عبدی و پرویز امیری صورت گرفته و من می‌خواهم از همراهی آن‌ها کمال قدردانی را داشته باشم.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس