کد خبر 788524
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰
یادداشت نمایه

شرط ولایت‌پذیری از معصوم اطاعت است نه انانیت (برای خود چیزی قائل بودن)؛ امید است که مردود نشویم.

به گزارش مشرق، «فرهاد ملا امینی» در یادداشت روزنامه «وطن امروز» نوشت:

در روایتی آمده است مأمون رقّی نقل می‌کند: خدمت حضرت صادق علیه‌السلام بودم که سهل بن حسن خراسانی وارد شده، سلام کرده، نشست. عرض کرد: یابن رسول‌الله! چقدر شما رئوف و مهربان هستید. شما امام هستید، چرا دفاع از حق خود نمی‏کنید با اینکه بیش از ۱۰۰ هزار شیعه شمشیر زن دارید. فرمود: بنشین خراسانی، خدا جانب تو را رعایت کند.


به کنیزی به نام حنیفه فرمود تنور را بیفروزد. تنور افروخته شد چنانکه یکپارچه آتش شد و قسمت بالای آن سفید شد. بعد رو به مرد خراسانی کرده، فرمود: برو بنشین داخل تنور. خراسانی با التماس گفت یابن رسول‌الله! مرا به آتش مسوزان. از جرم من درگذر، خدا از تو بگذرد. فرمود: تو را بخشیدم.


در همین موقع هارون ‏مکی‏ وارد شد، یک کفش خود را با انگشت گرفته بود. عرض کرد: السلام علیک یابن رسول‌الله! امام فرمود: نعلین را از دست بینداز برو داخل تنور بنشین. نعلین را انداخت و داخل تنور نشست. امام شروع کرد با خراسانی به صحبت کردن از جریان‌های خراسان مثل اینکه در خراسان بوده. بعد فرمود: خراسانی برو ببین در تنور چه خبر است. به جانب تنور رفت دید چهارزانو در تنور نشسته. از تنور خارج شد و به ما سلام کرد. امام علیه‌السلام فرمود: از اینها در خراسان چند نفر پیدا می‏شود؟


عرض کرد: به خدا قسم یک نفر هم نیست، نه به خدا یک نفر پیدا نمی‏شود. فرمود: ما در زمانی که ۵ نفر یاور نداشته باشیم قیام نخواهیم کرد. ما خودمان موقعیت مناسب را بهتر می‌دانیم.(۱)


آنچه در این روایت اهمیت دارد زمان مردود شدن مرد خراسانی است. همگان می‌اندیشیدند او زمانی مردود شد که داخل در آتش نشد، در حالی که اینطور نیست اهل بیت عصمت و طهارت سلام‌الله‌علیها پادشاهان ملک سخن هستند و با هرکس به اندازه فهم او سخن می‌گویند. حال اگر جواب امام صادق(ع) را واکاوی کنیم به نکات جالبی می‌رسیم. مرد خراسانی از امام می‌خواهند تا ایشان دست به قیام بزنند ولی امام از او می‌خواهند در تنور روشن برود؛ آیا این جواب می‌تواند مناسب کسی باشد که چنین پیشنهادی می‌دهد؟


آیا هرکس کنار پیامبر(ص) یا امیرالمومنین(ع) می‌جنگید چنین اعتقادی داشت؟ اگر چنین بود پس سایر وقایع تاریخی چگونه به وقوع پیوست؟ آیا ابن ملجم در سپاه امام علی(ع) نبود؟ آیا شمر جانباز جنگ صفین نبود؟ و... مگر هرکس که در جنگ شرکت می‌کند الزاما باید کشته شود؟ ولی کسی که در تنور می‌رود قاعدتا خواهد سوخت، پس چرا امام اینگونه پاسخ می‌دهد؟ نکته همین جاست، امام(ع) با مرد پیشنهاددهنده جدل نمی‌کند و مسائل پیچیده سیاسی را برای او شرح نمی‌دهد و مثلا نمی‌گوید من با نظام سلطه می‌جنگم و مبارزه با سلطه‌گر در مرتبه بعدی قرار دارد، بلکه جوابی به او می‌دهد که هم در تاریخ بماند، هم عینی باشد و هم مرد را وادار به خودسازی کند، اگرنه امام(ع) می‌تواند با تصرف ولایی خود بسیاری از معادلات را برهم بزند. آیا امام حسین(ع) از حر یا دیگرانی که از جناح مقابل به ایشان پیوستند خواست در تنور بروند و خلوص خویش را اثبات کنند؟ می‌دانیم که اینگونه نبوده است.


این فرد خراسانی با در تنور نرفتن مردود نشد، بلکه او وقتی مردود شد که به خود اجازه داد به امام معصوم(ع) پیشنهاد دهد (بدین معنا که می‌خواست امام(ع) را از جهل خارج کند) و در واقع فراموش کرد پیامبر(ص) فرمود: «ای مردم آنچه بعد از من پناهگاه شماست را برای شما معین کردم و امام شما را برای شما روشن کردم، آنکه دلیل و هدایتگر شماست را روشن کردم و آن برادر من علی بن ابیطالب است و علی در میان شما همانند من در میان شماست، اطاعت او اطاعت من است و معصیت او معصیت من است، در دین‌تان از علی بن ابیطالب تقلید کنید و از او در تمام امورتان اطاعت کنید، تمام آنچه را که خداوند عالم به من تعلیم کرده است من به علی بن ابیطالب تعلیم کردم و از او و اوصیای او یاد بگیرید، اینها را آموزش ندهید و از اینها مقدم نشوید و اینها از شما اعلم هستند و از شما بهتر هستند سپس نشستند».(۲)


پس شرط ولایت‌پذیری از معصوم اطاعت است نه انانیت (برای خود چیزی قائل بودن)؛ امید است که مردود نشویم.
----------------------------------
پی‌نوشت
۱- مجلسی، محمدباقر بن محمد تقی، زندگانی حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام (ترجمه جلد ۴۷ بحار الأنوار)- تهران، چاپ دوم، ۱۳۹۸ ق.
۲- کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏۲، ص۶۴۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس