حاج قاسم نمایه

«مایکل روبین» کارشناس امریکن‌انترپرایز با اعتراف به نقش مهم سردار سلیمانی در گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران، حاج قاسم را وزیر خارجه دوم ایران و عامل موفقیت تهران در دیپلماسی خاورمیانه‌ می‌داند.

سرویس جنگ نرم مشرق - نفوذ استراتژیک روزافزون ایران در غرب آسیا (خاورمیانه) به همان اندازه که برای آمریکایی‌ها تلخ است، نقل محفل اندیشکده‌های این کشور نیز هست. بدون اغراق می‌توان گفت هفته‌ای در این اندیشکده‌ها نمی‌گذرد، مگر آن‌که گزارشی درباره چگونگی برخورد با این نفوذ همه‌جانبه و قدرت نرم و سخت و تعیین‌کننده منطقه‌ای ایران نوشته شود. مشرق نیز طی هفته‌های اخیر فقط تعداد بسیار محدودی از این گزارش‌های تحلیلی را در اختیار مخاطبان قرار داده است که می‌توانید آن‌ها را از این‌جا، این‌جا، این‌جا، این‌جا، این‌جا و این‌جا بخوانید.

نگاهی گذرا به گزارش‌های اندیشکده‌های آمریکا درباره قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، صرف‌نظر از این‌که موضوع این گزارش‌ها قدرت نرم ایران باشد و یا قدرت سخت ایران، یا ظرفیت‌های تأثیرگذاری تهران بر تحولات غرب آسیا (خاورمیانه) باشد و یا توان موشکی، دست‌کم دو واقعیت را به وضوح آشکار می‌کند: اولاً، پرتکرارترین کلیدواژه در این گزارش‌ها، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» است؛ و دوماً، هر جا صحبت از سپاه پاسداران می‌شود، بلافاصله نقش نیروی قدس و فرمانده این نیرو یعنی سرلشکر قاسم سلیمانی نیز پررنگ می‌شود.

اندیشکده‌های آمریکایی، حاج قاسم سلیمانی را مهم‌ترین بازیگر در عرصه استراتژی منطقه‌ای ایران می‌دانند

اشاره ترامپ به تحریم سپاه پاسداران در سخنرانی روز جمعه (۲۱ مهر ۹۶) وی درباره استراتژی جدیدش مقابل ایران نیز تأییدی بر همین واقعیت است که رئیس‌جمهور آمریکا از قدرت منطقه‌ای کشورمان به ستوه آمده و درصدد است تا از خط قرمز مستأجرهای قبلی کاخ سفید عبور کند و نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد تا بلکه با تحریم این سازمان بتواند مهم‌ترین اهرم ایران برای دست‌یابی به اهدافش در منطقه را از کار بیندازد.

این تصمیم ترامپ علیه سپاه پاسداران، در عین خودداری او از به‌اصطلاح پاره کردن توافق هسته‌ای با اختیار قانونی‌اش، به خوبی نشان می‌دهد که اگرچه وی به حماقت شهرت پیدا کرده، اما حتی او هم می‌داند که «اگر» توافق هسته‌ای را صرفاً یکی از عوامل مؤثر در تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی ایران بدانیم، قطعاً سپاه پاسداران، به تنهایی، زمینه‌ساز چندین و چند عامل بزرگ‌تری است که بازیگران مهمی را در غرب آسیا (خاورمیانه) در تیم ایران گرد هم آورده است. به اعتقاد بسیاری از اندیشکده‌های آمریکایی، این موفقیت سپاه پاسداران بیش از هر چیز دیگری، تحت تأثیر فرماندهی و تدبیر سرلشکر قاسم سلیمانی است.

اعتراف بی‌بی‌سی درباره حاج قاسم سلیمانی (زبان فارسی)

قاسم سلیمانی؛ از فرمانده جنگ تا وزیر خارجه

در همین رابطه، پایگاه اینترنتی مجله آمریکایی «واشینگتن‌اگزمینر» چندی پیش طی گزارشی[۱] به قلم «مایکل روبین» مقام سابق پنتاگون و کارشناس امور ایران و غرب آسیا (خاورمیانه) در اندیشکده «مؤسسه امریکن‌اینترپرایز» به نکته‌ای قابل‌توجه درباره سردار سلیمانی، یکی از مهم‌ترین مهره‌های سپاه پاسداران، اشاره می‌کند. روبین که دیدگاه‌هایش درباره ایران به دلیل زندگی کردن او در کشورمان بعد از انقلاب اسلامی برای تحلیلگران آمریکایی بسیار حائز اهمیت است، در وصف شخصیت قاسم سلیمانی می‌نویسد: «اگر از بسیاری از ایرانی‌ها درباره سلیمانی بپرسید، او را به عنوان یک قهرمان توصیف می‌کنند» چراکه در کنار بسیاری از مقامات ایران که «صحبت» می‌کنند، قاسم سلیمانی «عمل» می‌کند.

روبین سپس نمادی از حضور عملیاتی سرلشکر سلیمانی در صحنه نبرد را انتشار تصویری می‌داند که این فرمانده ایرانی در آن، با سربازان ایرانی و غیرایرانی در جبهه‌های جنگ علیه داعش در عراق چای می‌نوشد. وی در ادامه برای آن‌که مخاطبان آمریکایی‌اش جایگاه سلیمانی در دیدگاه مردم ایران را درک کنند، او را با «جیمز متیس» وزیر دفاع کنونی آمریکا مقایسه می‌کند که از دیدگاه روبین «یک سربازِ واقعاً سرباز [و جنگ‌دیده]» است.

کارشناس امریکن‌اینترپرایز البته نقش قاسم سلیمانی در عراق و سوریه را صرفاً فرماندهی عملیاتی و جنگی نمی‌داند، بلکه می‌نویسد: «سلیمانی رفته‌رفته در عراق و نقاط دیگر منطقه، وجهه‌ای متفاوت را پیدا کرده است: چهره یک دیپلمات معامله‌گر و ماهر.» روبین در ادامه اذعان می‌کند: «در حالی که تا پیش از این، مقامات آمریکایی تمام شب را با سیاستمداران عراقی در اتاق‌های پر از دود جلسه می‌گرفتند تا با سختی به اتفاق‌نظر برسند یا از عراقی‌ها امتیاز بگیرند، اکنون به دلیل شخصیت سفیرانی که واشینگتن به بغداد می‌فرستد، ترس از امنیت، و یا صرفاً طراحی [سیاست‌های متفاوت درباره عراق در کاخ سفید]» نقش هماهنگی عملیاتی و سیاسی با عراقی‌ها اکنون به ایران واگذار شده است.

از نظر کارشناس امریکن‌انترپرایز، تصویر چای نوشیدن سردار سلیمانی در عراق، نماد حضور عملیاتی وی در منطقه است

حضور دیپلماتیک سردار سلیمانی در غرب آسیا (خاورمیانه)

مایکل روبین که سابقه زیادی در تعریف کردن از ایران یا ایرانی‌ها ندارد، در اعترافی نادر مثال‌هایی از نقش دیپلماتیک سردار سلیمانی را این‌گونه بیان می‌کند: «هم‌زمان با بروز بحران کرکوک، این سلیمانی بود که میان «اتحادیه میهنی کردستان»، شبه‌نظامیان شیعه و دولت فدرال عراق توافقی ایجاد کرد که موجب جلوگیری از خون‌ریزی شد. هم‌چنین اگرچه بحث‌های زیادی در مورد فرقه‌گرایی ایران وجود دارد، اما حتی سیاستمداران سنی هم برای آن‌که کار خود را پیش ببرند، صدای خود را به گوش دیگران برسانند و آتش تنش‌ها و بحران‌ها را خاموش کنند، به بحث و مذاکره با سلیمانی روی می‌آورند.»

نویسنده گزارش به نقش سرلشکر سلیمانی در سوریه نیز اشاره می‌کند و می‌نویسد: «این [نقش دیپلماتیک قاسم سلیمانی] فقط هم در عراق نیست، بلکه سلیمانی در سوریه نیز حضور دارد. وی علاوه بر کمک به تثبیت قدرت حکومت بشار اسد و حزب‌الله و تسهیل اعزام نیروهای ایرانی به سوریه، به تشکیل ائتلاف‌های قبیله‌ای و سیاسی نیز کمک می‌کند و این ائتلاف‌ها موازنه قدرت را به سود اسد تغییر می‌دهند.» روبین سپس این‌گونه نتیجه می‌گیرد که وجود قاسم سلیمانی در ایران به این معناست که تهران نه تنها یک استراتژی منطقه‌ای دارد، بلکه افرادی را هم دارد که این استراتژی را هماهنگ و اِعمال می‌کنند.

این کارشناس آمریکایی در بخش پایانی گزارش خود با طعنه به توافق هسته‌ایِ دولت اوباما با ایران، توضیح می‌دهد که اگرچه «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا توافق هسته‌ای را با محمدجواد ظریف امضا کرد، اما ایران یک وزیر خارجه دیگر نیز دارد که توافق‌های این کشور در غرب آسیا (خاورمیانه) را امضا می‌کند و او کسی نیست جز قاسم سلیمانی. به عقیده نویسنده، واشینگتن هر قدر هم که از نفوذ ایران در عراق شاکی و ناراحت باشد، باز هم تا زمانی که وزارت خارجه این کشور و پنتاگون حاضر نشوند با مقامات عراق، آن‌گونه ارتباط برقرار کنند که سلیمانی ارتباط برقرار می‌کند، نباید انتظار داشته باشند عراقی‌ها تعهدات کاخ سفید نسبت به بغداد را جدی بگیرد.

روبین در نهایت می‌نویسد: «برت مک‌گورگ، نماینده ویژه آمریکا در عراق، توانایی‌های خود به عنوان یک دیپلمات را اثبات کرده است، اما به اندازه سلیمانی «پای کار» نیست، و به علاوه، عراقی‌ها معتقدند که وی از جانب کاخ سفید اختیاراتی را ندارد که سلیمانی از جانب رهبر ایران از آن‌ها برخوردار است.» ایران‌شناس اندیشکده مؤسسه امریکن‌اینترپرایز به وضوح خطاب به مقامات کنونی کاخ سفید نیز هشدار می‌دهد: «کسی که می‌ترسد وارد زمین [رقابت و جبهه جنگ] شود، نمی‌تواند روی نتیجه بازی تأثیر بگذارد.»

حاج قاسم علاوه بر فرماندهی نظامی جنگ علیه داعش، نفوذ استراتژیک ایران در دل ملت‌های منطقه را نیز تعمیق می‌کند

دیپلماسی حاج قاسمی به جای دیپلماسی برجامی

گزارش مایکل روبین، اولین مورد از گزارش‌هایی نیست که اندیشکده‌های آمریکایی در آن‌ها به نقش تعیین‌کننده سرلشکر سلیمانی در تحصیل و اِعمال قدرت منطقه‌ای ایران و بعکس محروم بودن آمریکا از وجود شخصیتی که حتی قابل‌مقایسه با سردار سلیمانی باشد، اعتراف می‌کنند. هم‌چنین، این گزارش‌ها منحصر به همین چند روزِ اخیر و بعد از سخنرانی ترامپ و تهدید او به تحریم سپاه پاسداران هم نیست. به عنوان مثال، اندیشکده «مؤسسه واشینگتن برای سیاست خاور نزدیک» نیز اخیراً طی گزارشی با بررسی راه‌های پیش روی ترامپ برای تلاش در جهت «مهار و عقب راندن شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران»، به نقش قاسم سلیمانی در هماهنگی و جهت‌دهی به قدرت منطقه‌ای ایران اعتراف کرده است (گزارش مشرق در این‌باره را از این‌جا بخوانید).

مؤسسه واشینگتن در این‌باره می‌نویسد: «در ایران، نهادهای مختلفی در شکل‌گیری و تقویت نیروهای نیابتی نقش دارند، اما می‌توان به یک شخصیت محوری اشاره کرد که بر بسیاری از پروسه‌های لازم برای حمایت از شبه‌نظامیان تحت حمایت تهران «سوار» است: این فرد کسی نیست جز سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران.» «مایکل نایتس» نویسنده گزارش مؤسسه واشینگتن نیز مانند مایکل روبین به عدم وجود فردی مانند سردار سلیمانی در آمریکا اعتراف می‌کند و خطاب به دولت ترامپ یادآور می‌شود: «اکنون جای طرح این سؤال است: «قاسم سلیمانی» ما کیست؟»

گزارش‌های اندیشکده‌های آمریکایی از یک سو، و تأکید ترامپ در سخنرانی اخیرش درباره استراتژی ضدایرانی دولت جدید آمریکا از سوی دیگر، باز هم یک نکته را در تقابل میان آمریکا و ایران روشن کرده‌اند: چنان‌که رهبر انقلاب نیز بارها تأکید کرده‌اند، هر کشوری که مقابل آمریکا یک قدم به عقب برود، نباید منتظر باشد تا آمریکایی‌ها نیز یک گام به عقب بردارند، بلکه باید بداند که آمریکایی‌ها قطعاً یک قدم جلوتر خواهند آمد.

رهبر انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که عقب‌نشینی مقابل آمریکا نتیجه‌ای جز جسورتر شدن این کشور ندارد

سرنوشت مذاکرات و توافق هسته‌ای پس از تغییر دولت در آمریکا اکنون در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است و ممکن است با یک امضای ترامپ، خورشید برجام غروب کند. این وضعیت، نتیجه عقب‌نشینی مقابل آمریکا و تن دادن به مذاکره با این کشور و اعتقاد به قابل‌اعتماد بودن واشینگتن و یا دست‌کم کشورهای اروپایی است (گزارش مشرق را از این‌جا بخوانید).

توافق هسته‌ای با آمریکا، نتیجه یک نوع از دیپلماسی و قدرت منطقه‌ای ایران (به اعتراف آمریکایی‌ها) نتیجه نوع دیگری از دیپلماسی است. با این حال، به وضوح مشخص است که دیپلماسی از نوع «حاج قاسمی»، بسیار موفق‌تر بوده و احتمالاً تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران نیز به خیال خام تکرار تجربه دیپلماسی برجامی این‌بار در مورد تعهد ایران به «مقاومت» است.


[۱] Iran's real foreign minister isn't who you think it is Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 23
  • شهروند RO ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    ایشون یک سردار مرد به معنای واقعی هست وزیر امورخارجه اول بودن هم براش کوچیکه جوانان ایران و کشورهای آزادی خواه عاشق این مرد هستن...
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      75 9
      خوش بحال رهبر عزیزمون که سربازانی اینچنین دارد . خوشبحال امت اسلام و آزادگان جهان که از وجود چنین رهبری بهره مندند . -------------------------------------------------------------------------------------- سردار سلیمانی وزیر امو خارجه ی اول است در حقیقت . این بزرگوار در قلب مردم آزاده دنیاست .
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      64 7
      کم لطفی میکنید واقعا" متاسفانه . ایشان در صدر خارجه و در قاب ملل هستند . ---------------------------------------------------------------- دیگران کارخراب کن های خارجه اند .
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    93 13
    کارشناس آمریکایی غلط کرد. قاسم سلیمانی وزیر خارجه اول ایران است.
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      11 11
      برای غربی ها ظریف نقش پلیس خوب را بازی میکنه و سردار سلیمانی نقش پلیس بد . هدف هر دو هم یک چیزه .
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      7 7
      شیر مادر حلالت گل گفتی
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      0 9
      وزیر خارجه دولت خیالی 96 درصدیتون اگه اشتباه نکنم سعید جلیلی بود.
  • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    62 11
    قاسم سلیمانی قهرمان و سرور ماست اما قطعا ایران تمام پتانسیلیش را جلوی دوربین قرار نمی دهد قاسم سلیمانی با تمام بزرگیش و ابرقهرمان بودنش درصد کمی از پتانسیل و توان ایرانه که همین درصد کم ، بحران عراق و سوریه و لبنان را رو به حل کردن نهایی برده ، آمریکا بترسد چون کسی با ما درافتاد ورافتاد ای کاش قبل فروپاشی این ها را بفهمید .
  • عماد IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    66 9
    زنده باد سردار ارزشمند ما
  • هاتف IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    87 10
    بالاتر از وزارت، سردار بزرگ اسلام و خار چشم کفار است.
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    12 22
    دلتون رو خوش نکنین اینا همش بازی امریکاست. چند ماه پیش از العبادی خواستن علیه ایران باشه ولی قبول نکرد. امریکا بحث کردها رو شروع کرد و و این کارم هدفمندانه انجام داد تا به العبادی حق انتخاب بده بین تجزیه عراق یا هم گرایی با ایران.
  • قریشی IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    66 9
    در پناه حق باشی سردار
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    40 8
    اینکه حاج قاسم چیز دیگری است و از نظر قداست و هوشیاری و شجاعت برای ما اسوه و الگوست حرفی در آن نیست ولی حجت ما فقط درستی و درستکاری و اخلاص اوست نه تعریف و تمجید غربیها یا خارجیها. باید توجه داشته باشیم که دشمنان ما از کسی از دوستان ما تعریف نمی کنند مگر اینکه برای آنها سودی داشته باشد. پس باید حواسمان باشد که وارد بازی تبلیغاتی آنها نشویم و این تیتر باعث اختلاف بین مسئولان دولتی و مسئولان سپاه نشود. چرا که همیشه حسادت برانگیزی در بین سران یک کشور اولین حمله موثر دشمن برای از بین بردن یک حکومت است. نیویورک تایمز هم از سردار تعریف کرده، بی بی سی هم تعریف کرده. باید دقت داشت که یک نقشه شومی در پشت تعریف و تمجیدهای دشمن وجود دارد. حجت ما همان اخلاص برای خدا و محبت قلبی ای است که به خاطر خدا و ولایت به او داریم و دیگر هیچ.
  • علی IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    40 8
    روزنامه آمریکایی در حد فهم خودش از حاج قاسم تعریف کرده اما واقعیت این است که این سردار عارف و اسطوره ای به تنهایی یک" ابر دولت "است و عناوین کوچکی مثل وزیر خارجه دوم در شان ایشان نیست.
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    32 9
    خدا سردار عزيز وبقيه نيروهاي مومن وانقلابي رو حفظ كنه سردار نمونه تعز من يشاء است
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    36 9
    زنده باد حاج قاسم
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    12 9
    فکر میکنم به زودی غربیها حاج قاسم را در مقابل مسئولین دولت روحانی و مخصوصا مذاکره کنندگان و برجام قرار دهد تا عده ای را که عاشق برجام و دیپلماسی خنده هستند را در مقابل حاج قاسم عزیز بشوراند و اختلافی عمیق را ایجاد کنند.
    • نبی LV ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      3 0
      انسجام ملی از همه چیز مهم تر است ولی اگر کسی خطایی کرد و یا از حد خودش فراتر رفت نباید برخورد با آنان را نتیجه سیاست غرب یا شرق یا برجام و غیره دانست. بهتر است دولتمردان در مسیر منافع ملی به اجماع برسند
  • AE ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    34 9
    درود خدا بر رهبر فرزانه انقلاب وفرزندان پاك وازاده ايران اسلامي كه حاضرن در راه خدا تحت امر رهبرشون جانشان را فدا كنن
  • کمیل IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    19 12
    مراقب مکر دشمنان باشید این طور تعریفات ممکن است باعث تقابل بین دولت با شخصیت های برجسته نظامی شود لطفا دقت
  • مهمان IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    23 6
    ایشان وزیر خارجه اول است که تازه چیز کمی است . رئیس مقاومت جهانی علیه استکبار جهانی است که از خیلی از پستهای متعارف دنیوی بالاتر است! اصلا همه وزرای خارجه عالم باید پشت سر او صف میکشیدند
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    27 8
    نفوذی که ایران در منطقه دارد ، تماما حاصل تلاش و مجاهدت سپاه پاسداران است ، و. الا وزارت خارجه ایران ، از سال ۶۸ ، کلا مرخص بوده و ماشین صدور ویزا بوده و بس..
  • NL ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    4 22
    آمریکا بداند قاسم سلیمانی های زیادی داریم واین حاج قاسم یک مشاور عادی است با اختیاراتی که قانون برایش معین کرده , والبته وزیر خارجه ایران رسما آقای ظریف است اینها با تبلیغات منفی میخواهند نقشه سلطه خودشان را بر منطقه را پیاده کنند دولت رسما جواب اینها را بدهد
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      13 6
      سليماني هرگز يك مشاور عادي نيست ، ومنظور از وزير خارجه بودن سردار ، موثر وقدرتمند بودن سپاه است ،دولت اگه ميخواست جواب بده اين همه پررو نميشدن كه سپاه تحريم كنن!
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      24 6
      سرلشگر حاج قاسم سلیمانی دلاور یک دونه باشه .
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    32 8
    عجب جذبه ای عجب چشمان نافذی.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    30 8
    کور شه اون چشاتون کودک کشا
  • مانی IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    33 6
    الله یحفظه ان شاءالله
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    21 5
    زنده باد حاج قاسم امریکا از سایه اش نیز می ترسد
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    19 8
    ان شاءالله خدا حاج قاسم سلیمانی و امثال ایشان را برای ما حفظ کند
  • مسعود IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    3 30
    حاج قاسم ماله همست چ اصولگرا چ اصلاح طلب ، اقای ظریف هم امیر کبیر ایرانه
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    12 7
    وان يكاد بخونيد براي سلامتي ايشان خداوند حفظش نمايد
  • محمد IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    4 6
    درود خدا بر سربازان انقلابی ملت ورهبر لطفا" حاج قاسم را با افراد کوته بین وجاسوس پرور مقایسه نکنید رهبرا به شما افتخار میکنیم
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    11 7
    سلامتیش صلوات
  • عباس IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    11 7
    حاج قاسم نصرالله دوم است
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    6 5
    سلام همه هیت دولت اگر فقط کمی از خودگذشتگی وایثار حاج قاسم در وجود شون بود الان شرایط جامعه خوب بو پس باید گفت همه دولت هم اندازه زیر دستای حاج قاسم نمی ارزند
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    19 5
    یاشاسن حاج قاسم
  • IL ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    11 4
    برادر عزیز و شجاع حاج قاسم قابل مقایسه با ھیچ یک از وزرای دولت نیست ، شخصیت ایشان منحصر به فرد ھستش و یک سپاھی دلسوز به نظام و ایران ھست، درود بر حاج قاسم و دیگر برادران سپاہ پاسداران ، مرگ بر غرب وحشی و غربزدہ
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      7 2
      از پرچمت معلومه واقعیت چیه.حرف من نیستا اینجا خیلیا از روی پرچم قضاوت میکنن.
    • آنتی صهیونیسم IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      9 5
      مرگ بر اسرائیل
    • آنتی صهیونیسم IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      5 3
      سایت محترم مشرق لطفا این پرچم کثیف رو از بین کامنتها حذف بفرمائید .
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    8 10
    قاسم سلیمانی کوروش زمان
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
      13 7
      قاسم سلیمانی سردار رشید اسلام مالک اشتر زمان است
    • قریشی IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      2 12
      کوروش در مقام مقایسه با این سردار اسلام پادری هم حساب نمیشه . کوروش رو با چنگیز و اسکندر و از این نوع جک و جونورها مقایسه کنید
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    9 5
    حاج قاسم سلیمانی یک مجاهد فی سبیل الله است و نباید با هیچ کس مقایسه شود. مردان راه خدا با کسی مقایسه نمی شوند.
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    3 2
    قاسم سلیمانی مردیست که درتاریخ ایران میماند
  • رحمان IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    4 4
    نظرات مخالف رو منتشر نمیکنین یا گزینشی پخش میکنین وگرنه میدیدین محبوبیت تاثیر ظریف صدها برابر سلیمانی هست
  • نبی LV ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    4 0
    چرا ما برای بزرگ کردن یه نفر همیشه یکی دیگه رو می کوبیم؟
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    0 1
    حالا فکرش کن کل دولت ما همانند حاج قاسم سلمیانی کار کنن ما ابر قدرت میشویم پس تلاش کنیم امثال ایشان در مجلس وراس دولت بیایند. اگر تلاش نکردیم روز قیامت چه جوابی داریم برای خون بچه شیعه فساد اخلاقی جامعه دزدی بیتمال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس