کد خبر 787703
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
پرچم اسرائیل

صهیونیست‌ها شرط‌هایی برای آشتی ملی فلسطین قرار داده‌اند که هیچ گاه امکان اجرا کردن آنها مقدور نباشد.

 به گزارش مشرق، آشتی ملی فلسطین در موقعیتی قرار گرفته که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران نسبت به دوره های گذشته آشتی ملی به اجرایی شدن نزدیکتر است. اما این توافقنامه به عکس کشورهای منطقه با رویکرد تهاجمی رژیم صهیونیستی مواجه شده است.

موضع‌گیری رژیم صهیونیستی قبل از امضای سند آشتی ملی

از حدود ۲ ماه پیش که نخستین زمزمه های آشتی ملی فلسطین آغاز شد، صهیونیست ها ۳ شرط را برای پذیرش دولتی که برآمده از این توافق باشد اعلام کردند. الف. به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی ب. خلع سلاح مقاومت ج. قطع ارتباط با ایران این شروط را مسئولان و مقامات رژیم صهیونیستی در اظهارات مختلف بیان کردند و هرکدام از آنها یکی از این شروط را پررنگ تر از بقیه اعلام کرد.

پس از امضای توافقنامه آشتی ملی

رسانه های رژیم صهیونیستی چند روز پس از اعلام توافق جنبش های فتح و حماس، در خبرهای خود نوشتند قطب های قدرت در کابینه رژیم صهیونیستی از نتایج کوتاه مدت و بلند مدت این توافقنامه احساس خطر کرده اند.

یکی از این رسانه ها نوشت، نفتالی بنت، وزیر تندروِ آموزش در کابینه نتانیاهو پیشنهاد داده است ارتباط بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان قطع شده، درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان در ازای این توافق بلوکه شود. این رسانه ها نوشتند بنت ۳ شرط را برای تحویل دادن درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان مطرح کرده است: الف. به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی ب. قطع حقوق خانواده های زندانیان فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی از سوی تشکیلات خودگردان ج. تحویل دادن شاؤول آرون و هدار گولدن، دو اسیر ارتش رژیم صهیونیستی که در بند حماس هستند.

اظهار نظر دیگری که رسانه های رژیم صهیونیستی منتشر ساختند دیدگاه گلعاد اردان، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بود، این مقام امنیتی رژیم صهیونیستی اظهار داشت دولت آشتی ملی فلسطین، دولتی به هزینه رژیم صهیونیستی است و از این رژیم هزینه خواهد کرد لذا باید مقابل آن ایستاد. وی گفته بود هنوز هیچ مطلب رسمی از تشکیلات خودگردان فلسطین به نقل از حماس اعلام نشده که نشان دهد حماس رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته یا نشان دهد حماس سلاحش را کنار خواهد گذاشت.

۷ شرط رژیم صهیونیستی در موضع‌گیری رسمی کابینه نتانیاهو

کابینه کوچک رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای رسمی در روز سه شنبه مجموعه‌ای از اقدامات و شروط را برای تعامل با دولت فلسطینی برآمده از آشتی ملی طرح کرد. وزیران رژیم صهیونیستی شرط کردند در صورتی با دولتی که حماس در آن باشد تعامل خواهند داشت که ۱. جنبش حماس، رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد، ۲. از مقاومت – که صهیونیست ها از آن تعبیر به تروریسم می کنند- دست بردارد ۳. براساس شروط کمیته چهارجانبه بین المللی سلاح خود را کنار بگذارد.

۴. شرط دیگر کابینه رژیم صهیونیستی، آزاد کردن اسیران ارتش صهیونیستی در دست حماس است. ۵. ضرورت در قرار گرفتن کامل امنیت نوار غزه در اختیار تشکیلات خودگردان از جمله گذرگاه های نوار غزه و ممانعت از ورود سلاح و تسلیحات به این منطقه دیگر شرط کابینه نتانیاهو بود. کابینه نتانیاهو همچنین تأکید کرد تشکیلات خودگردان باید برای تخریب زیرساخت های مقاومت در کرانه باختری اقدام مستمر داشته باشد.

۷. کابینه رژیم صهیونیستی تأکید کرد حماس باید روابط خود را با ایران قطع کند. ۸. در صورتی کابینه صهیونیستی با دولت برآمده از آشتی ملی تعامل خواهد داشت که ورود کالا و کمک های انسان دوستانه به نوار غزه تنها از طریق تشکیلات خودگردان فلسطین و دستگاه امنیتی اش که برای این منظور به وجود آمده، صورت پذیرد.

جمع بندی

نگاهی به شروط فوق نشان می دهد که صهیونیست ها بیشتر در صدد آن هستند تا آنقدر شرط مقابل دولت آشتی ملی فلسطین بگذارند که این دولت نتواند هیچ یک از آنها را اجرایی کند و در حقیقت این شروط بهانه هایی هستند که صهیونیست ها برای به شکست کشاندن آشتی ملی فلسطین مطرح می کنند. زیرا مصلحت رژیم صهیونیستی در جدایی کرانه باختری و نوار غزه است و اتحاد بین این دو منطقه نه منافع این رژیم را تأمین می کند و نه در راهبرد صهیونیست جایگاهی دارد.

لذا باید گفت صهیونیست ها با ماهیت آشتی ملی فلسطین مخالف اند و اقدامی نخواهند کرد که در راهبرد آنها قرار ندارد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس