بارزانی

یک روزنامه لبنانی با تحلیل تحولات جاری در کرکوک نوشت که کرکوک هدف نهایی دولت عراق نیست و بر اساس نشانه‌های موجود، در نهایت، رئیس منطقه کردستان در اربیل محصور خواهد شد.

به گزارش مشرق، در شرایطی بی‌سابقه از سال ۲۰۰۳ تا کنون، دولت عراق با وجود وضعیت داخلی پر تنش، ابتکار عمل را به دست گرفت و بحران به وجود آمده میان اربیل و بغداد بر سر کرکوک را مدیریت کرد.

روزنامه لبنانی «الاخبار» در یادداشتی با تیتر «بغداد جدایی‌طلبان را محاصره می‌کند» به قلم «نور أیوب» نوشت که اگر مسعود بارزانی خطای جدایی‌طلبی را مرتکب نمی‌شد و ایران و ترکیه برای مقابله با آن همسو نمی‌شدند، این عملیات تمیز و بی‌نقص کرکوک از سوی بغداد را شاهد نبودیم. اما تمامی شرایط به گونه‌ای پیش رفت که بغداد با همکاری میدانی تهران توانست موفقیت بزرگی را برای خود ثبت کند. امروز جدایی‌طلبان محاصره شده‌اند و ساختار رهبری کردی همانند دوره برگزاری همه‌پرسی چندان مستحکم و متحد نیست. پیشروی‌های جاری نیروهای عراقی و پیشروی‌هایی که در روزهای آینده بیشتر نیز خواهد شد، بیانگر میزان توانایی بغداد و سایر همسایگان عراق برای مقابله با هرگونه اقدام جدایی‌طلبانه بارزانی و ...است.

در ادامه این یادداشت آمده است که شهر کرکوک به آغوش بغداد بازگشت و پرچم عراق بر فراز ساختمان استانداری آن برافراشته شد. اخبار جاری کرکوک به ویژه طی چند ساعت اخیر بیانگر میزان تحول در موفقیت بغداد است. دولتی که چندین سال است که چهره آن یک دولت مرکزی شبه مفلوج تحت تاثیر اختلافات منطقه‌ای و داعش بود و علاوه بر آن، فرصت‌طلبان منطقه کردستان از زمان حمله آمریکا تا به امروز در حال سوء استفاده از ضعف بغداد بودند تا حضور جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی خود را توسعه دهند. طی ۴۸ ساعت گذشته، اوضاع تغییر کرد. دولت با همکاری الحشد الشعبی که میزان ایفای نقش آن در آینده مشخص است، یک ابتکار عمل نظامی از خود نشان داد و موفق شد که رکن اصلی نتایج همه‌پرسی استقلال کردستان را هدف قرار دهد و در عین با استفاده از مخالفت‌های ایران و ترکیه با همه‌پرسی همه چیز را در حمله به کرکوک به نفع خود تمام کند.

به همین دلیل نیز تحلیل‌گران می‌گویند که اگر اقدام جدای‌طلبانیه مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان صورت نمی‌گرفت، کرکوک و سایر مناطق مورد منازعه هنوز در قبضه قدرت نیروهای پیشمرگه بود. اما وی و برخی سران کرد بر همه‌پرسی و نتایج آن پافشاری کردند که نتیجه آن مقابله حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق با حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای بود که قواد درگیری خاص خود را برای اربیل داشت  و وی بدون اینکه در دام بارزانی بیفتد.

بارزانی می خواست که نیروهای عراقی را به درگیری از پیش‌مشخص شده‌ای در زمان و مکانی خاص بکشاند تا در خلال این منازعه، مجوز رسمیت جدایی اربیل را از جامعه بین‌الملل بگیرد. به گفته منابع عالی‌رتبه عراقی، این اقدام با آمریکا، فرانسه، عربستان و امارات هماهنگ شده بود. بنا بر این گزارش، بارزانی پس از اعلام نتایج همه‌پرسی درباره جدایی از عراق، شتابزده عمل کرد تا در صورت روی دادن درگیری؛ آتش آن دامن‌گیر استانهای دیالی، صلاح‌الدین، کرکوک، اربیل و نینوی شود و از این رهگذر، اربیل نیز از جامعه بین‌الملل بخواهد تا از کردها در قبال کشتار جمعی و نسل کشی با اعلام موجودیت کشور کُردی، حمایت کند.

در ادامه این یادداشت به مسئله  اختلافات داخلی میان دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و دموکراتیک کردستان پرداخته می‌شود و نگارنده می‌نویسد: عقب‌نشینی نیروهای اتحادیه میهنی حاضر در پیشمرگه از میدان‌های نفتی و تاسیسات حیاتی در کرکوک بیانگر آن است که جبهه داخلی کردی، مانند گذشته نیست. بحران همه‌پرسی و بازپس‌گیری اداره کرکوک موجب صعود جریان‌های کردی معارض این دو حزب شده است. منابع کردی در این‌باره می‌گویند که این بحران، پایگاه مردمی بارزانی را سست کرد. وی از دیروز در تثبیت جایگاهش به عنوان فرد محقق کننده رویای تشکیل کشور مستقل کردی، شکست خورده است و در داخل حزبش نیز مدام گفته می‌شود که وی در تصمیم‌گیری‌هایش به طور انفرادی اقدام می‌کند و بدون بررسی عواقب و بهایی که ممکن است کُردها بپردازند، با بغداد به مقابله برخاسته است. اما متضرر دوم، حزب اتحادیه میهنی است که پس از درگذشت «جلال طالبانی» دبیرکل خود تلاش داشت تا جایگاهش را تقویت کند. منابع آگاه و بلندپایه در این حزب می‌گویند که در کنفرانس دو روز پیش در شهر «دوکان» واقع در سلیمانیه که با حضور فواد معصوم و بارزانی برگزار شد، برخی از رهبران این حزب دچار دو دستگی شدند برخی همسو با بارزانی شدند و برخی دیگر موج مخالف او را انتخاب کردند.

درباره روابط میان احزاب کردی نیز، تحولات دو روز گذشته اعتماد میان دو حزب دموکراتیک و اتحادیه میهنی را تضعیف کرد. بارزانی شماری از رهبران اتحادیه میهنی را به خیانت متهم کرد. تحلیل‌گران نیز بر این باورند که این شکاف در روابط احزاب کردی، امری است که بارزانی را تضعیف خواهد کرد به ویژه با تصمیم دولت فدرال عراق مبنی بر تعامل با سلیمانیه برای حل و فصل برخی مسائل و مشکلات موجود از جمله حقوق کارمندان، این مسئله پررنگ‌تر خواهد شد.

سوالی که در اینجا مطرح است این است که آیا بغداد به کرکوک بسنده خواهد کرد یا این درگیری و عقب‌نشینی ادامه خواهد داشت؟ منابع آگاه سیاسی و نظامی عراقی می‌گویند که فرصت کنونی می‌تواند موجب تحقق اهدافی شود که تاکنون بسیار دشوار بوده است. استراترژی عبادی در ادامه این بحران مبتنی بر درهم شکستن کردها و تعامل با بخش بخش آنها بود. هدف اول، محاصره بارزانی و طرح جدایی‌طلبانه او و ممانعت از فکر کردن به این مسئله در آینده نزدیک بود، هدف دوم، بازپس‌گیری مناطق مورد منازعه از سوی نیروهای عراقی و هدف سوم دادن پیام داخلی و خارجی به طرف‌هایی مشخص مبنی بر این بود که عراق همچنان یک کشور واحد باقی خواهد ماند و اجازه تجزیه رانمی دهد. هرچند که بغداد رویکرد آتی خود را مشخص نمی‌کند اما بر اساس اطلاعات و تحولات جاری، بارزانی در نهایت این بحران، در اربیل محاصره خواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    46 5
    بارزنا باید درس عبرت برای تجزیه طلبان کرد بشه تا دیگه یاد بگیری که باید کنار تمامی اقوام و ملل مسلمان و غیر مسلمان زندگی کردن رو
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    25 5
    من يك كرد ايراني هستم به همين دليل از دوران جواني به مسائل واخبار كرد ها را پيگيري ميكردم از قبيل پناهندگي ملا مصطفي بارزاني به شوروي سابق تا بازگشتش به عراق ودر دوران ميانسالي اش هم وقتي فشار حكومت عراق به كرد ها زياد شد ، با وساطت محمد رضا پهلوي اسلحه را به زمين نهاد و به همراه خانواده وديگر كردهاي همرزمش به ايران امد (اين به اصطلاح وساطت يك معامله بين محمد رضا وصدام بر سر اروند رود انجام شد ) مقارن با پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني او از عظيميهء كرج به كردستان ايران رفت وبا قاسملو كه او هم به تحريك امريكا واسرائيل در پي تحريك كرد هاي ايراني بود جنگيد وبعد به خاطر سرطان ريه به امريكا رفت ودر بيمارستان جرج تاون درگذشت ! پسر كوچكتر ملا مصطفي ئيدريس (ادريس ) هم كه پدر نيچروان است ، درگذشت ! گوىا ژن وابستگي به اجانب در بارزانيها خيلي قويست ! اين مسعود هم بيچاره خيلي مفت ورايگان مزدور اسرائيل شد ! من در جواني ملا مصطفي را در عظيميهء كرج ديده بودم ، او كه لذت خوشگذراني به. كامش شيرين امده بود در چند باري كه به ديدنش رفتيم اصلا راجع به جنگ و استقلال خواهي هرگز سخني نمي گفت ! حتي در حد يك خاطره هم از مبارزاتشان سخني بر لب نياورد ! خوبست كرد هاي ايراني بدانند كه جنازه ملا مصطفي به ايران اورده شده و دفن گرديد ولي كردهاي ايران نبش قبر كرده وجازهء اورا با نارنجك منفجر كردند !
  • سید محمد مصطفوی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    24 2
    بارز گفته بدیم که ایران هم نجات دهنده است و هم نابود کننده است البته واسطه پروردگار بزرگه ایران اما از حول حلیم افتادی تو بغل اسرائیل جونت. اسرائیلی که خودش داره عین خری توگل برای نجات خودش دستوپا میزنه و خوش باش بارز جووووووووووون خخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
      3 21
      خوشم میاد هنوز خون شهدای ما که به دست عراقی های نامرد کشته شدن خشک نشده عده ای عاشق سینه چاک اونا شدن ای خاک عالم بر سر اون وطن فروشهایی که جنایات کشور عراق و از یاد بردن به بهانه حمایت یک مقام اسراییل از کردها اینجور به همه کمک های که کردها در زمان جنگ به ما کردن فراموش میکنند ،بدانید در بر همین پاشنه نمیچرخه یه روز که قدرت از دست مزدورهای عراق در بیاد اون روز حسرت میخوریم که کاش دخالت نمی‌کردیم اجازه می‌دادیم که عراق چندپاره بشه ، در آینده برای کشور ما دردسر نشه
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
      3 0
      12:43 گویا ندیدی چطور مزدوران بارزانی پرچم های اسرائیل منحوس رو در شهرها می چرخوندن! گویا توانایی تحلیل نداری و متوجه نیستی که اگر عراق تجزیه بشه و اسرائیل دوم(کردستان) تشکیل بشه دومینوی تجزیه بقیه خاورمیانه رو هم خواهدگرفت، گویا نمیدونی بارزانی چطور خودش رو به آغوش صهیونیستها انداخته!
  • Reza kh IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    21 2
    باید از فرصت بوجود امده استفاده شود گروه های تروریستی درکردستان سرکوب شوند مثل گروه پ ک ک وپژاک وکومله این مورد حمایت کشورهای همسایه وجامعه جهانیست
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۶
    10 0
    بایستی عقلای کردستان تقویت شوند ، روحیه برادری و صمیمیت بر اساس اخوت اسلامی باز گردد ، در این صورت همه نیروها از همه طوایف هم افزایی کرده ، می توانند مشکلات مختلف را درنوردند ، و زمینه فسادی که قابل سوء استفاده دشمنان اسلام و مسلمانان باشد امکان بروز نخواهد داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس