کد خبر 784216
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
فیلم/ لحظه شلیک موشک «اس 400» روسیه

آنکارا اصرار دارد فناوری تولید سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» را بدست آورد، ولی مسکو مایل نیست جزییات فنی این تسلیحات پیشرفته در اختیار یک کشور عضو ناتو قرار بگیرد.

 به گزارش مشرق، روزنامه «کامرسانت» در مطلبی نوشت: "مولود چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته اعلام کرد که آنکارا ممکن است از خرید سامانه‌های موشکی «اس-400» روسی صرف نظر کند، اگر مسکو امکان تولید آنها در خاک ترکیه را فراهم نکند. این در حالی است که طرف روسی عجله ای برای به اشتراک گذاشتن جزییات فنی و امنیتی این تسلیحات پیشرفته ندارد.

در مسکو سخنان وزیر خارجه ترکیه بعنوان «یک بازی سیاسی» و واکنشی به اقدام آمریکا تلقی می شود که بعد از توافق روسیه و عربستان در خصوص خرید موشکهای «اس-400»، سریعا با قرارداد فروش سامانه های دفاع ضدموشکی «تاد» به ریاض موافقت کرده است.

چاووش اوغلو روز دوشنبه هشدار داد:«آنکارا ممکن است از خرید موشکهای «اس-400» از مسکو صرف نظر کند، اگر طرفین در خصوص تولید مشترک آن به توافق نرسند». وی افزود: «ما خودداری رسمی از طرف روسیه در این زمینه دریافت نکرده ایم و "ولادیمیر پوتین" خود گفته که ما به سمت تولید مشترک این سلاح گام بر می داریم. ولی اگر مسکو این وعده خود را عملی نکند، آنکارا ممکن است با کشور دیگری برای تامین نیاز خود به سامانه های دفاع ضدهوایی به توافق برسد.»

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه ترکیه، بدون تشریح جزییات این موضوع، گفت: «تنظیم قرارداد و مذاکرات در این زمینه در سطح کارشناسان دو کشور همچنان ادامه دارد».

بر اساس قراداد، روسیه تعهدی برای انتقال فناوری به ترکیه ندارد

لازم به یادآوری است که روسیه و ترکیه در ماه سپتامبر قرارداد تحویل چهار دستگاه سامانه موشکی «اس-400» به ارزش کلی بیش از 2 میلیارد دلار امضاء کرده اند. نظامیان ترکیه امیدوارند که نه تنها مدل آماده این سامانه موشکی را دریافت کنند، بلکه بتوانند به جزییات فنی آن نیز دست یافته و به تولید داخلی این تسلیحات بپردازند. ولی مذاکره کنندگان روسی، برغم مواضع سرسختانه مقامات ترکیه، موفق شده اند قرارداد محکمی بدون تعهدی در مورد انتقال فناوری، امضاء کنند.

مقامات بلندپایه روسی تایید کرده اند که ترکیه محصول آماده این سامانه را تحویل خواهد گرفت. "سرگئی چیمیزوف" مدیرکل شرکت «راس تکنو» گفته است: «صحبت بر سر فناوریهای بسیار جدی است که نمی توان سریعا تاسیسات مناسب برای تولید آن را ایجاد کرد. لازم است تا پرسنل متخصص و دارای دانش فناوری آن ابتدا آموزشهای لازم را ببینند که خود این مسئله سالها زمان خواهد برد.»

مقامات شرکت «راس آبارون اکسپورت» و سرویس فدرال همکاریهای نظامی-فنی روسیه به درخواست رسمی روزنامه «کامرسانت» برای تفسیر سخنان وزیر خارجه ترکیه، پاسخی نداده‌اند.

البته برخی منابع آگاه در سرویس فدرال همکاریهای نظامی-فنی روسیه به این روزنامه گفته اند که در ساختارهای روسی، سخنان چاووش اوغلو بیشتر «یک بازی سیاسی» ارزیابی شده است. آنها گفته اند: «ما قرارداد محکمی امضاء کرده ایم و در آن تعهدات حقوقی هر دو طرف مشخص شده است و طرف ترک نمی تواند به این سادگی این قرارداد را لغو کند.»

بازی سیاسی مقامات آنکارا برای تحریک واشنگتن

به عقیده این مقام آگاه، سخنان وزیر خارجه ترکیه در واقع به این دلیل بوده، چون بعد از توافق روسیه با عربستان سعودی در خصوص تحویل سامانه های موشکی «اس-400»، پنتاگون بلافاصله قرارداد فروش سامانه های ضدموشکی «تاد» به عربستان (که ارزش آن حدود 15 میلیارد دلار است) را تایید کرد. به نظر میرسد که مقامات آنکارا انتظار دارند که آمریکا چنین برخوری را با آنها نیز داشته باشد.

لازم به یادآوری است که "ولادیمیر کوژین" مشاور رئیس جمهوری روسیه در زمینه همکاریهای نظامی-فنی گفته است که روسیه از هم اکنون بیش از 100 میلیون دلار، پیش پرداخت فروش موشکهای «اس-400» را از طرف عربستانی دریافت کرده است. به گفته وی، زمان تحویل این سامانه به ریاض بعد از گذشت دو سال، آغاز خواهد شد.

روسیه نمی‌خواهد جزییات سیستم رادار «اس-400» بهدست ناتو بیافتد

ضمن اینکه انتقال فناوری به ترکیه ضرورتی ندارد، نه تنها به خاطر لزوم توسعه ظرفیت تولید این سامانه ها در داخل روسیه، بلکه سرویسهای اطلاعاتی-امنیتی روسیه هم با مسئله در اختیار قرار دادن جزییات فنی این تسلیحات نظامی به کشوری که عضو ناتو است، را عاقلانه نمی دانند.

"آلکسی لئونکوف" کارشناس نظامی یادآور شده است که سیستم رادار سامانه های موشکی «اس-400» که یکی از پیشرفته ترین بخشهای آن است، مورد علاقه بسیار زیاد کارشناسان خارجی قرار دارد.

منبع خبری این روزنامه در سرویس فدرال همکاریهای نظامی-فنی روسیه همچنین گفته است که مذاکرات بین مسکو و آنکارا در سطح کارشناسان همچنان ادامه دارد. وی افزود: «البته حتی اگر در خصوص تولید محلی این سامانه توافق شود، این تولید تنها در حد 15 درصد آن خواهد بود و بخش اعظم این تجهیزات در خود روسیه تولید خواهند شد.»

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    47 11
    روسیه لازم نیست جزئیات اس 400 رو به ترکیه بده خود ناتو با بررسی و تحلیل اس 400 خیلی زود همه چیز رو میفهمه درخواست ترکیه فقط برای این هست که روسیه خودش همه چیز رو بگه تا دیگه ناتو برای بررسی اس 400 وقت نزاره
  • US ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    26 12
    روسیه با این وضعیتی که داره آخر جلوی ترکیه کوتاه میاد
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      10 16
      با ایران تولید کنه مطمانتره براش تا ترکیه روسیه عاقلتر از این حرفاس که کل دانش ساخت تسلیحات مهمش رو در اختیار دیگران قرار بده
  • سعید IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    11 26
    غرب حالا جزییات اس 300دست یونان رو کشف کنه اقا عشق یانکی بقیه پیش کش شما غرب رو اخرش جای خدا میزارید استغفرا..
  • US ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    35 7
    کل همسایه های ایران تا دندون مسلح هستن حداقل اس 500 و سوخو 35 بخرید دلمون خوش باشه
    • عای IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      13 0
      عزیز من اولا که اس ۵۰۰ تو خود روسیه عملیاتی نیست. دوما اس ۵۰۰ بیشتر یه برنامه ضد موشکیه. سوما ما تحریم هستیم و امکان خرید نیست.
    • US ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      23 5
      آقا یا خانم ۱۱:۴۵ خب اس 300 و اس 400 هم ضد موشک هستن مثل اس 500 مهم اینه که اس 500 جدیدتر و قدرتمندتر هست
    • علی IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      5 0
      عزیزمن منم میدونم اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ خاصیت ضد موشکی‌دارن ولی مختصص این کار نیستن. مثلا اس ۳۰۰ نهایتا توانایی درگیری با موشکهای تاکتیکی داره. اس ۴۰۰ هم توانایی با موشکهای برد متوسط داره ولی اس ۵۰۰ مثل تادسامانه ای برای ردگیری موشکهای برد بلند هستش . تهدیدی که اصلا مارو زیاد تهدید نمیکنه. مابیشتر تهدید ازجانب موشکهای کروز یا مهمات دورایستا داریم که باید سامانه هایی مثل تورم ام دو و پانتیسر خریداری شه. درضمن این سامانه هنو تو خود کشور سازندش عملیاتی نیست چه جور میخوای بخرینش
  • US ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    20 2
    اس 500 دفاعیه و شامل تحریم نیست چرا نمیخرید؟
  • US ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    14 7
    اس 400 از همین حالا برای ناتو مثل کتاب باز هست
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
      13 3
      ناتو و روسیه از ی قماشن
  • US ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    18 3
    الان ناتو تمام فرکانسهای راداری و قفل اس 400 رو میفهمه و راحت میتونه روش جنگ الکترونیک کنه و منهدمش کنه. واقعا چرا روسیه با فروش اس 400 به دو متهد آمریکا و ناتو: ترکیه و عربستان موافقت کرد
  • آوا IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    21 1
    دوستان جوری از فروش اس 400 به ترکیه متعجبن که اینگار خبر ندارند روسیه یه قرارداد فروش اس 400 دیگه با عربستان بسته علاوه بر این خط تولید مسلسل کلاشینکف راکت انداز توس موشک های کورنت و کلی تجهیزات دیگه قراره بفروشن به عربستان
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    3 5
    من خودم اس 8 دارم...خیلی هم منت روسیه وامریکا را نکشیدم .چین وکره رو عشق هست
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    15 6
    روسیه همین اس300 به ایران رو هم با اجازه اسراییل و امریکا بعد از 10 سال کپ زمانی داد تا فاصله بین ایران با غرب حفظ بشه...علی برکت الله
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    13 15
    نیازی به مهندسین ناتو نیست یک سامانه اس 400 را خود ترکیه ای ها مهندسی معکوس میکنند روسیه اشتباه بزرگی کرده
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
    0 4
    روسیه این سامانه رو قبلا به یونان عضو ناتویی داده
    • منوچهر IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      2 0
      اون اس 300
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
    19 0
    در این آشفته بازار ما چاره ای نداریم جز اینکه تکنولوژی رو به هر شکل ممکن و از هر کجای دنیا که شده وارد و با صرف وقت و بودجه تحت یک مدیریت صحیح به سرعت شروع به بومی سازی کنیم مشروط بر اینکه مفسدان اقتصادی بودجه ای برای اینگونه امور باقی بگذارند.
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    4 1
    روسها هنوز تحت تأثیر سیاستها و افکار نظام کمونیستی شوروی سایق هستند و با عقیدهء ماکیاولیستی هدف وسیله را توجیه میکند میخواهند با دنیا تعامل داشته باشند ! نه مثل امریکا اندیشکده های مختلف ( اتاق فکر ) دارند ونه از پولیت بورو ( دفتر سیاسی ودر واقع اتاق فکر شوروی سابق) بهره مند هستند هر سازمان یاوزارتخانه خودش تصمیم گیر ومدافع تصمیماتش ! در برابر رئیس جمهور هستند وپوتین هم گرچه سالها ریاست جمهور بوده لکن با سیاستها وحقه بازیهای غرب آشنائی پیدا نکرده ! روسها انقدر به تکنولوژی خود وپیچیدگیهای ان اطمینان دارند که وقتی می گفتیم : باور 373را ساخته ایم که درمواردی از S300 روس هم در مواردی برتر است به نوعی مسخره مان کردند ! ویا وقتی در مهندسی معکوس S300 صحبت شد (از طرف غیر ایرانیها ) یکی از مقامات صنایع نظامی روس گفت ایران که هیچ , حتی امریکائیها هم از مهندسی معکوس کردن S300 عاجزند! وشاید بر اساس این تفکر S400 رو به ترکیه عضو ناتو و عربستان مزدور امریکا میفروشند !همین روسها جنگندهء قاهر 313مارا در ردیف نسل 5 جنگنده ها اعلام کردند ! و بر اینها بیفزائید روحیهء بد قولی وخائنانهء روسی را !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس