اس 400

منابع خبری از امضای قرارداد خرید ۴ سامانه موشکی «اس-۴۰۰» ترکیه از روسیه به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار خبر دادند، این بزرگترین خرید تسلیحاتی بین روسیه و ترکیه، بعنوان یک کشور عضو ناتو خواهد بود.

 به گزارش مشرق، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو امروز نوشته است: "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته از امضای قرارداد خرید سامانه‌های موشکی «اس-400»  خبر داد.

روزنامه «حریت» ترکیه روز گذشته از امضای قرارداد خرید موشکهای «اس-400» بین ترکیه و روسیه خبر داد. این روزنامه به نقل از اردوغان نوشت: «من و ولادیمیر پوتین کاملا با این مسئله موافق بوده و بر آن تاکید داریم.»

شرکت «راس آبارون اکسپورت» روسیه از ارائه هر نوع تفسیری در این رابطه خودداری کرده است. اگر امضای این قرارداد تایید شود، این بزرگترین قراداد تسلیحاتی بین مسکو و آنکارا از سال 2008 به اینطرف خواهد بود.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، این توافقنامه شامل تحویل 4 دستگاه از این سامانه به طرف ترکیه ای به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار است.

به گفته منابع دیپلماتیک-نظامی این روزنامه، البته مسائل مربوط به اعطای اعتبار مالی به ترکیه و انتقال فناوریها هنوز بطور قطعی مرد تصمیم گیری قرار نگرفته و مذاکرات مضاعفی در این زمینه ادامه دارد. در صورت موفقیت این مذاکرات، ترکیه سومین کشور جهان (بعد از روسیه و چین) خواهد بود که مجهز به تسلیحات تدافعی «اس-400» خواهد شد و نخستین کشور عضو ناتو خواهد بود که چنین معامله بزرگی را با روسیه انجام داده است.

دو مسئله حل نشده پیرامون قرارداد خرید موشک‌های «اس-400»

به گفته منابع خبری «کامرسانت»، بعد از امضای توافقنامه مربوط به فروش «اس-400»، چند موضوع همچنان حل نشده باقی می ماند: در وهله نخست، در قرارداد امضاء شده با شرکت «راس آبارون اکسپورت» با طرف ترکیه ای، اشاره ای به اعطای اعتبار مالی برای خرید تسلیحات نظامی نشده است و این بعد مسئله در مذاکرات جداگانه ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مسئله دوم آن است که ترکیه روی امکان تولید سامانه های موشکی «اس-400» در خاک خویش حساب باز کرده است، در حالیکه سرویسهای امنیتی روسیه بشدت با این مسئله مخالف هستند و معتقدند که فراهم کردن امکان دسترسی به جزییات فنی این تسلیحات پیشرفته نظامی به یکی از کشورهای عضو ناتو، عاقلانه نخواهد بود.

پیش از این "سرگئی چمیزوف" رئیس شرکت «راس تکنیک» روسیه اعلام کرده بود که طرف روسی اصلا قصد تولید موشکهای «اس-400» در خاک ترکیه را ندارد.  

مخالفت آمریکا با تصمیم ترکیه برای خرید موشک‌های «اس-400»

«کامرسانت» همچنین یادآور شده است که آمریکا از تصمیم مقامات آنکارا برای خرید سامانه های موشکی «اس-400» از روسیه بشدت ناراضی است. "جانی مایکل" سخنگوی رسمی پنتاگون در پاسخ به سئوال خبرنگاران در رابطه با این خبر گفت: «ما این مسئله را به اطلاع مقامات رسمی ترکیه رسانده این که واشنگتن نگران تصمیم آنها برای خرید موشکهای «اس-400» از روسیه است و مذاکرات بی پرده و شفافی در این زمینه با مقامات آنکارا در حال انجام است.»

این مقام وزارت دفاع آمریکا افزود: «ترکیه عضو ناتو است. واشنگتن و آنکارا از سطح بالای روابط در زمینه خریدهای نظامی حمایت می کنند. ترکیه علاقه مند است تا سامانه دفاع ضدهوایی از متحدین خود در ناتو، از جمله از ایالات متحده خریداری کند.»

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    23 25
    مزه داشتن اس 300 زیر زبانمان مزه نکرده بود که این مردک اردوغان اس400 و اف 35 داره دستش میاد خدا بخیر کنه
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    19 14
    روسیه اشتباه بزرگی کرد که برای پول اس400 رو فروخت به ترکیه. ترکیه عضو ناتو هست و اینطوری کل اطلاعات اس400 میفته دست ناتو. حتی اگه ترکیه اس400 رو در داخل ترکیه نسازه و همشو فقط بخره بازهم با کمک آمریکا راحت میتونه همه اطلاعات مورد نیاز اس400 رو به دست بیاره.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    23 11
    واجب شد ایران اس 500 رو خیلی زود از روسیه بخره وگرنه با داشتن اس400 و اف 35 توسط ترکیه و وضعیت خریدهای عربها ایران خیلی به مشکل بر میخوره.
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      3 32
      اس ۵۰۰ قراره روی ناو نصب بشه ما همین الآنش هم هواپیما های رادار گریز آمریکا را شناسایی میکنیم و قبل از رسیدن اس ۳۰۰ ها تونستیم پهباد آمریکایی و اسرائیلی را شکار کنیم پس خیالت تخت باشه پدافند هوایی ارتش به اندازه کافی قوی هست
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    16 13
    عین این که آمریکا بیاد تاد رو بده به ایران و ایران هم در اختیار روسیه قرار بده تا کل اطلاعات مهمش لو بره. آخه این چه کاری بود که روسیه کرد دو دستی تقدیم کرد به ناتو
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    17 8
    به عقل پوتین باید شک کرد. این چه کاری بود اخه
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    10 5
    روسیه اشتباه بزرگی کرد. آمریکا هیچوقت به دوستان روسیه جنگ افزارهای مهمش رو نمیفروشه تا اطلاعاتش دست روسیه نیفته. اما روسیه توی این دام افتاد
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    20 2
    روسیه چقدر گداست که به خاطر پول اس400 رو فروخت به ترکیه. ترکیه عضو ناتو هست و اینطوری کل مشخصات و اطلاعات مهم اس 400 لو میره و میره دست اعضای ناتو
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    9 6
    کاش وقتی تحریم اس 300 برداشته شد ایران میگفت ما اس 300 نمیخوایم اس500 بدید.
  • مغز متفکر IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    15 10
    واجب شد ایران آواکس و موشک ضدماهواره بخره با داشتن اس400 و اف 35 توسط ترکیه و وضعیت خریدهای عربها ایران خیلی به مشکل بر میخوره. آواکس و موشک ضدماهواره از اوجبین واجبات هستن بخصوص آواکس اوجب
    • علی IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      18 6
      من یه دکتر خوب‌سراغ دارم تخفیفم میده اگه خواستی حتما معرفی کنم برو پیشش نزدیک ایام محرم هم هستیم ایشالا شفا میگیری
  • جچاد IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    33 23
    عقل پوتین و سیاستمداران روسی از ما خیلی بیشتره،اونا خودشون میدونن چیکار دارن میکنن
    • ساده‌اندیش IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      8 19
      جالبه که ملت توی کامنت‌های دیگه فکر می‌کنن انگار پوتین نفهمیده که ترکیه متحد نظامی آمریکاست و عواقب این قرارداد چیه!! دوستان! این نشانه‌ای هست از این که وضعیت خیلی پیچیده‌تر از چیزی که فکر می‌کنید هست و قدرت شیطان بزرگ هم خیلی زیادتر از متحد ظاهری و دوروی ایران، روسیه!
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    9 34
    ترکیه انقدر باقی نمیمونه تا اس 400 بگیره قبل از موعد دریافت سلاح که چند سال دیگه است تجزیه شده
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      21 8
      مرگ بر تجزیه طلبها که آرزوی تجزیه عراق،سوریه،ترکیه ....را دارید.این آرزو رو به گور میبرید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس