کد خبر 775184
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۵
سامانه اس-۴۰۰

مدیر بخش خاورمیانه مرکز مطالعات و پیش بینی‌های راهبردی روسیه، تصمیم ترکیه مبنی بر خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ را واکنش آنکارا به تصمیم آمریکا در حمایت تسلیحاتی و مالی از کُردهای سوریه برشمرد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، «دیمیتری ایگورشینکف» مدیر بخش خاورمیانه مرکزمطالعات و پیش بینی های راهبردی  روسیه،تصمیم ترکیه مبنی بر خرید سامانه دفاع هوایی روسیه از نوع اس-۴۰۰ را پاسخ آنکارا به تصمیم سران آمریکا در خصوص سوریه به ویژه حمایت تسحلیاتی و مالی  از کردهای این کشور دانست.

به گفته او مقامات ترکیه بارها اعلام کردند، حمایت آمریکا از کُردهای سوریه برای آنکارا غیرقابل قبول است از همین رو واکنش رجب طیب اردوغان به این مساله قابل پیش بینی بود.

تمایل ترامپ به فروش تسلیحات نظامی به ترکیه

این کارشناس روسی ادامه داد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به فروش تسلیحات نظامی به ترکیه تمایل دارد اما تا این لحظه موضعی روشن در این خصوص نشان نداده است.

ایگور شینکف افزود، غرب به رهبران ترکیه اتهام های مختلفی وارد کرده  است و از این گذشته آمریکا موضع ترکیه و تمایلات آن را در منطقه نادیده می گیرد که این از نظر آنکارا موضوعی بسیار حساس است.
وی تصریح کرد، منتظر تشدید  روند امور بین دو طرف نیستیم اما لحن منفی آنان نسبت به یکدیگر ادامه خواهد داشت.

پیش از این وزارت دفاع آمریکا از آمادگی خود برای سرعت بخشیدن به روند تحویل سامانه دفاع موشکی به آنکارا خبر داده بود اما اردوغان چندی پیش اعلام کرد به موجب قرارداد تحول سامانه دفاع موشکی اس- ۴۰۰ با روسیه قسط اول خرید این سامانه پرداخت شده است و برای انتظار اینکه واشنگتن چه تصمیمی می گیرد، تمایلی وجود ندارد و ترجیح داده می شود به شکل مستقل تصمیم گرفته شود.

خرید سامانه موشک های دفاعی اس ۴۰۰ از سوی ترکیه از حدود هفت ماه پیش و در پی عادی سازی روابط دو کشور مطرح و آغاز شده و مذاکرات مقامات آنکارا و مسکو در این زمینه در ماههای گذشته ادامه داشته است.

درجریان دو سفر اخیر اردوغان به روسیه نیز خرید این سامانه موشکی  مورد بحث و بررسی دو طرف قرار گرفت.

در همین ارتباط برخی کارشناسان و تحلیلگران تا پیش از این در مورد اجرای قرارداد خرید و فروش موشک های اس ۴۰۰ بین ترکیه و روسیه به دیده  تردید می نگریستند  اما در پی عمیق تر شدن تنش بین ترکیه و کشورهای اروپایی و آمریکا، ترکیه به خرید ا ین سامانه موشکی از روسیه تمایل پیدا کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
    12 0
    عید نشده تحویل میدن بهشون و لی برای اس 300 10 سال ما رو پیچوندن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس