کد خبر 732787
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
اس 400

به عقیده کارشناسان، مسکو با فروش سامانه‌های دفاع ضدهوایی «اس-۴۰۰» به آنکار، یک اقدام سیاسی انجام داده و ترکیه را بطور قطعی از اردوگاه غرب خارج خواهد کرد.

 به گزارش مشرق، روزنامه اینترنتی «گازیتا. رو» در تحلیلی نوشته است: مذاکرات مسکو و آنکارا در مورد فروش سامانه‌های دفاع ضدهوایی «اس-۴۰۰» به ترکیه ادامه دارد و مسائلی مانند قیمت، تعداد واحدها و شکل فنی سامانه‌هایی که ممکن است به طرف ترک تحویل داده شوند، هنوز حل نشده باقی مانده اند. ضمن اینکه مذاکرات دو طرف از این جهت دشوار است که مسکو مایل نیست بخش فنی حساسی را در اختیار ترکیه قرار دهد که آنکارا خواهان آن است.

"دمیتری شوگایف" رئیس سرویس فدرال همکاریهای نظامی-فنی روسیه این مسائل را در حاشیه اجلاس بین المللی اقتصادی سنت پترزبورگ عنوان کرده است. وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد اینکه چه زمان روسیه و ترکیه ممکن است قرارداد فروش موشکهای اس-۴۰۰ را امضاء کنند، گفت: «این مذاکرات فعلا تا رسیدن به توافق قطعی بین طرفین ادامه خواهد داشت. »   

پیش از این "ولادیمیر پوتین" ئریس جمهوری روسیه از آمادگی مسکو برای فروش سامانه‌های دفاع ضدهوایی «اس-۴۰۰» به ترکیه خبر داده بود. وی گفته بود: «ما این امکان را مسئله را با رئیس جمهور "رجب طیب اردوغان" بررسی کرده ایم. امکان تولید این سامانه ها در خاک ترکیه بستگی به آمادگی صنایع ترکیه دارد. البته ما تاکنون این فناوری را هرگز به خارج از خاک روسیه نفرستاده ایم. »

خصوصیات فنی سامانه‌های دفاع ضدهوایی «اس-۴۰۰»

سامانه چند کاناله و متحرک موشک‌های زمین به هوای «اس-۴۰۰» به منظور نابودی هر نوع حمله هوایی-فضایی مدرن در نظر گرفته شده است و از لحاظ کلاسه بندی ناتو، «Growler» نامیده می شود. این سامانه در حال حاضر در تمامی نواحی نظامی روسیه مستقر شده و همچنین پوشش هوایی شهر مسکو و منطقه صنعتی مرکزی را برعهده دارد و در حومه پایتخت ۴  سامانه آن استقرار یافته است.

روسیه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ سامانه های موشکی اس-۴۰۰ را برای پوشش دفاعی اقدامات نیروهای نظامی روسیه در پایگاه هوایی حمیمیم سوریه نیز مستقر نمود. این اقدام واکنش مسکو به حادثه سرنگونی جنگنده بمب افکن «سوخوی-۲۴» روسیه توسط ارتش ترکیه در مرز سوریه و ترکیه بود.  

سامانه‌های دفاع ضد موشکی «اس-۴۰۰» قادر هستند تا اهداف خود را در فاصله ۴۰۰ کیلومتری نابود کنند. در این فاصله آنها می توانند هر نوع هدف پرنده دارای سرعت تا ۴، ۸ کیلومتر در ثانیه را از بین ببرد که این اهداف می تواند موشکهای کروز، موشک‌های بالستیک و هر نوع هواپیما، از جمله جنگنده های اف-۱۶ باشد که نظامیان ترکیه با آن جنگنده سوخوی روسیه را منهدم کردند.   

موشک‌های «اس-۴۰۰» روسیه مشابه خارجی ندارند

سرهنگ بازنشسته "ویکتور موراخوفسکی"  سردبیر مجله «آرسنال میهن» و کارشناس مسائل نظامی به این روزنامه گفته است: «هیچ کشوری سامانه ضدهوایی قابل مقایسه با اس-۴۰۰ ندارد و به همین دلیل ترکیه اگر مایل است بهترین نوع دفاع ضدهوایی را داشته باشد، جایگزینی برای آن ندارد. »

به عقیده وی، به همین دلیل نیز مقامات آنکارا شروع به مذاکره با روسیه برای خرید این سامانه کرده اند و نه شرکای خود در ناتو. در حال حاضر تنها سامانه های ضدهوایی «پاتریوت» آمریکا تا حدودی مشابه موشکهای اس-۴۰۰ روسی است، البته در حالیکه موشکهای روسی می توانند اهداف خود را در ارتفاع بسیار بالاتری در مقایسه با پاتریوتهای آمریکایی نابود سازنند. ضمن اینکه سامانه های اس-۴۰۰ قادر هستند تا از انواع موشکها استفاده کند که این ویژگی به آن اجازه می دهد چند هدف نظامی مختلف را در آن واحد هدف قرار دهد، در حالیکه شرکای غربی روسیه دارای چنین فناوری نیستند.   

به نوشته «گازیتا. رو»، نخستین سفارس دهنده خارجی سامانه های دفاع ضدهوایی «اس-۴۰۰» کشور چین بود که در سال ۲۰۱۵ خواستار خرید این سیستم شد. هند نیز دیگر کشوری است که قصد دارد حداقل دو هنگ از این نوع سامانه دفاعی مدرن را از روسیه خریداری کند.

ارزش واقعی سامانه‌های دفاع ضدهوایی «اس-۴۰۰» بطور رسمی تاکنون اعلام نشده است. ولی به گفته مقامات مجتمع صنایع نظامی روسیه، تنها کشورهای دارای اقتصادی توسعه یافته و قدرت مالی خوب، قادر به خرید آن هستند.   

موخاروفسکی یادآور شده است: «مسئله تحویل موشک‌های اس-۴۰۰ روسی به ترکیه هنوز بطور قطعی تصمیم گیری نشده و هنوز تعداد واحدها، قیمت آن و شکل فنی سامانه هایی که ممکن است به ترکیه تحویل داده شود، مشخص نیست. »

در اوایل ماه مه، برخی رسانه ها به نقل از منابع خبری نزدیک به مذاکرات، نوشته بودند که روسیه ممکن است ۴ سامانه به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار در ازای هر یک، به ترکیه تحویل دهد، ولی توافق نهایی در این خصوص هنوز حاصل نشده است.

مسکو تهدیدی از جانب آنکارا احساس نمی‌کند

"ولادیمیر کوژین" مشاور رئیس جمهوری روسیه در مسائل همکاری‌های نظامی-فنی در ماه مارس سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار در مصاحبه با شبکه تلویزیون «راسیا-۲۴» اعلام کرد که روسیه و ترکیه در حال مذاکراتی در زمینه فروش سامانه های دفاع ضدهوایی «اس-۴۰۰» هستند و مقامات آنکارا بشدت به این مسئله علاقه مند است.

این مقام بلندپایه همچنین یادآورشد که مسکو از جانب آنکارا برای در اختیار قرار دادن این سامانه مدرن دفاع ضدهوایی خود به ترکیه تهدیدی احساس نمی کند، برغم آنکه ترکیه عضو ناتو است.  

"یوری ماواشیف" رئیس مرکز مطالعات سیاسی ترکیه معاصر در مسکو معتقد است که فروش موشکهای اس-۴۰۰ به ترکیه، در حقیقت یک اقدام سیاسی است و با این کار مسکو می تواند نشان دهد که توازن راهبردی روسیه با منافع ملی ترکیه هماهنگ است.     

این کارشناس افزود: «این کار تایید کننده قصد روسیه برای خارج کردن قطعی ترکیه از اردوگاه غرب خواهد بود. ضمن اینکه فروش این سامانه دفاع ضدهوایی مدرن می تواند همراستایی راهبردی در مسائل امنیتی در جهان و در خاورمیانه را برهم بزند، به خاطر اینکه این کشور همچنان عضو ناتو است. »

به عقیده ماواشیف، آنکارا قصد دارد با خرید این سامانه از روسیه به واشنگتن نشان دهد که رهبران ترکیه تصمیم "دونالد ترامپ" برای ارسال تسلیحات نظامی آمریکایی برای شبه نظامیان کرد در سوریه را بی احترامی به خود تلقی می کنند. مقامات آنکارا برای پاسخ دادن به این اهانت طرف آمریکایی، روسیه را شریک خود در همکاریهای نظامی-فنی انتخاب کرده اند تا جدی بودن خویش در مسئله کردها را به طرف آمریکایی نشان دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    1 0
    ترکیه با اس400 قدرتی بی نظیر خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس