کد خبر 781990
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
گردشگران در محرم

امسال5 مهرماه مصادف با روز گردشگری بود، روزی که البته با روزهای ابتدایی محرم همراه شد. این مناسبت بهانه‎ای شد تا از گروهی از گردشگران خارجی دعوت کنند تا در مراسم عزاداری سالار شهیدان شرکت کنند.

حسینیه مشرق - جاذبه‏ های گردشگری در ایران خیلی زیاد است. کشور ایران هم از نظر اقلیم و پوشش گیاهی و هم از منظر آداب‌ورسوم، قابلیت‏های زیادی برای جاذبه ‏های گردشگری دارد. توریسم درمانی، گردشگری غذا، گردشگری سنت‏ها و رسوم بومی و مذهبی از گرایش‎هایی است که در سال‏های اخیر در کشورمان، به آن توجه ویژه شده است. امسال به تقویم شمسی، 5 مهرماه مصادف با روز گردشگری بود، روزی که البته با روزهای ابتدایی محرم همراه شد. این مناسبت بهانه‎ای برای کمیته گردشگری استان یزد شد تا از گروهی از گردشگران خارجی دعوت کنند تا در مراسم عزاداری سالار شهیدان شرکت کنند. مراسمی که سومین سال خود را می‌گذراند.

 آقای «محمدرضا نصیری» معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد درباره مراسمی که به‌طور ویژه برای گردشگران خارجی برگزار شده است توضیح می‏دهد. او درباره کمیته ویژه‏ای که برای همین منظور تشکیل داده‏اند، می‏گوید: «یک کمیته‏ای تحت عنوان کمیته گردشگری مذهبی و گردشگری استان یزد تشکیل‌شده است. این کمیته در فعالیت‎های هماهنگ‏کننده برای ورود و حضور گردشگران برای مراسم تاسوعا، عاشورا و اعیاد برنامه‏ریزی می‏‎‌کند. از جمله کارهایی که در سال‏های گذشته انجام ‌شده است، حضور گردشگران در مراسم عاشورا، تاسوعا، جشن کریسمس و عید مبعث بوده است. هدف از این کار آشنایی گردشگران خارجی با آیین‏ها و عزاداری‎های ما است تا به نحوی با اسلام‌هراسی که در دل گردشگران وجود دارد، مبارزه کنیم.»

در جلوی چشم 900 گردشگر


نصیری درباره تعداد نفراتی که در مراسم شرکت کرده‏اند، می‏گوید: «نزدیک به 890 نفر تا 900 نفر گردشگر خارجی ویژه در این مراسم داشتیم. عمدتاً 2 گروه ویژه تاسوعا و عاشورا از کشور اسپانیا و شیلی در قالب دو تور به استان یزد آمدند. مابقی هم گردشگرانی بودند که در داخل استان یزد حضور داشتند و در سال‎های گذشته، این مراسم را دیده بودند یا به نحوی تبلیغاتی را که کمیته گردشگری استان انجام می‎دهد؛ دیده بودند. آنها از نزدیک با مردم خود استان نشستند و از نذری‎هایی که وجود داشت، تناول می‏کردند. برای آنها خیلی جالب بود که همه مردم حضور دارند و همه مردم عزاداری می‎کنند.» معاونت گردشگری استان یزد درباره برنامه‏های مراسم تعریف می‏کند: «برنامه‏های ما از شب پنجم ماه محرم شروع شد. هر شب ما 14 حسینیه در یزد را برای ورود گردشگران هماهنگ کردیم. مسوولان حسینیه‏ها استقبال کردند. هر شب گردشگران به یکی از این حسینیه‎ها می‎رفتند و از نزدیک شاهد حضور این عزاداری بودند. این برنامه‎ها ادامه پیدا کرد تا روز تاسوعا و عاشورا که مراسم نخل‌گردانی برگزار شد. نخل نمادی از تابوت امام حسین؟ع؟ است که برداشته می‎شود، با آن دور می‎زنند تا سال دیگر یا برنامه دیگری که دوباره نخل را درمی‏آورند. مهم‌تریم مراسم در حسینیه امیرچخماق یزد بود. ما یک نخل بسیار بزرگ داشتیم که تقریباً 70 سال بود که این نخل جابه‎جا نشده بود و امسال بعد از سال‌ها بهسازی و بازسازی‌شده بود که به حرکت درآمد. همچنین تشییع شهدای گمنام همزمان با این مراسم همراه شد. در حسینیه سپید شهرستان اشکذر و حسینیه کوشک نو اردکان، در حسینیه امام شهرستان تفت این مراسم برگزار شدند و گردشگران به‌تناسب هرکدام نزدیک به 150 تا 180 نفر به این مراسم اعزام شدند و از نزدیک شاهد این نخل‌گردانی‏ها بودند.»

who is Hussein

نصیری تعریف می‏کند که گردشگران خارجی شاید از مراسم ما چیزی متوجه نمی‏‌شدند، بنابراین کمیته ویژه عزاداری به فکر چاره افتادند: «ما برای گردشگران روضه به زبان انگلیسی برگزار کردیم. روحانیونی از جامعه‌المصطفی استان قم به ما پیوستند. 9 نفر از این روحانیون مسلط به زبان چینی، اسپانیایی و ایتالیایی بودند که در کمیته حضور داشتند. سؤالاتی در بحث عقاید دینی و اسلامی به ذهن گردشگران می‏رسید، این روحانیون جواب می‎دادند.» سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد تعریف می‏کند: «ما تجربه دو سال پیش را داشته و این موارد را در نظر داشتیم. کامنت‎هایی را که گردشگران می‎گذاشتند؛ می‎گرفتیم.

ما در جلساتمان، معایب و محاسنی را که در سال‎های گذشته وجود داشت درآورده بودیم. عملاً می‌دیدیم که در برخی موارد سؤالات و شبهاتی در ذهن گردشگران خارجی وجود دارد و خودمان روی آن بررسی کرده بودیم. روحانیونی که در جمع ما بودند، این سؤالات و شبهات را پاسخگو بودند. سؤالاتی که می‎پرسیدند از چرایی قیام امام حسین(علیه السلام) بود و سرگذشت اتفاقاتی که در واقعه کربلا افتاده بود. آنها از عقاید شیعه هم می‌پرسیدند. قبل از اینکه آنها را به حسینیه‌ها بفرستیم، یک کارگاه آموزشی یک‌ساعته برگزار می‎کردیم. در این کارگاه یک‌ساعته، روحانی گروه به‌طور کامل به آنها درباره برنامه‌ها و مکان‎هایی که قرار بود به آنجا سر بزنند؛ توضیح می‌داد.» نصیری درباره حس‌وحال درونی گردشگران درباره مراسم عاشورایی توضیح می‏دهد: «بعد از مراسم بعضی از گردشگران تعریف می‌کردند که زندگی من به دو بخش تقسیم‌شده‌ است. بخشی از آن قبل از آشنایی با امام حسین؟ع؟ و بخش بعدی آن آشنایی با امام حسین؟ع؟ است. در جمع گردشگران یک دامپزشک اسکاتلندی بود که برای دوازدهمین‌بار به ایران آمده بود و برای سومین‌بار در مراسم عاشورا شرکت می‌کرد، ایشان می‌گفت که یک حرارتی در قلب من است که در دلم احساس می‌کنم. او این را می‎گفت و اشک می‌ریخت. در ظهر عاشورا چند قطره‏ای باران آمد. وقتی یکی دیگر از گردشگران ما هیجان مردم را دید، گفت که خدای شما هم دارد برای امام حسین؟ع؟ گریه می‌کند. گردشگران کامنت‏های زیبایی در این مراسم‌ برای ما گذاشته‌اند. درحال‌حاضر ما در حال جمع‌آوری آنها هستیم تا آنها را منتشر کنیم.» معاون گردشگری استان یزد تعریف می‏کند که استان یک‌بخشی ایجاد کرده‌اند به‌نام who is Hussein (امام حسین کیست): «ما دو رنگ پرچم را انتخاب کردیم، یک پرچم به رنگ سیاه که شعار «امام حسین کیست» را روی این پرچم نوشتیم و یک پرچم سفید که ما در مراسم و جشن‌ها از آن استفاده می‌کنیم و آن شادی‎ها را شریک می‌کنیم.»


یزد تنها شهری نیست که جاذبه گردشگری محرم ایجاد کرده است؛ مسأله اما اینجاست که شهر یزد با برنامه‎ریزی بیشتری مراسم را برگزار کرد. نصیری درباره تفاوت تور محرم یزد با سایر استان‏ها می‏گوید: «کمیته محرم در استان یزد فعال‌تر است. ما عملاً دو سال تجربه این کار را داشتیم. سال گذشته 140 نفر در این مراسم شرکت کردند. امسال با 20 درصد رشد، توانستیم مراسم را برگزار کنیم. در این بخش موفق بودیم آن چیزهایی را که برنامه‌‎ریزی کرده بودیم؛ عملی کنیم.» معاون گردشگری استان یزد توضیح می‏دهد که تور محرم مراسم تا ظهر 13 محرم ادامه دارد: «قرار است بیش از 150 هزارنفر در عزاداری میدان امیرچخماق یزد
شرکت کنند.»

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس