تشییع شهید حججی در تهران

به راستی چگونه است که گروهی که هر جا پای مسایل اجتماعی و موضوعات مرتبط با جامعه وسط می‌آید، خود را از همه محق‌تر برای تفسیر و تحلیل می‌دانند، در باب موج بزرگی به نام «محسن حججی» سکوت پیشه کرده‌اند؟

سرویس سیاست مشرق - در اوایل دهه هفتاد، شمار زیادی از سیاستمداران سابق جناح چپ که به دلایلی از قدرت کنار رفتند، با اشتیاقی سوزان به دنبال یک دلمشغولی جدید رفتند: جامعه شناسی

این دسته از چهره‌های سیاسی که به واسطه حضور در موسسات پژوهشی چون «مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری»، به لحاظ حقوق و مزایا تامین بودند، برای تکمیل تحصیلات خود فرصت و فراغت کافی داشتد و به هوای این که «جامعه» را بشناسند، راه تحصیل این رشته را در داخل و خارج از کشور پیش گرفتند.

این گونه بود که رشته جامعه شناسی که بعد از محبوبیتی که پیش از انقلاب به واسطه چهره‌هایی چون مرحوم علی شریعتی(در میان مذهبی‌ها) و امیرحسین آریانپور(در میان چپ‌ها) پیدا کرده بود، بعد از انقلاب دچار فترت شده بود، دوباره رونق بگیرد و بازار تحلیل‌های جامعه شناسانه در مطبوعات حلقه چپ‌های انقلابی سابق(و اصلاح طلبان بعدی) داغ شود و نشریاتی مانند کیان به پایگاهی برای همین «جامعه شناسان» نورسیده تبدیل شدند.

همین مساله باعث شد که در فضای آکادمیک کشور در حوزه علوم انسانی، رشته جامعه شناسی (با اسم رسمی علوم اجتماعی) اصطلاحا بورس پیدا کند، تا حدی که کلاس‌های برخی اساتید این رشته چون یوسف اباذری، تقی آزاد ارمکی، حمیدرضا جلایی‌پور، سوسن شریعتی و حتی مقصود فراستخواه(که رشته اصلی او جامعه شناسی نیست)....پر از دانشجوهای علوم اجتماعی و غیر از آن (به ویژه رشته‌های مهندسی!) شود.

نتیجه این که ما با موجی از فارغ التحصیلان علوم اجتماعی از دانشگاه‌های معتبر کشور مواجه شدیم. طبیعتا انتظار می‌رفت با این همه فارغ التحصیل و این موج علاقه‌ای که به این رشته شیک و «لاکچری» نشان داده می‌شد، ما با مجموعه‌ای غنی از ادبیات مکتوب در زمینه جامعه شناسی و تحلیل‌های ناب و دست اول از معضلات اجتماعی مبتلا به جامعه بزرگ ایران در مطبوعات رو به رو باشیم. لیکن در سال‌های اخیر نه تنها  تالیفات قابل توجهی در این زمینه دیده نشده، که در مطبوعات کشور هم در این زمینه خاص همواره به چند نام معدود بر می‌خوریم که در همه زمینه‌ها تحلیل، مصاحبه و یادداشت می‌دهند(عباس عبدی، احسان شریعتی، سوسن شریعتی، سارا شریعتی، حمیدرضا جلایی پور و...).

********

اما آن چه که بهانه نوشتن این یادداشت است، رویداد تازه‌ای است که به باور نگارنده، بار دیگر مشت خالی این جامعه شناسان را رو کرد.

درباره شهید بزرگوار، «محسن حججی»، از زمان انتشار خبر شهادت تا تشییع پرشکوه پیکرش، واکنش‌ها، اظهارنظرها و دلنوشته‌ها و یادداشت‌های بسیاری از طیف‌های مختلف فکری جامعه منتشر شده است. موجی که خون پربرکت این شهید، نگاه پرصلابتش در هنگام اسارت و نحوه شهادت مظلومانه او(که به شهادت سالار کربلا شبیه بود)، در جامعه به راه انداخت، بار دیگر تقدس و حرمت والای خون شهید را در جامعه ایران به جهانیان نشان داد و آثار مبارکی به جا گذاشت.

از بازیگر سینما تا بازیکن فوتبال، از خواننده پاپ تا سیاستمدار، از اصلاح طلب تا اصولگرا، بسیار بودند کسانی که حتی در حد یک جمله به این رویداد واکنش نشان دادند. این سنخ همدلی و اتحاد جامعه بر سر یک موضوع، از همان سنخی بود که در سال ۹۴، با تشییع بقایای پیکرهای متبرک غواصان شهید کربلای ۴ در فضای جامعه ایجاد شد. لیکن این بار هم به سان موضوع شهدای غواص، از همه طیفی، صدایی(اگر نه به همراهی و همدلی، که دست کم به تفسیر و توصیف) بیرون آمد، جز از آن طیفی که مدعی تفسیر «جامعه» و پرچمدار تحلیل اجتماعی است: جامعه شناسان.

به راستی چگونه است که گروهی که هر جا پای مسایل اجتماعی و موضوعات مرتبط با جامعه وسط می‌آید، خود را از همه محق‌تر برای تفسیر و تحلیل می‌دانند، در باب موج بزرگی به نام «محسن حججی» سکوت پیشه کرده‌اند؟ آیا این موج بزرگ متحدکننده جامعه را ندیدند؟ آیا جوش و خروشی که حججی در پیکره ایران انداخت ندیدند؟ آیا چنین موضوعی از دید ایشان ارزش یک یادداشت(تحلیل هم نه) را هم نداشت؟ یا شاید آن بخش بزرگی از پیکره ایران را که به موضع حججی واکنش نشان داد، جزو جامعه ایران نمی دانند؟

چه طور وقتی سه سال پیش ماجرای فوت یک خواننده پاپ تازه به شهرت رسیده به وجود آمد و جمعیت قابل ملاحظه‌ای به مراسم تشییع او رفتند، همین جامعه شناسان سیل تحلیل‌ها و تفسیرهای خود را ذیل عنوان «پدیده پاشایی» روانه مطبوعات کردند و انواع و اقسام مصاحبه‌های «جامعه شناسانه» در این باب به راه افتاد؟ آیا در مبانی درسی که این اساتید جامعه شناسی آموخته‌اند و می‌آموزند، برای تفسیر «پدیده»ها باید خط‌کشی کرد و برای تحلیل کردن یا نکردن، سلیقه و پسند سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را دخیل کرد؟ آیا از دید این مدعیان شناخت جامعه، پدیده محسن حججی تنها جنبه «سیاسی» داشت، که آن را به نوعی بایکوت کردند؟ آیا ابعاد دینی، اخلاقی، انسانی، اجتماعی و حتی زیبایی-شناسی این پدیده نظر آن ها را جلب نکرد؟

پاسخ این سوالات، هر چه که هست، امیدواریم که این سکوت عجیب «جامعه شناسانه»، ربطی به آن فاشیسم فکری حاکم بر فضای آکادمیک ما در حوزه علوم انسانی نداشته باشد که پرداختن به هر موضوعی را که به نوعی بوی همدلی با حاکمیت از آن برخیزد، «خط قرمز» می‌داند و مرتکبین را بایکوت می‌نماید. در این صورت به حال آن دانشگاهی باید افسوس خورد که علی رغم ادعای «لیبرالیسم» و «آزاداندیشی»، کار علمی را با تعصبات سیاسی و انحصارطلبی فکری گره می‌زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 17
  • محمد IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    از منافقین انتظاری نداشته باشید
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      32 2
      منافقین از کفار بدترند.
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      21 2
      منافقین از کفار بدترند.
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      25 2
      منافقین از کفار بدترند.
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      7 1
      منافقین از کفتار بدترند
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      11 2
      چون این شهید بزرگوار کاسه کوزه این جماعت را به هم ریخت
  • DE ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    65 6
    اينكار انها وقتي بيشتر سووال برانگيز و مشكوك ميشود كه ما ميبينيم اين اتفاق عظيم در كشور ما تحت هيچ عنوان مورد پوشش در غرب قرار نگرفت و تقريبا هيچكدام از انها به ان نه پرداختند ، رسانه هايي كه كوچكترين و بي اهميت ترين موردي را كه در ايران اتفاق ميافتتد مورد پوشش پر اب و تاب قرار ميدهند كه موجب حيرت ميشود كه اهميت اين مورد كوچك چرا براي انها چرا آنقدر حائز اهميت است ، اما در مورد شهيد حججي اكثرا انرا نديده گرفتند و سانسور كردند خوب پر واضح است كه ياران و همدستان انها هم در ايران بايد از انها پيروي كنند و انرا ناديده بگيرند و از كنار ان بي اهميت رد شوند ، ما ميتوانيم همياري انها را با دشمنان دريابيم به همين سادگي ، مرگ بر دشمنان داخلي و خارجي ايران
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      11 2
      حیف نیست نام و تصویر محسن حججی روی نشریات اصلاح طلب باشه ؟؟
  • حسین PL ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    65 8
    شهید حججی محک شد برای تشخیص مرد از نامرد و ایرانی حقیقی از ایرانی که قلبش و فکرش به ایران وابستگی نداره.
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    42 10
    مگه ما جامعه شناس خداشناس داریم؟
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      23 5
      بله داریم، همه رو یک کاسه نکن!
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
      16 8
      نه. نداریم. چون ریشه علوم انسانی در اومانیسم و دشمنی با خدا است.
  • SE ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    51 8
    لابد دست شون خالی ست. لابد پدیده حججی با تفکرات کال جامعه شناسانه اونا جور در نمیاد. هر چی دو دو تا چهار تا میکنن نمیتونن تاثیر خون پاک این جوون رو توی زنده کردن جامعه درک کنن. محسن جان ما کجا و اون خواننده مرحوم کجا
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      4 1
      چون این شهید بزرگوار کاسه کوزه این جماعت را به هم ریخت
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    45 7
    این خداست که نباید انسان را بایکوت نکند وحججی را شریفترین و عزیزترین انسان کند که کرد گور پدر جامعه شناسان خداناشناس
    • سروش IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      0 0
      این جمله نامفهومه برداشتم از این جمله اینه که داریم برای خدا تعیین تکلیف می کنیم مثل جامعه شناسان غربی صحبت نفرمایید اونها به این دلیل که مسیحی هستند و با تفکرات نو مسیحی و افراطی دارند جامعه رو مورد کنکاش قرار میدن این طوری عاروق می زنند وگرنه اسلام ناب محمدی دینی جامعه شناس و چون اسلام رو دیدند که حرف برای گفتن زیاد داره تفکرات تند وهابی و سلفی گری و داعشی گری رو به راه انداختند وگرنه تفکرات مسیحی در هیچ جامعه ای دیگه بر کافی نداشته و تمام تزهاش داره دونه به دونه به انحطاط و انتها میرسه و برای همین جامه شناسان الکن شده اند جامه شناسی که نمی تونه موج ایجاد شده از خون مولاحسین رو حس کنه باید بمیره چون اسلام با خون یک امام با پیروانش چنان آبیاری شده که نام حسین هست اسلام هم هست امام حسین اسلام ناب رو تا عرش با ریخته شدن خون خودش معرفی کرده و هیچ جامعه شناسی قدرت تحلیل این حرکت رو نداشته و نداره نگر شهدایی مثل شهید غواصان شهید هشت سال دقاع مقدس و حسین پور قمی فرمانده شهید حججی و شهید حججی این رو این طوری به جامعه و جامعه شناسان یادآوری کنند اونها دهانشان از این یادآوری بسته شده که اسلام ناب محمدی با خون شهدا آبیاری میشه و این مطالب توی دورس تفکر مسیحی هیچ جایگاهی نداره و در هیچ کجای دنیاتدرس هم نمیشه جر کلاس عملی جبهه مقاومت .
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    40 6
    آخه عزت ي شهيد مثل حججي كجا و.......كجا؟؟؟؟؟
  • SE ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    17 2
    بیچاره جامعه ای که اینها جامعه شناسش باشند. اینها پیش از آنکه خودشان را شناخته باشند در فرهنگ پر زرق و برق ینگه دنیا که شناخت دقیقی هم از آن ندارند استحاله شده اند.
  • کامران IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    19 0
    شهادت عزت ابدی است .
  • مهماندار هواپیما IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    20 2
    وقتی اجازه دادیم دین ستیزان و ایران انقلابی ستیزان استاد دانشگاه فرزندانمان باشند بیشتر از این نباید توقع داشت
  • استاد دانشگاه IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    24 2
    از کسانی که علمشان، مدرکشان، هویتشان، نان شبشان و همه وجودشان را از غرب گرفته اند و هر روز رویای غربی شدنشان را شکر میمالند تا شیرین شود برای خودشان و دیگران، چه انتظارات عجیب و غریبی دارید!!! امام خامنه ای فرمودند علوم انسانی بومی ، این جماعت از ترس بشدت مقابل آن ایستادند و ...
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    14 1
    #پدیده‌ی حججی
  • مصطفی IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    11 2
    این شهید بزرگوار،تمامی مدعیان در علوم انسانی ، معارف و ...... را به یک تنه به چالش کشید.
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    17 5
    جوانان این مملکت از جمله مرتضی پاشایی، مریم میرزاخانی هرکدام برای ایران افرادی بودند که در راهی که در پیش‌گرفته بودند موفقیت هایی کسب کرده و محبوبیتی در جامعه پیدا کردند. اما..... شهید حججی الگویی بی بدیل خواهد بود در تمامی تاریخ که خواهد درخشید وهیچ زبان و گفتاری از بیان عظمت و عشقی که از ماموریت الهی که بر عهده خود می دید قاصر خواهد بود. برای رضای محبوب تمام هستی و وجود خویش را فدا کردن چگونه توسط یک جامعه شناس غربگرا قابل تبیین است؟
    • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      3 5
      ما موریت حفظ بشار
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      7 6
      خجالت بکش و اسم آن زن بی حجاب را کنار قهرمان اسلام نیاور.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      3 1
      ماموریت آنها حفظ و دفاع از حرم ائمه معصومین(ع) چه در عراق و سوریه، ودفاع از مظلوم است.
  • محمد IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    9 1
    بنظر میاید شهادت شهید حججی یه مقوله طبیعی در جامعه قلمداد می شد. چون راهپیمایی ها،و همایشهای ملی و مذهبی قلمداد می شد ولی مرگ خواننده پاپ که حتی اسمشم نشنیده بودن یه جنبش فرهنگی به حساب اوردند
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    9 0
    لیبرالیسم خودش یک ایدئولوژیه اباحی گریه چجوری میخواد از شهید ضد اباحی گری حرف بزنه (کاملا عوامانه گفتم ) ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    3 5
    خود این تحلیل شما سیاستمدارانه است . آیا برخی پدیده ها تابویی برای دیگران به زعم شما نیستند و اجازه ورود به این پدیده ها رو بدون شانتاژ به طیف مقابلتون می دین . منصف باشیم پدیده هایی عمومیت پیدا می کنند که جریانات سیاسی و طیف ها خود را متولی محظ آن ندانند
  • AE ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    6 2
    سوژه خوبی بود. خب وقتی مراکز ونهادهای لیبرال حاضر به برگزاری چنین نشست هایی نیستن چرا مراکزی که با حاکمیت و دین ارتباط دارن پا پیش نمیذارن؟؟ کم موسسه و نهاد داریم که برای حوزه فرهنگ و جامعه و امثالهم بودجه های کلان میگیرن؟ چرا اونا یک نشست نذاشتن؟ از لیبرالها و سکولارها که انتظاری نیس. بی تحرکی این نهادها و چهره ها جای سوال و تعجب داره!!!
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    14 2
    این جامعه شناسان ما هر چی در کتابهای غربی خوندن رو علم میدونن و به اون مغز مبارک فشار نمیارن وسیع تر از چیزی که خوندن نگاه کنند و فکر کنند پس حرفی در مورد شهید حججی نمیتونن داشته باشن ، اگه جامعه شناسان غربی تحقیقی در این مورد کنند اونوقت نطق اینها هم باز میشه اونهم برای تکرار ملغمه هایی که غربی ها میگن ، کلا غربزده هویت و فکر مستقل و آزاد نداره
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    6 1
    کسی ک بجای خواندن درس ازادگی از قران درس لیبرال شدن غرب رو بخونه بیشتر از این انتظار نمیره
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    5 1
    در زمانی قومی خواهد آمد و همانند عقاب بر آنها یورش خواهد برد در حالی که نه آنها زبان ایشان دانند و نه ایشان زبان آنها. این جماعت اصلا زبان شهادت و شهادت طلبی رو بلد نیستند که تازه بخوان در مورد آن حرف هم بزنند.آنها نه زبان دل مردم ایران را می شناسند نه مردم برای زبان دل آنها اهمیتی قایل هستند.توی چندتا سخن رانی چندنفر دورشون رو میگیرن و استاااااد استااااد می کنند براشون متوهم میشند که شاید ما هم چیزی هستیم.درحالی که نه آنها مردم رو می فهمند و نه مردم اونها رو هیچ کس هم اهمیتی بهشون نمیدن.
  • کیا IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    0 0
    مشکل شما اینکه منافقین را مسلمان معرفی می کنید اگر مبانی اسلامی علوم انسانی اسلامی را می شناختید نیازی به معرفی منافقین پیدا نمی کردید و...
  • DE ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    6 1
    چون آنها اعتقادی نه به دین دارند نه وطن و نه ملت تمام فکر شون جهانی شدن یعنی بی هویت شدن یعنی برای رسیدن و مشهور شدن همه چیزشان به آمریکا می فروشند
  • معین IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    2 3
    با ادای احترام به شهید والا مقام محسن. سیاست های دوبام و یک هوا مردم را به مسئله مشکوک می کند. سردار دیگری قبلا سرش به نیزه رفت. یا 15 سرباز وظیفه قبلا سر بریده شدند. یا یک شاخص علمی مثل مریم میرزایی فوت کرد. چرا نظام در مقاطع مختلف سیاست های مختلف اعمال می کند؟ چرا تشییع را به محرم انداختند. و ... وقتی عوام این چنین در کوچه بازار بحث می کنند از جامعه شناس چه انتظاری دارید؟
    • محمد IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      2 0
      اولا شهید حججی رو نه مسئولان ونه رسانه ها بزرگ کردند بلکه خود خدای بزرگ به واسطه اخلاص اورا بر سر زبانها انداخت . الله یعز من یشاء .بنا براین سایر شهدا هم همه بزرگ وقابل احترام هستند خیلی از شهدای مدافع حرم مثل شهید حججی بی سر به حضور ارباب رفتند اما مشیت خدا بر این بود که در این فضای غر بت شهدای مدافع حرم که هزاران انگ به خانواده هاشون می زدند ، خدا حجتی را برگزیند وبرهمگان حجت تمام کند ومظلومیت این شهدا بیش از بیش اشکار گردد.
  • SE ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    5 1
    از بین هزاران خواننده و نوازنده و بازیگر و شاعر و نقاش و مجسمه ساز وووو... یک نفرشان هم به گرد دلاوری و رشادت و از خود گذشتگی شهید حججی نحواهند رسید. توصیف نگاه پر اقتدار با چاشنی تحقیر دشمن آنهم به هنگام اسارت از توان روانشناسان و جامعه شناسان هم خارج است بلکه فقط جان برکفانی که در دفاع از ایران و اسلام از هیچ چیز و هیچ کس نهراسیده اند میتوانند آنرا درک کنند.
  • رضا IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    2 0
    چون كسي كه جز براي وطنش بجنگه ميشه مزدور
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    0 0
    مومنین باید ورود به این علم مهم داشته باشند والا مجذوبین غرب فکری هر چه بخواهند با این اسم به خورد مردم خواهند داد
  • جامعه شناس US ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    2 0
    نویسنده چون علاقمند به بازیگران زن و مرد بوده و صفحات اونها رو فقط لایک کرده متوجه نشده که خیلی از جامعه شناسها درباره این موضوع حرف زده‌اند. این تقصیر جامعه‌شناسها نیست، تقصیر خبرنگارهای بی‌سوادیه که توانایی پوشش واقعی اخبار رو ندارند و فکر میکنند با نوشته‌های احساسی میتونن این ضعف رو جبران کنند. کسانی که کامنت می‌گذارند و بدون اینکه واقعیت رو بدونند چنین تهمت و فحش نثار خلق می‌کنند، خودشون می‌دونن و خدا، اگر واقعاً اعتقادی به روز جزا داشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس