اوج

سازمان فرهنگی و رسانه‌ای اوج برای حضور در جشنواره فیلم فجر سی‌وهفتم با پرداختن به موضوعات مختلف و حساس کشور وارد این رقابت می‌شود.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - با برنامه‌ریزی انجام شده در سال جاری، سازمان فرهنگی رسانه‌ای اوج قرار است با دست پُر و با حضور چند کارگردان صاحب‌ نام دست‌ کم سه فیلم سینمایی را به مرحله تولید برساند تا در جشنواره فیلم فجر هم حضوری قدرتمند داشته باشد.

در ابتدا به معرفی سازمان هنری رسانه‌ای اوج می‌پردازیم که چگونه وارد تولید فعالیت‌های فرهنگی شده است. این سازمان مؤسسه‌ای غیردولتی است که رسماً از بهار سال ۱۳۹۰ فعالیت هنری و رسانه‌ای خود را آغاز کرد یک تشکل مردم نهاد است و هزینه و اعتبارات تولیدات آن با حمایت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تأمین می‌شود و مسئولیتی برای پشتیبانی شدن از هیچ نهادی ندارد. سازمان اوج دارای اهداف مختلفی است که از جمله اهداف این سازمان، ایجاد بستری برای شناسایی، سیاست گذاری راهبردی در حوزه تولیدات هنری گفتمان انقلاب اسلامی، آموزش و جهت‌دهی نیروهای مستعد انقلابی در عرصه‌های مختلف هنری و رسانه‌ای و نیز فراهم کردن زمینه تولید و توزیع محصولات همسو با انقلاب اسلامی است.

از زمان آغاز مدیریت احسان محمدحسنی، سازمان رسانه‌ای اوج در همه زمینه‌های هنری و رسانه‌ای فعال شد و در کارنامه‌اش از برگزاری نمایش و نمایشگاه تا تهیه فیلم‌های تلویزیونی و انیمیشن تا راه‌اندازی کافه و سینمای سیار و برگزاری شب شعر، دیده می‌شود. از جمله فعالیت‌های سازمان چاپ کتاب سی سال است که مجموعه روزنگار عکس‌های اجتماعی و تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی است.

خانه طراحان انقلاب اسلامی هم وابسته به سازمان اوج است که توانسته به تنهایی ده‌ها فیلم و انیمیشن مانند تیزر فیلم «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «کدام نامزد»، «تکفیری‌ها» و «صداقت آمریکایی» را تهیه و تولید کند. از آن گذشته سازمان هنری رسانه‌ای اوج در راستای توسعه تولیدات خود و به سفارش سازمان صدا و سیما پس از سریال «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج که از شبکه‌های سراسری سیما به پخش رسید؛ تولید چندین سریال را در دستور تولید خود دارد که پنج سریال آن الف ویژه است و قرار است این زنجیره تولید ادامه داشته باشد

.

حالا و پس از موفقیت‌های این سازمان در تولید و پخش فیلم و سریال، گام‌های بعدی خود را محکم‌تر از گذشته برداشته و دست به تولید سریال پرمخاطب «پایتخت» زده که در حال حاضر روزهای پایانی تصویربرداری خود را پشت سر می‌گذارد و از تولیدات این سازمان برای پخش در نوروز سال آینده محسوب می‌شود.

سازمان فرهنگی هنری اوج که در حال حاضر به عنوان تنها نهاد فرهنگی "پیشگام تولید آثار دفاع مقدسی و گفتمان انقلاب اسلامی" شده است سعی دارد تا در فضایی که تولید آثار سینمایی به سمت تولیدات ابتذال و وادادگی فرهنگی رفته است چرخه تولیدات خود را از جهت اصلی که همان انقلاب و دفاع است حفظ کند و با همکاری تهیه‌کنندگان و کارگردانان مطرح و خوش ساخت به سراغ سوژه‌های ناب و دست نخورده در این حوزه برود. به همین منظور در این گزارش سعی کردیم تا به بررسی آثار سینمایی این سازمان برای سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر بپردازیم.

 «سردار جنگ» و پیشگامی در ورود به مسایل سوریه

یکی از اولین مجموعه‌های این سازمان که با سروصدای رسانه‌ای بسیار زیاد هم همراه بوده است جدیدترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا با محوریت پرداختن به حوادث منطقه بویژه اتفاقات سوریه بوده است. ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان شناخته شده سینمای انقلاب و دفاع مقدس که کارگردانی فیلم‌هایی چون «دیده‌بان»، «بوی پیراهن یوسف» و «آژانس شیشه‌ای» را در کارنامه خود دارد، به دنبال ساخت فیلمی با موضوع داعش و تهدیدات تکفیری‌ها رفت. فیلمی که بخش اصلی آن در یک هواپیما و فرودگاه می‌گذرد و جز ایران، بخشی از فیلم هم در کشور سوریه فیلمبرداری شد.

فیلمبرداری «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان در یکی از فرودگاه‌های نظامی آغاز شد و تدوین فیلم همزمان با فیلمبرداری، توسط مهرداد خوشبخت انجام ‌شد. فیلمبرداری این فیلم بر عهده مهدی جعفری بود و هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان از بازیگران ایرانی فیلم‌ بودند که در این اثر ایفای نقش کردند و علاوه بر آنها جمعی از بازیگران مطرح سوری و لبنانی در این فیلم به ایفای نقش ‌پرداختند.

فیلمبرداری بخش ایران «پرواز به وقت شام» در تهران و اصفهان فیلمبرداری شد و بعد از آن گروه برای ضبط بخش‌های خارجی به سوریه رفتند. تدوین نهایی فیلم به تازگی توسط مهرداد خوشبخت به پایان رسیده است و سیدعلیرضا علویان در سومین همکاری خود با ابراهیم حاتمی کیا پس از «چ» و «بادیگارد» طراحی صداهای فیلم سینمایی «به وقت شام» را بر عهده گرفته و طی چند روز آینده، فیلم تازه حاتمی کیا وارد مرحله صداگذاری و میکس خواهد شد. همچنین موسیقی فیلم نیز توسط کارن همایونفر در حال ساخت است.

داستان «پرواز به وقت شام»، یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی را روایت می‌کند که برای حمل کمک‌های بشردوستانه از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان، خلبان و کمک‌خلبان هواپیما و از قضا پدر و پسر هستند که در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت برده می‌شوند...

این فیلم یکی از محصولات سازمان هنری رسانه‌ای اوج در سال جاری بوده که به نظر می‌آید جز مهمترین آثار این سازمان باشد که قرار است در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود.

برگ برنده اوج در نمایش آثار دفاع مقدس

«تنگه ابوغریب» عنوان جدیدترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج در ژانر دفاع مقدس است که پس از «پرواز به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا کلید خورد و روایتی از ایام دفاع مقدس مربوط به تنگه ابوغریب است.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «تنگه ابوغریب» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان و کارگردانی بهرام توکلی روز یکشنبه دوم مهر ماه در شهرک سینمایی دفاع مقدس آغاز شد و در نخستین روزهای فیلمبرداری این فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی و مهدی قربانی جلوی دوربین حمید خضوعی ابیانه رفتند. فیلمبرداری بخش عمده این فیلم در اطراف تهران انجام می‌شود و سپس گروه برای ضبط سایر بخش‌ها به جنوب کشور می‌روند.

فیلم سینمایی «تنگه ابوغریب» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان و کارگردانی بهرام توکلی روایتی است از دفاع دلاورمردانه گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی. روزهای رشادت و مظلومیت بچه‌های گردان عمار در روزهای آخر دفاع مقدس در منطقه حساس تنگه ابوغریب. در خلاصه فیلم سینمایی «تنگه ابوغریب» چنین آمده است: در ٢١ تیرماه ١٣۶٧، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد «تنگه ابوغریب» است، تنگه‌ای که نام و خاطره‌اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده ... تنگه‌ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود...

قرار است فیلمبرداری بخش عمده این فیلم در اطراف تهران انجام شود و سپس گروه برای ضبط سایر بخش‌ها به جنوب بروند. فیلم سینمایی «تنگه ابوغریب» تهیه‌کنندگی سعید ملکان و کارگردانی بهرام توکلی جدیدترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج است که در ژانر دفاع مقدس در حال تولید است.

سازندگان فیلم سینمایی«تنگه ابوغریب» معتقدند که این اثر، فیلم سختی است، چرا که در آن از ادوات جنگی بسیاری استفاده می‌شود. این فیلم به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان هم از فیلم‌هایی است که برای حضور در جشنواره فجر امسال آماده می‌شود.

«نائله» اوج به عاشورا رسید

پس از توجه به حوادث منطقه و دوران دفاع مقدس یکی دیگر از موضوعاتی که مورد توجه سازمان اوج قرار گرفته است موضوع عاشورا بوده که تولید این کار را به دستان اصغر عباسی سپرده اند.

وقایع روز عاشورا به خاطر دربرداشتن ابعاد حماسی و تراژیک، همواره مورد توجه هنرمندان عرصه‌های گوناگون قرار داشته است و حتی پیش از این هم شاهد تولید فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش بودیم که تنها در جشنواره فیلم فجر رنگ پرده به خود دید و پس از آن به دلایل محتوایی و فنی به بایگانی سپرده شد. حالا سازمان اوج تصمیم دارد تا برگ دیگری از این تاریخ زرین را با ساخت فیلم «نائله» رقم بزند. 

اصغر عباسی به واسطه ساخت آثار دفاع مقدسی و توجه به خانواده‌های شهدا در آثار خود شناخته شده است. آخرین ساخته اصغر عباسی فیلم کوتاهی تحت عنوان «پرچم» بوده که محصول باشگاه فیلم سوره حوزه هنری تهران است و به داستان زندگی چهار شهروند می‌پردازد که سرنوشتشان به‌واسطه حضور در جبهه مقابله با داعش به یکدیگر گره می‌خورد. این فیلم با محوریت شهدای مدافع حرم تولید شد و جوایز بسیای هم دریافت کرد.

حالا و پس از تولید «پرچم» و برگزیده شدن این فیلم و کسب جوایز بسیار، اصغر عباسی به سراغ موضوع عاشورا رفت و «نائله» داستانی عاشقانه در بستر کاروان کربلا و قیام یاران اباعبدالله (ع) را به نگارش درآورد که این فیلم مراحل پایانی نگارش خود را پشت سر می‌گذارد و پس از آن مراحل پیش‌تولید و تولید خود را آغاز می‌کند تا برای حضور در جشنواره آماده شود.

در داستان‌ها و روایات مختلف از «نائله» بعنوان همسر عثمان بن عفان یاد می‌کنند که در جریان قتل عثمان - که  دعوت حضرت محمد را پذیرفت و مسلمان شد و در شمار مهاجران به حبشه بود و به ترتیب با دو دختر محمد ام کلثوم و رقیه ازدواج کرده بود و زخمی‌ می‌شود و خانه آنها به غارت می‌رود- به نظر می‌رسد داستان حول محور شخصیت «نائله» باشد و قرار است که یک زن قهرمان داستان این فیلم سینمایی باشد.

مسعود ده‌نمکی به سراغ «حُر انقلاب» رفت

از دیگر آثار سازمان هنری رسانه‌ای اوج می‌توان به موضوع انقلاب اسلامی و پرداختن به شخصیت "طیب حاج رضایی" اشاه کرد. شخصیت انقلابی که در تظاهرات 15 خرداد 1342 به دلیل برهم زدن نظم و امنیت عمومی به اعدام محکوم شد. مسعود ده ‌نمکی قرار بود که در جدیدترین فیلم خود یعنی«طیب خان»، زندگی طیب حاج رضایی را از دوران جوانی تا ۵۲ سالگی روایت کند. در واقع شخصیت "طیب" محوریت داستان این فیلم را تشکیل می‌دهد و در کنار آن به اطرافیان وی نیز پرداخته می‌شود.

با برنامه‌ریزی انجام شده لوکیشن‌های فیلم جدید ده نمکی در تهران و بندرعباس بود و با توجه به نیاز فیلمنامه قرار بود که طراحان دکور برای بخش‌هایی از فیلمبرداری اقدام به ساخت دکور کنند. سازندگان برای انتخاب نقش طیب حاج رضایی اصراری بر شباهت ظاهری بازیگر ندارند و قصد دارند از لحاظ مضمونی به تاریخ وفادار باشند.

طیب حاج رضایی در سال ۱۳۳۲ از موافقین رژیم شاهنشاهی پهلوی در کودتای 28 مرداد بود اما بعدها تغییر رویه داد و به انقلابیون نهضت اسلامی پیوست و سرانجام در یازدهم آبان ماه ۱۳۴۲ در میدان تیر پادگان حشمتیه تهران به دلیل ایفای نقش اصلی در تظاهرات 15 خرداد 1342 و برهم زدن نظم و امنیت عمومی اعدام شد و در قسمت شرقی حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده شد.

در حال حاضر نگارش فیلمنامه «طیب خان» به پایان سرید و به دلیل مشکل مالی اعلام شده برای ساخت این اثر، حضور این فیلم در جشنواره سی‌ و ششم فیلم فجر منتفی شد، اما می‌توان از آن به عنوان آثار سازمان رسانه‌ای اوج برای جشنواره فیلم فجر سال آینده یاد کرد.

«توهم توطئه» احمدرضا معتمدی در اوج

حالا و پس از معرفی عناوین فیلم‌های سینمایی مورد توجه اوج به سراغ یکی دیگر از آثار این سازمان می‌رویم. فیلم سینمایی «توهم توطئه» به کارگردانی احمدرضا معتمدی و تهیه‌کنندگی خلیل شعبانی. این اثر هم از جمله فیلم‌هایی است که قرار است در ژانر اجتماعی و پیرامون یکی از موضوعات اجتماعی روز جامعه که قشر زیادی از مردم را درگیر خود کرده است، به تولید برسد.

آخرین خبرها از این اثر این است که فیلمنامه «توهم توطئه» در مرحله نگارش است و با توجه به زمان اندک موجود تا جشنواره سی و ششم، با برنامه‌ریزی انجام شده این سازمان قصد دارد تا فیلم سینمایی «توهم توطئه» را برای اکران در جشنواره فیلم فجر سال آینده آماده کند.

میرزا کوچک خان جنگلی به جشنواره فیلم فجر نرسید

فیلم‌های یاد شده از آثار سازمان فرهنگی و رسانه‌ای اوج برای حضور در جشنواره فیلم فجر است. پیش بینی شده بود که سریال «گیله‌وا» ابتدا در یک نسخه سینمایی آماده شود و بتواند برای شرکت در جشنواره فیلم فجر ارائه شود و سپس در قالب یک سریال 8 قسمتی از تلویزیون پخش شود که بنا بر تصمیمات نهایی این سازمان نسخه سینمایی «گیله وا» منتفی و تنها بعنوان سریال از رسانه ملی پخش خواهد شد.

در این اثر هم اگرچه بهروز شعیبی در نقش میرزاکوچک‌خان بازی می‌کند اما موضوع داستان تشریح زندگی این قهرمان ملی نیست. «گیله ‌وا» در تلاش است با نگاهی عاطفی به زندگی مردم شمال ایران در بستر اتفاقات تاریخی به قحطی سال 1297 بپردازد و روایتگر سبک زندگی و روابط اجتماعی و عاطفی مردم ایران و به خصوص مردم خطه گیلان در صد سال گذشته و از همه مهمتر قحطی در واپسین روزهای جنگ جهانی اول در سال 1297 باشد.

اردلان عاشوری که فیلمنامه سریال «گیله‌وا» به قلم او است، به کارگردانی این سریال نیز ‌پرداخته است و حسین تراب‌نژاد هم بازنویسی فیلمنامه این اثر را انجام داده و امیر بنان نیز تهیه‌کنندگی این کار را بر عهده دارد

.

حالا و با توجه به غفلت نهادهای دولتی و غیردولتی در تولید فیلم‌های سینمایی ارزشی و اخلاقی و انسانی این سازمان فرهنگی و رسانه‌ای اوج است که با ورود به مسایل روز جامعه و بخصوص موضوع دفاع مقدس بار دیگر نشان داد که پرچم انقلاب اسلامی در پرداختن به مسایل فجر انقلاب اسلامی هیچ زمانی از سینمای ایران پایین نخواهد آمد و با ساخت آثار ارزشمند هنری و توجه به این حوزه با دستانی پُر و سری بالا خود را برای رونمایی از آثارش در جشنواره فیلم فجر سی‌وهفتم آماده می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سرباز IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    16 2
    واقعا دمشون گرم.چند وقت پیش توی کانال رسمی به وقت شام گفتند موسیقی فیلم تموم شده لطفا متنو اصلاح کنید
  • شهروند ارومبه IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
    0 0
    سلام آرزوی موفقیت برای اوج داریم و حضوری قوی با حمایت قوی از فیلم سازان شهرستانی برای ساخت فیلم های برای حضور در جشنواره های بین المللی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس