کد خبر 781641
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
دیپلماسی محرم ایرانیان در چین با اهدای خون

مقابله با عملیات روانی علیه عزاداری‌های محرم، نیازمند فعالیت‌هایی در سطح بین‌المللی است که می‌توان اهدای خون به مردم چین در روز عاشورا را یکی از این اقدامات به عنوان "دیپلماسی محرم" نامید.

سرویس جنگ نرم مشرق- ایرانیان مقیم چین سه سال است که با کمک سفارت ایران در چین در اقدامی انسان‌دوستانه و با هدف گرامی‌داشت و تبلیغ واقعه کربلا، اقدام به اهدای خون در روز تاسوعا و عاشورا می‌کنند. امسال نیز در این ایام  بیش از ۱۰۰ نفر از ایرانیان در شهرهای "پکن"، "شانگهای"، "هانگ زو"، "یی وو"، "هه فی" و "ووهان" به اهدای خون پرداختند.

این برنامه در این چند شهر به همت مجمع دانشجویان پکن و با همکاری سفارت ایران در این کشور انجام شده و در بعضی از این شهرها در اقدامی هوشمند و متناسب با فرهنگ مردم چین، از لباس سفید متحدالشکل استفاده شده، چرا که در چین حتی در عزاداری‌ها، در بخشی از شهرها لباس تمام سفید به تن می‌کنند.

برگزاری نمایش‌های هنری، شرکت در فستیوال‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی و یا اقدام‌هایی شبیه سازندگی و کمک به مردم در دیگر کشورها جزو دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود. به عبارتی دیگر اقداماتی که با هدف آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم و یا رساندن پیام دوستی و محبت ایرانی‌ها به مردم دیگر کشورها، از نوع دیپلماسی عمومی است که می‌توان این اقدام ایرانیان مقیم چین را در همین راستا ارزیابی کرد.

این اقدام دیپلماسی عمومی ایرانیان مقیم چین در روز تاسوعا و عاشورا زمانی ارزش بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم رسانه‌های غربی طی سال‌های گذشته، سنت برگزاری عزاداری برای سیدالشهدا (ع) در تاسوعا و عاشورا را به گونه‌ای نشان می‌دادند که هر بیننده‌ای از دیدن این تصاویر جز انزجار چیزی نصیبش نمی‌شد؛ تصاویری که مملو بود از خون سر و روی قمه زنان و تیغ‌زنان.

رسانه‌های غربی و حتی رسانه‌های فارسی زبان خارج‌نشین در این چند سال سعی کردند تا به جای پوشش مراسم عزادارای‌های اصیل که جهت نشر فرهنگ «عاشورایی» یعنی فرهنگ «مقاومت» و «ایثار» برای مقاوم‌سازی جامعه از خطرات پیش رو برگزار می‌شود، به حواشی آن مانند سنت نذری، قمه‌زنی و... می‌پردازند و آنها را به عنوان محور اصلی این رویداد معرفی کرده و تصویر بسیار وحشتناکی را از شیعیان و مراسم محرم در اذهان عمومی جای می‌دهند.

مقابله با این تبلیغات منفی و عملیات روانی علیه عزاداری‌ها در ماه محرم، نیازمند فعالیت‌های پررنگ و برجسته‌ای در سطح بین‌المللی است که می‌توان اهدای خون به مردم چین در روز عاشورا را یکی از این اقدامات به عنوان "دیپلماسی محرم" نامید.

البته با اینکه نهادهای متولی به‌ویژه وزارت امورخاجه، حوزه دیپلماسی عمومی را بصورت ضعیفی برای غیرایرانی‌ها دنبال می‌کند، اما این اقدام و کمک سفارت ایران در چین برای حرکت دسته جمعی اهدای خون ایرانیان به مردم چین در روز عاشورا را باید قدردانی کرد؛ البته اگر تیم رسانه‌ای وزارت امورخارجه، تلاش بیشتری برای انتشار خبر این اقدام در رسانه‌های چین و دیگر رسانه‌های دنیا انجام می‌داد، اثر بخشی این حرکت دیپلماسی عمومی را دوچندان می‌کرد.

این موارد نشان می‌دهد که مسئولان و مردم ایران با فعالیت‌های هنری و انسان‌دوستانه در سطح جهانی و همچنین دیپلماسی عمومی فعال، می‌توانند تا حد مطلوبی از اثرات مخرب عملیات روانی علیه مردم ایران و همچنین حملات علیه اسلام و شیعیان بکاهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    60 3
    آفرین ایرانی مسلمان
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    25 3
    چرا نمیرن توی عراق و سوریه در دفاع از حرمهای آل الله خون بدن؟! توی خیابونها و فستیوال گونه خون میریزن که چی بشه؟!
    • مسلمان IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
      1 2
      چه ربطي داره آخه... دستشون درد نكنه در حجاي خودش بسيار كار زيبايي آيا پرسيدن اين سوال از خودتون كه شمايي كه به كار فرهنگي دوستان خرده ميگيريد و توصيه به حضور در سوريه ميكنيد چرا خودتون رو از اين ثواب بي بهره كرديد و به سوريه نرفتيد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس