دیپلماسی آشپزی

تور آشپزی این دوبانوی ایرانی برای گردشگران خارجی به غیر از نفع اقتصادی، موجب آشنایی این گردشگران با فرهنگ ایرانی و در نهایت موجب تقویت نگرش مثبت آنها به جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

سرویس جنگ نرم مشرق- دو بانوی خوش فکر و خوش ذوق ایرانی مدتی است که «تور غذایی» برای گردشگران خارجی برگزار می‌کنند و مسافران را برای بازارگردی و تجربه آشپزی غذای ایرانی به تهران دعوت می‌کنند. «شیرین طحانان» و «متین لشکری» توانسته‌اند تور یک روزه غذایی برای توریست‌هایی که علاقه‌ به تجربه آشپزی غذاهای متفاوت ایرانی دارند را برگزار کنند تا آنها شیوه پخت غذای ایرانی را با خود سوغاتی ببرند.

«شیرین طحانان» و «متین لشکری» توانسته‌اند تور یک روزه غذایی برای توریست‌هایی که علاقه‌ به تجربه آشپزی غذاهای ایرانی دارند را برگزار کنند

در این تور آداب و رسوم مربوط به غذا، از نحوه خرید و فروش مواد غذایی تا آماده‌سازی و پخت آن و فرایند سفره پهن کردن و چیدمان آن و خلاصه هر چیزی که بشود در اصطلاح فرهنگ غذایی آن را خلاصه کرد، وجود دارد؛ برای همین هم تورغذایی محدود به آموزش آشپزی غذایی ایرانی نمی‌شود و توریست‌ها به بازار (تجریش) برده شده تا از نزدیک از مغازه‌ها دیدن ‌کنند. انواع ترشیجات و دسرهای خانگی ایرانی، ادویه‌جات، خشکبار، سبزی‌ها و میوه ها و... معرفی می‌شوند، کمتر توریستی از این گردش دست خالی بیرون می‌آید و بخش کمی هم از مواد اولیه مورد نیاز همان روز خریداری می‌شود و تور به سمت مقصد آشپزخانه حرکت می‌کنند.

در این تور آداب و رسوم مربوط به غذا، از نحوه خرید و فروش مواد غذایی تا آماده‌سازی و پخت آن و فرایند سفره پهن کردن و چیدمان آن و خلاصه هر چیزی که بشود در اصطلاح فرهنگ غذایی آن را خلاصه کرد، وجود دارد

ایجاد جذابیت توریستی در کشور برای گردشگران خارجی با هدف آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم جزیی از دیپلماسی عمومی هر کشوری قرار دارد که اکنون توسط این دو بانوی ایرانی به خوبی در حال انجام است.

امروزه در دیپلماسی، عنصر «غذا» که محصولی استراتژیک برای عموم مردم جهان است، نقش خاصی ایفا می‌کند؛ تا جایی که از آن تحت عنوان‌هایی مانند «غذا و سیاست خارجی» (Food and Foreign Policy)، «دیپلماسی غذا/ آشپزخانه‌ای» (food diplomacy) و «دیپلماسی شکمی» (gastro diplomacy) در دیپلماسی عمومی یاد می‌شود و مورد توجه و اهتمام ویژه‌ای قرار گرفته و حتی درمعتبرترین دانشگاه‌های جهان به عنوان یک دوره علمی ارائه می‌گردد.

تورغذایی محدود به آموزش آشپزی غذایی ایرانی نمی‌شود و توریست‌ها به بازار (تجریش) برده شده تا از نزدیک از مغازه‌ها دیدن ‌کنند

اولین بار اصطلاح «دیپلماسی آشپزخانه‌ای» توسط "پل راکوور" یکی از وبلاگ‌نویسان برجسته در زمینه دیپلماسی عمومی ابداع شد. از نظر راکوور، قلب‌ها و ذهن‌های مردم جهان را می‌توان به وسیله "اشتهاء" تصرف کرد؛ هدفی که هر کشوری به دنبال آن است. کشورها برای دستیابی به چهره‌ای موجه در بین مردم جهان، غذاهای کشور خود را در دسترس قرار می‌دهند و ضمن نفوذ در ذهن (به صورت اقناعی به واسطه مُغذی بودن) و قلب (به صورت ارضایی به واسطه طبخ عالی) مردم جهان، آنان را به سمت فرهنگ خود جذب می‌کنند.

آمریکایی‌ها در همین راستا یک اصل شناخته شده دارند: «با ما آشنا شوید، ما را دوست خواهید داشت»، و در سال‌های اخیر کشورهای آسیای شرقی این اصل را کمی تغییر داده‌اند: «ما را بچشید، ما را دوست خواهید داشت.»

قلب‌ها و ذهن‌های مردم جهان را می‌توان به وسیله "اشتهاء" تصرف کرد؛ هدفی که هر کشوری به دنبال آن است

«دیپلماسی آشپزخانه‌ای» در ایران برای گردش‌گران خارجی به دلیل طعم و مغذی بودن غذاهایی مانند "آبگوشت بزباش" و انواع "کباب" به شکل مناسبی دنبال می‌شود و این توریست‌های خارجی استقبال فراوانی از غذاهای ایرانی ‌می‌کنند و حتی در خاطرات خود به نیکی از غذاهای ایرانی یاد می‌کنند؛ البته «شیرین طحانان» و «متین لشکری» یک گام جلوتر نیز رفته‌اند و این دقیقاً وجه تمایز تورغذایی آنها با بخشی از برنامه بعضی از تورهای گردشگری است که توریست‌ها را به خانه‌ای می‌برند تا یک خانم خانه برایشان غذای خانگی درست کند و آنها صرفاً مشاهده‌گر و تست‌کننده طعم غذا باشند. در این آموزش عملی برای گردشگران خارجی از هیچ فوت و فنی فروگذاری نمی‌شود و از شستن تا آبکش کردن و دم کردن برنج را ریز به ریز انجام می‌دهند و در این بین از تفاوت انواع طبخ‌ها مثل چلو با پلو و مدت زمان پخت هر کدام و... هم آشنا می‌شوند. 

تور غذایی این دوبانوی ایرانی علاوه بر رونق کسب و کار و درآمدزایی برای آنها، موجب ارزآوری برای کشور نیز می‌گردد

تور غذایی این دوبانوی ایرانی علاوه بر رونق کسب و کار و درآمدزایی برای آنها، موجب ارزآوری برای کشور نیز می‌گردد؛ البته هنگامی که این گردشگران خارجی به کشور خود بازمی‌گردند، به صورت غیرمستقیم سفیر فرهنگی ایران در کشورهای خود می‌شوند و در نهایت موجب تقویت نگرش مثبت به جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خود می‌شوند که این اتفاق ارزش بسیار بالاتر از کسب و کار اقتصادی فردی دارد، چراکه موجب ورود گردشگران بیشتری از اقصی نقاط جهان می‌شود و نفع اقتصادی آن به همه مردم می‌رسد.

یک اصل در کشورهای آسیای شرقی وجود دارد: «ما را بچشید، ما را دوست خواهید داشت»

متاسفانه نهادهای متولی به‌ویژه وزارت امورخاجه، حوزه دیپلماسی عمومی را بصورت ضعیفی برای غیرایرانی‌ها دنبال می‌کند؛ به عنوان نمونه در دیپلماسی غذایی که از زیرمجموعه‌های دیپلماسی عمومی است، می‌توان آوازه غذاهای ایرانی را به‌صورت جهانی درآورد که جبران این ضعف، توجه و تلاش زیاد مسئولان وزارت خارجه را می‌طلبد. البته خوشبختانه بخش خصوصی منتظر عمل وزارت امورخارجه نیز نمانده و نظیر این دو بانو «شیرین طحانان» و «متین لشکری»، به‌صورت خودجوش و مستقل درحال پیشبرد دیپلماسی عمومی هستند که علاوه بر نفع اقتصادی برای خود و کشورشان، موجب معرفی فرهنگ و آداب ایرانی‌ها به مردم دیگر نقاط جهان شده‌اند.

منابع:

1. https://ir.sputniknews.com/opinion/201708152773288/

2. http://www.mashreghnews.ir/news/532149

3. http://www.ion.ir/News/157386.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    42 0
    بسیار کار پسندیده ای هست. تاثیر مثبتی داره و به فرهنگ و قانون ایران کمال احترام گذاشته میشه , بعضی از مسئولین که به بهانه توریسم و.... قانون و فرهنگ ایران را بازیچه قرار میدن از این بانوان گرامی یاد بگیرند.
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
    57 1
    مشکل خانمهای خودمونن که غذا ازبیرون میارن و حال اشپزی ندارن.پدرتنبلی بسوزه.خانه داری و بچه داری و پخت وپز شده مثل دشنام.
    • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
      20 0
      احسنت، خیلی هاشون برا چندر غاز حاضرا از صبح تا شب همه کاری کنن ولی اصلا به نقش اصلی یک زن که مادر بودن هست اصلا اهمیتی نمیدن
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
    15 1
    این خوبه به شرطی که سبک زندگی این خانوما واقعا ایرانی-اسلامی باشه نه غربی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس