چهل چراغ

سیدمهدی شجاعی از چهره های ماندگار ادبیات ایران زمین دوشنبه شب میهمان چراغ خانه‌ی «چهل چراغ» در شبکه سوم سیما بود. این داستان نویس گرانقدر در این برنامه به نقش شعر در واقعه عاشورا اشاره داشت.

به گزارش مشرق، سیدمهدی شجاعی از چهره های ماندگار ادبیات ایران زمین دوشنبه شب میهمان چراغ خانه ی «چهل چراغ» در شبکه سوم سیما بود. این داستان نویس و فیلم نامه نویس گرانقدر در این برنامه به نقش شعر در واقعه عاشورا اشاره داشت و در توصیف چنین فضایی عنوان ساخت: «جایگاه شعر در لحظه به لحظه عاشورا دیده می شود. رجز حضرت ابوالفضل و یا هنگامی که حضرت زینب سر امام حسین(ع) را بالای نیزه می بیند، همراه با عکس العمل های شاعرانه است و از این رو ادبیات در دل کربلا حضور دارد. جالب این که وقتی کاروان اسرا به سمت مدینه برمی گردد، در نزدیکی این شهر حضرت سجاد(ع) شخصی به نام بشیر را صدا می کنند و از او می پرسند که پدرت شاعر بود و تو هم بلدی شعر بگویی؟ که او پاسخ مثبت می دهد و امام به بشیر می گوید پس برو خبر ورود ما را اعلام کن. از این رو باز گزارش کربلا به شکل ادبیات است.»

خالق «مرد رویاها» در پاسخ به پرسش محمدرضا شهیدی فرد مبنی بر چرایی اهتمام مردان کربلا به شعر و شاعری پاسخ داد: «در میان مردمان عرب همیشه ادبیات جایگاه ویژه ای دارد و همین حالا نیز این توجه وجود دارد. مضاف بر این که هر چیزی وقتی در چارچوب هنر قرار بگیرد، باعث ماندگاری اش می شود و رمز و راز عاشورا و کربلا را ادبیات و شعر بهتر از هر قالب دیگری می تواند ثبات ببخشد.»

میهمان چهل چراغِ مسیر حسین(ع) با اشاره به این که یک وجه از مناظر حضرت ابوالفضل(ع)، وجه ادبی آن والامقام بوده است، افزود: «چون بستر عاشورا بسیار درست و جذاب و لطیف بوده است، باید با یک زبان لطیف منعکس شود و جدا از وجوه اعتقادی عاشورا، وجه لطافت و کمال و زیبایی اش با ادبیات شکل می گیرد.» در ادامه شهیدی فرد درباره وجه حماسی شعر عاشورایی از فیلمنامه نویس «مسافر کربلا» پرسش به عمل آورد که سیدمهدی شجاعی پاسخ داد: «یک وجه شعر عاشورایی، تغزل و یک وجه دیگرش حماسی است. آن چه در قالب رجز می بینیم وجه حماسی است و همچنین بسیاری از اشعاری که در ارتباط با عاشورا و کربلا گفته شده، وجه حماسی در آن غلبه داشته است و چکامه هایی نیز درباره عاشورا سروده شده است.»

محمدرضا شهیدی فرد به الزامات دوره تاریخی در شعرگویی اشاره کرد و سیدمهدی شجاعی از منشور هزار وجه عاشورا به عنوان فرصتی برای سرایش اشعار گفت و ادامه داد: «مظلومیت امام حسین(ع) و اهل بیت یک وجه ماجرا است و وجه دیگر این است که امام حسین(ع) در کمال سلحشوری در کربلا می ایستد. حتی تلاشی که امام حسین(ع) برای این انجام می دهند که جنگ واقع نشود خیلی مهم است که کمتر منعکس می شود.» شهیدی فرد سررشته کلام نویسنده خوش منظر ادبیات ایرانی را در دست گرفت و با تاکید بر عدم جنگ افروزی امام حسین(ع) درباره وجه صلح پذیری سالار شهیدان پرسید که سیدمهدی شجاعی پاسخ داد: «امام حسین(ع) هشت بار لباس پیامبر را به تن کرد و تلاش داشت تا جنگ را منتفی کند و نشانه دیگر این است که امام عنوان می کند که نباید شروع کننده جنگ باشند و وقتی که طرف مقابل جنگ را شروع می کند، امام می گوید: «خدایا شاهد باش که من نمی خواستم بجنگم.»

سیدمهدی شجاعی درباره وجه امر به معروف امام حسین(ع) توضیح داد: «این وجه در شرایطی است که حکومتی نادرست جای حکومت اسلامی نشسته است و در مسیر خلاف می رود و آن حکومت می خواهد از امام بیعت بگیرد و امام حسین(ع) به صراحت عنوان می کند که کاروانی را که مسیرش منحرف شده است را می خواهد به مسیر درست هدایت کند. امر به معروف امام حسین(ع) نسبت به حکومت است نه به مردم. این هم وجه فراموش شده ماجرا است. به نظرم ماجرای کربلا ابعاد پیچیده ای دارد که همچنان قابل شناخت است و لایه هایی است که تمامی ندارد.»

منبع:‌آینه نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس