چوب زنی

چوب زنی از جمله آیین های عزاداری ماه محرم می باشد که با قدمتی 500 ساله ظرفیت ثبت ملی را دارد.

به گزارش مشرق، در آیین سنتی چوب زنی که معمولا در دهه نخست ماه محرم برگزار می شود تعدادی از عزاداران در حالیکه 2 تکه چوب در دست دارند با گوش دادن به اشعاری حماسی که روایتگر واقعه کربلاست چوب زنی می کنند.

برگزاری آئین چوب زنی توسط عزاداران حسینی تداعی کننده صحنه جنگ یاران امام حسین(ع) با لشگر یزید در صحرای کربلاست که با شعر خوانی و رجز خوانی به صورت یک سنت دیرینه اجرا می شود.


محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر عاشورایی در خصوص آیین چوب زنی می گوید: آیین چوب زنی یا سنگ زنی از آیین های عزاداری ویژه دزفول می باشد که به خاطر ویژگی های خاصی که دارد می تواند ثبت ملی شود.


این پژوهشگر عاشورایی با بیان اینکه برخی آیین های عزاداری با گذشت سالها بعضا دچار انحراف شده اند افزود:با کنار گذاشتن موارد غیر مستند و توجه به شاخص های اصلی این آیین که به تصویر کشیدن حماسه کربلا و بیان رشادت و دلیری یاران امام حسین(ع) در نبرد با کفر یزید در قالب اشعار و رجز می توان آیین سنتی چوب زنی را به درستی معرفی کرد.

آئین چوب زنی یا چوب بازی از آئین هایی است که از 500 سال پیش قدمت دارد و از 140 سال پیش در محله های قدیمی دزفول در دهه نخست ماه محرم اجرا می شود. در این آئین عزاداری لحظه به میدان آمدن حضرت علی اکبر(ع) در کربلا با خواندن اشعاری حماسی به نمایش گذاشته می شود.

صدای به هم زدن تکه های چوب در این آئین تداعی کننده صدای شمشیر و نیزه ها در جنگ حضرت علی اکبر(ع) با دشمن است و حرکات و جهش هایی که توسط شرکت کنندگان انجام می شود نیز تداعی کننده پرش ها و حرکات 2 جنگجو در صحنه نبرد است که با شعرخوانی مداح اهل بیت (ع) همراه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی خسروشاهی IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    خدا وکیلی باید طوری عزا داری کرد که شان حضرات معصومین رعایت شه و مورد تایید امام زمانمون باشه.... به نظر شما این نوع عزا داری رو امام عصر عج تایید میفرمان؟ حرفی دیگه ندارم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس