کد خبر 781317
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
سیدحسن نصرالله

اغراق نیست اگر بگوییم خبرسازترین و مهمترین بخش از سخنرانی امسال «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در شب عاشورا، موضوع نخست این روزهای منطقه یعنی همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق بود. اما او چه گ

 به گزارش مشرق، نصرالله شب عاشورای امسال همچون سال های پیش برای عزاداران حسینی سخنرانی کرد. او که در سخنرانی های شب های دیگر محرم بیشتر به مسائل دینی و فرهنگی و موضوعات مرتبط به امام حسین(ع) پرداخت، در سخنرانی شب عاشورا همچون سال های قبل درباره مسائل سیاسی لبنان و منطقه سخن گفت.


یکی از موضوعاتی که دبیرکل حزب الله لبنان به طور مفصل به آن پرداخت و بازتاب خبری وسیع تری نیز داشت، مساله همه پرسی اخیر در اقلیم کردستان عراق برای جدایی از این کشور بود.


نصرالله در سخنانش به صراحت، جدایی اقلیم کردستان را تهدیدی برای کل منطقه دانست. او گفت که پروژه تقسیم منطقه با جدایی اقلیم کردستان عراق آغاز شده است.

**متن کامل سخنان نصرالله درباره همه پرسی اقلیم کردستان


نصرالله در سخنرانی اش در بخش مربوط به همه پرسی اقلیم کردستان گفت: امروز منطقه در وضعیت تقسیم قرار گرفته که وضعیت جدید و بسیار خطرناکی است. این مساله بازگشت به طرح خاورمیانه جدید است که در جنگ 33 روزه سال 2006 ناکام گذاشته شد. ایستادگی غزه، سوریه، ایران، ایستادگی جنبش های مقاومت و لبنان باعث ناکام ماندن آن شد. یک بار دیگر یادآوری می کنم که طرح خاورمیانه جدید جورج بوش و کاندولیزا رایس چه بود. می خواستند منطقه را بر اساس نژاد و طائفه و مذهب تقسیم کنند و آن منطقه را درگیر جنگ های داخلی سازند تا اسرائیل به قوی ترین کشور منطقه و گل سرسبد و محور اصلی آن تبدیل شود، تا اسرائیل به پناهگاهی برای طائفه های مختلف تبدیل شود که مسیحی ها از افراط گرایی به اصطلاح اسلامی به آن پناه ببرند، دروزی ها و شیعه و سنی و کرد و ترکمن به آن پناه ببرند. این نقشه در دستور کار قرار داشت و شکست خورد.


امروز بعد از شکست داعش که کاملا در خدمت آمریکا و اسرائیل قرار داشت و طرح تحویل دادن کامل منطقه به آمریکا و اسرائیل به واسطه آن دنبال می شد، طرح جدیدی ریخته شده است. از مدت ها پیش برای این طرح برنامه ریزی صورت گرفته و امروز زمان پیاده سازی آن فرارسیده است. این طرح عبارت است از تقسیم دوباره منطقه. نقطه شروع از کجاست؟ از کردستان عراق.


برادران و خواهران، باید این را به مردممان و به ملت های منطقه و برادران و عزیزان کردمان از مرد و زن و پیر و جوان گرفته بگوییم که نباید کسی فریب بخورد، مساله، مساله تعیین سرنوشت یا حقوق داخلی نیست که گفته شود ما یک گروهی هستیم که به دنبال جدایی هستیم. این مساله بسترش این نیست. این مساله در بستر و چارچوب کاملا متفاوتی قرار دارد و در راستای تجزیه منطقه بر اساس نژادی و طائفه ای است. اینکه دولت کردی و ترکمنی و بلوچی و آذری و .. تشکیل دهند. یا بر اساس وابستگی های مذهبی یعنی شیعه و سنی و مسیحی و دروزی و علوی و زیدی و اسماعیلی و.. هدف این است. برای همین این مساله بسیار خطرناکی است. این اتفاق از جنس اتفاقاتی است که پیامدهایش تا ده‌ها و یا صدها سال باقی می‌مانند. مثل تشکیل رژیم اسرائیل در فلسطین اشغالی که از هفتاد سال پیش پیامدهای آن را شاهد هستیم.


حوادث این روزها موضوع داخلی عراق نیست. این موضوع، همه کشورهای منطقه را تهدید می کند، نه فقط چهار کشور عراق و ایران و ترکیه و سوریه را، چون این موضوع راه را برای تقسیم های دیگر باز خواهد کرد.


تنها حامی علنی این موضوع روی کره زمین، اسرائیل است. این خودش یک معیار است. وقتی اسرائیل از گروه های مسلح در سوریه حمایت می کند دیگر نباید شبهه ای برای کسی باقی بماند. همچنین وقتی اسرائیل از جدایی کردستان حمایت می کند.


البته بعضی ها در پشت پرده از جدایی حمایت می کنند، نباید به موضع آمریکا اعتماد کرد. چیزهایی شروع شده است. همین دیروز رئیس اقلیت دموکرات کنگره از دولت خواست از این جدایی حمایت کند. فردا هم صداهای مشابهی را از انگلیس و اروپا خواهیم شنید و این گلوله برفی بزرگ تر خواهد شد.


خود کردها در مقام اول و ملت و دولت عراق و کشورها و ملت های عربی و اسلامی منطقه مسئولیت دارند که در برابر این مساله بایستند و آن را یک موضوع داخلی درجه دو به شمار نیاورند چون تقسیم به بقیه هم سرایت خواهد کرد و زمینه و مقدمات تقسیم در همه منطقه وجود دارد. امروز بسیار تلاش می‌کنند تا یمن را نیز تقسیم کنند.


برخی کشورها از جمله سعودی به صورت ضمنی و غیر رسمی از تقسیم کردستان عراق حمایت می‌کنند. البته تا این لحظه موضع رسمی شان چیز دیگری است. در هر صورت بنده به آن‌ها هشدار می دهم استقلال کردستان عراق نقطه آغازی برای تقسیم منطقه است و این تقسیم به عربستان نیز خواهد رسید و قطعا باعث تقسیم آن خواهد شد. عربستان به واسطه مساحت جغرافیایی وسیع و منابع زیرزمینی و درگیری های داخلی موجود در آن بیش از هر کشور دیگری مورد طمع ورزی ها قرار دارد. اگر عراق تقسیم شود عربستان در ابتدای لیست کشورهای کاندید تقسیم قرار خواهد گرفت. مبادا برای انتقام از ایران یا ترکیه یا تضعیف دولت مرکزی عراق و این طور کینه ها، به این تقسیم کمک کنید چون این شمشیر به گردن خودتان هم خواهد رسید و این زهر در ظرف خودتان هم ریخته خواهد شد. مراقب باشید شمشیرتان را کجا از نیام می کشید و زهرتان را کجا می ریزید. همه باید با این مساله با مسئولیت پذیری کامل برخورد کنند.


چرا با این شدت و حدت و با این صدای بلند صحبت می کنیم؟ بعضی ها فکر می کنند چه اشکالی دارد منطقه به کشورهای کوچکتر تقسیم شود و همه قطعه جغرافیایی خود را صاحب شوند و در امنیت و صلح زندگی کنند، کدام امنیت و صلح؟ سرویس های اطلاعاتی اسرانیل و امریکا به کمک رسانه ها تلاش خواهد کرد تا این کشورها به مدت دهها سال به جان همدیگر بیفتند. مساله مرزها فقط یکی از موارد اختلاف بین آنها خواهد بود. از زمان سایکس پیکو تا الان مشکل مرزها هنوز حل نشده است.


تقسیم یعنی کشاندن منطقه به جنگ هایی که پایان آن را هیچ کس جز خدای متعال نمی داند. باید جلوی این مفسده گرفته شود. این خطرناک ترین اتفاقی است که فساد را در منطقه و امت ما باب می کند و باید با قدرت جلوی آن ایستاد. با قدرت یعنی با احساس مسئولیت. البته من دعوت به جنگ با کردها نمی کنم. باید به فعالان شبکه های اجتماعی و رسانه ها هشدار دهم مبادا این اختلاف را به اختلاف عرب و کرد یا ایرانی و کرد و امثالهم تبدیل کنید. مشکل با کردها نیست، مشکل با سیاستمداران کردی است که روابط و منافع و طرح ها و خواب و خیال های خود را دنبال می کنند. اما ملت، کردهای موجود در سوریه، عراق، ایران، ترکیه جزیی از ما و بخشی از این امت هستند. آنها مردم ما هستند و نباید ولو در حد خطاب قرار دادن کار به دشمنی با کردها بینجامد. این همان چیزی است که اسرائیل می خواهد. منظور من برخورد از روی مسئولیت پذیری است. ابزارهایی وجود دارد. اگر این رهبران کردی واقعا ببینند که کشورهای عربی و اسلامی با همه اختلاف های موجود در قضایای دیگر، موضع قاطعی در این قضیه گرفته اند و مخالف جدایی و تقسیم هستند آنوقت گزینه دیگری جز لغو نتایج همه پرسی و بازگشت به گزینه مذاکره و گفتگو با بغداد در چارچوب مشخص و بر اساس الگوی همزیستی پیش روی خود نخواهند داشت، همچنانکه که مرجعیت دینی نجف اشرف نیز به آن دعوت کرد.


بنابراین همه باید در قبال مساله تقسیم رفتار کاملا مسئولیت پذیرانه ای از خود نشان دهند و این خطر تاریخی را احساس کنند. جدایی کردستان یک خطر تاریخی و سرنوشت ساز برای همه کشورها و ملت های منطقه است و ما نیز در لبنان از آن برکنار نیستیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    8 2
    مرحبا به تحلیل بزرگ مرد خطه لبنان! سخنان این سید مجاهد مثل همیشه متین و منطقی و در راستای مصالح ملتهای منطقه میباشد.
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    4 10
    اگر تقسیم چیز بدیه و میتونه به بقیه کشورها هم کشیده بشه، پس باید با تقسیم انگلیس و اسکاتلند هم مخالفت میشد. چون اون هم میتونست به کشورهای دیگه سرایت کنه. همینطور با همه پرسی کریمه که یک بخش از یک کشور جدا شد و به کشور دیگه ای چسبید! معیارها باید یکی باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس