کد خبر 781191
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
عبدالباری عطوان

عبدالباری عطوان در بررسی سخنان اخیر سید حسن نصرالله درباره جنگی که ممکن است در آینده شکل بگیرد، تأکید کرده که باید حرفها و هشدارهای دبیرکل حزب الله لبنان جدی گرفته شود.

 به گزارش مشرق به نقل از الرأی الیوم، عبدالباری عطوان تحلیلگر ارشد و کهنه کار فلسطینی در تحلیل خود نسبت به سخنرانی اخیر سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان در شب عاشورا، نوشته که وقتی سید حسن نصرالله به یهودی ها توصیه می کند که فورا فلسطین اشغالی را ترک کنند، آیا باید بگوییم که جنگ در شرف وقوع است؟ رهبر حزب الله چه اسراری را می داند که دیگران از آن مطلع نیستند؟ آیا جنگی که از آن سخن می گوید قرار است در پاسخ به تلاش برای تقسیم عراق و تجزیه منطقه صورت بگیرد یا اینکه در پی خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران؟

عطوان با اشاره به هشدارها، موضوع، پیش بینی ها، مواضع صریح و آشکار در خصوص آینده منطقه عربی و تغییراتی که ممکن است در نقشه کشورها و مرزهای آن و جنگ هایی که ممکن است ایجاد شود که در سخنان دبیرکل حزب الله لبنان گنجانده شده بود تأکید کرده که سخنرانی اخیر سید حسن نصر الله مانند سخنرانی های پیشین او نبوده است.

عطوان می نویسد: سید حسن برای اولین بار میان صهیونیسم و یهودیان تفاوت قائل شده و می گوید که اولی یک جریان اشغالگر نژاد پرستانه است و دومی از ادیان آسمانی که لایق و شایسته احترام است. تأکید او بر این بود که نبرد حزب الله با صهیونیسم است نه یهودیان اما به یهودیان هم هشدار داد که وارد طرح و برنامه های آمریکایی ها نشوند زیرا می خواهند از آنها (یهودیان) به عنوان آتش جنگ بعدی در منطقه استفاده کنند.

تحلیلگر برجسته فلسطینی می نویسد که سید حسن نصرالله با اشاره به طرح نتانیاهو برای گرفتار کردن منطقه در جنگی دیگر که نه می دانند به کجا ختم می شود و چه مناطقی را شامل می شود، به گونه ای از جنگ پیش رو سخن می گوید که گویی قرار است این جنگ فردا آغاز شود.

وی افزود: جنبش مقاومت حزب الله یک جنبش نهاد محور، با بانک های استراتژیست های برتر، یک مرکز تحقیق و بررسی و بیش از اینکه یک حزب باشد شبیه به یک دولت است. روابط ائتلافی مستحکمی با قدرت های منطقه ای از جمله ایران دارد و بدون شک اطلاعات و تحقیقات گسترده ای دارد که باعث شده استراتژی و راهبرد دفاعی خود را بر اساس آن تنظیم کند و وقتی سید حسن از یهودی ها می خواهد که فلسطین را ترک کنند و به آنها هشدار می دهد که آتش جنگ احمقانه نتانیاهو نباشند و تأکید می کند که شاید حالا وقتی برای خروج از فلسطین برای آنها باقی مانده باشد و آنها در اراضی اشغالی امنیت نخواهند داشت، این سخنان را در چارچوب جنگ روانی مطرح نمی کند بلکه این اظهارات از سوی کسی بیان می شود که قرار است وارد جنگی قریب الوقوع شود.

عطوان نوشته هشدار های سید حسن را باید در چارچوب تصمیمی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج از برجام قرار است بگیرد، بررسی کرد. ترامپ می خواهد به بهانه عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای در نیمه اکتبر از این توافق خارج شود. خروج آمریکا از توافق هسته ای به معنای اعلام جنگ است زیرا بار دیگر می خواهند تحریم های اقتصادی را علیه ایران اعمال کند و در پاسخ ایران هم غنی سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت و با توجه به پایان جنگ علیه تروریسم، این مسأله احتمال درگیری نظامی را از هر زمان دیگری بیشتر می کند.

در ادامه این گزارش آمده: بررسی های اسرائیلی ها نشان می دهد که حزب الله بیش از صدهزار موشک و ده ها هزار پرتابه توپخانه ای دارد، ذخایر تسلیحاتی ایران و سوریه نیز سه یا چهار برابر این رقم است که بخش زیادی از آن مانند باران بر سر تجمعات اسرائیلی در سرزمین اشغالی فرود خواهد آمد، هشدار سید حسن نصرالله به یهودیان در خصوص همین مسأله بود زیرا او به خوبی از توانایی و قدرت این موشک ها اطلاع دارد.

وی افزود: هیچ بحثی در این نیست که بر اساس آنچه دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد طرح استقلال کردستان توطئه ای آمریکایی برای تجزیه عراق و شکاف در خاورمیانه است، این تجزیه هم به عراق محدود نخواهد شد و کشورهای عربی و خاورمیانه ای دیگری را هم شامل خواهد شد اما جنگ پیش رو که سید حسن درباره آن سخن گفت در سرزمین فلسطین رخ خواهد داد، تا این توطئه برای تقسیم منطقه در منبع و مرکز اصلی آن یعنی دولت اشغالگر اسرائیل از بین برود.

سخنرانی سید حسن نصرالله از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا از سوی مردی بیان شده که هرچه گفته را عملی کرده و تا کنون وارد هیچ جنگی نشده مگر اینکه پیروز از آن خارج شود، از جنگ آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 گرفته تا جنگ 33 روزه در سال 2006 که ارتش رژیم صهیونیستی و رهبران سیاسی و نظامی آن را تحقیر کرد.

عطوان می نویسد: اسرائیل آمریکا را برای ورود به جنگ دیگری تحریک می کند و از استقلال کردستان و توافق هسته ای ایران به عنوان بهانه های این جنگ استفاده می کند، اسرائیل بزرگترین اشتباه عمرش را مرتکب می شود و به هر حال عمر کوتاهی هم خواهد داشت. جنگ پیش رو اگر شعله ور شود خاموش نخواهد شد و از همه جنگ های گذشته خطرناک تر خواهد بود. هرکسی جای یهودی های سرزمین های اشغالی باشد باید با دقت به پیام های موجود در سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله توجه کند. تکرار می کنیم که این مرد هرچه بگوید انجام می دهد و وارد هیچ جنگی نشده مگر اینکه پیروز از آن خارج شود، کارنامه او در بررسی  چهره ها و شخصیت های سیاسی به ویژه غربی سرنوشت ساز است...این خط و این نشان!

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • AE ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
    4 14
    هندوانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس