کد خبر 718196
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
ترامپ و نتانیاهو

روی کارآمدن دونالد ترامپ و ورود او به کاخ سفید و حمایت بی حد و اندازه او از بنیامین نتانیاهو موجب افزایش نگرانی و تعجیل در شعله ور شدن آتش جنگ با حزب الله شده است.

 به گزارش مشرق به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه نوشت: هر که روزنامه‌های لبنانی و اسرائیلی و برنامه های گفت گوهای سیاسی در شبکه های تلویزیونی هر دو طرف را پیگیر باشد، این برداشت قطعی را دارد که جنگ بین اسرائیل و حزب الله قریب الوقوع است و بیشتر شاخص ها و تحلیل های کارشناسان ارشد نظامی نیز موید همین موضوع است.

آنچه این پیش بینی ها را تقویت کرد، ابتکار حزب الله در ترتیب دادن بازدید دهها خبرنگار لبنانی و خارجی از جنوب لبنان در اقدامی به سابقه بود که در جریان آن نیروهای حزب الله با سلاح کامل در چند متری مرزهای فلسطین اشغالی دیده شدند که این پیام روشنی با این مضمون بود که حزب الله تهدیدهای اسرائیل به آغاز جنگ را کاملا جدی گرفته است.

در این میان روزنامه جروزالم پست اسرائیل که از جناح راستگرا است، چند روز قبل از تهیه برنامه خروج صدها هزار اسرائیلی مقیم الجلیل در نزدیکی مرزهای لبنان در ارتباط با جنگ احتمالی خبر داد.

روی کارآمدن ترامپ

محافل آکادمیک اسرائیل نیز بر این باورند روی کارآمدن دونالد ترامپ و ورود او به کاخ سفید و حمایت بی حد و اندازه او از بنیامین نتانیاهو در عین متهم بودن او به فساد به اضافه بسیج کردن کشورهای عربی از جمله مصر و اردن و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به منظور تشکیل ناتو خاورمیانه‌ای علیه ایران، چه بسا موجب افزایش نگرانی و تعجیل در شعله ور شدن آتش جنگ با ایران شود.

در همین ارتباط کارشناسان نظامی اسرائیلی تاکید دارند، حزب الله بیش از یکصد هزار موشک با ابعاد مختلف در اختیار دارد که در صورت وقوع جنگ میانگین شلیک روزانه دو هزار موشک به داخل فلسطین اشغالی است که این رقم در جنگ تابستان ۲۰۰۶ ۱۵۰ موشک در روز بود.

پس از افزایش توانمندی ها و تجربه و مهارت جنگی حزب الله و پر بودن زرادخانه موشک‌های جدید آن، اسرائیل آن را بیش از هر زمانی خطری برای خود می داند تا جایی که حمله پیشگیرانه اسرائیل برای کاهش خسارت ها و خطرهای ناشی از حزب الله بعید نیست.

اسرائیل به دنبال تعجیل در جنگ با حزب الله است

در این میان دیدگاه شاهین هایی که بر طبل جنگ می کوبند، مبنی براین است که این حمله پیشگیرانه ضروری است و باید پیش از اینکه حزب الله به توانمندی بیشتری دست یابد و در زمانی که سرگرم  جنگ سوریه است، صورت بگیرد به اضافه اینکه اگر جنگ اکنون انجام شود خسارت های اسرائیل کمتر از جنگی خواهد بود که یک یا دو و حتی سه سال دیگر رخ دهد.

بیشترین چیزی که اسرائیل را نگران می کند، نفوذ حزب الله در جنوب سوریه و گشودن جبهه جولان است و در این میان سید حسن نصرالله در سخنرانی های متعدد خود اخیرا تهدید کرد، به انبارهای گاز سمی آمونیکاک درحیفا و نیروگاه هسته ای دیمونا و نیز منابع گاز و سکوهای آن در دریای مدیترانه حمله خواهد کرد که البته این تهدیدها در چارچوب جنگ روانی جا ندارد بلکه انعکاس اعتماد به نفس روزافزون رهبر مقاومت است.

چالش طلبی اسرائیل علیه روسیه و حزب الله

در این میان حمله هفته گذشته به انبار سلاح در نزدیکی فرودگاه دمشق که گفته شد متعلق به حزب الله بود چه بسا در چارچوب چالش طلبی روسیه و حزب الله و در تنگنا قرار دادن رهبری سوریه صورت گرفت و هدف از آن سوق دادن آن به سمت واکنش بود، اما سه ضلع این مثلث  بنابر دلایلی که هنوز مبهم است، خویشتنداری خود را حفظ کردند و واکنش نشان ندادند اما گفته می شود واکنش آینده آنان راهبردی خواهد بود.

اکنون دو جبهه لبنان و سوریه برای جنگ آماده هستند و چه بسا آرامش کنونی دوام نداشته باشد و در این میان باید در نظر داشت، تمام گنبدهای آهنی دنیا نمی تواند مانع دو هزار موشکی شود که روزانه مثل باران بر سر شهرک های اسرائیل در فلسطین اشغالی فرود خواهد آمد و چه بسا خطرناکتر اینکه جنبش حماس و یا جهاد اسلامی و سایر گروههای مقاومت نیز به این جنگ ملحق شوند که در این صورت جنگ تمام عیاری شعله ورخواهد شد که احتمال پیروزی طرف عربی و اسلامی در آن بیش از هر زمان دیگری است زیرا گروههای مقاومت که آماده شهادت هستند، در آن حضور دارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس