خبرویژه

سخنان عارف مبنی بر اینکه در انتخابات مجلس ۹۸، دیگر با اعتدالیون و اصولگرایان میانه‌رو ائتلاف نمی‌کنیم، موجب مجادله و سردرگمی در میان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب شد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه های خود نوشت:

اصلاح‌طلبان متهم شده‌اند که طی چند روز اخیر مجلس و ریاست جمهوری، با عملگرایی و کاسبی مفرط، از اصول ادعایی خود دست کشیده و تبدیل به محافل معامله‌گر و کاسب‌کار شده‌اند. برخی اصلاح‌طلبان همچنین از اینکه کسانی مانند کرباسچی در کارگزاران، زمزمه حمایت از لاریجانی را سر می‌دهند، شاکی شده‌اند.


جلال میرزایی عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با ایسنا و درباره انتخابات ۹۸ ائتلاف نخواهند کرد، گفت: به نظر می‌رسد این اظهارنظر کاملا واضح و روشن است و به عملکرد کسانی برمی‌گردد که با سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان وارد مجلس شده‌اند اما در قالب اصلاح‌طلبی یا همان فراکسیون امید کار نکرده و راه خودشان را جدا کرده‌اند.


وی افزود: در واقع این خواست بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبی است که حساب کسانی که با حمایت اصلاح‌طلبان وارد مجلس شده و راه دیگری را رفته‌اند باید مشخص شود. زیرا در بلندمدت اگر اقدامی صورت نگیرد موجب ریزش پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان شده و مشکلاتی را به وجود آورد.


قاسم میرزایی دیگر عضو فراکسیون امید نیز گفت: شاید اگر در زمان انتخابات در فراکسیون امید شاهد یک اساسنامه و یک مانیفست مشخص بودیم، برخی افراد در لیست امید حاضر نمی‌شدند و من تصور می‌کنم همین موضوع باعث حضور افرادی شده که شاید خارج از چارچوب فراکسیون امید پس از انتخابات نقش‌آفرینی کردند.


وی خاطرنشان کرد: ما در مجلس شاهد جریان سومی بودیم که نه اصولگرای مبنایی بودند و نه اصلاح‌طلب شاخص و به نوعی در مجلس نقش‌آفرینی کردند که برخی تعادل‌ها به هم ریخت، اما باید پذیرفت که در نهایت عملکرد این مجموعه به نفع اصولگرایان تمام شد.


وی می‌گوید نگرانی‌های عارف باید سریع و با فراغ بال بررسی شود.


محسن رهامی عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها معتقد است موضع‌گیری نسبت به چگونگی آرایش سیاسی در انتخابات ۹۸ خیلی زود است و نظر عارف در مورد چگونگی حضور در انتخابات مجلس یازدهم نظر شخصی او باشد نه نظر مجموعه اصلاحات.


محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز اینگونه گفت شاید الان زمان مطرح شدن این موضوع نیست زیرا جریان اصلاحات باید ابتدا عملکرد گذشته خود را آسیب‌شناسی کرده و اگر لازم است در ساختار خود تجدیدنظر کند و با ساختار جدید به دنبال تعیین راهبردهای خود برای انتخابات ۹۸ باشد تا بتواند تاکتیک‌های انتخاباتی لازم را انتخاب کند.


در همین حال محمد عطریانفر عضو مرکزیت کارگزاران به خبرآنلاین گفت: بحث پایان ائتلاف اصلاحات- اعتدال، نظر شخصی عارف است.


اظهارنظر روی مباحث کلان، کلیدی و راهبردی نمی‌تواند اظهارنظر فردی باشد و حتما باید در زمان و در کانون جمعی اصلاح‌طلبان و با رعایت اقتضائات سیاسی و البته با محوریت شخصیت‌های جامع‌الاطراف از جمله آقای عارف طرح شود.


اظهارنظرهای فردی بیش از آنکه ناشی از جمع‌بندی راهبردی و تشکیلاتی باشد به خاطر برخی از ارتباطات مقطعی و تماس‌های لحظه‌ای است که بعضی خبرنگاران عزیز در محافل یا مجالس ختم با شخصیت‌ها گفت‌وگو می‌کنند و در رسانه‌ها بزرگنمایی می‌شود. البته من تصور نمی‌کنم این اظهارنظر جناب آقای عارف که شما به آن اشاره کردید نشان‌دهنده نظر نهایی ایشان باشد. حتما قبل یا بعد از این اظهارنظر نکات و جملات دیگری را بیان کرده‌اند که نظر ایشان را بیشتر روشن می‌کند. بنابراین فکر نمی‌کنم این بحث خیلی نیاز به مانور داشته باشد.


احمد شیرزاد عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم نیز در گفت‌وگو با نامه نیوز قرار دادن جهانگیری در مقابل افرادی همچون لاریجانی و نهایتا ترجیح آنها را اظهاراتی ناشی از گستردگی اردوگاه اصلاح‌طلبان دانست و گفت: «اصلاح‌طلبان بنای عبور از جهانگیری را ندارند. اردوگاه اصلاح‌طلبان خیلی بزرگ است و چارچوب تنگی ندارد لذا هر فردی در این جریان می‌تواند نظرات خود را بیان کند. این به معنی برنامه‌ریزی و طرح و نقشه این جریان برای انتخابات بعدی نیست.»


وی در واکنش به اینکه نشریاتی مثل سازندگی نیز این روزها از جهانگیری عبور کرده به لاریجانی می‌پردازند، گفت: «در خود کارگزاران نیز نظرات متنوعی وجود دارد و اگر فردی حرفی می‌زند نباید آن را به خط فکری کلی حزب تعمیم داد.»


اما غلامعلی دهقان عضو مرکزیت حزب اعتدال و توسعه در روزنامه ایران تاکید کرد: آنچه در چند سال گذشته تحت عنوان ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و اصولگرایان معتدل صورت گرفت یکی از مقاطع درخشان عرصه سیاست ایران طی ۱۱۱ سال فعالیت انتخاباتی بوده است. ائتلافی که ثمره آن حاکمیت عقلانیت و اعتدال در عرصه تصمیم‌گیری کشور بوده است. اگر این ائتلاف نبود، برجامی هم نبود. آرامش سیاسی و ثبات اقتصادی هم نبود.


وی می‌افزاید: آیا ائتلاف فوق‌الذکر دیگر ضرورت ندارد؟ نگاهی به همین انتخابات ریاست جمهوری اخیر نشان می‌دهد رقیب ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و اصولگرایان معتدل نزدیک به ۱۷ میلیون رای داشته، بنابراین توان رقیب را نباید دست‌کم گرفت. امید است دیدگاه ریاست فراکسیون امید تحت تاثیر انتخاب رئیس مجلس دهم و حواشی آن نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس