دلار

این روزها اخبار متعددی از انعقاد قراردادهای فاینانس با آب و تاب فراوان به عنوان دستاورد برجام منتشر می‌شود؛ اما آنچه مسئولان دولتی از مزایا و ویژگی‌های آن صحبت می‌کنند، با واقعیت فاصله دارد.

 سرویس اقتصاد مشرق - به نوشته رسانه‌های دولتی، ایران ۲۰ ماه پس از آغاز اجرای برجام توانسته نزدیک به ۴۵ میلیارد دلار قرارداد تامین مالی خارجی (فاینانس) با بانک های چین، کره جنوبی، هند و روسیه امضا کند و حدود ۱۰ میلیارد دلار دیگر نیز در حال نهایی شدن است.     

رسانه‌های دولتی در حالی دریافت ۴۵ میلیارد دلار فاینانس (که قرار است به ۵۵ میلیارد دلار افزایش یابد) را موفقیت محض و دستاورد برجام جلوه می‌دهند که به آن سوی ماجرای دریافت فاینانس اشاره‌ای نمی‌کنند.

دولتی‌ها به مردم نمی‌گویند که فاینانس به معنای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیست، بلکه وام خارجی است. مسئولان دولتی به مردم نمی‌گویند که کشورمان باید این وام‌ها را به اضافه سودش به کشورهای پرداخت‌کننده، بازپرداخت کند. طبیعتا از آنجا که دولت ایران برای دریافت این وام‌ها تضمین داده، این پول هنگفت باید از منابع حاصل از اجرای پروژه‌ها یا خزانه دولت بازپرداخت شود.

محاسبات نشان می‌دهد دولت دوازدهم با دریافت ۴۵ میلیارد دلار فاینانس از خارج، هر ایرانی را بیش از ۲.۱ میلیون تومان بدهکار کرده است.

بر اساس مانورهای اخیر دولت دوازدهم، تاکنون قرارداد ۴۵ میلیارد دلار وام خارجی (فاینانس) به امضا رسیده که معادل ۱۷۱ هزار میلیارد تومان می‌شود. بدین ترتیب هر ایرانی بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بابت این وام‌های خارجی بدهکار شده است.

اگر همانطور که دولتی‌ها گفته‌اند این رقم به ۵۵ میلیارد دلار برسد، معادل ۲۰۹ هزار میلیارد تومان وام خارجی است و اگر سود بازپرداخت آن را هم لحاظ نکنیم، فقط برای اصل این وام‌ها سهم  هر ایرانی بیش از ۲.۶ میلیون تومان بدهی خارجی خواهد بود.

البته اگر سود این وام‌ها را هم محاسبه کنیم، میزان بدهی هر ایرانی، بیشتر هم می‌شود. هم‌اکنون حداقل هزینه بیمه فاینانس کره و چین برای ایران ۸ درصد و حداکثر ۱۲ درصد است و با توجه به نرخ ۳ درصدی سود بانکی  بین‌المللی (لایبور)، هزینه تامین مالی خارجی حداقل ۱۱ درصد و حداکثر ۱۵ درصد می‌شود. این هزینه  منهای هزینه کارمزد بانک عامل ایرانی است.

مسئولان دولتی بهتر است صادقانه با مردم سخن بگویند و اعلام کنند که مقصود از فاینانس، دریافت وام خارجی است؛ آن هم وامی که در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار نخواهد گرفت، بلکه به شرکت‌های طرف خارجی داده می‌شود تا در ایران، پروژه‌های اقتصادی اجرا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • دلمرده IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    66 11
    مردمو خر گیر اوردن
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      9 25
      خاک بر سرت با این حرف زدنت
    • من من IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      2 1
      جالبه شما بخش اقتصادی ندارید که این مطالب خنده دار رو میزارید؟ این فاینانس ها به این شکل اعتبار در اختیار شرکتها و افراد ایرانی قرار می گیره.. یعنی اگه به قول اخبار شما قبلا بانک کره ای با ایرانی کار نمی کرد و فاینانس باز نمی کرد الان اون شرکت تولید کننده ایرانی که ابزارالاتش رو از کره میاره راحت میره فاینانس رو باز می کنه و مبادله رو انجام میده.. مضاف بر اون اگه یک شرکت کره ای یا اروپایی قراره تو ایران سرمایه گزاری کنه از همین خط اعتباری فایناس رو می گیره .. این به این معنی نیست که دولت ایران! باید اقساط رو پرداخت کنه.. این به معنی اینه که اون شرکت خارجی یا شرکت ایرانی باید اقساط این وام رو پرداخت کنن... یعنی اصول اولیه رو هم زیر سوال می برید..
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      1 0
      این دولت به خوبی در حال اجرای ن... است ..... باید تا 25 سال به این تعهدات پایبند باشد و امتیاز بدهد.
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    22 50
    سیاه نمایی محض. فقط هدف تخریب دولته
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    37 10
    یاد دهه ۷۰ افتادم ! آقای هاشمی با همین روش کشور رو به ورشکستگی اقتصادی رسوند ! تورم افسارگسیخته و تغییر قیمتها به صورت آنی ! گویا همون دولت با همون روش دوباره سر کار اومده! آقای روحانی از شما انتظار میره با ؛تدبیر؛ عمل کنی . البته انتظارات بی جا زیاد هستند اینم یکیشون.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    15 44
    مشرق واقعا ازالفبای اقتصادوسرمایه گذارزگی هیچی نمیفهمی..سرمایه گذاری خارجی موتور مولد رشداقتصادواشتغال درهرکشوری هست..این متنوکدوم بیشواد نوشت
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      17 1
      یه بچه دبستانی پیدا کن که متن رو برات بخونه تا بفهمی که فاینانس یعنی وام و با سرمایه گذاری خارجی فرق داره. دولتمردان هم دقیقا آدمایی مثل تو هستن، ادعاشون گوش فلک رو کر کرده اما مغزشون فندقیه
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      12 1
      راست میگی خیلی بیشوادن از سرمایه گذارزگی هیچی سرشون نمیشه
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      4 1
      این مولد چرا 5 ساله کار نمی کنه پس ؟
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
      1 0
      آره بیشواد!!!
    • حسین IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      2 0
      برو عمو یکی میخواست دشمنشو که مریض شده بود بکشه خودشو جای دکتر جا زد و به جای دارو به دشمنش سم خوروند نسخه اقتصاد غربی برای اقتصاد ما هم،مثل حکایت بالاست هرچی که تو دانشگاه درس میدن که مفید نیست دلبندم
  • مهماندار هواپیما DE ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    37 6
    هدف گروه روحانی به بحران کشیدن دولت بعدی است تا بگه ما فقط می توانیم حکومت کنیم و باعث تغییر رویه جمهوری اسلامی بشه
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    36 6
    آثار برجام کم کم رو میشه مثل گلابی هاش خخخخخ
    • حسین IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      3 0
      بابا برجام هممونو گلابی گیر آورده خخخخخخخخخخخ
  • ایران ایرانی CA ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    13 0
    اقا کسی که گفته سرمایه گذاری خارجی موتور مولد رشد اقتصاد است نمی داند که وام با سرمایه گذاری فرق دارد. وام یعنی من به شما پول می دهم و هر ماه بابت این پول سود بانکی می گیرم و اخر سر هم پولم را پس می گیرم. سرمایه گذاری یعنی اینکه من پول می دهم کارخانه ساخته می شود و دو طرف از سود فروش محصول لذت می بریم. حالا فرق وام و سرمایه گذاری را فهمیدی؟ بله سرمایه خارجی موتور مولد رشد هست ولی تا انجا که من می دانم در کشورهای جهان سومی و پایین تر چون وام دریافتی حیف و میل می شود و زیر میزی از بین می رود مولد تولید نشده هیچی و باعث می شود که بدهی هر روز بزرگ و بزرگتر و سود ماهانه ان بیشتر و بیشتر شود و خود وام دهندگان هم دقیقا این را می دانند و می دانند وام را به کسی بدهند که پول زیر میزی خورده وشود و کشور تا ابد بدهکار شود. درست مانند ارژانتین و برزیل 40 سال پیش.
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    10 2
    بانک جهانی ابزارسلطه است درآمریکا99درصدهاهم میگن ماازروزی که متولدمیشویم تاآخرعمربدهکارهستیم . چراماازتجربه هند؛ آفریقای جنوبی ؛ وباهمکاری روسیه ترامپ را مات نمیکنیم جالب است بدانیدایده اتحاد ایران مستقل وروسیه مقتدرایده رهبردانشمندمان بود وحالابنوعی دریک اتحاددرست بمبهای اتمی روسیه کابوس دشمنان ایران وروسیه هستندبخصوص که آمریکابادوکشورروبروست که شحاعت واراده لازم رادارند پوتین معتقداست ایران نقش مهمی درحوادث آخرالزمانی دارد ودست دوستی دادن روسیه باایران بعدآخرالزمانی دارد . غایت آمریکاهمین بودمسخ انسانها ؛ که حالاحتی درکشوزخود طرفداری ندارد . دنیاازنونوشته میشود .شغلی برای جاسوسان آمریکادرسراسردنیا وجودندارد . روسیه باتکیه برمنجی خواهی دوستی ابدی برای ایران خواهدبود . اتحادبرای ظهور
    • حسین IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      4 2
      مرگ بر آمریکا مرگ شیطان نزدیک است
  • حسام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    12 6
    حقمونه هر بلایی سرمون بیاد.بوس
    • حسین IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      0 0
      میزنمتااااااااااا
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    2 0
    اگر احمدی نژاد این کار رو کرده بود همین حرفها رو میزدید؟؟؟
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    4 0
    ما که 150 میلیارد پول بلوکه شده داشتیم که خرجام ازادش کرد چه نیازی به فاینانس داشتیم
  • مرتضي IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    5 4
    فقط ميشه تاسف خورد بحال نويسنده چنين مقاله اي و بي سوادي محض نويسنده ان ايشان الفباي اقتصاد رو نيز بلد نيستند ،وام صرف چه اموري ميشود برادر صرف هزينه جاري و حقوق و دستمزد دولت يا سرمايه گذاري ،هزاران طرح اقتصادي بنا به عدم وجود منابع نيمه كاره رها شده كه هزاران ميليارد تومان تا كنون هزينه شده و بدون درامد رها شده واقعا شعور نويسنده محترم نميرسد كه چنين فايناسهاي از طريق سود حاصله از پروژ ها باز پرداخت ميگردد ايا نويسنده عزيز نميفهمد مثلا فايناس ريل اصفهان تهران و برقي شدنش علاوه بر سرعت چه صرفه جويي در مبحث سوخت و انرژي ايجاد مينماييد واقعا درك نميكنند كه توسعه بندر چهابهار و اتصال ريل اين منطقه از كشور تا مشهد فقر را از بين ميبرد ايا متوجه نميشود خريد هواپيما با فاينانس و بهره دو تا سه درصد يعني رشد اقتصاد ايا اينها از بي سواديست واقعا يا از روي غرض يه سرچ كنيد و ببينيد چه سرمايه ها در مبحث فولاد رو زمين مانده و پول براي تكميل وجود ندارد حالا فاينانس شد بدهي واقعا تاسف بايد خورد بحال نويسنده و طرز فكرش
  • فرهنگی IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    2 0
    دوست عزیز مگه وامهای داخلی که به مردم می دهند حداقل 18درصدی نیست ...؟این مبلغ وام /سودش به 4درصد هم نمیرسه .
  • محمود IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    9 1
    منتظرباشین رقم قبض اب وبرق و گازتون ازاین به بعد زیادتر میشه زیرش هم مینویسه هزینه مشارکت در پرداخت بدهی دولت ای خدا کی میشه از این مملکت بریم
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      1 0
      راه بازه. ملت آدم تنبل و مفت خور نمی خواد.
  • انتقاد سازنده IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    2 1
    مشرق جان همان طور که فرمودید استفاده تبلیغاتی از از فایناس به عنوان سرمایه گذاری خارجی غلطه لکن اصل موضوع استفاده از فایناس برای تقویت تولید لازم و مفید هست. لذا بنظرم حمله به دولت تحت این عنوان که مردم رو بدهکار کرده غلطه! و ناشی از اطلاعات ناکافی از ابزارهای اقتصادی.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    2 1
    نمی دونم علی رقم ادعای دولت هر روز حقوق های کمتر میشه اوضاع اقتصادی خراب تر میشه و اجناس گرونتر پس کجاست خیر و برکته برجامو قراردادهای خارجی چرا همش مردم از بیکاری مینالند اگر واقعا چرخه اقتصاد میگرده سودش کجا میره که حتی شغلش هم به مردم نمیرسه
  • رها IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    0 1
    این اشی که بعضیها با رای بدون فکر کردن دادن واین هم نتیجه رای بدون تفکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس