کد خبر 757166
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۳
بورس

ای کاش بررسی‌ای صورت می‌گرفت تا مشخص شود شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه سالانه چقدر از سود خود را تقدیم بانک‌ها می‌کنند و همچنین نرخ بالای سود بانکی چه فضایی را برای بنگاه‌ها ایجاد کرده‌ است.

به گزارش مشرق، بررسی صورت‌های مالی بنگاه‌های بورسی بیانگر آن است که سود ناشی از عملیات سالانه بسیاری از بنگاه‌های پذیرفته‌شده در بازار سرمایه به دلیل دریافت وام‌های سنگین از شبکه بانکی دو دستی تقدیم بانک‌ها می‌شود و صنایع به دلیل سوء مدیریت به کارگر بانک‌ها تبدیل شده‌اند، از این رو جا دارد در گزارشگری‌های مالی مقوله مذکور بیش از پیش مد‌‌نظر قرار بگیرد چراکه امکان دارد یک بنگاه از منظر عملیاتی وضعیت خوبی داشته باشد اما به دلیل سوء‌مدیریت مالی بخش زیادی از سود سالانه‌اش را به بانک‌ها ارائه کند.

  

بانک‌ها سود عملیاتی ایران‌خودرو را بلعیدند

در همین رابطه فارس، در گزارشی به هزینه‌های مالی سنگین قابل ملاحظه شرکت ایران‌خودرو در سال مالی 95 نگاهی انداخته است، این در حالی است که مدیرعامل ایران‌خودرو در مجمع سال گذشته از کاهش هزینه‌های مالی به سهامداران خبر داده بود.

در این گزارش آمده است، نگاهی به صورت‌های مالی سال ۹۵ این شرکت خودروساز نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد از سود ناخالص آن از محل هزینه‌های اداری و عمومی تبخیر شده و مابقی نیز با محاسبه هزینه‌های مالی به زیان می‌رود. تقسیم سود نقدی 15 ریالی از سود خالص 147 ریالی به ازای هر سهم میان سهامداران در حالی است که ایران خودرو در عملکرد سال مالی 95 عمده سود ناخالص خود را بابت رشد هزینه‌های اداری، عمومی و فروش از دست داده است.

با وجود رشد حدود 40 درصدی درآمدهای عملیاتی در سال مالی 95 نسبت به دوره مالی مشابه اما هزینه عمومی و اداری هزار و 479میلیارد و 892 میلیون و 700 هزار تومانی این شرکت در سال مالی 95 باعث شده بیش از 60 درصد از سود ناخالص این شرکت تبخیر شود.
کل سود عملیاتی حدود هزار و 443 میلیارد و 260 میلون تومانی شرکت ایران خودرو با هزینه‌های مالی هزار و 719 میلیارد و 468 میلیون و 900 هزار تومانی به زیان تبدیل می‌شود، اما این پاپان ماجرا نیست چراکه این شرکت به لطف درآمد غیر‌عملیاتی 334 میلیارد و 482 میلیون و 100 هزار تومانی به سود خالص 224 میلیارد و 908 میلیون و 400 هزار تومانی دست یافته است. نکته قابل تأمل اینکه کل رقم سود ناخالص ایران خودرو مبلغ 2 هزار و 234 میلیارد و 174 میلیون و 300 هزار تومان بوده است. به گزارش «جوان» نگاهی به وضعیت چند بنگاه پذیرفته شده در بازار سرمایه نیز نشان می‌دهد هزینه‌های مالی فشار زیادی را به بنگاه‌ها وارد می‌کند.

  

بدهی‌های بانکی شرکت سایپا

آمارهای منتشر شده در سامانه کدال بورس نشان می‌دهد جمع بدهی‌های جاری سایپا هم در سال مالی 95 معادل 12 درصد رشد کرده و از مبلغ 170 هزار میلیارد ریال گذشته است. این درحالی است که جمع دارایی‌های جاری این شرکت حداکثر 157 هزار میلیارد ریال برآورد شده که نشان‌دهنده نوعی عدم‌توازن در تراز مالی سایپاست.
از سوی دیگر طبق همین آمار رسمی میزان بهره پرداخت شده سایپا بابت سود وام‌های دریافتی از بانک‌ها 21 درصد در سال 95 رشد کرده و به 26 هزار میلیارد ریال رسیده است. سایپا در عین حال 5 هزار و 600 میلیارد تومان هم بابت اصلی بدهی‌ها به حساب بانک‌ها واریز کرده است.

  

بانک‌ها سود داروپخش را هم بلعیدند

نکته جالب این است که هزینه‌های مالی شرکت کارخانجات داروپخش بابت پرداخت بهره وام بانکی در‌یافتی از بانک‌ها در سال 95 به رقم نجومی 71 میلیارد تومان رسیده است، تأکید می‌شود که این رقم فقط بهره سالانه پرداختی بابت وام دریافتی از بانک است و اصل وام‌ها به محدوده 340میلیارد تومان می‌رسد. حجم وام‌های ریالی دریافتی شرکت کارخانجات داروپخش (‌متعلق به سازمان تأمین اجتماعی‌) از بانک‌ها تقریباً با میزان فروش شرکت برابری می‌کند که امری بسیار نگران‌کننده برای آینده شرکت است،  از سوی دیگر دارو‌سازی اکسیر وابسته به گروه دارویی تأمین (تیپیکو) و سازمان تأمین اجتماعی هم مانند شرکت کارخانجات داروپخش جزو بدهکاران بزرگ بانکی است. در سال 95 دارو‌سازی اکسیر فقط 52 میلیارد تومان بهره وام‌های دریافتی را به بانک‌ها داده است و مجموع تسهیلات مالی دریافتی این شرکت در سال 95 بالغ بر 286میلیارد تومان است که عمدتاً از بانک اقتصاد نوین، رفاه و بانک توسعه صادرات وام اخذ شده است. وام‌های دارو‌سازی اکسیر در شرایطی به مرز 300میلیارد تومان رسیده که کل فروش شرکت در سال 95 تنها حدود 348میلیارد تومان بوده است. اگر چه نرخ سود بانکی به معضلی بزرگ تبدیل شده است، اما به اعتقاد کارشناسان اقتصادی ضعف مدیریت در صنایع با افزایش پیوسته بهای محصولات و وام‌گیری از بانک‌ها لاپوشانی شده است اما دیر یا زود سوء‌مدیریت در بنگاه‌ها خود را نشان می‌دهد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس