کد خبر 776874
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
کاتالونیا

دولت مرکزی اسپانیا کنترل منابع مالی کاتالونیا را در اختیار گرفته است تا مانع از برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه شود.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسپانیا در حالی کنترل منابع مالی ایالت کاتالونیا را در دست گرفته است که این اقدام می تواند خودمختاری این منطقه را محدود کرده و پرداخت حقوق و دستمزد هزاران کارمند بخش عمومی را با چالش روبرو کند.

اسپانیا بر این باور است که برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا غیرقانونی است. کنترل منابع مالی کاتالونیا می تواند روند تامین مالی همه پرسی استقلال را با اختلال جدی روبرو کند.

اوریول جانکوئراس معاون رهبر کاتالونیا در سخنانی ضمن انتقاد شدید از این اقدام دولت مادرید، گفت: این اقدام کاملا غیرمسئولانه است. این اقدامات ما را به فروپاشی دولت هدایت خواهد کرد. اتخاذ چنین تدابیری بی سابقه است.

دولت محافظه کار اسپانیا روز جمعه اعلام کرده بود که کنترل منابع مالی مورد نیاز کاتالونیا برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان بخش عمومی را در دست خواهد گرفت تا مانع از هزینه شدن این پول در همه پرسی استقلال در روز اول اکتبر شود.

دولت کاتالونیا این اقدام مادرید را در دادگاه عالی این کشور به چالش کشیده است. مناطق مختلف اسپانیا به دولت مرکزی مالیات می دهند و سپس بخشی از آن را دریافت می کنند تا در پروژه های آموزشی و بهداشتی و زیر ساخت های عمومی هزینه کنند.

کاتالونیا که وسعتی به اندازه بلژیک و جمعیتی بالغ بر 7.5 میلیون نفر دارد، هر ماه 1.5 میلیارد یورو از دولت مرکزی مادرید دریافت می کند تا هزینه های ضروری خود را پوشش دهد.

سخنگوی وزارت بودجه اسپانیا در این باره گفت: این بدان معناست که رهبران کاتالونیا دیگر به پول خودشان دسترسی نخواهند داشت. آنها اجازه نخواهند داشت تا فراتر از هزینه های فعلی که در بودجه پیش بینی شده است، خرج کنند.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا اخیرا قانون مربوط به برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا را به حالت تعلیق درآورده است تا به قضات وقت بیشتری بدهد تا درباره این مساله تصمیم گیری کنند که آیا برگزاری این همه پرسی، نقض قانون اساسی اسپانیا به شمار می رود یا نه.

کاتالونیا سالهاست که برای استقلال از اسپانیا تلاش می کند. 9 نوامبر 2014 میلادی حدود 80 درصد مردم کاتالونیا در یک همه پرسی غیر الزام آور خواستار جدا شدن ایت ایالت از اسپانیا شدند. البته دولت اسپانیا برگزاری این همه پرسی را غیرقانونی ارزیابی کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    0 0
    ۱،5 میلیون جمعیت داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس