مجلس خبرگان

آیت الله حسینی بوشهری گفت: ما انتظار داریم هیئتی که برای نظارت بر برجام تعیین‌شده پس از بازگشت رئیس‌جمهور از سازمان ملل پاسخی درخور و متناسب با تهدیدات آمریکا بدهد.

به گزارش مشرق، سومین اجلاس پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به ریاست آیت الله جنتی در محل مجلس قدیم آغاز شد.

دستور کار اجلاس سوم خبرگان رهبری با سخنرانی افتتاحیه توسط آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان و با حضور خبرنگاران آغاز می‌شود. این اجلاس میزبان حجت‌الاسلام‌ علی سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

گفتنی است، پنجشنبه 30 شهریور نمایندگان مجلس خبرگان با حضور در مرقد مطهر امام راحل با آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب تجدید پیمان می‌کنند و سپس به دیدار رهبری معظم انقلاب می‌روند.

جدایی اقلیم کردستان برای ایجاد یک اسرائیل دیگر است

آیت‌الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری در افتتاحیه سومین اجلاسیه این مجلس با بیان اینکه اعضای خبرگان رهبری در امر به معروف اولویت قطعی دارند، گفت: شهید حججی از رویش های انقلاب است و ماندن نظام به برکت جنگ و هشت سال دفاع مقدس بوده است.


 

فیلم سخنرانی آیت الله جنتی

وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه اظهار داشت: زمزمه جدایی اقلیم کردستان برای ایجاد یک اسرائیل دیگر است که با تمام وجود باید در مقابل آن ایستاد.

آیت‌الله جنتی ضمن اشاره به آغاز به کار دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: مردم در دولت جدید خواستار بهبود وضعیت اقتصادی کشور هستند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مواضع اخیر مقامات آمریکایی در قبال ایران تصریح کرد: مسئولان باید بدانند در پس لبخند دشمن تیر زهر آگین است و برجام مصداق تیر زهر آگین بود.

وی با اشاره با انتخابات اخیر کشورمان با بیان اینکه این انتخابات مشکلات فراوانی داشت، اظهار داشت: برخی مقامات دولت از استاندار و فرماندار و دهدار رسما تخلف کردند و کارشان به دادگاه قضائی کشید.

آیت‌الله جنتی با تاکید بر اینکه باید مراقب فتنه و نفوذ بود چراکه کسانی که با انقلاب و اسلام مشکل دارند در حال رشد هستند، گفت: از این رو کمیته سیاسی مجلس خبرگان خیلی از مطالبات را پیگیری و از مسئولان پاسخ خواسته که این روند باید استمرار داشته باشد.

طرح اصلاح آیین نامه انتخابات خبرگان رهبری

آیت الله سید احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در جریان برگزاری سومین اجلاسیه رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: امروز در جریان برگزاری نخستین روز از این اجلاسیه حجت الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در جمع اعضای خبرگان درباره پروژه نفوذ صحبت خواهد کرد.

وی افزود: همچنین در جلسه صبح امروز برای تعیین اعضای کمیته تدوین بیانیه پایانی خبرگان رای گیری کردیم که این کمیته بیانیه پایانی را تدوین خواهند کرد و بعد از ظهر فردا این بیانیه  قرائت می شود.

خاتمی ادامه داد: یک طرح دو فوریه داریم که براساس آن کمیسیون های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی از هم جدا شده و به سه کمیسیون مستقل  تبدیل شود همچنین طرح افزایش اعضای کمیسیون صیانت از ولایت فقیه در دستور کار است.

وی ادامه داد: در صورتی که فرصت شود وارد بحث اصلاح آیین نامه انتخابات خبرگان رهبری خواهیم شد، باید ابتدا دو فوریت آن تصویب شود بعد وارد بررسی شویم اگر این طرح اعلام وصول شود و دو فوریت آن به تصویب شود بلافاصله برای بررسی آن اقدام خواهیم کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اعضای خبرگان روز پنج شنبه به زیارت حرم امام خمینی (ره) خواهند رفت تا با آرمان های بینان گذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق کرده و بعد از آن نیز زیارت مقام معظم رهبری را خواهیم داشت.

خاتمی گفت: برگزاری این اجلاسیه در آستانه آغاز سال تحصیلی حوزه ها و دانشگاه ها و نیز در شرایطی که مسئله میانمار و همه پرسی در اقلیم کردستان که سامان دهی یک اسرائیل دیگر در منطقه است مطرح شده، باعث خواهد شد دنیا بفهمد که یک هم افزایی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.

حکم حکومتی ولی‌فقیه بر همگان و حتی مجتهدین نافذ است

حجت‌الاسلام محسن سعیدی گلپایگانی، نماینده مردم استان ایلام سومین سخنران پیش از دستور جلسه نخست اجلاسیه خبرگان با اشاره به آغاز به کار دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، انتصاب آیت‌الله هاشمی شاهرودی به ریاست این مجمع را تبریک گفت و توفیقات مجمع را در انجام مأموریت‌های محوله مسئلت نمود.

وی سپس با تأکید بر نقش و جایگاه ولایت‌فقیه حفظ و پاسداری از ولایت‌فقیه را از شوئون اصلی مجلس خبرگان دانست، وی تصریح کرد: حکم حکومتی ولی‌فقیه بر همگان و حتی مجتهدین ، نافذ است و نباید رأیی برخلاف آن ابراز گردد. لذا در آستانه ماه محرم تأکید می‌کنیم همان‌گونه که مقام معظم رهبری قمه‌زنی را به دلیل تبعات آن و سوءاستفاده‌های دشمن حرام اعلام فرمودند بر همه واجب است از حکم ایشان تبعیت نمایند تا دیگر شاهد این مسئله نباشیم.

نماینده مردم ایلام در ادامه مسئله حکومت در اسلام و جایگاه ولی‌فقیه در نظام اسلامی را به‌صورت مبسوط تشریح کرد.

حاشیه های جلسه خبرگان رهبری

همزمان با پایان قرائت قرآن کریم، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات و نماینده استان تهران در خبرگان سر رسید. صدای پیاپی شاتر دوربین عکاسان، حالا به صورت ممتد و پیاپی شنیده می شد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اولین کسی بود که به پای آقای وزیر بلند شد و خواست که جایش را به علوی بدهد. علوی، صندلی دم درب ورودی صحن که عادت داشتیم در سال های قبل آیت الله مصباح یزدی را آنجا ببینیم، برای نشستن انتخاب کرد.

نفر بعدی که با ورودش به صحن مجلس، حواس دوربین ها را به خود جلب کرد، آیت الله صادق آملی لاریجانی بود. مرد شماره یک دستگاه قضایی بی سر و صدا و بدون اینکه توجه خاصی را به خود جلب کند، رفت و پشت صندلی شماره ۵۸ نشست.

سر که چرخانده می شد، خبری از آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد نبود. در همین حال ناگهان صدای دوربین عکاسان حواسمان را بار دیگر متوجه درب ورودی صحن کرد؛ آیت الله علم الهدی بود.

امام جمعه مشهد آرام راه خود را به سمت صندلی مورد نظرش طی کرد. کدخدایی به محض دیدن علم الهدی، نیم خیز شد اما بلند نشد. امام جمعه مشهد پس از مصافحه و خوش و بش نه چندان مفصل با حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی، رفت و صندلی پشت سر تولیت استان قدس رضوی را برای نشستن انتخاب کرد.  

کدخدایی حالا دیگر تصمیمش را برای بلندشدن گرفته بود. آقای سخنگو با دست روی پیشانی گذاشتن و نشاندن لبخند ملیحی روی لب، عرض ارادت مجملی به علم الهدی کرد.

آیت الله جنتی در بخشی از اظهاراتش توصیه هایی را متوجه مدیریت کشور کرد. البته رییس جمهور بخاطر حضور در اجلاس سازمان ملل، نبود که این توصیه ها را بشنود. خود آیت الله جنتی هم حواسش به این نکته بود؛ "توصیه هایی داریم البته آقای رییس جمهور نیستند که خدمت خودشان بگوییم."

همین طور که داشتیم ورود اعضا را چک می کردیم، صدای منشی هییت رییسه ما را به خود آورد. "از این جا بعد اجلاسیه غیرعلنی است؛ خبرنگاران عزیز خسته نباشند."

 آمریکا پرچم‌دار بر هم زدن برجام است

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری در حاشیه اجلاس سوم این مجلس در جمع خبرنگاران درباره اقدام ایران در صورت نقض برجام توسط آمریکا اظهار داشت: صحبت‌های دشمنان ما جدید نیست و از ابتدای انقلاب تا امروز با تهدیدات آن‌ها آشنا هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تعبیر امام راحل (ره) همیشه این بود که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و شما مطمئن باشید که اگر آن‌ها توان انجام کاری را داشتند تا انقلاب را زمین‌گیر و مشکل جدی برای آن ایجاد کنند؛ تاکنون این کار را کرده بودند و انقلاب ما به 40 سالگی نمی‌رسید.

وی تصریح کرد: با توجه به حضور رهبر فرزانه انقلاب و آگاهی و بصیرت ملت ایران معتقد هستم همان‌گونه که از ابتدای انقلاب تا امروز با مقاومت و همت مردم ایران در برابر تهدیدات دشمن ایستاده از این به بعد هم خواهد ایستاد و جزء رسوایی برای آن‌ها چیز دیگری نخواهد ماند.

آیت‌الله حسینی بوشهری بابیان این‌که امروز در دنیا آمریکا به‌صورت آشکار پرچم‌دار بر هم زدن برجام است؛ افزود: این کشور به‌عنوان پرچم‌دار تهدید علیه ملت ایران است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: این توافق که بین ایران و 6 کشور بسته‌شده فقط بین ایران و آمریکا نیست که اگر این کشور بخواهد آن را تهدید کند؛ برجام دچار فروپاشی شود. آنچه برای جهانیان ثابت خواهد شد سخنان مقام معظم رهبری و ملت ایران مبنی بر انجام ندادن تعهدات توسط آمریکا است.

وی تأکید کرد: ما انتظار داریم هیئتی که برای نظارت بر برجام تعیین‌شده پس از بازگشت رئیس‌جمهور از سازمان ملل پاسخی درخور و متناسب با تهدیدات آمریکا بدهد تا این کشور برای همیشه احساس کند که نمی‌تواند در برابر اراده ملت ایران حرفی بزند.

آیت‌الله حسینی بوشهری در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: آن‌ها باید بفهمند که انجام هر حرکتی که بخواهد ملت ایران را تحقیر کند از توانشان خارج است.

بوی فتنه جدید در عراق

آیت الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در سومین اجلاسیه دوره پنجم بر ضرورت پرهیز مجالس عزاداری امام حسین(ع) از طرح خرافات و مطالب پوچ، تقدم تزکیه بر تعلیم در آستانه سال تحصیلی و عمق بخشی به مطالعات و اصلاح برخی شیوه های آموزشی، انتقاد از برخی نا هنجاری ها همچون افزایش طلاق، اعتیاد و بروز بزهکاری های اجتماعی و انتقاد از تاسیس برخی موسسات اعتباری با نامه ائمه اطهار(ع) تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به حوادث تروریستی به ویژه کشتار مسلمانان از مقام شامخ شهدای مدافع حرم به ویژه شهید حججی، حشد الشعبی و جبهه مقاومت تجلیل کرد و از مواضع دوگانه و تفاوت قول و عمل کشورهای غربی و برخی مدعیان حقوق بشر که در زبان تروریست را محکوم کرده اما در عمل از آن ها حمایت می کنند، به شدت انتقاد کرد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان در پایان به موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: پس از فروکش کردن داعش و شکست آن ها در منطقه، دشمنان با طرح موضوع جدایی کردستان عراق از حکومت مرکزی خواب فنته دیگری را در منطقه دیده اند.

پیش پرداخت های ما آمریکا را جسور کرد

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی عضو مجلس خبرگان رهبری امروز در حاشیه سومین اجلاسیه دوره پنجم در جمع خبرنگاران با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا بابیان اینکه از ابتدا اعلام‌شده بود که ما اعتمادی به آمریکا نداریم اظهار کرد: پایبندی غرب و آمریکا به برجام را باید با جدیت در دیپلماسی دولت دنبال کرد تا آن‌ها ملزم به اجرای این تعهد شوند.

وی با ابراز تأسف از پیش‌پرداخت‌های ایران در مسئله برجام اظهار کرد: آن پیش‌پرداخت‌ها غرب را جسور کرده اما ما معتقدیم که همچنان بی‌اعتمادی به آمریکا ایجاب می‌کند ما به دنبال نسخه اصلی که کشور را در برابر هجوم دشمنان توانمند می‌کند برویم که این نسخه همان اقتصاد مقاومتی است.

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران از ابتدای انقلاب نشان داد که در برابر تحریم‌ها بسیار پایدار و مقاوم است گفت: امروز بدعهدی‌ آمریکایی‌ها و غرب‌ باید به رخ عالم کشیده شود و پیمان‌شکنی آن‌ها را باید به ملت‌ها و دولت‌ها اعلام کنیم که این‌ها نه‌تنها در برابر ملت ما بلکه در برابر هیچ ملتی پایبند به پیمان نیستند.

رئیسی با اشاره به تأکیدات رهبری مبنی بر بی‌اعتمادی به آمریکا گفت: باید به اصول اصلی نظام که اتکا به دست‌های توانمند جوانان است پایبند باشیم چون گره‌گشای امور کشور دست‌های جوانان است.

وی در ادامه به مسائل طرح‌شده در اجلاس خبرگان پرداخت و گفت: قبل از هر مبحثی در این اجلاسیه بحث تضمین جمهوریت و اسلامیت نظام مطرح است و مجلس خبرگان پشتوانه بزرگی برای نظام و اجرای قوانین است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در اجلاس خبرگان رأی‌گیری نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این اجلاس میثاق مجددی با رهبر و پایبندی به اصول اساسی نظام است.

وی افزود: در این اجلاس دغدغه‌های مردم مطرح می‌شود و مهم‌ترین مسائلی که امروز در کوچه و بازار مطرح است و مردم به نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها مراجعه می‌کنند، مسائل معیشتی است.

رئیسی بابیان اینکه دغدغه‌های مردم در نطق‌های قبل از دستور گفته شد، بیان کرد: دبیرخانه نطق‌ها را به دستگاه‌ها ارسال می‌کند و انتظار ما از دستگاه‌ها این است که به‌ صورت جدی این مسائل را دنبال کنند چون بیشتر این مسائل مشکلات بیکاری و معیشتی مردم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در این اجلاس یک سری اصلاحات نسبت به آیین‌نامه مجلس خبرگان طرح شد، گفت: سه دستور در مجلس خبرگان مطرح است که طی دو روز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه در این دوره از اجلاس برخلاف دفعات گذشته تنها یک شخصیت دعوت می‌شود، تصریح کرد: علت امر این است که بتوانیم برای اصلاح آیین‌نامه وقت بیشتری داشته باشیم.

اجرای فرمول سقوط شوروی برای ایران

میهمان ویژه اجلاس سوم مجلس خبرگان رهبری حجت الاسلام و المسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بود که در اجرای ماده 52 آیین نامه داخلی با موضوع "نفوذ" به ایراد سخنرانی پرداخت .

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان مقدمه‌ای نسبت به نفوذ دشمن هشدار داد و شکست برخی انقلاب ها و امپراطوریهای جهان را وجود زمینه های نفوذ در آن انقلابها دانست. وی پیشینه تاریخی نفوذ در پیش از اسلام و پس از ظهور اسلام تا قرن اخیر را تشریح کرد و گفت : نفوذ واقعیت غیر قابل انکار در سلطه استعمار انگلیس و آمریکا در کشورها به ویژه ایران می باشد .

وی راهکارهای دشمن برای تحقق نفوذ در برخی کشورها را یرشمرد و افزود : ما با دوگونه نفوذ مواجهیم؛ نفوذ پیامدی و نفوذ استراتژیک؛ نفوذ پیامدی یعنی نفوذِ بخشی و موردی همچون نفوذ در برخی تصمیم گیران و مراکز تصمیم گیری.

حجت الاسلام سعیدی در این باره به چند مورد از مصادیق نفوذ و افراد نفوذی که در سالهای اخیر توسط کارشناسان و نیروهای امنیتی بازداشت و مورد ضربه قرارگرفته اند، اشاره کرد.

وی در ادامه به نفوذ در شوروی سابق و فروپاشی این کشور پرداخت و ابعاد نفوذ در شوروی سابق را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد و گفت : تکرار فرمول سقوط اتحاد جماهیر شوروی و استحاله انقلاب چین از اهداف نظام سلطه و آمریکا با حربه نفوذ در نظام اسلامی ما می باشد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود : البته تفاوت انقلاب ما با انقلاب چین و حکومت شوروی در این است که ما در مبانی و اصول با آنها متفاوت و دارای ساختار دینی هستیم؛ هر چند نفوذ نخبگانی و چینش برخی افراد نفوذی و تغییر مدیریت های عالی نظام، وجه اشتراک نفوذ در ایران و آن کشورهاست که باید نسبت به آن حساسیت و دقت ویژه و فوق العاده داشت . وی تأکید کرد: تغییر ذائقه مردم در امور فرهنگی و اجتماعی و کنار گذاشتن ارزشها از دیگر متغیرها و وجوه اشتراک نفوذ در بین کشورها می باشد.

حجت الاسلام سعیدی افزود: شوروی و چین با عدول از آرمانهای خود و عدم تقابل با آزادی افسارگسیخته سیاست های اقتصادی غرب و نیز دفاع نکردن از مستضعفین و اتخاذ سیاست درهای باز، زمینه را برای فروپاشی و استحاله فراهم نمود .

امروز اگر ما هم به آرمانها و الزامات انقلاب اسلامی که ثمره خون شهیدان و مجاهدت مردم و علماست، معتقد، پای بند و حافظ آن نباشیم ممکن است دشمن همان نقشه ها در برای کشور ما نیز اجرا نماید . مدل مورد اجرا در ایران امروز همان مدل نفوذ در چین است؛ یعنی جهانی شدن بدون توجه به اصول و مبانی انقلاب اسلامی و الزاماً توجه به سیاست اقتصادی درهای باز.

حجت الاسلام سعیدی در پایان اظهار داشت: نفوذ نخبگانی یعنی شناخت چهره های قابل جذب برای چیدن در هرم قدرت، تغییر محاسبات از جمله تغییر در سطح مدیران عالی و بحث زمان دار کردن انقلاب، تغییر محاسبات در مبانی همچون حجیت ولی فقیه ، تغییر محاسباتی در اصول همچون مقابله با استکبارستیزی و شعار استقلال، تغییر در محاسبات سیاسی بر اساس مدل غربی ، تغییر در مبانی فرهنگی مثل سینما ، حجاب و عفاف ، تغییر در مبانی شایسته سالاری و تقابل با شعار خودی و غیر خودی و تغییر در سطح ذائقه مردم و نیز تغییر در سبک زندگی، همچنین تغییر از سطح ایدئولوژی به سطح استراتژیک از برنامه های دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی تأکید کرد: «دشمن سر سوزنی از آرمانهایش عقب نشینی نکرده است، چرا ما باید از آرمانهایمان کوتاه بیاییم؟ دشمن تلاش می کند ما را مجبور کند بین دست کشیدن از آرمانها و زندگی با ذلت یکی را انتخاب کنیم و این ماییم که با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی باید با آن مقابله کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    2 11
    خداقوت
    • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
      1 8
      بحمدلله خیالم از بابت مجلس خبرگان راحت هست
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    8 6
    مرگ بر اسرائیل
  • سیروان IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    11 5
    مردم کرد عراق اجازه جدایی منطقه کردستان از عراق را به بارزانی نخواهند داد
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    12 7
    درود بر آیت الله جنتی عزیز
  • حسین2 IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    3 7
    امیدواریم بیش از پیش، اعضای خبرگان بتوانند نقش و رسالت ویژه خودشان را در میان قوا و جامعه ایفا کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس