پروسه طولانی و بی‌فرجام تهیه فیلم برای سرداران شهید

بازیگر تله‌فیلم سردار شهید مهدی امینی گفت: تهیه و تولید فیلم سردار شهید مهدی باکری به عنوان یک شهردار الگو برای سیستم مدیریتی کشور یک ضرورت است.

به گزارش مشرق، بابک لطفی خواجه پاشا  با اشاره به سوابق خود در عرصه‌های مختلف هنری از جمله کارگردانی، نویسندگی و بازیگری و به تازگی برگزاری جشنواره بزرگ خوش صدا اظهار داشت: وقتی‌ در سن ۱۲سالگی قدم در عرصه هنر نهادم، دنیای هنری خود را در رشته تئاتر محدود نکرده و عرصه‌های متعدد را برای کار انتخاب کردم.

وی با ابراز خرسندی از تولید تله‌فیلم سردار شهید مهدی امینی گفت: از مسئولان انتظار می‌رود در رابطه با تولیدات فرهنگی و هنری بیش از اینها کمک کار هنرمندان باشند چراکه به‌نظر وی اگر فرهنگ به‌درستی در جامعه حکم‌فرما شود می‌تواند مشکلات اقتصادی و اجتماعی را نیز حل کند.

لطفی با اشاره به اینکه متولد ۳۱ فروردین سال ۱۳۶۰ در ارومیه است افزود: در رشته گرافیک تحصیل‌کرده و دارای ۲ فرزند به‌نام‌های پارمیس و اهورا هستم، پدر من مرحوم بیژن لطفی خواجه پاشا یکی از بازیگران  سینما بود که در عرصه سینما و تلویزیون فعالیت می‌کرد و چون در خانواده ما پایه فعالیت‌های هنری وجود داشت، من نیز از سن ۱۲سالگی پا به صحنه تئاتر گذاشتم.

وی در معرفی بیشتر سوابق هنری خود اظهار داشت: هم‌ خانواده پدری و هم همسر و فرزندانم از شغل من راضی هستند و اگر رضایت خانواده در این شغل و هنر نباشد کار کردن و پیشرفت کردن در این راستا سخت است، پدر و مادرم هر دو بازیگر تئاتر بودند و همسرم نیز حسابدار است که در زمینه کاری من  همیشه یک پشتیبان و حامی است.

بازی در اولین فیلم با موضوع وقایع سال‌های نخست انقلاب

لطفی تصریح کرد: در سال ۷۶ اولین فیلم خود را به نام"خبرچین"بازی کردم که در مورد وقایع دوران انقلاب بود که سوژه آن در مورد یک خبرچینی بود که انقلابی‌ها را اذیت می‌کرد، در دوران راهنمایی با ارائه داستان‌های کوتاه در مسابقات مدارس، ۲ بار در جشنواره کشوری و استانی موفق شدم مقام برتر نویسندگی را کسب کنم و این سبب شد تا شروع به نوشتن هم بکنم.

وی گفت: در مجموع ۳۶ نمایشنامه نوشته‌ام که از جمله می‌توان به نمایشنامه‌های پوتین، مرده شور، زمزمه‌های خودمانی اشاره کرد  و ۲ کتاب از من به چاپ رسیده که در ارتباط با دفاع مقدس و زندگی شهدا هستند.

وی درباره فعالیت‌های خود در زمینه کارگردانی افزود: از سال ۸۰ به تهران رفته و شروع به کارگردانی کردم و در همان سال به‌عنوان کارگردان برگزیده استان تهران معرفی شدم و به جشنواره منطقه‌ای راه پیدا کردم، در سال ۸۱ نیز به‌عنوان کارگردان برگزیده انتخاب شدم و ۷ سال در تهران و کرج فعالیت داشتم و در آن پروسه به‌عنوان بهترین بازیگری مرد جشنواره بازیگری تک و بهترین بازیگری مرد جشنواره تئاتر بین‌المللی دانشگاه ایران انتخاب شدم.

همکاری در پروژه بزرگ فیلم محمد رسول الله(ص)

لطفی افزود: چندین دوره در جشنواره فجر حضور داشتم و ۸ فیلم کوتاه، ۲ فیلم بلند و یک سریال تلویزیونی را تولید کرده‌ام و به مدت ۱.۵ سال در این پروژه دستیار کارگردان فیلم محمد رسول‌الله(ص) آقای مجید مجیدی بودم البته در بخش‌های مکه و مدینه و بخشی از فیلم که در کرمان ساخته شد، دستیار کارگردان بودم.

وی تصریح کرد: فیلم محمد رسول‌الله(ص) یک فیلم با فرمت و کادری  به‌شدت حرفه‌ای است که من از این فیلم تجربه‌ای بسیاری کسب کردم.

لطفی افزود: هم‌اکنون یک فیلم‌نامه در مورد شهدا و یکی در مورد کودکان کار دارم که امیدوارم مکان مناسب برای اجرای این فیلم‌نامه ها فراهم شود، معتقدم اتفاقات دراماتیک در استان آذربایجان غربی با توجه به نزدیکی به مرز زیاد است، اتفاقاتی که به راحتی می‌توان تبدیل به فیلمنامه شود و شاید به خاطر همین سختی‌ها کمتر در این زمینه کاری انجام‌شده است.

این کارگردان و بازیگر آذربایجان غربی درباره مشقتهای کار بازیگری و سینما اظهار داشت: وقتی پسرم به دنیا آمد در فیلمی بازی می‌کردم اما به دلیل بارش برف بعد از ۲۵ روز پسرم را دیدم که مهم‌ترین خاطره من از سختی‌های کار من است و در فیلم محمد رسول‌الله(ص) نیز یک سال به خانه نرفتم.

لطفی درباره بهترین نقشی که تا کنون بازی کرده گفت: به نظر خودم بهترین نقشی که بازی کردم مربوط به فیلم شهید امینی است که نقش خسرو را داشتم، من بیشتر در نقش منفی بازی می‌کنم چون از عهده هرکسی هم بر نمی‌آید.

وی درباره نحوه مواجهه اهالی ارومیه با هنرمندان اظهار داشت: مردم ارومیه خیلی باکلاس هستند و وقتی در کافه و یا رستوران و جاهای دیگر بازیگران را می‌بینند خیلی آرام و خوب نظر خود را می‌گویند و حتی چندین بار برای من پیش‌آمده که با مردم در کنار خانواده خودم در رابطه با نقش‌هایی که بازی کرده‌ام صحبت کنیم.

پروسه طولانی و بی‌فرجام تهیه فیلم برای سرداران شهید آذربایجان

لطفی با اشاره به پروسه طولانی ساخت فیلم شهید باکری نیز افزود: از سالها پیش موضوع ساخت سریالی درباره نحوه زندگی و شهادت سردار مهدی باکری مطرح شده اما در ۵ سال گذشته هیچ اتفاقی درباره آن نیافتاده است.

وی افزود: این شهید در سال‌های نخست انقلاب شهردار ارومیه بود و شهرداران بعد از وی، شهید باکری را الگوی مدیریتی خود معرفی کرده و می‌کنند بنابراین هم‌اکنون که مسئولیت امور هنری شهرداری ارومیه را نیز بر عهده دارم علاقه دارم شهرداری ارومیه فیلمی درباره این شهردار شهید بسازد و زود به سرانجام برساند.

لطفی تصریح کرد: شهید مهدی باکری جزو بزرگترین شهدای دوران دفاع مقدس و از مفاخر والامقام این سرزمین است و به نظرم هر اثر هنری درباره این شهید عزیز تهیه و تولید شود کار بسیار لازم و اثرگذاری می‌تواند تلقی شود.

وی گفت: به نظرم شهرداری ارومیه نیز در صورت داشتن اعتبار لازم و پشتوانه مصوبات شورا می‌تواند راساً در تهیه و تولید فیلم شهردار شهید مهدی باکری وارد کار شود و من نیز حاضرم با افتخار کارگردانی این اثر را بر عهده بگیرم و معتقدم بستر لازم برای تولید این اثر در شهر ارومیه نیز وجود دارد.

این کارگردان فیلم و تئاتر افزود: تأخیر در تولید سریال شهید باکری اتفاق ناخوشایندی است که باید بررسی شود چراکه معتقدم در معرفی هنری فرماندهان بومی دوران دفاع مقدس در آذربایجان غربی کمکاری و کوتاهی شده است و لازم است مجموعه‌هایی که می‌توانند در این راستا نقش آفرینی کنند بیش از گذشته به رسالت فرهنگی خود عمل کنند.

ضرورت توجه به فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری دانشگاه‌ها

لطفی درباره چگونگی برگزاری جشنواره خوش‌صدا گفت: این جشنواره با اولویت هنر اصیل موسیقی ایرانی برگزار شد و یکی از بهترین اتفاق‌های موسیقی شهر ارومیه بود و تمام موسیقی‌های انتخاب‌شده در فضای سنتی و به‌شدت شکیل  بود و حمایت بسیاری از این جشنواره بود چراکه موسیقی یکی از نیازهای اصلی کشور است و باید بررسی شود که چطور این مراسمات به نحو احسن اجرا شوند و باید دقت کرد که نه تنها در زمینه موسیقی شاد بلکه در تعزیه نیز اهداف در نظر گرفته‌شده به بی‌راهه کشیده نشود.

وی افزود: در جامعه و کشور ما سالانه تعداد بالایی از فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما محفلی برای ارائه هنر خود ندارند و یا بسیار محدود است و تعدادی از این افراد امکان برگزاری کنسرت دارند، پس بقیه این افراد کجا می‌روند و چه کاری انجام می‌دهند؟

لطفی تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی یا باید در کشورهای خارجی عرض‌اندام می‌کنند یا در کافه‌ها و یا در زیرزمین‌ها مشغول به فعالیت می‌شوند تا هنرهای خود را ارائه دهند و ۹۹ درصد به سمت موسیقی‌های غربی گرایش می‌یابند.

وی با ابراز دیدگاه در رابطه با ضعیف نشان دادن دشمن در فیلم‌های ایرانی گفت: قهرمان و ضدقهرمان باید در طول داستان باهم بزرگ شوند و قهرمان در پایان داستان بر ضدقهرمان چیره شود تا بزرگ‌تر و معتبرتر دیده شود.

لطفی سردار شهید امینی را آقای خاص نامید و با تقدیر از کارگردان تله‌فیلم شهید امینی گفت: دکوپاژهای آقای بهمنی را بسیار می‌پسندم و کارگردانی خوبی هستند.

وی با اشاره به مشکلات حرفه بازیگری در شهر ارومیه اظهار داشت: فقدان بازیگران خوب و یا با کمبود بازیگر خوب مواجه هستیم و باید زمینه برای ظهور بازیگران جدید فراهم آورده شود و امیدوارم مسئولان همچنانکه در تمام زمینه‌ها از جمله اقتصاد، صنعت و غیره هزینه می‌کنند حداقل ۱۰ درصد از این بودجه را نیز صرف فرهنگ کنند و معتقدم در این میان بخش هنر و صنعت فیلمسازی نیاز به حمایت بیشتر و توجه ویژه دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس