جشن تئاتر

شانزدهمین جشن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر شب گذشته در حالی در موزه آبگینه برگزار شد که گلایه‌های هنرمندان نسبت به بی توجهی و عدم حمایت دولت از تئاتری‌ها، رسانه‌ای شد.

به گزارش مشرق، شانزدهمین جشن منتقدان ، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر شب گذشته ، 23 شهریور در تالار عباس کیارستمی موزه آبگیانه برگزار شد.

در این مراسم مرضیه برومند، احترام برومند، سعید پور صمیمی، اکبر زنجانپور، مهدی فخیم زاده، لیلی رشیدی، رخشان بنی اعتماد، بابک برزویه، فرزاد حسنی علی اکبر فرهنگی، نعیمه اشراقی، علیرضا تابش، همایون زاده، شنگله و جمعی دیگر از هنرمندان و اصحاب رسانه حضور داشتند.

مجری این برنامه فرزاد حسنی با اشاره به اینکه اصغر همت و علیرضا تابش و امین روشن برگزار شده، گفت: علاوه بر این تمام جوایز نقدی مراسم از سوی بانک پارسیان تامین شده است. 

تابش مدیر سازمان سینمایی فارابی در ادامه از سوی انجمن منتقدان خانه تئاتر نشان عبدالحسین نوشین را به الهه خسروی یگانه همسر محمدرضا رستمی تقدیم کرد.

همسر رستمی طی سخنانی گفت: تئاتر دغدغه اصلی همسرم بود. همسر من دنبال کسب ثروت و مقام از راه قلم نبود. در این یک سالی که همسرم درگذشته من کارهای زیادی را قرار بود انجام بدهم و نمی دانم چرا انجام کارهایی که قرار است به زیرساخت‌های فرهنگی مملکتی کمک کند، انجام نمی شود؟! من امیدوارم همه بتوانیم میراث داران خوبی برای محمدرضا رستمی باشیم.

*برگزیدگان 

بخش گزارش به علت ضعف برگزیده نداشت.

بخش مقاله، رتبه اول به صبورا شهابی باقر از فصلنامه هنرهای نمایش و موسیقی رسید.

در بخش یادداشت، صبا حیدرخانی از خبرگزاری ایلنا رتبه اول را گرفت.

در بخش گفتگو، عباس غفاری از خبرگزاری هنرآنلاین رتبه اول را کسب کرد.

غفاری پشت تریبون قرار گرفت و گفت: دو سال بیکار بودم تا بعد از مدتی دوستانم از هنرآنلاین به سراغم آمدند و از من خواستند که آن ها را در این راه کمک کنم و من از آن ها هم قدردانی می‌کنم. این روزها تئاتر حال خوشی ندارد، دلایل زیادی هم دارد و چند سالی هم هست که دولت کمک‌هایش را از تئاتر قطع کرده است. حتی وزیر فرهنگ و ارشاد هم هیچ اسمی از تیاتر در برنامه هایش نیاورد حتی در مراسم تودیع و معارفه هم وزیر رغبتی به این هنر نشان نداد.

وی ادامه داد: دولت باید راه نفس تیاتر را باز کند. باید فکر اساسی برای تئاتر کرد. این حرف‌ها باید به گوش رییس جمهور برسد هیچ کمکی به تئاتر در دوره ریاست جمهوری دولت آقای روحانی نرسید. اگر دولت کمک نمی کند پس سازمان نظارت و ارزشیابی را بردارد تا ما بدانیم که تئاتر رها شده است. آقای روحانی هم می داند که بسیاری از رای هایی که گرفت از هنرمندان بود امیدوارم که کمکی به فرهنگ این کشور بکند.

در بخش نقد، برگزیده ای نبود.

محمدرسول صادقی مسئول جشن با تبریک تولد فرزاد حسنی، بابک برزویه و محمد چرمشیر ، تولد مختصری برای آنها گرفت.

سپس نشان مسئولیت اجتماعی توسط روابط عمومی بانک پارسیان و مسئول دفتر مسئولیت اجتماعی به نازنین سهامی زاده برای نمایش مانوس و امین میری برای نمایش شلتر داده شد.

سپس از علی اکبر فرهنگی، مرد عرصه فرهنگ، توسط مرضیه برومند تجلیل به عمل آمد و نشان عبدالحسین نوشین و هدایایی دیگر به او اهدا شد.

بهترین پژوهش به کتاب کارنامه تلخکان شیوا مسعودی و سپس روح الله جعفری برای کتاب گروه ملی از آغاز تا پایان رسید.

سپس از لیلی فرهاد پور، برای اهدای عنوان روزنامه نگار برتر و نشان عبدالحسین نوشین برای انتشار سالنامه تیاتر و سردبیری سایت ایران تیاتر، به علی اکبر عبدالعلی زاده داده شد.

جایزه ناشر تئاتر برتر به لیلا حسین خانی برای نشر کتاب تئاتری در انتشارات آیت داده شد.

جایزه ویژه به علیرضا کوشک جلالی کارگردان اهدا شد که به علت نبودش در ایران به الهام پاوه نژاد تقدیم شد.

الهام پاوه نژاد، یادداشت کوچکی برای علیرضا کوشک جلالی خواند و برای او آرزوی سلامتی و بازگشت به ایران کرد.

سپس دومین جایزه ویژه به حسین محب اهری اهدا شد.

در ادامه از اسماعیل شنگله، توسط احترام برومند و لیلی رشیدی تجلیل شد.

شنگله گفت: مقصر اصلی ما هستیم. وقتی انقلاب شد ما در تمام شهرهای بزرگ تئاترهای بسیار خوبی داشتیم ولی وقتی انقلاب شد همه اینها جمع شد و در تهران متمرکز شد. در حرفه تیاتر سالن نیاز است ما سالن داریم ولی خلاقیتی در آن نیست از طرفی دانشگاه ها که باز شد ما سالانه هزاران فارغ التحصیل تیاتر داریم که همه در تهران هستند و این باعث می شود که همه برای هم بزنند. مقصر فقط دولت نیست ما هستیم که تنها در اینجا پابند شده‌ایم. بازیگری که بر سر صحنه می رود و 50 درصد وجودش را جای دیگر گرو می گذارد تا بر صحنه برود، این دیگر کار نیست. من کار را بوسیدم و کنار گذاشتم چراکه؛ از ماست که بر ماست!

سپس نوبت به اهدا جوایز نمایش های برتر توسط رخشان بنی اعتماد رسید. رتبه سوم نمایش برتر به نمایش صور اسرافیل به کارگردانی عامر مسافر آستانه، دو نمایش مشترک که رتبه دوم را کسب کرد به نمایش به نام تمام مادران محمدرضا رحمانیان و نمایش کوشش منفی محمد رضایی راد و رتبه اول به نمایش می سی سی پی نشسته می میرد اثر همایون غنی زاده رسید.

جایزه رادیو برتر به اثر پرده آخر به فرهاد دهنوی رسید و جایزه برتر برنامه تلویزیونی تئاتر به امیر قمیشی برای برنامه چشم شب روشن رسید.

گروه برتر تئاتر 95 نیز به گروه گاراژ تئاتر به سرپرستی علی مسعودی رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس