کد خبر 774398
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹
مسکن نمایه

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: نرخ سود بانکی و اجاره بها باز هم مستاجران را در برزخ رها کرد.

به گزارش مشرق، محمدرضا رضایی  با اشاره به برخی اخبار مبنی بر رشد نرخ اجاره بها در پی کاهش نرخ سود بانکی و همچنین ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز، گفت: افزایش دوباره نرخ اجاره بها فشار مضاعفی بر زندگی مستاجران ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه متاسفانه نبود نظارت عامل اصلی ایجاد تنش قیمتی در بازار اجاره بها است، افزود: ساماندهی شبکه بانکی و کاهش نرخ سود بهترین اقدام ممکن در زمینه اقتصادی است اما متاسفانه عدم آینده نگری و تبعات سنجی آن در حوزه های مختلف به تاثیرپذیری اجاره بها از این شرایط منجر شده است.

دولت مکلف به تامین مسکن ارزان برای مردم است

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی،با تاکید بر اینکه تامین مسکن ارزان باید در دستور کار دولت قرار بگیرد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر با سیاست هایی که اجرایی می شود قدرت خرید مردم برای اجاره مسکن نیز هر روز کمتر می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به تلاش کمیسیون عمران مجلس برای رسیدن به نقطه نظر مشترکی با مسئولان مربوطه در خصوص ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها، گفت: رها کردن بازار مسکن و منتظر تاثیرپذیری آن از شاخص های مختلف ماندن صحیح نیست.

رضایی ادامه داد: تصمیم گیری در خصوص نرخ اجاره بها یک بار برای همیشه در کمیسیون عمران مجلس انجام خواهد شد تا به این ترتیب شاهد اعمال سلیقه در نرخ گذاری ها نباشیم.

گرانی مصالح شوک قیمتی به بازار اجاره بها وارد کرد

وی با بیان اینکه افزایش نرخ مصالح ساختمانی در رکود بازار مسکن از اعجاب دیگر این بازار است، گفت: متاسفانه رشد نرخ مصالح ساختمانی آن هم بیش از 60 درصد ارزش ملک را افزایش داده و به رشد نرخ ها در بازار اجاره بها نیز دامن زده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به نادیده گرفتن میزان نیاز کشور و جامعه به مسکن در طول سالیان گذشته از سوی فعالان حوزه ساخت و ساز، افزود: متاسفانه تعداد بالای خانه های خالی از سکنه یکی از دیگر عواملی است که رشد نرخ اجاره بها را رقم زده زیرا عرضه و تقاضا در یک خط ، یکدیگر را ملاقات نمی کنند.

رضایی با تاکید بر ضرورت تسریع دولت در تولید مسکن، گفت: انتظار ما از دولت اختصاص اعتبار لازم جهت ساخت مسکن اجتماعی و اهتمام به این موضوع است تا به این ترتیب کمبود مسکن عامل رشد تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت ها نباشد.

وی با اشاره به تعارض میان نرخ تورم و رشد اجاره بها، تصریح کرد: در سال های اخیر نرخ تورم به مرز یک رقمی نزدیک شد اما رشد اجاره بها مدام تمایل به دو رقمی شدن دارد که این در بلند مدت تبعات بسیاری همچون افزایش اجاره نشینی در حاشیه شهرها را رقم می زند.

ضرورت هدایت سرمایه های خرد مردم به سمت ساخت  و ساز

رضایی با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار مسکن، گفت: باید سرمایه های خرد مردم به سمت ساخت و ساز مسکن هدایت شود تا به این ترتیب کمبود مسکن جبران شده و بازار به تعادل نسبی نزدیک شود، لازمه استفاده سرمایه های مردم در این راستا تضمین منابع است که این موضوع باید از سوی دولت پیگیری شود.

واحدهای نقلی صدرنشین گرانی این روزهای بازار اجاره بها

وی با بیان اینکه بیش از هر چیزی گرانی واحدهای نقلی در ماه های اخیر مشکل آفرین شده است، افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش تقاضا برای خرید واحدهای کوچک گرانی به این نوع واحدها سرایت کرده است.

رضایی ادامه داد: ادامه روند فعلی در زمینه گرانی اجاره بها توان مستاجران برای اسکان در واحدهای 50 متری را نیز تقلیل می دهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کمیته ای متشکل از کمیسیون عمران مجلس، وزارت راه و شهرسازی و همچنین اتحادیه مشاوران املاک به زودی تشکیل خواهد شد تا به این ترتیب به سیاست گذاری واحدی در بحث تعیین نرخ اجاره بها برسیم.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس