هواپیمایی هما

برخلاف تمام تبلیغات مسئولان دولت یازدهم در زمینه خرید هواپیما، اکنون مشخص شده که خبری از فاینانس نبوده و دولت به طور نقدی و با برداشت از صندوق توسعه ملی خرید هواپیماها را انجام داده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - در بهمن ماه ۱۳۹۴ تنها چند هفته پس از اجرای برجام، در جریان سفر حسن روحانی به فرانسه، قرارداد خرید بیش از ۱۰۰ هواپیمای ایرباس به امضا رسید. مدتی بعد هم قرارداد خرید ۷۰ هواپیمای بوئینگ با شرکت آمریکایی بوئینگ به امضا رسید. ایران همچنین چندی بعد قرارداد خرید تعدادی هواپیمای ای.تی.آر را با شرکت فرانسوی-ایتالیایی ای.تی.آر امضا کرد.

از همان روز امضای این قراردادهای چند ده میلیارد دلاری، مسئولان دولتی تبلیغ می‌کردند که قرار نیست یک دلار بابت خرید این هواپیماها پرداخت شود و این خرید عظیم از محل فاینانس تامین می‌شود و اقساط فاینانس هم از طریق پول بلیت هواپیما پرداخت می‌شود. رئیس جمهور هم به مردم وعده کرده بود که تأمین منابع مالی هواپیماها از طریق فاینانس و اجاره به شرط تملیک است که این موضوع در متن قرارداد هم ذکر شده بود.

سرانجام سال گذشته در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۹۵ اولین  هواپیمای ایرباس به عنوان اولین گشایش عملی برجام با سر و صدا و حجم زیادی عکس یادگاری مسئولان در تهران نشست. همچنین دومین و سومین سفارش های شرکت هواپیمایی ایران ایر به ترتیب در تاریخ های ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ و ۵ فروردین ۱۳۹۶ در تهران فرود آمد.  مدتی بعد هم چند هواپیمای ای.تی.آر در زمین ایران فرود آمدند که دولت در انتخابات از آنها بهره انتخاباتی کافی برد.

 اما اکنون با گذشت یک سال و ۷ ماه از امضای اولین قرارداد خرید هواپیما از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی، مشخص شده که خرید هواپیماهای ایرباس و ای.تی.آر از محل منابع صندوق توسعه ملی و به صورت نقدی انجام شده است.

این نکته را اولین بار فرهاد پرورش مدیرعامل وقت شرکت هواپیمایی ایران ایر در نشست خبری ورود چهار فروند هواپیمای ای.تی.آر  اعلام کرد و گفت:

از آن منظر که مذاکرات هما با فاینانسرها (تأمین کنندگان منابع مالی خارجی) برای خرید هواپیما هنوز قطعی نشده است، قرار گذاشتیم که خرید هواپیماهای ایرباس و ATR از محل ۳۳۰ میلیون دلار برداشت از صندوق توسعه ملی و به صورت نقدی انجام شود و پس از آنکه فاینانس انجام شد، این مقدار پولی که بابت خرید نقدی به دو کمپانی سازنده ATR و ایرباس داده‌ایم به عنوان پیش‌پرداخت ۱۵ تا ۲۰ درصدی چندین فروند هواپیما در نظر گرفته شود.

این موارد در حالی مطرح شد که تا آن زمان هیچ مقام دولتی از پرداخت نقدی برای تحویل این هواپیماها سخن نگفته بود و اغلب مدعی پرداخت فقط ۱۵ درصد پیش‌پرداخت‌ بودند و اعلام می‌شد کارخانه سازنده با خود فاینانس به همراه می‌آورد و یا اینکه فاینانس جذب کرده‌ایم، منابع دقیق فاینانس، ارقام فاینانس هواپیماها، نام فاینانسر، شرایط فاینانس، مبلغ پیش‌پرداخت هر یک از این ایرباس‌ها و صدها ابهامات مالی دیگر، از ابهاماتی بود که مطرح می‌شد اما پاسخی برای آن از سوی مسئولان وجود نداشت و فقط عنوان می‌شد که مقرر شده است ‌سهم نقدی ایران در ‌این قراردادها ۱۵ درصد باشد و کمپانی سازنده هم ۸۵ درصد اعتبار را در قالب تسهیلات تأمین ‌کند.

در فاینانس، در واقع قرارداد خرید هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک است ‌یعنی اینکه شرکتی بین  ایرلاین و کمپانی سازنده قرار می‌گیرد و این شرکت کل پول را به کمپانی سازنده هواپیما می‌دهد و به صورت اجاره به شرط تملیک هواپیماها به هما اجاره داده می‌شود و وقتی اقساط تمام شد مالکیت نهایی هواپیماها در اختیار هما قرار می‌گیرد.

 اکنون اما اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا اذعان کرده است که هنوز خبری از فاینانس نشده است:

ما ۳۳۰ میلیون دلار پیش پرداخت داشته‌ایم و به محض نهایی شدن فاینانس این پیش پرداخت برای دریافت هواپیماهای بعدی لحاظ شده و قرارداد فرآیند اجرایی خود را بدون هیچ مشکلی طی خواهد کرد.

با این اعترافات بی‌سابقه اکنون مشخص شده که دولت یازدهم برخلاف تمام تبلیغات مستمر خود، اقدام به خرید نقدی هواپیما آن هم از منابع صندوق توسعه ملی کرده است.

اکنون بد نیست، مروری بر اظهارات مسئولان دولتی در یکی دو سال اخیر درباره خرید هواپیما به صورت اقساط نگاهی بیاندازیم:

تیر ۱۳۹۵

عباس آخوندی

در مورد نوع جدید معامله با کمپانی ایرباس دولت ایران نه بازپرداختی را تضمین می کند و نه زیر بار فاینانس می رود بلکه یک شرکت واسطه می آید و پول هواپیماها را به فرانسه پرداخت می کند و ایران از آن شرکت واسط، به نحوه اجاره به شرط تملیک هواپیماها را دریافت می کند.

بهمن ۱۳۹۴

عباس آخوندی

منبع تامین مالی اولیه این هواپیماها به میزان ۱۵ درصد توسط فروشندگان و ۸۵ درصد مابقی را نیز فروشندگان از محل تأمین‌کنندگان مالی اروپایی‌ فاینانس می‌کنند.    یکی از موضوعات مهم در تامین مالی این هواپیماها این است که هیچ تضمینی از سوی دولت و بانک مرکزی نداده‌ایم، ضمن اینکه منبع پرداخت اقساط این هواپیماها از محل عرضه بلیت و خدمات همین هواپیماها خواهد بود. نحوه تامین مالی خرید این هواپیماها بدون تضمین مالی یک اتفاق بی نظیر در تاریخ قرارداد ایران است که در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب سابقه نداشته است.

دی ۱۳۹۵

حسن روحانی

این هواپیماها یک روزه وارد نمی‌شود و در طول سال‌های آینده وارد کشور خواهد شد، اما امیدوارم چند فروند هواپیما تا پایان سال وارد شود و این حرکت بسیار خوبی است چرا که این هواپیماها را به صورت اجاره به شرط تملیک و بدون آنکه هزینه آنها را بر بودجه عمومی و نفت تحمیل کنیم، خریداری می کنیم و شرکت ایران ایر متعهد است که هزینه آن را پرداخت کند. وقتی قراردادی منعقد می شود که بازپرداخت مبلغ آن ۱۸ سال طول می‌کشد به معنای اعتمادی است که دنیا به روند سیاست خارجی ایران دارد.

بهمن ۱۳۹۴

حسن روحانی

 در موضوع قرارداد ۱۶ ساله خرید هواپیما یک دلار از پول نفت را هزینه نمی کنیم بلکه هواپیما اینجا حمل مسافر می کند و بخشی از درآمد به عنوان اجاره هواپیما پرداخت می شود و ظرف ۷ سال با پرداخت این اجاره‌ها که بابت قیمت هواپیما حساب می شود، ما مالک هواپیما می‌شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • نگران آینده IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    8 24
    هر چند خرید هواپیما به عنوان یه مسکن کوتاه مدت کار خوبی بود اما متاسفانه دولت داره همان راهی رو میره که احمدی نژاد رفت صفر کردن صندوق ذخیره الآن داره به صفر کردن صندوق توسعه منجر میشه حداقل 20 میلیون نفر در کشور کارگر کشاورز دامدار معدن چی و..در صنعت و معدن کشاورزی و دامداری داریم که مالکان اونها سالهاست در بحران ورزشکستگی ناشی از نگرفتن وام با بهره پایین و پس دادن کارمزدهای سنگین دارن نابود میشن اصولآ عامل اصلی بحران اقتصادی که ایران دچارش شده از بین رفتن چرخه پول در داخل کشور هست ایران الان تنها کشوری هست که مستقیم داره با پول نفت یا خرید خارجی می کنه یعنی کل پول ناشی از صادرات نفت خام به چند حساب بانک مرکزی در چین امارات و..ریخته میشه که صرفا با اونها می تونه سفارش واردات کالا بده و بستن بخش هزینه بودجش جاری....در حالی که کشورهای توسعه یافته پول نفت رو میبرن خرج زیر ساخت ها به عنوان سرمایه بخصوص با بالا رفتن بازده صنعت کشاورزی و.. می کنن یا بخش عمرانی.....کشور بحران زده ای مثل ایران اول باید اولویت بندی کنه نباید در ازای یک باج سیاسی و مثلا فقط اجازه صادرات نفت خام آنهم با هدف صرفا خرید کالا از خارج مثلا دوبرابر قبل برجام که اکثرآ هم توان خرید اون کالا رو ندارن بازار صنعت کشاورزی و..خودش رو بده دست رقیب خارجی و کلآ ادای بعضی از کشورهای لوکس نشین عربی رو دربیاره که یک دهم ایران جمعیت دارن و ده برابر ایران درآمد فسیلی......ما با این فرمون جلو بریم قیمت نفت بیاد زیر 10 دلار تا دو دهه دیگه 100 سال از عرب ها هم عقب می افتیم و برمیگردیم توی زمان قاجار
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      53 6
      مزخرف نگو، احمدی نژاد کی صندوقو خالی کرد؟! اگه خالی بود، دولت فشل روحانی چجوری دووم میاورد؟
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    34 0
    باز هواپیما یه چیزی چرا باید کالاهای مصرفی که در داخل تولید میشه با رانت دلار مبادله ای بیاد!! ای کاش می دانستید پشت همین قاچاق 5 میلیارد دلاری ترکیه به ایران که صنعت نساجی ایران رو زمین زده همان پولی هست که مثلا باید در ازای خرید نفت و گاز به ایران بده!! این نتیجه عدم لغو تحریم دلاری هست...امریکایها خیلی هوشمندانه عمل کردن ایران داره با پول نفت خودش که فکر می کنه یه باج خوب گرفته خودشو نابود می کنه..
  • هابیل IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    13 32
    به نظرم نویسنده این گزارش یا خیلی بیسواد بوده یا مغرضانه نوشته چون اولا اون 300 میلیون دلا همون 15 درصد پیش پرداخت اولیه بود ثانیا اجاره به شرط تملیک همون فاینانس هست نه چیز دیگه ! واقعا براتون متاسفم
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      44 0
      آقای باسواد ! گزارش را درست بخوان تا بفهمی چی می گه می گوید 15% را که قرار بوده بدهند نداده اند . آنقدر متعصب هستید که مطالب را هم درست نمی فهمید.
    • امیر IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      21 0
      جناب هابیل باسواد اگه متن را با دقت می خواندی می فهمیدی که در متن هم به این مطلب اشاره شده است که اجاره به شرط تملیک همان فاینانس است، این ادعای دولت بود، ولی چیزی که در عمل اتفاق افتاده، غیر از اینست، خرید نقدی هواپیما و برداشت از صندوق ذخیره ارزی است، پس بهتره جنابعالی متن خبر را با دقت بخونی و بعد دیگران را به بی سوادی متهم کنی.
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      20 0
      300 میلیون نه و 330 میلیون . بشین حساب کن میبنی قیمت 7 هواپیمای وارد شده در حدود همین مقدار پوله . واسه همینه که دیگه خبری از طیاره ی جدید نیست .
    • ادب IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      12 0
      فعلا برو لالا کن هنوز صبح نشده.
    • هابیل IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      1 2
      آقایانی که مثلا باسوادین اومدین جواب دادین خدارو شکر جوابهاتون نشون داده چقدر باسواد هستین! قیمت این هفت هواپیما ۳۰۰ میلیون دلاره؟؟؟ عزیزم فقط ای۳۵۰ خودش ۳۵۰ میلیون دلار قیمتشه... واقعا برای شما متاسفم
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    12 0
    وای به روز ما
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    13 2
    کی بشه پشت پرده این خریدها رو بشه برا ملت
  • ایزدی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    15 1
    اخوندی برند دلچسب آقای رئیس جمهور است!!!
  • ایزدی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    9 27
    به نظرم بهترین کار همون خرید بی سروصدا هواپیما از بازار سیاه بود که تحریم ها رو دور میزدیم اینهمه حرف و حدیث نبود باج هم به کسی نمیدادن به نظرم این خریدهای دولت یازدهم بیشتر تبلیغاتی بود تا به فکر ملت باشن
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      3 9
      اگه هواپیمای دست دوم رو با چند دست واسطه و هزار بامبول کلی گرونتر از بازار بخری اسمش باج نیست داداش؟
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    15 8
    بالاخره باید برای برجام دستاوردسازی بشه!
  • وحید IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    1 8
    بر فرض محال که سخن نویسنده درست باشه بر فرض محال که گفته آقای آخوندی خلاف واقع باشه آیا در اصل قضیه که خرید هواپیما برای توسعه ناوگان هوایی کشور که باعث کاهش حجم سفرهای زمینی در داخل کشور میشه تفاوتی ایجاد میکنه ؟ آیا نباید حمل و نقل داخلی کشور از راه زمینی به سمت راه هوایی انتقال پیدا کنه که امن تر می باشد و سوانح بسیار کمتری داره ؟ چون اصل قضیه راه درستی هست زمینه ای هم براش ایجاد شده نقدی یا غیر نقدی خریدن آن برای من مخاطب سایت شما چندان اولویتی ندارد .
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    9 1
    به هواپیمایی دولتی ملی وام بدن خوبه که . اینکه به هواپیمایی خصوصی وام صدها و هزاران میلیون دلاری بدهند بی عدالتیه . یارو 300 میلیارد بیاره در هوانوردی بعد وام 3000 میلیاردی بگیره که 10-20 تا ایرباس بخره ؟!
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    3 11
    الان که میشه هواپیمای نو و بدون واسطه خرید باید تا میتونیم خرید کنیم. کسی نمیدونه شاید بخوان دوباره تحریم کنن.(البته بهتره در کنارش بودجه ای هم برای پژوهش و کسب فناوری ساخت در نظر گرفته بشه) فاینانس هم دردسرهایی داره و سود بالایی ازمون میگیرن. ما که خودمون ارز تو صندوق توسعه داریم چرا استفاده نکنیم و بمونه تو بانکهای خارجی که حالشو ببرن؟ ضمنا صندوق توسعه جزء بودجه دولت نیست بلکه منابعی است که دولت برای اشتغالزایی و توسعه کشور قرار داده ، اگر حمل و نقل رو به عنوان یک صنعت بپذیریم پس شرکت های هواپیمایی هم اجازه استفاده از منابع صندوق رو دارند.
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    2 13
    تنها کار مفید در جهت رفاه عمومی در چهل سال اخیر همین خرید هوپیماهای نو بوده اگه اینم زیر سئوال بره در این مدت هیچ دستاوردی نداشتیم انصافا
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    2 3
    تنها کار مفید در جهت رفاه عمومی در چهل سال اخیر همین خرید هوپیماهای نو بوده اگه اینم زیر سئوال بره در این مدت هیچ دستاوردی نداشتیم انصافا
  • سید کمیل IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    1 0
    حالا اصلا نقد خریده باشن که مطمئنا اینطور نیست.بازم دمشون گرم برای ملت چهارتا طیاره درست حسابی فراهم کردن.بهتر از این بود که عزیزان این مملکت که بر روی زمین پرپر میشن روی هوا هم کشته بدن.در ثانی برای کشوری با ثروت ایران زشت و زننده بود که با یه مشت هواپیما داغون مردمش و مقاماتش برن کشورهای دیگه یا حتی پروازهای داخلی.کاری که هیچ دولت اصول گرایی عرضه انجامشو نداشت دولت روحانی انجام داد.البته اینم بگم که اوضاع اقتصادی فعلی کشور رو به نابودی هست و دولت فکری براش نکرده.بازار مسکن به عنوان پیشران با دید غلط وزارت مربوطه نابود شده و دولت مثل داروغه فقط داره از مردم بیچاره مالیات میگیره به عناوین مختلف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس