کد خبر 773164
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
پرچم مصر

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد مصر در حال حاضر اجازه سفر رهبران حماس به چند کشور از جمله ایران را نداده و قاهره می‌خواهد نقش اصلی در پرونده فلسطین داشته باشد.

 به گزارش مشرق، «روابط میان حماس  و قاهره تنها یک رابطه سیاسی نیست بلکه رابطه‌ای دوستانه است که «بحث امنیتی» قبل از هر چیز روی آن را پوشانده است؛ قاهره نمی‌خواهد فقط محل عبوری برای رهبران حماس برای سفر به خارج باشد بلکه می‌خواهد نقش اصلی در پرونده فلسطین ایفا کند؛ پرونده‌ای که از پرونده آتش‌بس آغاز و تا موضوع اسرا و  آشتی ادامه پیدا کند».

روزنامه‌ «الاخبار» در گزارشی، با بیان مطلب فوق نوشت: پس از سفر دو هیأت عالیرتبه حماس به مصر، اکنون «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در اولین سفر خارجی خود پس از بر عهده گرفتن منصبش راهی مصر شده است؛ از جمله دیگر اعضای حماس که مصر به آنها اجازه ورود داده «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه و «روحی المشتهی»، «موسی ابومرزوق»، «صالح العاروری» و برخی دیگر از اعضای دفتر سیاسی هستند.

اما مصر با ورود دیگر از اعضای حماس مخالفت کرده که بارزترین آنها «فتحی حماد» است، وی منصب ریاست وزارت داخلی حماس را بر عهده داشته و مصر او را متهم به داشتن برخی طرف‌ها برای ضربه زدن به امنیت داخلی این کشور می‌داند.

الاخبار افزود: در اولین دیدار السنوار با اطلاعات مصر، قاهره از حماس درخواست کرد اسامی کسانی که معتقد است در عملیات‌های خرابکارانه منطقه سینا دست داشته‌اند، را تحویل دهد اما حماس این لیست را تحویل نداد. با این حال حماس روابط خود را با مصر ادامه داد.

در ادامه این گزارش آمده است: حماس نیز از مصری‌ها خواست به اعضای ارشد این جنبش اجازه دهد از طریق مصر به دیگر کشورها سفر کنند اما پاسخ محکمی در این باره دریافت نکرده و فعلا فرصتی برای سفر رهبران حماس به ایران داده نشده است. در صورتی که رهبران مصر با درخواست حماس موافقت کنند این جنبش به چندین کشور که مهمترین آنها ایران، لبنان و ترکیه است، سفر خواهند کرد.

مصر در حال حاضر به اجازه برگزاری اولین جلسه دفتر سیاسی‌ حماس در قاهره را داده است، در نشست مذکور چندین موضوع از جمله انتخاب یک معاون برای هنیه مطرح می‌شود و «صالح العاروری» و «محمد نصر» نامزدهای این پست هستند.

الاخبار افزود: حماس در حال حاضر تلاش می‌کند موافقت مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح حداقل دو روز در هفته را کسب کند.

در پایان این گزارش آمده است گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس در حال حاضر تلاش می‌کند در بالاترین درجه آمادگی برای رویارویی احتمالی با اسرائیل باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس