کد خبر 773159
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
هیلاری کلینتون

هیلاری کلینتون نامزد دموکرات و شکست خورده در مبارزات 2016 ریاست جمهوری آمریکا در اولین حضور تلویزیونی خود پس از انتخابات سال قبل، درباره دلایل شکست صحبت کرد.

 به گزارش مشرق، هیلاری کلینتون در مصاحبه با «سی‌بی‌اس»، از اقدام رئیس وقت اف‌بی‌آی در ازسرگیری تحقیقات درباره پرونده ایمیل‌های شخصی او، عصبانیت رای‌دهندگان آمریکایی از وضعیت زندگی‌شان، تردید رای دهندگان به ریاست جمهوری یک زن و جولان دادن دونالد ترامپ با توسل به تاکتیک‌های شوی تلویزیونی را از جمله دلایل شکستش در انتخابات توصیف کرد.

در ابتدای مصاحبه خبرنگار از نامزد شکست خورده انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا پرسد: آیا حالتان خوب است؟»

هیلاری کلینتون: من حالم خوب است اما این بدان معنی نیست که من درباره آنچه(در انتخابات) صورت گرفت، خرسند یا بی دغدغه هستم. هنوز هم این موضوع خیلی دردناک است.

مجری: در روز انتخابات، شما اصلا هیچ سر نخی داشتید که نتیجه انتخابات چه خواهد شد؟

کلینتون: نه.

مجری: معمولا نامزدهای شکست خورده در مراسم روز تحلیف حضور نمی یابند. ولی شما حضور یافتید.

کلینتون: نه اما من بانوی اول پیشین امریکا هم هستم. معمولا روسای جمهور پیشین و همسرهای آنها در مراسم هستند. خوب من در مراسم حضور یافتم و احساس این را داشتم که یک تجربه فراتر از بدنم دارم انجام می‌دهم. بعدش شاهد سخنرانی او(ترامپ) بودم؛ سخنرانی که از دل و روده یک  ملی گرای سفیدپوست برآمده بود. خوب این میتوانست فرصتی باشد برای اینکه بگوید که من به حامیانم افتخار میکنم ولی من رئیس جمهور همه آمریکاییها هستم اما این چیزی نبود  که ما (از ترامپ) شنیدیم.

کلینتون: من واقعا در سراسر کارزارم با موضوع جنسیت سر و کار داشتم و به مردان و زنان امید می‌دادم که امکان اینکه یک زن رئیس‌جمهور شود وجود دارد اما این حس وجود داشت که آیا ما واقعا می‌خواهیم یک زن فرمانده کل قوای ما باشد.

کلینتون: او(ترامپ) واقعا در ارجاع دادن به موضوعات نوستالژی موفق بود؛ موضوعی که سبب امید دادن تسکین آلام برای میلیونها نفر شد؛ افرادی که درباره پیشرفتهای دیگران ناامید و ناراحت بودند.

مجری: منظور شما میلیونها نفر از سفیدپوستان آمریکا است؟

کلینتون: بله میلیونها نفر از افراد سفید پوست.

کلینتون: نیروهایی که در انتخابات 2016 در حال کار بودند، شبیه به آنچه من قبلا دیدم و خوانده بودم، نبودند. واقعا یک طوفان کامل بود.

مجری: آیا چیزها و کارهایی بود که اگر انجام نمی‌دادی، شاید شما رئیس‌جمهور بودید؟

کلینتون: مهمترین اشتباهی که مرتکب شدم، استفاده از ایمیل‌های شخصی(در زمان وزارت خارجه) بود. من قبلا این را گفتم و حالا هم می‌گویم که این موضوع که البته من مسئول آن بودم، چنان مطرح شد که من هرگز نتوانستم از زیر بار آن بیرون بیایم.

مجری: 11 روز قبل از روز انتخابات، موضوع پیدا شدن مدارکی تازه درباره پرونده ایمیلهای شما پیدا شد».

کلینتون: بله 11 روز قبل از روز انتخابات بود و به نوعی سبب این موضوع شد که بله تحقیقات دوباره از سر گرفته شد و در واقع باید بگویم که نیروی هیجانی و تحرک رو به جلوی من را متوقف کرد. به موازاتی که او(جیمز کومی رئیس سابق اف بی آی) این کار را کرد، یک تحقیقی درباره ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه هم وجود داشت اما یک کلمه هم از آن شنیده نشد و وقتی بعدا از او سوال شد گفت که چون خیلی به انتخابات نزدیک شده بودیم. من متوجه منطق این موضوع نمی‌شوم.

کلینتون: من متوجه شدم که بسیاری از آمریکاییها به خاطر سقوط و بحران اقتصادی، عصبانی بودند. من این را میدانستم اما باور داشتم که مسئولیت من این است که برای ارائه پاسخ به این عصبانیت تلاش کنم و نه اینکه به این آتش بدمم. فکر میکنم این اشتباه بود چرا که بسیاری از افراد بودند که نمیخواستند طرحهای مرا بشنوند بلکه میخواستند عصبانیتشان را با من در جریان بگذارند. من باید اقدامات بهتری برای این موضوع می‌کردم و به آنها می‌گفتم که من متوجه عصبانیت شما هستم.

مجری: چرا شما در یکی از سخنرانیهایتان از لفظ آدمهای رقت انگیز برای نیمی از طرفداران ترامپ استفاده کردید.

کلینتون: من فکر می‌کردم که ترامپ در حال نمایش اقدامات رقت انگیز بود و تلاش او برای تحت تاثیر قرار دادن بسیاری از رای دهندگان، رقت بار بود. من فکر می کردم که رفتار او رقت انگیز بود. اما تعداد بسیاری از افراد بودند که اصلا اهمیتی به این موضوع نشان ندادند و برایشان مهم نبود. او توانست نشان دهد که یک ستاره تلویزیونی موثر است.

مجری: اما شما با استفاده از لفظ افراد رقت انگیز، برخی از افراد را مورد اهانت قرار دادید و به آنها انرژی برای مخالفت با شما دادید.

کلینتون: نه من این موضوع را رد می‌کنم. آنها از قبل هم انرژی گرفته بودند. ببخشید این را قبول نمی‌کنم که من با گفتن این موضوع، به آنها یک هدیه سیاسی داده باشم.

کلینتون: بعد از اینکه ما همه شنیدیم که او به آزار جنسی زنان اعتراف کرد و به آن خندید و تاکید کرد که وقتی شما ستاره باشی می‌توانی بدون مشکل از این موضوعات به سلامت عبور کنی. در تمرین من برای منازعه، من این موضوع را تمرین کردم(تمرین برای مقابله با ترامپ بعد از انتشار صوت اظهارات جنسی جنجالی او). من همه اینها را تمرین کردم. شاید من چند فرصت خوب برای ضربه زدن به او را از دست دادم.

مجری: آیا شغل و حرفه سیاسی شما به اتمام رسیده است؟

کلینتون: بله به عنوان یک سیاستمدار فعال، بله شغل من به  اتمام رسیده است.

مجری: شما هرگز دوباره نامزد نخواهید شد؟

کلینتون: نه من کارم به عنوان یک نامزد، دیگر تمام شده است اما کارم درباره سیاست تمام نشده است چرا که قاطعانه معتقدم آینده کشور ما در مخاطره است.

کلینتون: این یک شوی تلویزیونی بود که در آن در نهایت او را به اتاق بیضی شکل کاخ سفید رساند؛ جایی که او خودش گفته واقعا (ریاست جمهوری) کار سختی است و من اصلا نمی‌دانستم که چقدر کار سختی است. خوب البته که کار سختی است چرا که شو نیست»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس