کد خبر 666880
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴

رئیس جمهر آمریکا گفته است واشنگتن به حملات سایبری روسیه واکنش عملی نشان خواهد داد.

به گزارش مشرق، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا می‎گوید ایالات‌متحده نسبت به حملات سایبری روسیه که بر اساس اعلام سازمان‌های اطلاعاتی واشنگتن بخشی از تلاش برای نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا بوده‎اند، واکنش عملی نشان خواهد داد.

وی این اظهارات را در مصاحبه با رادیوی ملی ان‌پی‎آر مطرح کرد و گفت: «من فکر می‎کنم هیچ شکی نیست که وقتی یک دولت خارجی تلاش می‎کند بر یکپارچگی انتخابات ما اثر بگذارد ... ما می‌بایست واکنش عملی نشان دهیم و این کار را خواهیم کرد.»

 رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: «این اقدامات در زمان و مکانی که خودمان انتخاب خواهیم کرد، صورت خواهند گرفت. برخی از این اقدامات ممکن است آشکار باشد و به اطلاع عموم برسد و برخی دیگر اعلان عمومی نخواهد شد.»

وی افزود: «آقای پوتین کاملاً نسبت به احساس من دربارۀ این موضوع مطلع است، چراکه به‌طور مستقیم دراین‌باره با وی گفت‏‌وگو کردم.»

هنوز روشن نیست که با توجه به این‌که اوباما در تاریخ 1 بهمن کاخ سفید را ترک خواهد کرد، دولت وی قصد چه واکنش و اقدامی علیه روسیه دارد.

واشنگتن، مسکو را به هک ایمیل‎‏های حزب دموکرات و یکی از دستیاران کلیدی هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‎جمهوری 2016 آمریکا، متهم کرده است.

کرملین این اتهام را به‌شدت رد کرده است و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا معتقد است چنین ادعایی ناشی از انگیزه‌های سیاسی و «مضحک» است.

ترامپ دموکرات‎‏ها را به دروغ‌گویی دربارۀ دخالت روسیه در انتخابات ریاست‎جمهوری متهم کرده است و می‌گوید دموکرات‎ها برای مخفی کردن خجالتشان از شکست در انتخابات این داستان را سر هم کرده‎‏اند.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پنجشنبه در حساب شخصی خود در شبکۀ اجتماعی توییتر نوشت: «اگر روسیه، یا نهاد دیگری در حال اجرای حملات سایبری بوده است، چرا کاخ سفید برای واکنش نشان دادن، این اندازه منتظر مانده است؟ چرا آن‎ها پس از شکست هیلاری از این موضوع شاکی هستند؟»

سازمان‌های اطلاعاتی امریکا اعلام کرده‎‏اند شواهدی دارند که نشان می‎دهد هکرهای روسیِ وابسته به کرملین مجری هک ایمیل‎های حزب دموکرات بوده‎اند.

حتی جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، پنج‌شنبه (25 آذر) با تکیه ‌بر گزارش مقامات اطلاعاتی ایالات‌متحده مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‏‎جمهور روسیه، در رهبری عملیات سایبری باهدف دخالت در انتخابات امریکا، نقش مستقیم داشته است.

بن رودز، یک مقام ارشد کاخ سفید، نیز پنجشنبه در گفت‎وگو با رسانه‎‏های آمریکا اعلام کرد پوتین به‌احتمال‌زیاد از حملات سایبری هکرهای روسی آگاه بوده است، اما وی را به دخالت مستقیم در این حملات متهم نکرد.

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید افزود: «من فکر نمی‌کنم امکان این وجود داشته باشد که امری با این میزان پیامد، در دولت روسیه رخ دهد و ولادیمیر پوتین نسبت به آن بی‌اطلاع باشد. وقتی از یک نفوذ سایبریِ قابل‌توجه همچون این مورد سخن می‌گوییم، بحث دربارۀ بالاترین سطوح دولت است.»

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی است که انگیزۀ روسیه از هک کردن ایمیل‎های حزب دموکرات، تغییر نتیجۀ انتخابات ریاست‎جمهوری امریکا به نفع ترامپ بوده است، اما هیچ مدرکی در این مورد ارائه نشده است.

پیش از اعلام رسمی کاخ سفید، شبکۀ ان‎بی‌سی آمریکا به نقل از مقامات اطلاعاتی واشنگتن گزارش داد که سازمان‎های اطلاعاتی ایالات‎متحده «با اطمینان زیادی» عقیده دارند پوتین برای «انتقام‌گیری» از کلینتون در حملات سایبری در زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدها مداخله کرده است.

آن‌ها افزودند رئیس‌جمهور روسیه نه‌تنها به دنبال «انتقام‌گیری» از کلینتون بود بلکه می‌خواست از فساد گسترده در سیاست آمریکا پرده بردارد.

کلینتون در زمان تصدی پست وزارت خارجۀ آمریکا در سال 2011 آشکارا صحت انتخابات پارلمانی روسیه را به چالش کشید و گفته می‌شود مخالفان را برای برپایی اعتراضات خیابانی علیه دولت پوتین تحریک کرد.

اکنون مقامات اطلاعاتی امریکا ادعا می‌کنند پوتین هرگز کلینتون را به علت انجام این اقدامات ضد روسی نبخشیده است.

هیلاری کلینتون در تبلیغات انتخاباتی‌اش بارها ادعا کرد روسیه برای تقلب در انتخابات امریکا به نفع ترامپ تلاش می‌کند. کلینتون در آخرین مناظرۀ خود با ترامپ وی را به داشتن روابط محرمانه با مسکو متهم کرد و گفت پوتین دوست دارد رئیس‌جمهور امریکا فردی «دست‌نشانده» باشد.

مسکو هرگونه دخالت در انتخابات امریکا را قویاً رد کرده است.

منبع: پرس تی وی
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس