کد خبر 772584
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
ابومازن

به اعتقاد کارشناس مسائل خاورمیانه، بازیابی حماس در چند ماه گذشته، تغییرات در ساختار رهبری این جنبش و گفت‌وگوهای آن با مصر و محمد دحلان عضو جدا شده فتح، ابومازن را تحت فشار قرار داده است.

 به گزارش مشرق، «مهدی عزیزی»، کارشناس مسائل غرب آسیا، در خصوص انگیزه­‌های ابومازن از درخواست گفت‌وگو با حماس و ارائه شروط هفت بندی برای پایان اختلاف با این جنبش بعد از تمام فشارها بر نوار غزه، با اشاره به اینکه ابومازن از گفت‌وگوهای حماس با مصر و محمد دحلان عضو جدا شده فتح نگران شده است، بیان داشت: یک دلیل این موضوع عبارت است از اینکه گفت‌وگوی غیرمستقیم بین جنبش فتح و حماس شکل گرفته است.

وی با توجه به گفت‌وگوهای دحلان با جنبش حماس گفت: محمد دحلان یک عنصر اخراجی جنبش فتح است و رقیبی نیز برای ابومازن محسوب می­‌شود. چنین به نظر می‌رسد که گفت‌وگوی حماس با محمد دحلان از طریق مصر و امارات متحده عربی، جنبش فتح را تحت فشار قرار داده که مشکلات خود را با حماس حل کند. این موضوع نکته بسیار مهمی به شمار می­‌آید.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اختلافات تشکیلات خودگردان فلسطین با حماس اشاره داشت: جنبش حماس تلاش داشت اداره خارجی غزه را به محمد دحلان بدهد. این مسائل ابومازن را تحت فشار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه میانجی‌گری ترکیه موضوع جدیدی نیست، تأکید کرد: فشارهایی که بر کرانه باختری وارد شده است، باعث شکل­ گیری انتفاضه سوم در این منطقه شد. این اقدامات در جایی که گمان نمی‌کردند، شعله‌ور شده است. آن‌ها مخالف تحت فشار بودن نوار غزه هستند.

عزیزی با تأکید بر نگرانی­‌های محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان گفت: ابومازن از شرایط جدید حماس از جمله بازسازی ساختار رهبری و راهبردهای آن و تغییر روابط این جنبش با برخی از کشورها نگران شده است؛ اما اساساً انگیزه اصلی ابومازن رهایی از فشارهای سیاسی داخلی است. وی همچنین از ورود پنهانی برخی جریان‌ها به نوار غزه از طریق مصر و امارات متحده عربی نگران است.

وی با توجه به شروطی که ابومازن برای پایان اختلاف با حماس مطرح کرده است، اشاره داشت: این شروط بیانگر تمام این نگرانی‌ها است. محمود عباس به دنبال تحقق وحدت ملی است؛ اما این امر هیچ‌وقت اجرایی نشده است؛ چراکه وحدت ملی نیازمند استقلال سیاسی و مشارکت تمام گروه‌ها است.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اقدامات محمود عباس تأکید کرد: از یک‌طرف بازیابی حماس در چند ماه گذشته، تغییرات در ساختار رهبری این جنبش و گفت‌وگوهای آن با مصر و محمد دحلان، ابومازن را تحت فشار قرار داده است. از طرف دیگر ابومازن برای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها مهره سوخته است. آن­ها به دنبال جایگزینی برای ابومازن هستند. خود ابومازن نیز با فشار اسرائیلی‌ها در کنار عرفات قرار گرفت. بر این اساس محمود عباس از شرایط کنونی نگران است؛ چراکه خود نیز محصول همین سیاست است. لذا تلاش می‌کند یک اقدام سیاسی انجام دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس