کد خبر 771885
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
سوریه

روند تحولات سوریه در حال حاضر به گونه ای پیش می رود که همه سناریوها و طرحهای دشمنان دمشق با شکست و ناکامی روبرو شده است.

به گزارش مشرق، ناظرانی که روند امور سوریه را از سال ۲۰۱۳ به بعد دنبال کرده اند به خوبی به این نکته واقف هستند که روند اوضاع بر خلاف خواست کسانی که به سقوط دمشق دلبسته بودند، پیش رفت و این دولت سوریه و متحدان آن بودند که همه رویاهای کسانی که از سقوط و براندازی سخن می گفتند، بر باد دادند.

آنها همواره ادعا می کردند که بشار اسد ضعیف شده است و نمی تواند مجددا بر سوریه حکومت کند و فقط توان کنترل بخشی از سوریه را دارد. دراین باره نشست ها، گردهمایی ها و گفتگوهای و میزگردهای رسانه ای برگزار شد. در اوایل بحران سوریه به ویژه تا سال ۲۰۱۳ تحرکات خصمانه ضد دمشق به اوج خود رسیده بوددر اوایل بحران سوریه به ویژه تا سال ۲۰۱۳ تحرکات خصمانه ضد دمشق به اوج خود رسیده بود.

اما هم اکنون اوضاع فرق کرده است و ارتش سوریه و متحدانش روز به روز مناطق تحت کنترل دولت سوریه را وسعت می بخشند و مناطق تحت اشغال تروریستها آزاد می کنند. در حال حاضر این بشار اسد است که با اقتدار اولویت های جنگ را مشخص می کند و ارتش سوریه به دنبال بازپس گیری همه مناطق تحت اشغال تروریستهاست.

بشار اسد به دنبال وحدت سوریه است. هم اکنون معارضان سوری از تشتت رنج می برند و کشورهایی که تصور می کردند ظرف مدت کوتاهی بشار اسد سقوط می کند متوجه حقایق شده اند. پیروزی هایی که ارتش سوریه و متحدانش رقم می زنند در واقع به معنی پایان دادن به همه خواب و خیالهایی است که دشمنان سوریه در سر داشتند.

روند نقشه میدانی تحولات جنگ در سوریه به خوبی نشان دهنده این است که اوضاع به سمت و سوئی پیش می رود که موقعیت و جایگاه بشار اسد روز به روز قوی تر می شود و تلاش های تجزیه طلبانه در مسیر بن بست قرار گرفته است البته این بدان معنی نیست که دشمنان سوریه از تحرکات خود ضد دمشق دست بردارند. آنها از هر عامل و ابزاری برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

حمله صهیونیستها به یک مرکز نظامی در حومه حماه در زمره همین تحرکات مذبوحانه برای جان بخشیدن به تروریستهاستحمله صهیونیستها به یک مرکز نظامی در حومه حماه در زمره همین تحرکات مذبوحانه برای جان بخشیدن به تروریستهایی است که از مقابل ارتش سوریه و متحدانش فرار می کنند. اصولا صهیونیستها که از هیچ کمکی به تروریستها دریغ نکرده اند هر گاه که تروریستها اعم از داعش یا جبهه النصره یا هر مزدور دیگر وابسته به تل آویو در تنگنا قرار می دهد دست به تحرکاتی از قبیل حمله هوایی و هدف قرار دادن مواضع ارتش سوریه می کند. طبیعی است که رژیم صهیونیستی از روند پیشروی های ارتش سوریه و متحدانش آشفته شود و دست به تحرکاتی بزند. در واقع صهیونیستها در راستای تخریب تلاش ها برای حل بحران سوریه حرکت می کنند تا به زعم خود ثابت کنند که می توانند شرایط را برهم بزنند و این در واقع نشانه هراس آنها از روند تحولات سوریه است آنها خواهان ثبات و پایان کار تروریستها در سوریه نیستند. هنگامی که تلاش های بنیامین نتانیاهو در مسکو راه به جایی نبرد آنها دیوانه وار دست به این تحرک مذبوحانه زدند تا شاید به خیال خود به روسیه نشان دهند که سامانه دفاع هوایی روسیه هم نمی تواند مانع حملات رژیم صهیونیستی به سوریه شود. اما واقعیت این است که رژیم صهیونیستی به همراه آمریکا و همپیمانان منطقه ای خود در مسیر بی ثبات کردن سوریه و رسیدن به آنچه مطلوب شان است حرکت می کنند که این تحرکات نمی تواند در عزم راسخ دمشق و متحدانش برای غلبه بر تروریستهای مورد حمایت خارجی و تثبیت حاکمیت دولت سوریه بر کل این کشور خللی وارد کند. همانطور که حملات موشکی آمریکا و حمایت های پنهان و آشکار واشنگتن از تروریستها تاکنون ثمری نداشته است.

با نگاهی به روند اوضاع جنگ در یکسال گذشته متوجه می شویم که مساحت زیادی از لوث تروریستها آزاد شده است و این مساحت بیش از چند هزار کیلومتر مربع است. سرآغاز پیروزی های بزرگ از حلب آغاز شد که همه آمال غرب برای ساقط کردن نظام سوریه را بر باد داد و این در واقع شروعی برای افول دشمنان سوریه بود.

جدیدترین پیروزی نیز شکستن محاصره دیرالزور بود که با این دستاورد طرح آمریکا برای کوچاندن داعش از الرقه به سوی البادیه سوریه ناکام ماندبا این دستاورد طرح آمریکا برای کوچاندن داعش از الرقه به سوی البادیه سوریه ناکام ماند. آمریکایی ها حساب زیادی برای پیاده کردن طرح های خود در شمال شرق فرات و جنوب غرب فرات باز کرده بودند که هر دو این طرح ها و تلاش آمریکایی ها برای تجزیه سوریه با شکست روبرو شده است.

ارتش سوریه در تدمر، البادیه و حومه حماه و حمص عملکرد درخشانی طی یکسال گذشته داشته است. غربی ها و آمریکایی ها تصور نمی کردند که ارتش سوریه و متحدانش به این زودی ها به دیرالزور برسد و بتوانند محاصره آن را بشکنند و همانطور که همواره جنگ ضد داعش را در عراق طولانی تصور می کردند بر اساس برآوردهای آنها رسیدن به دیرالزور نیز از نگاه آنها حداقل سه سال زمان می برد و بر این اساس آنها به راحتی می توانستند طرح های خود مبنی بر پایان دادن به داعش در الرقه و دیرالزور و الحسکه اجرایی کنند.

آنچه ارتش سوریه ظرف حدود۱۰ ماه به دست آورد در واقع به معجزه شبیه است. روند حرکت نیروهای سوری و متحدانش به سوی دیرالزور تسریع می یابد به ویژه که ارتش سوریه در حومه الرقه مواضع خود را تثبیت کرده است. هدف ارتش سوریه حرکت به سوی شهرهای المیادین و البوکمال در استان دیرالزور است.

استان دیرالزور به نوعی به مسابقه ای میان همه بازیگران شامل ارتش سوریه، نیروهای کردی مورد حمایت آمریکا و گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه تبدیل شده بود که عملا گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه از گردونه حذف شد و کردهای مورد حمایت آمریکا و ارتش سوریه تلاش می کنند که کنترل استان دیرالزور را به دست گیرند که تاکنون ارتش سوریه در این روند موفق تر عمل کرده است.

داعش همه سرکرده های و تروریستهای خود را در البوکمال و المیادین در مرزهای سوریه با عراق متمرکز کرده است به ویژه که برخی مناطق در استان الانبار عراق در اشغال داعش است و عراق در این زمینه می تواند نقش موثری ایفا کند.

با تمام این اوضاع داعش در مسیر افول قرار گرفته است و دیگر نمی تواند زمان زیادی در شهرهای بزرگ باقی بماند داعش در مسیر افول قرار گرفته است و دیگر نمی تواند زمان زیادی در شهرهای بزرگ باقی بماند اما تلاش مذبوحانه ای برای کند کردن این روند و دشوار نمودن آن خواهد کرد.

شکستن محاصره دیرالزور تحول راهبردی جدید در روند جنگ ضد تروریسم محسوب می شود و بار دیگر ثابت کرد که ارتش سوریه و متحدانش اراده، شجاعت، تصمیم گیری، توان و پتانسیل برای تحقق اهداف ترسیم شده را دارا هستند. این پیروزی همه آمال رژیم صهیونیستی را بر باد داده است و آنها شاهد پیروزی ارتش سوریه و متحدانش هستند. آمریکایی ها درحال حاضر با پیشروی های سریع مقاومت لبنان و ارتش های لبنان و سوریه در القلمون، عرسال و دیگر مناطق از سرخوردگی رنج می برند.

رای الیوم در مطلبی درباره نبرد دیرالزور نوشته است: «شکستن محاصره شهر دیرالزور به مثابه آغازی بر پایان داعش در شرق سوریه و نقطه شروع برای بازپس گیری شهر الرقه است. روسیه علاوه بر حمایت هوایی گسترده با موشک های کالیبر خود نیز مواضع داعش را در دیرالزور هدف قرار داد. و نیروی دریایی روسیه نیز نقش آفرینی کرد.

این رسانه می نویسد: بازگشت دیرالزور به آغوش دمشق و دولت مرکزی سوریه به مفهوم بازگشت چاههای نفت و گاز و حل بخشی از مشکل سوخت که سوریه از سه سال قبل از آن رنج می برد، است. این به مثابه آغازی بر پایان داعش در سوریه به ویژه پس از دست دادن موصل و تلعفر و بیشتر مناطق در عراق و سرآغاز ثبات در سوریه پس از هفت سال بحران خونین می تواند باشد. ملت سوریه از رنج و مشکلات بسیاری رنج برده است لیاقت این ثبات را خواهد داشت همانطور که لیاقت همزیستی و مسامحه را دارد».

کنستانتین سوکوف کارشناس نظامی روسی در گفتگو با اسپوتنیک گفت: «پس از شکسته شدن محاصره شهر دیرالزور از سوی ارتش سوریه و با حمایت هوایی روسیه نبرد با داعش به شهرها و روستاهای کوچک منتقل خواهد شد. ارتش سوریه باید به پیش برود و مواضع داعش را در شرق و شمال در هم بکوبد».

به هر حال اگر اخبار مربوط به دستور اردنی ها به گروههای مسلح شامل «اسود الشرقیه» و «احمد العبدو» را درباره ضرورت عقب نشینی از البادیه سوریه و ورود به اراضی اردن را نیز در نظر بگیریم این هم نوید بخش برای دولت سوریه است.

«تیم اندرسون» نویسنده کتاب جنگ کثیف علیه سوریه درباره چشم انداز بحران سوریه گفت: «فکر می کنم از دید همه، پیشروی نیروهای سوریه و متحدین آنها امری واضح است. اما پایان درگیری و حصول راه حل سیاسی تا حدی به کنار آمدن با حامیان گروه های تروریستی نظیر عربستان سعودی، قطر، ترکیه و برخی دیگر از کشورها بستگی دارد.

به همین دلیل نیز هست که نقش دیپلماتیک ایران و روسیه در این میان از اهمیت برخوردار است چراکه به عنوان مثال سوریه با ترکیه و قطر رابطه ای ندارد حال آنکه ایران از چنین امکانی برخوردار است. البته رویکرد ایران و روسیه در قبال سوریه متفاوت از ترکیه و قطر است اما به هر حال مذاکره برای یافتن راه حل دیپلماتیک بلند مدت برای پایان دادن به بحرانی که تحت تاثیر عوامل خارجی است، از اهمیت زیادی برخوردار استمذاکره برای یافتن راه حل دیپلماتیک بلند مدت برای پایان دادن به بحرانی که تحت تاثیر عوامل خارجی است، از اهمیت زیادی برخوردار است.

در حال حاضر هم در داخل سوریه، وضعیت «بشار اسد» رئیس جمهوری کشور نسبت به آغاز بحران، بهبود چشمگیری پیدا کرده است. وی در میان نیروهای نظامی سوری از محبوبیت زیادی برخوردار است.

اگرچه در آغاز بحران، انتقادهایی از بابت ضعف، متوجه اسد بود و در همان حال رسانه های غربی سعی می کردند وی را دیو صفت نشان دهند؛ تجربیات حاصل از جنگ به بهبود وجهه وی کمک بزرگی کرد.

در حال حاضر، به طور نسبتا پیوسته شاهد پیروزی سوریه و متحدانش در میدان های جنگ هستیم. با این وجود، توقف تردد تروریست ها به داخل مرزهای این کشور، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید و به طور حتم به برخی تعاملات با دولت های منطقه ای که حامی تروریسم هستند، بستگی دارد.

در این جا منظور اصلی قطر، ترکیه و عربستان سعودی است. همه این کشورها به نوبت، با حمایت آمریکا، انگلستان و فرانسه در جانبداری از تروریسم نقش داشته اند. اما نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه حتی این قدرت های بزرگ نیز رفته رفته از طرح شکست خورده خود، عقب نشینی می کنند».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
    0 5
    یک بار دیگه بی خاصیت بودن اس300 و اس400 ثابت شد
  • US ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    0 0
    مرگ بر اسرائیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس