کد خبر 771012
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
گوجه فرنگی

یک فنجان از گوجه فرنگی ریز ۲۰ میلی گرم از ویتامین C را برای بدن فراهم می کند که شامل ۲۷ درصد از نیاز روزانه توصیه شده برای مردان و ۳۳ درصد از نیاز روزانه توصیه شده برای بانوان است.

به گزارش مشرق، گرچه بسیاری از افراد گوجه فرنگی ها را جزو سبزیجات می دانند، اما به لحاظ فنی می توان گفت آنها میوه هستند. گوجه فرنگی ها از نظر رنگ، طعم، کاربرد و موادمغذی متنوع می باشند. این ماده غذایی به رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز و بنفش وجود دارد. همچنین می توانید گوجه فرنگی را به صورت خام، پخته، آب پز، کبابی، سرخ شده و بخارپز استفاده کنید. این ماده غذایی در بسیاری از سس ها، خوراک ها و سالاد ها کاربرد دارد. گوجه فرنگی حاوی موادمغذی فراوانی است، همچنین به بسیاری از غذاها نیز طعم دلپذیری می بخشد.

ویتامین C برای سلول ها

آسکوربیک اسید که به ویتامین C معروف است، یک ویتامین محلول در آب بوده که نقش ضروری در متابولیسم موادمعدنی و عملکرد سلولی ایفا می کند. ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. همچنین این ویتامین برای کارکرد درست ریه و سیستم ایمنی مهم است. یک فنجان از گوجه فرنگی ریز ۲۰ میلی گرم از ویتامین C را برای بدن فراهم می کند که شامل ۲۷ درصد از نیاز روزانه توصیه شده برای مردان و ۳۳ درصد از نیاز روزانه توصیه شده برای بانوان است. گوجه فرنگی های ریز حاوی مقدار کمی کالری بوده، به طوریکه به عنوان ترکیبی شیرین و بی نظیر برای یک میان وعده ی سالم به حساب می آیند.

ویتامین A برای بینایی

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی بوده که نقش حیاتی در بینایی و رشد سلولی دارد. یک گوجه فرنگی متوسط حاوی ۱۰۲۵ واحد بین الملل ویتامین A بوده که یک سوم نیاز روزانه توصیه شده به این ویتامین را برای بزرگسالان تامین می کند.

پتاسیم

پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیت بوده که برای کارکرد طبیعی بدن ضروری است. این ماده معدنی به رشد سلولی و بافت ها، ارتباطات سیستم عصبی و ماهیچه ای و تعادل آب در بدن کمک می کند. گوجه فرنگی و فرآورده های آن منابع خوبی از پتاسیم محسوب می شوند. نصف فنجان سس گوجه فرنگی حاوی ۴۰۵ میلی گرم پتاسیم بوده که ۱۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده به این ویتامین را برای بزرگسالان فراهم می کند. یک چهارم فنجان رب گوجه فرنگی همچنین حاوی ۶۶۵ میلی گرم از پتاسیم یا ۱۴ درصد از نیاز روزانه توصیه شده به این ویتامین است.

موادمغذی دیگر

گوجه فرنگی منبع خوبی از بسیاری موادمغذی دیگر به ویژه ویتامین K و منگنز به حساب می آید. ویتامین K برای تشکیل استخوانی و انعقاد خون موثر است. ماده معدنی منگنز نیز به مقدار کم مورد نیاز بوده اما برای سوخت و ساز بدن ضروری است. یک عدد گوجه فرنگی متوسط ۵ تا ۱۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده بزرگسالان به این ویتامین را تامین می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اتشی IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    0 0
    گوجه برای سردرد ومیگرن فوق العاده مضر هست میگید نه امتحان کنید فقط دو تا سه هفته از گوجه و رب گوجه دوری کنید هم سردرد هم میگرنتون خوب میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس