کد خبر 770665
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
مرکل و شولتز

اولین مناظره انتخابات پارلمانی آلمان شب گذشته در حالی برگزار شد که بر خلاف نظر مخاطبان، رقبا بیشتر از آنکه با هم به رقابت بپردازند بر اتفاق‌نظر درباره مسایل تاکید داشتند.

 به گزارش مشرق، با مناظره انتخاباتی شب گذشته میان «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از حزب دموکرات‌مسیحی و «مارتین شولتس» رئیس پیشین پارلمان اروپا که رقیب مرکل از حزب سوسیال‌دموکرات محسوب می‌شود، عملا رقابت‌های انتخاباتی آلمان به صورت جدی کلید خورد.

اگر چه این مناظره میان مرکل و شولتس تنها موضوع برجسته این روزها در تلویزیون آلمان نیست اما پخش آن در بهترین زمان باعث شد که احتمالا 20 میلیون تماشاگر را به خود جذب کرده باشد.

مناظره دیشب به گونه‌ای بود که کمتر می‌توان 2 نامزد انتخاباتی را تا این حد با هم هم‌عقیده دید. البته طرف سوسیال‌دموکرات‌ها بیشتر با رویکرد تهاجمی وارد مناظره شدند و از سیاست‌های داخلی صدراعظم انتقاد کرد اما آیا این روش برای ادامه مبارزات انتخاباتی کافی است؟

از دیگر مسایلی که مناظره دیشب را از شکل کلی تقابل نامزدهای انتخاباتی در قالب رقیب خارج کرده بود، می‌توان به این اشاره کرد که 2 طرف در پایان این مناظره از هم تشکر کردند. مرکل با اشاره به بحران کره شمالی و تهدیدهای اخیر گفت: «من از آقای شولتس متشکرم که از جنگ و صلح صحبت کرد.» شولتس هم در مقابل از مرکل به دلیل تائید صحبت‌هایش سپاسگزاری کرد.

مرکل در طول مناظره گاهی به شولتس نگاه می‌کرد و ضمن تائید وی می‌گفت: «ما اغلب فکر کردیم که...» این رفتار باعث می‌شد که برای مخاطب این سوال پیش بیاید که آیا واقعا این 2 نفر رقیب هم هستند؟ یا اینکه مرکل که بنابر نظرسنجی‌ها از رای خوبی برخوردار است، برای دولت آتی خود دنبال هم‌پیمان می‌گردد.

مواضع 2 طرف درباره ترکیه یکی از این مسایل است، مرکل در مناظره شب گذشته گفت: «فکر نکنم ترکیه هیچ‌گاه به اتحادیه اروپا ملحق شود.» وی تاکید کرد که مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه درباره پیوستن این کشور به این اتحادیه باید متوقف شود. شولتس هم تاکید کرد که اگر صدراعظم شود این مذاکرات را متوقف خواهد کرد.

در واقع موضوعی که در همان اوایل مناظره هم مشخص بود، این بود که مرکل و شولتس در مورد مسایل اساسی سیاست خارجی با هم اختلاف ندارند و به همین دلیل در طول 4 سال سوسیال‌دموکرات‌ها و دموکرات‌مسیحی‌ها توانسته‌اند با هم در یک دولت همکاری داشته باشند.

انتخابات پارلمانی آلمان 24 سپتامبر (2 مهرماه) برگزار خواهد شد و اگر چه شولتس در جریان کمپین‌های انتخاباتی و در جمع هوادارنش حین تشریح برنامه‌هایش، خود را پیروز انتخابات جلوه داده اما نظرسنجی‌ها حاکی از این است که مرکل از آرای بیشتری برخوردار است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس