شهید حسن باقری

سعید علامیان برای جوانان زندگی‌نامه فرمانده جوان سپاه را نوشت. او این کتاب را با عنوان «ملاقات در فکه» از سوی انتشارات سوره مهر در ۳۰۰ صفحه منتشر خواهد کرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، سعید علامیان پیرامون تازه‌ترین اثر خود که «ملاقات در فکه» نام دارد اظهار داشت: این کتاب به زندگی سردار غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری می‌پردازد.

علامیان در ادامه ضمن بیان اینکه این اثر را برای گروه سنی جوان نوشته‌ام توضیح داد: بنده از سال 86 در موسسه شهید باقری پیرامون سردار باقری کار پژوهشی و روایی انجام داده‌ام، روایات بسیاری در موسسه بود که خاطرات موجود به سه کتاب خاطره مبدل شد، این کار از سال 86 آغاز شد و ماحصل آن در قالب جلد نخست در سال 89 منتشر شد، جلد دوم هم سال 91 به چاپ رسید.

وی در باره کتاب «ملاقات در فکه» تصریح کرد: این کتاب شامل خاطرات فرماندهان، اقوام، خانواده، خویشاوندان، همکلاسی‌ها ، هم محلی‌ها و... است.

علامیان ضمن بیان اینکه طی این 7 سال به کمک دستیاران طرح و خودم حدودا با 170 راوی به گفت‌وگو پرداختیم، ابراز داشت: ماحصل این گفت‌وگوها این شد که مجموعه‌ای از زندگی‌نامه این فرمانده جوان را برای جوانان گردآوری کنم. تا آنها نیز بیشتر با چنین شخصیتی آشنا شوند.

این نویسنده با بیان اینکه این موضوع و نگارش کتاب با محوریت سردار حسن باقری را با آقای مرتضی سرهنگی در میان گذاشتم تصریح کرد: به این نتیجه رسیدیم که کتابی پیرامون زندگی این سردار بزرگ در حد حوصله جوانان منتشر شود، این موضوع با قالب روایی گزارشی است از زندگی«حسن باقری».

وی همچنین با بیان اینکه این اثر 66 راوی دارد که از مادر، خواهر، برادر، همکلاسی، دوستان دوران سربازی و همکاران روزنامه و فرماندهان جنگ و... را شامل می‌شود گفت: هدف از نگارش این کتاب این بود، با توجه به اینکه در جنگ‌ها همیشه نخبگانی بروز می‌کنند و نامشان ماندگار می‌شود (همچون جنگ های بزرگ دنیا)، از این رو تصمیم گرفتم نخبگانی چون این سردار جوان ایرانی را به جوانان معرفی کنیم. او نسبت به ژنرال‌های دنیا جوان‌تر است.

علامیان با تاکید بر اینکه معدل سنی ژنرال‌های جنگ‌های بزرگ دنیا حدود 55 سال است عنوان کرد: حسن باقری متولد 1334 است و از سال 61 نیز به شهادت رسید. او در زمان شهادت با سن کم قائم‌مقام فرماندهِ نیروی زمینی سپاه وقت بود. او همچون یک ژنرال پخته به طراحی و شناسایی می‌پرداخت.

این نویسنده بیان داشت: این موارد انگیزه ای شد تا برای مخاطبان جوان دست به قلم شوم، طبیعی است این کتاب از پیچیدگی‌های تخصصی و عملیاتی بدور است و جنبه انسانی و خودسازی آن پررنگ‌تر است، که یک جوان بداند برای کار و جدیت در کار چه جایگاهی بدست می آید.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که چرا «ملاقات در فکه» را برای این اثر برگزیده‌اید، افزود: شهید حسن باقریطراح بسیاری از عملیات‌ها بود؛ اوبنیان اطلاعات عملیات سپاه است، شناخت دشمن و آگاهی از روحیات آنها برجسته ترین ویژگی شهید باقری بود، او با شناخت با دشمن می‌جنگید ، پیش از عملیات والفجر مقدماتی با اینکه فرمانده قرارگاه بود اما به این دلیل که واقف به مسئله شناسایی بود و با اینکه در حطیه مسئولیت مستقیم‌اش نبود با این حال شناسایی برای این عملیات را کافی ندانست و خود اقدام به شناسایی کرد.

به گفته وی، این فرمانده در منطقه فکه محل عملیات والفجر مقدماتی مورد اصابت خمپاره دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید. او با دوستانی چون شهید بقایی و شهید صفاری قرار ملاقات در منطقه فکه را می‌گارند از سوی دیگر هم همزمان با شهادت این فرمانده بزرگ شهید زین‌الدین به همراه برخی فرماندهان به دیدار امام (ره) می‌روند. این کلام را از شهید زین‌الدین گرفتم که گفت ما امروز به دیدار امام رفتیم و حسن به ملاقات خدا رفت.

گفتنی است، «ملاقات در فکه» در 300 صفحه و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس