کتابفروشی

مجید جلیسه نوشت:‌ «یک زمانی خیابان ناصریه قلب کتاب ایران بود، راسته کتابفروشی‌ها و ناشرها بود درست مثل خیابان انقلاب و بعد کریم‌خان، بسیاری از تیمچه‌ها و سراهای این خیابان از کتابفروشی پر بود.»

به گزارش مشرق،‌ مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در کانال تلگرامی‌اش نوشت:‌ «یک زمانی خیابان ناصریه قلب کتاب ایران بود، راسته کتابفروشی‌ها و ناشرها بود درست مثل خیابان انقلاب و بعد کریم‌خان، بسیاری از تیمچه‌ها و سراهای این خیابان پر بود از چاپخانه‌ها و کتابفروشی‌ها و ناشرانی که کل کشور را تغذیه می‌کردند. اما حالا توی این راسته هیچ خبری از خیلی از این کتابفروشی‌ها و ناشرها نیست.

هفته گذشته فرصتی شد که به بهانه‌ای سری به ناصرخسرو بزنم و پیش سیدجلال کتابچی و برادر زاده ایشان سیدفرالدین کتابچی بروم. کتابفروشی اسلامیه سال 1320 شمسی رسماً در مکان کنونی خود آغاز به کار کرد. البته این کتابفروشی را محمدعلی شیرازی خیلی سال قبل‌تر در تیمچه حاجب‌الدوله در دوره ناصرالدین شاه تاسیس می‌کند و بعدها پسرش سیداحمد کتابچی پدرپیشگی و کتابفروشی اسلامیه و انتشارات و چاپخانه اسلامیه را تاسیس و راه‌اندازی می‌کند. شاید بالغ بر 160 سال پیش اما مکان حاضر کتابفروشی قریب به 80 سال از عمرش می‌گذرد و البته الان نفس نفس‌های آخرش را می‌زند.

سیدجلال کتابچی الحمدلله حال خودش خوب است و انشاالله عمرش دراز و سرش سلامت، اما کتابفروشی اسلامیه نبضش خیلی ضعیف است و سیدفریدالدین کتابچی برادرزاده سیدجلال آخرین نسل از خاندان کتابچی است که توی این حرفه است و بعد ایشان هیچ کسی از این خاندان توی این حرفه مشغول به فعالیت نیست.

ای کاش می‌شد توی بازار قدیم تهران، این کتابفروشی قدیمی و امثال این کتابفروشی‌ها را احیا کرد، درست مثل کتابفروشی شکسپیر و شرکا و خیلی کتابفروشی‌های قدیمی دیگر طوری که بشود به آن فخر فروخت و گفت این کتابفروشی قدیمی مال خیلی دور دور است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس