نقدینگی

با انتشار آخرین آمارهای پولی و بانکی کشور، عملکرد فاجعه‌بار دولت یازدهم در زمینه نقدینگی و پایه پولی مشخص شد.

 سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان تیر ۱۳۹۶ به رقم ۱۳۳۳  هزار میلیارد تومان و حجم پایه پولی  به رقم ۱۸۶  هزار میلیارد تومان در پایان تیر ۱۳۹۶ رسید.

بدین ترتیب، دولت یازدهم در ۴ سال عمر خود ۸۵۴ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی افزوده است، چرا که در پایان تیر ۱۳۹۲ و ابتدای شروع به کار دولت روحانی، حجم نقدینگی ۴۷۹ هزار میلیارد تومان بود.

مقایسه عملکرد سه دولت اخیر در زمینه رشد نقدینگی نشان می‌دهد دولت یازدهم بدترین عملکرد را داشته است، چرا که دولت نهم ۱۲۹ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی کشور افزود و دولت دهم ۲۷۷ هزار میلیارد تومان بر این رقم اضافه کرد.

این آمارها نشان می‌دهد حجم نقدینگی جدید در دولت یازدهم بیش از ۳ برابر حجم نقدینگی جدید در دولت دهم و ۶.۶ برابر حجم نقدینگی جدید در دولت نهم بوده است.

بر این اساس، از رقم ۱۳۳۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی جاری در اقتصاد ایران، ۶۴ درصد آن در دولت یازدهم، ۲۱ درصد در دولت دهم و ۱۰ درصد در دولت نهم و مابقی در دولت‌های قبل ایجاد شده است.

آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که دولت حسن روحانی از پایان تیرماه ۱۳۹۲ تا پایان تیرماه ۱۳۹۶ به طور متوسط هر ماه ۱۷ هزار ۷۹۲ میلیارد تومان نقدینگی جدید به اقتصاد کشور افزوده است، یعنی روزانه ۵۹۳ میلیارد تومان و ساعتی ۲۴ میلیارد تومان.

سوالات مهمی که مطرح می‌شود این است که ۸۵۴ هزار میلیارد تومان حجم جدید نقدینگی در دولت یازدهم، کجا خرج شده است؟ سهم کدام اقشار جامعه شده است؟ نصیب اقشار کم‌درآمد و متوسط شده یا در قالب وام‌های کلان و میلیاردی به جیب مرفهان و پولدارها رفته است؟ چرا این پول به بخش تولید کشور تزریق نشده چراکه همچنان تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی می‌نالند.

 شاخص دیگری که بی‌انضباطی محض دولت یازدهم را نشان می‌دهد، پایه پولی (چاپ پول پرقدرت) است.

دولت‌های نهم و دهم در طی ۸ سال مجموعا ۸۰ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت چاپ کردند؛ اما دولت یازدهم فقط در ۴ سال ۹۱ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزود. یعنی دولت اول حسن روحانی از مجموع دو دولت احمدی‌نژاد، پول پرقدرت بیشتری چاپ کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    9 79
    یک مطلب مفید درسابت شما پیدا نمیشه..فقط کینه ورزی وفتنه
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      31 4
      داداش چشات سالمه؟ آمارو داره میگه
    • سید IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      44 2
      حق ملتی که چشماشون رو میبندند و با جهالت و تعصب تمام رای میدن همینه.
    • کیا IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      31 1
      وقتی مغز ها از کاربیفتد همین
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    42 1
    همه اقتصاددانها دروغ می گویند و مقاصد سیاسی دارند. همه آنها به دروغ حجم نقدینگی را عامل تورم می نامند اما عمدا هیچ اشاره ای به توزیع نقدینگی نمی کنند. در حالی که دیدید در دولت یازدهم نقدینگی دوبرابر شد اما می گویند تورم یک رقمی شده! در وقع دلیل واقعی تورم توزیع نقدینگی است. یک اقلیت کوچک که بیش از 0 درصد ثروت و نقدینه کشور ها را در اختیار دارند همیشه با داشتن ثروت و رسانه می دانند چطور بازار را کنترل کرده و به هم بریزند. مثلا خوب می دانستند که در زمان مصدق باید با خرید گسترده مایحتاج مردم و احتکار آن تورم مصنوعی ایجاد کنند. اما بعد از کودتا تورم یک رقمی شد! یا مثلا خوب می دانستند در سال 90 میلیاردها تومان را به بازار ارز و سکه روانه کنند. همینها به محض ثبت نام هاشمی قیمت دلار را کم کردند! بی آنکه اتفاقی افتاده باشد! در واقع خود را لو دادند. هدف این اقلیت هم در همه جای دنیا ناکارآمد و بی کفایت نشان دادن دولت های مردمی است. همیشه هم حمایت رسانه های غربی را دارند. بنابراین تهدید آنها را جدی بگیرید. آنها واقعا اگر روحانی رای نمی آورد برای انتقام گرفتن از مردم دلار را به ده هزار تومان می رساندند.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    20 3
    اینو نگید نکه بدشان بیاد. همه چیز اومده پایین. نگاه به خودتان بکنید. یه نظر هم پایین. بیندازید. هیچ بالا نرفته. هیچی قدرت بالا رفتن نداره. رکود ه اقا. نمی زارند نفس مردم حتی بالا بیاد چه برسه تورم.
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      11 1
      حق با شما است. اشتباهی منفی دادم
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    6 33
    با روحانی تا 1400
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    6 37
    مشرق جان بی سوادیا باید بر حسب درصد بگی. اگه برحسب درصد بگی میبینی ک تقریبا فرقی نکرده. یعنی هم در دولت نهم شده 3 برابر و هم در دولت یازدهم
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      8 3
      داداش اون زمان هسته ای داشتیم عزت داشتیم ماهواره داشتیم. مهمتر از همه اینکه نقدینگی در اقشار مستضعف تقسیم شد ولی الان با نقدینگی استخر و جکوزی آقایون ساخته میشه
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    21 1
    نچ نچ نچ !!!!! چقدر اين دولت بده
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    1 41
    یکی به مشرق جون بگه چه کسی زمینه افزایش پایه پولی رو ایجاد کرده : احمدی نژاد باتصمیم غیر کارشناسی که چه عرض کنم ....
  • بدر IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    3 0
    در دولت گذشته با تدبیر اون دولت و اقدامات درست قیمت نفت بالا نگاه داشته میشد و در قبل افزایش نقدینگی چندین برابر گذشته کار عمرانی و خدمت رسانی میشد ؛ کارهای بزرگ ان دولت را نمیشه ندیده گرفت ؛ هنوز که هنوزه کارهای عمرتنی و خدمات ان دولت مایه دلگرمی مناطق محروم و بخش های کشوره میگن اب ؛ بیادشون میاد اون دولت اب اورد یاد احمدی نژاد میفتن ؛ گاز و برق و جاده و غیره شده خاطرات دولت ایشون ؛ هر جا را دست بزاری یاد ایشون برقراره ؛ حتی بازار دوران رونقشو بیاد ایشون یاد میاره ولی این دولت عملا کاری نکرده ؛ هیچی رکود رکود ؛ فقط حقوق نجومی و وعده و وعید و باید چنین و چنان شود
  • mehdi IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
    0 0
    سلام این آمار باید بر اساس هر انس طلا یا دلار باشه تا دقیق باشنه نه که بر اساس پول ملی . چون 100 % دولت بعدی از روحانی بیشتر است
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    1 1
    نحوه بیانتون غلطه، باید درصد افزایش نقدینگی رو نسبت به شروع کار خودشون بگین چون پول در ایران به صورت نمایی رشد میکنه نمیشه 2 دوره رو مستقلا با هم مقایسه کرد
  • حسین IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    0 0
    همشو مسکن ساخته جاده ساخته کاروخونه ساخته به قشر ضعیف داده تا چشمون دراد .
  • حسین IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    1 0
    همشو مسکن ساخته جاده ساخته کاروخونه ساخته به قشر ضعیف داده تا چشمون دراد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس