شورای شهر پنجم

اعضاء شورای شهر تهران در سومین جلسه شورا به موضوعات مختلفی از جمله آخرین وضعیت دو ستاد سمن‌ها و شورایاری‌ها و همچنین تمهیدات مدیریت شهری برای روز عرفه و عید قربان پرداختند.

به گزارش مشرق، سومین جلسه شورای شهر تهران ساعت 9  و  با حضور 15 عضو از 21 عضو شورای شهر تهران و در غیاب محسن هاشمی، به ریاست سیدابراهیم امینی نایب‌رئیس شورا آغاز شد.

امینی در جریان سومین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: در آغاز کار دوره پنجم شورای شهر هستیم و با عنایت الهی و انسجام اعضا و سایر همکاران در حوزه مدیریت شهری انشاءالله به توفیقاتت خوبی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به صدور حکم شهردار تهران و ابلاغ آن توسط وزیر کشور بیان کرد: از وزیر کشور و همچنین وزیر اطلاعات و تمامی مسئولینی که در این فرایند تلاش کردند و کار را تسریع کردند صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم چرا که در گذشته صدور حکم شهردار به طول می‌انجامید اما در این دوره شاهد کوتاه‌ترین زمان ممکن برای صدور حکم شهردار تهران بودیم.

وی همچنین به حضور کوتاه مصطفی سلیمی به عنوان سرپرست در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: این حضور را می‌توان کوتاه‌ترین دوران مسئولیت در دنیا دانست و آن را می‌توان در کتاب گینس ثبت کرد. 

امینی گفت: انشاءالله شهردار تهران نیز هرچه سریع‌تر همکاران خود را انتخاب و با تلاش شبانه‌روزی و همدلی اعضا و آقای نجفی اتفاقات خوبی در شهر تهران بیفتد.

*انتقاد عضو شورای شهر تهران به قراردادهای استخدامی در شهرداری

 زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز  در جریان جلسه در خصوص شیوع مگس‌های سفید در شهر تهران اظهار کرد: این موضوع زندگی را برای شهروندان دچار مشکل کرده است، البته در گذشته تلاش‌هایی برای مهار کردن آنها صورت گرفته اما مغفول مانده است که امیدواریم مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد.

وی ضمن انتقاد از نامه‌های هاشمی تشکری معاون منابع انسانی شهرداری تهران به برخی از مناطق در خصوص بکارگیری نیروها (راهیان شهر) گفت: نباید هیچگونه قرارداد استخدامی در سطح بدنه شهرداری انجام شود که متاسفانه شاهد هستیم این اتفاق در حال رخ دادن است و امیدواریم جلوی این کار گرفته شود.

*درخواست سالاری برای دیدار اعضای شورای شهر و شهردار با مقام معظم رهبری

محمد سالاری در جریان سومین جلسه شورای شهر تهران ضمن تسلیت درگذشت ابراهیم یزدی اظهار کرد: با توجه به ابلاغ حکم شهردار تهران از سوی وزیر کشور درخواست می‌شود هیئت رئیسه شورا نامه‌ای را برای ملاقات اعضای شورا و شهردار و همکاران وی با مقام معظم رهبری تهیه و به دفتر ایشان ارسال کند. 

وی تصریح کرد: این جلسه می‌تواند برای مدیریت شهری در آغازین روز شورای پنجم موثر باشد و مدیریت شهری در راستای منویات ایشان اقدامات لازم را جهت خدمت‌رسانی به شهروندان انجام دهند. 

سالاری ادامه داد: نامه روز گذشته رئیس جمهور به شهردار تهران و مراتب تبریک وی به آقای نجفی در نوع خود بی‌نظیر بود ضمن اینکه پاسخ آقای نجفی به رئیس‌جمهور نیز می‌تواند برای شورای پنجم و مدیریت شهری یک فرصت مغتنم جهت تعامل بیشتر فراهم کند.

وی اظهار امیدواری کرد همکاری دولت و مدیریت شهری همچنان ادامه داشته باشد. 

سیدابراهیم امینی رئیس جلسه شورای شهر تهران در جلسه امروز، با اشاره به درخواست مطرح شده از سوی سالاری اظهار کرد: قبل از آغاز کار رسمی شورای پنجم، مهندس الویری درخواستی را از دفتر مقام رهبری برای دیدار با ایشان مطرح کردند که در آن مقطع اعلام شد که پس از آغاز به کار رسمی شورای پنجم این موضوع اتفاق خواهد افتاد و قاعدتا ما نیز این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. 

وی اظهار امیدواری کرد که هرچه سریعتر وقتی تعیین شود و اعضا و شهردار تهران از رهنمودهای مقام معظم رهبری استفاده کنند.

*ارجاع مصوبه واگذاری شبکه پذیرش کارت بلیط الکترونیک به کمیسیون‌های تخصصی

جلسه امروز شورای شهر تهران با حضور محسن هاشمی رفسنجانی ادامه پیدا کرد و  رسیدگی به اعتراض فرمانداری تهران به "مصوبه واگذاری شبکه پذیرش کارت بلیط الکترونیک شهر تهران به بانک شهر" در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. 

محسن هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه باید ابهامات موجود در این مصوبه  مورد بررسی و کنکاش قرار بگیرد، گفت: درآمد روزانه شهر تهران از کارت بلیط‌های الکترونیک باید به صورت کامل مشخص شود تا ابهاماتی در این بخش وجود نداشته باشد.

وی با طرح این سوال که همچنان درآمد مترو مشخص نیست، گفت: باید برنامه‌ای برای مشخص شدن درآمدهای مترو چه در بخش بلیط و در بخش‌های دیگر کاملا شفاف و روشن شود. 

تابش‌فر معاون برنامه‌ریزی بانک شهر در ادامه جلسه اظهار کرد: بانک شهر به لحاظ مالی کمک‌های ویژه‌ای را به پروژه‌های شهرداری در بخش‌های مختلف انجام می‌دهد. بانک شهر متعلق به تمامی شهرداری‌هاست و در این بخش حمایت لازم را در بخش‌های مختلف انجام می‌دهد.

وی به یکپارچه‌سازی در بخش بلیط اشاره کرد و گفت: تصویب این مصوبه در راستای یکپارچه سازی بلیط‌های الکترونیک در کل کشور بوده است.

در ادامه جلسه اعضای شورای شهر تهران نظر ات و پیشنهادات خود را در خصوص اعتراض فرمانداری به مصوبه شورای شهر تهران ارائه کردند و قرار شد مصوبه واگذاری شبکه پذیرش کارت بلیط الکترونیک شهر تهران به بانک شهر به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده شود و پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی این موضوع مجددا در صحن بررسی و پاسخ لازم به اعتراض فرمانداری تهران داده شود.

*بازنگری ترکیب رئیس و هیئت مدیره ستاد سمن‌ها و شورایاری‌ها در کمیسیون تلفیق

در ادامه جلسه شورای شهر تهران وضعیت دو ستاد سمن‌ها و شورایاری‌ها توسط اعضای شورای شهر تهران بررسی شد.

صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد تنها فرهنگی نیستند، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته سازمان‌های مردم نهاد بسیار گسترده شده و در موضوعات مختلف فعالیت‌های متعددی دارند.

وی پیشنهاد داد که از هر 5 کمیسیون تخصصی شورای شهر تهران یک نفر به عنوان عضو در ستاد سمن‌ها و همچنین ستاد شورایاری‌ها حضور داشته باشند.

الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان یک نهاد اجتماعی تلقی می‌شوند، گفت: باید ساختار و تشکیلات دو ستاد کاملا حفظ و رعایت شود و پیشنهاد می‌شود دو نفر از کمیسیون فرهنگی و سه نفر از سایر کمیسیونها در دو ستاد اشاره شده عضویت داشته باشند.

احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به فلسفه تشکیل ستاد سمن‌ها گفت: این موضوع طی 10 سال گذشته و برای نخستین‌بار در شورای سوم مورد توجه قرار گرفت که هدف از آن مشارکت شهروندان و همکاری آنها با شهرداری‌ها در مناطق بوده است.

وی گفت: ساختار تشکیلاتی ستاد سمن‌ها به حدود 10 سال قبل برمی‌گردد و چنانچه ساختار آن نیز مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد طبیعتاً کار خوب و پسندیده‌ای است اما باید براساس آیین‌نامه‌های مدنظر این کار انجام گیرد. 

مسجدجامعی همچنین به بازنگری حضور اعضا در ستاد سمن‌ها و شورایاری‌ها گفت: این موضوع نیز در آیین‌نامه پیش‌بینی شده در کمیسیون فرهنگی و شورای شهر تهران در دوره‌های گذشته آمده است.

شهربانو امانی دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورای پنجم الزامی را به اجرای تمام مصوبات شورا در دوره‌های گذشته ندارد، گفت: ما یک شورای جدید با رویکرد جدید هستیم و می‌توانیم بازنگری‌های موردنیاز را در مصوبات شورا داشته باشیم.

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر نیز با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص بازنگری و اصلاح قوانین و مصوبات ادوار گذشته شورای شهر تهران گفت: قاعدتا اینگونه بازنگری‌ها زمان‌بر است و برخی از کارها معطل می‌ماند و بنده پیشنهاد می‌دهد که مصوبات گذشته همچنان اجرا شود اما در ادامه زمان مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند.

پس از نظرات و پیشنهادات اعضاء شورای شهر تهران، بازنگری در ترکیب اعضاء و همچنین کارکرد دو ستاد سمن ها و شورایاری ها برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران ارجاع داده شد.

*رحیمی:تهرانی‌ها سالانه یک میلیون دام قربانی می‌کنند

در جریان سومین جلسه شورای شهر تهران عبدالحسین رحیمی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران در خصوص آخرین تمهیدات این سازمان در روز عرفه و عید قربان، اظهار کرد: برای حفظ سلامت شهروندان در ایام مذهبی بحث توزیع دام توسط مراکز ویژه در شهر تهران در دستور کار قرار گرفته شده است. 

وی تصریح کرد: تلاش شده که هر ساله در این زمینه اقدامات گسترده‌ای انجام شود و امسال نیز برنامه ویژه‌ای برای این موضوع پیش‌بینی شده است. 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران گفت: امسال با توجه به تب کریمه کنگو اقدامات شهرداری تهران در خصوص عرضه دام و کشتار آن در جایگاه‌های ثابت و غیرثابت ویژه‌تر خواهد بود و توجه عمیق‌تر به حوزه سلامت خواهد داشت. 

رحیمی ادامه داد: طی سال‌های گذشته جایگاه‌های توزیع دام زنده از 16، 17 و 18 مرکز به جایگاه‌های بیشتر افزایش یافته است و امسال 25 جایگاه ثابت و غیثابت برای توزیع دام زنده و کشتار آن در سطح شهر پیش‌بینی شده است. 

وی افزود: 3 جایگاه ثابت در مناطق 15، 14 و 18 و همچنین 22 جایگاه غیرثابت در 22 منطقه در نظر گرفته شده است که فعالیت این مراکز از 8 صبح الی 20 شب خواهد بود.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران  ادامه داد: قاعدتا 3 جایگاه ثابت در شهر تهران پاسخگوی شهروندان نخواهد بود و باید این 3 جایگاه در شهر تهران افزایش یابد. 

رحیمی در ادامه به برنامه در نظر گرفته شده از سوی سازمان میادین میوه و تره‌بار همزمان با روز عرفه و عید قربان اشاره کرد و گفت: خدمات رایگانی در 25 جایگاه (3 جایگاه ثابت و 22 جایگاه غیرثابت) در نظر گرفته شده است ضمن اینکه 12 جایگاه نیز در مراکز خیریه اعم از کمیته امداد، بهزیستی، کهریزک و ... پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: براساس آمار طبق سنوات گذشته طی 2 روز عرفه و عید قربان 23 الی 24 هزار راس دام در این جایگاه‌ها عرضه می‌شوند که از این تعداد 10 الی 11 هزار دام در این مکان‌ها کشتار می‌شوند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه ناظرهایی نیز برای نظارت بر نحوه قربانی و رعایت مسائل ذبح شرعی در جایگاه‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: 240 دامپزشک با همکاری پرسنل شهرداری موضوعات سلامت شهروندان را پیگیری می‌کنند. 

رحیمی با بیان اینکه سالانه یک میلیون راس دام در شهر تهران در ایام‌های مختلف قربانی می‌شوند گفت: از این یک میلیون تعداد بسیار کمی در جایگاه‌های شهرداری ذبح می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی مدیریت شهری جهت عرضه خدمات به صورت رایگان به شهروندان در روز عرفه و عید قربان گفت: هیچ هزینه‌ای را بابت ذبح دام‌ها ااز شهروندان دریافت نمی‌شود و چنانچه دامی مشکل داشته باشد در همان زمان به جایگاه ارجاع و دام جدیدی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران ادامه داد: با هماهنگی‌های شرکت شهربان و نیروی انتظامی در روز عید قربان اقدام به جمع‌آوری دام‌های سرگردان در سطح شهر و هدایت آنها به جایگاه‌های اشاره شده خواهیم کرد. 

رحیمی افزود: البته شهرداری تهران نمی‌تواند ورودی را برای ذبح دام‌ها در منازل داشته باشد و در این زمینه باید سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم را انجام بدهند.

وی گفت: برهمین اساس شهرداری تهران تکلیفی برای جلوگیری از ذبح دام‌ها در منازل ندارد و امیدواریم با اجرای برنامه‌های فرهنگسازی و تشویق شهروندان در آینده شاهد باشیم که تمام دام‌ها در جایگاه‌ها و مراکز پیش‌بینی شده ذبح شوند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران همچنین به درآمد کسب شده از جایگاه‌های موقت و ثابت در خصوص عرضه دام در سطح شهر اشاره کرد و گفت: در این بخش ما بیشتر هزینه می‌کنیم تا درآمد، به طوری که 183 آقل برای عرضه دام در 25 جایگاه در نظر گرفته شده است که شهرداری تهران درآمدی حدود 120 میلیون تومان از این بخش خواهد داشت اما در مقابل حدود یک میلیارد تومان هزینه خواهد کرد. 

رحیمی اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک تعداد جایگاه‌های ثابت عرضه دام در شهر تهران بیشتر شود.

 در ادامه جلسه صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران درباره عرضه دام و کشتار آنها در شهر تصریح کرد: یکی از کارهای خوبی شهرداری در سال‌های اخیر همین موضوع بوده که از دام‌های سرگردان در شهر تهران جلوگیری و آن را ساماندهی کرده است. 

وی گفت: این اقدام شهرداری منجر به افزایش سلامت و بهداشت شهروندان بوده و جای تقدیر دارد.

نوری گفت: در این برنامه‌ها هزینه سلامت مقدم‌تر از درآمدزایی حوزه مدیریت شهری محسوب می‌شود. 

عضو شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد: در آینده تعداد جایگاه‌های ثابت عرضه در شهر تهران از 3 به 5 جایگاه در شهر تهران افزایش یابد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس