کد خبر 768234
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
پرچم داعش

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در بغداد ضمن تحلیل میدانی عراق پس از آزادسازی شهر استراتژیک تلعفر استان نیوا، از آخرین وضعیف خفت‌بار رده فرماندهی داعش در عراق و سوریه پرده برداشت.

 به گزارش مشرق، حسن کاظمی قمی در خصوص آخرین وضعیت حضور داعش در سرزمین‌های اشغالی عراق و مبارزه محور مقاومت با تروریست‌ها افزود: نظر به موقعیت جغرافیایی شهر تلعفر و هم مرزی آن با سوریه و ترکیه، آزادسازی این محور توسط رزمندگان مقاومت از اهمیت ویژه دفاعی – امنیتی و سیاسی برخودار بوده از این رو دولت عراق تصمیم به بازپس گیری این منطقه گرفت.

وی نحوه آزادسازی تلعفر را خارج از ارزیابی‌های سیاسی اطلاعاتی خواند و تصریح کرد: با اینکه کارشناسان نظامی زمان طولانی‌تری برای از اشغال درآمدن این شهر پیش بینی کرده بودند لیکن شواهد و قراین نشان می‌دهد، تنها به فاصله چند روز زمینه برچیده شدن بساط داعش از این نقاط فراهم شد و در حال حاضر ارتش و نیروهای مردمی مشغول پاک سازی شهر از تله‌های انفجاری و محیط‌های آلوده به بمب هستند.

دیپلمات پیشکسوت کشورمان در عراق با بیان اینکه عملیات پاک‌سازی تلعفر از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه امروز دستگاه نظامی امنیتی عراق از تبحر بالایی در خصوص خثنی سازی تجهیزات و سامانه‌های انفجاری بهره مند هستند و در این مورد جای نگرانی کمتری نسبت به گذشته وجود دارد.

قمی در ادامه به ابعاد بیشتر اهمیت زمین گیر شدن داعش در استان مهم نیوا بعد از موصل پرداخت و گفت: برخلاف اینکه خارجی‌ها بسیار تمایل داشتند سهمی در فرماندهی آزادسازی تلعفر برای خود دست و پا کنند اما قویا مورد قبول دولت عراق واقع نشد و آنها ترجیح دادند این عملیات را به پشتیبانی ارتش و نیروهای حشدالشعبی با موفقیت به پایان رسانند.

وی با اشاره به فشار انحلال نیروهای مردمی عراق (حشدالشعبی) به بغداد از طرف آمریکا ابراز داشت: این فشار از سوی قدرت های فرامنطقه‌ای در حالی روی شانه‌های دولت حیدرالعبادی نخست وزیر عراق قرار داشت که ارتش این کشور علاقه مند به مشارکت این نیروها در عملیات آزادسازی تلعفر بود. بعلاوه سرعت و عملکرد مطلوب حشدالشعبی در رهاسازی محورهای شرق و غرب و جنوب تلعفر بیش از گذشته به اهمیت ماندگاری یگان‌های مردمی عراق در بدنه نیروهای مسلح این کشور می‌افزاید.

قمی یکی دیگر از ویژگی‌های عملیات ضد داعش در تلعفر را نوع مقاومت گروه تکفیری تروریستی داعش دانست و افزود: بر خلاف سایر عملیات‌ها داعش مقاومت سرسختانه‌ای مانند آزادسازی موصل از خود نشان نداد و در ساعات آغازین یورش نیروهای عراقی به تروریست‌ها، میزان قابل توجه‌ای از نیروهای غیر بومی داعش خود را تسلیم کردند و این به آن مفهوم است که رده فرماندهی داعش ظرف چند ماه گذشته بشدت تضعیف شده است.

وی با ارایه آماری از حضور فرماندهان داعش در محور عراق و سوریه طی چند سال اخیر به تشریح چرایی زمین گیر شدن نیروهای ارشد تروریست‌ها در عراق پرداخت و اظهار داشت: طبق آمار موجود از خطوط میانی و کادرهای عملیاتی داعش حدود 4 هزار نفر فرمانده در بدنه داعش وجود داشت که به حمدالله تاکنون بیش از 70 درصد آنها یا به هلاکت رسیده و یا از صحنه عملیاتی عراق و سوریه محو و خارج شده‌اند.

اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران پس سقوط رژیم بعث در عراق خاطر نشان کرد: امروز داعش بطور کلی در تصرف نیروهای عراقی بوده و تنها در بخش کوچکی از منطقه هویجه مستقر شده که بزودی در این نقطه نیز درهم خواهد شکست و امکان تجهیز و فرماندهی مجدد آنها فوق العاده مشکل شده است.

قمی در همین خصوص اضافه کرد: تمامی مسیرها از ترکیه و سوریه بسوی تروریست ها مسدود شده از طرفی امکان عملیات بارریزی که پیش تر آمریکا به آن متهم بوده فراهم نیست. مضاف براینکه داعش خاستگاه مردمی خود را در عراق بشدت از دست داده و این موضوع به معنی فروپاشی کامل هیمنه داعش بویژه در سطح فرماندهی تفسیر می شود.

وی در اثبات این موضوع بیان کرد: در گذشته نیروهای تکفیری تروریستی تا عمق 200 کیلومتری فرصت تجهیز و لجستیک ادوات و طراحی عملیاتی داشتند اما در شرایط فعلی چنین ظرفیتی برای داعش به صفر نزدیک شده و این در حالی است که با افزایش پیوند شیعه و سنی در مبارزه با تروریسم برادران اهل سنت بیش از هر روز دیگری به خون داعشیان تشنه هستند.

قمی درباره آینده عراق پس از آزاد سازی موصل و تلعفر که به تازگی محقق شد عنوان داشت: نظر به اهمیت امنیت مرزها و جلوگیری از ورود احتمالی تروریست‌های تازه نفس از مرز ترکیه و سوریه، ارتش عراق به ارتقا امنیت مرزی کشور خواهد پرداخت. خوشبختانه در این مورد عراق و سوریه در مرزهای مشترک خود در تعقیب تروریست‌ها در این مناطق به یک وحدت رویه خاصی دست پیدا کرده و داعش در عراق و تکفیری‌های جبهه النصره در سوریه را در بخش انتهایی مرزی خود زمین گیر کرده اند.

وی پیرامون نقش ایران در پاک سازی تلعفر از لوث تروریست‌ها افزود: از همان ابتدا جمهوری اسلامی با خواست و اراده دولت عراق اقدام به کمک های مستشاری و آموزشی در عراق نمود و این در حالی بود که عراق اجازه دخالت هیچ گونه نیروی خارجی زمینی را به دیگر کشورها نداد. از این رو امروز شاهدیم صحنه مقاومت مردمی عراق به دانشگاه مقاومت تبدیل شده و هر زمان که نیاز باشد ایران بدون هیچ گونه ملاحظه به این دانشگاه آموزش‌های لازم را خواهد داد.

اما در پایان از دیپلمات سابق کشورمان در بغداد پیرامون سناریوی جدید ایالات متحده در عراق پسا داعش سوال کردیم که وی پاسخ داد: آنها در پی شکست های مدوام هم اکنون بدنبال خلق جریانات جدیدی از جمله ایجاد یک کریدور زمینی از سوریه به عراق هستند تا حضور منطقه ای خود را به بهانه آموزش نیروهای نظامی و برقراری امنیت و همچنین مبارزه با تروریسم، مشروعیت بخشد.

قمی همه پرسی استقلال کردها از عراق را دیگر سناریوی شکست خورده آمریکا دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع مغایر با قانون اساسی عراق بوده در حالی که قانون اساسی بر وحدت و یکپارچگی سرزمینی عراق تکیه دارد.

وی افزود: حکومت عراق در قانون اساسی بصورت فدرال دموکرات تعریف شده و تجزیه طلبی در قاموس آن نمی گنجد لذا بنده پیش بینی می کنم همه پرسی استقلال در تاریخ مقرر (مهر ماه) بدلیل فقدان پایگاه مردمی برگزار نشود.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
    0 2
    سایت مشرق نفهم
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
      2 0
      بد سوختی داعشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس