کد خبر 767726
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
ابومازن

یک روزنامه فلسطینی در یادداشتی درباره «نیرنگ تازه آمریکا» در خصوص ازسرگیری مذاکرات سازش برای اتلاف وقت رجوع فلسطینیان به سازمان ملل هشدار داد.

 به گزارش مشرق، روزنامه فلسطینی «الایام» در یادداشتی با عنوان  «حیله تازه آمریکا» به قلم «اکرم عطا الله» درباره خطای مجدد تشکیلات خودگردان در اعتماد به حرف‌های واشنگتن به دنبال سفر اخیر هیات آمریکایی هشدار داد.

در این یادداشت آمده است: در آستانه دیدار هفته گذشته هیات آمریکایی از رام الله کسی خوش‌بین به نتایج این دیدار نبود و آن را حلقه‌ای از زنجیره دیدارهای شکست خورده پیشین می‌خواند حتی برخی در رام الله خواهان عوض شدن «جیسون گرینبلات»، فرستاده ترامپ شدند.

تشکیلات خودگردان هم متقاعد شده که هیات‌های آمریکایی که به منطقه سفر می‌کنند بیش‌تر از یک پیک حامل شروط اسرائیل و سخنگوی نتانیاهو نیستند.

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان در دیدار با «زهاوا گلعون»، رئیس حزب «مرتص» رژیم صهیونیستی با لحنی عصبی گفت که بیست بار با هیات‌های آمریکایی دیدار کرده و هنوز نمی‌داند آنها چگونه شرایط مناقشه فلسطین و اسرائیل را مدیریت و بررسی می‌کنند.

 گالعون در اظهاراتی رادیویی با توصیف شرح حال از دیدار خود با محمود عباس گفت: رئیس فلسطین را متفاوت دیدیم او بر خلاف معمول غیردیپلماتیک نشان می‌داد و اظهاراتش را مستقیم و بی پرده بیان داشت.

 این فضای سیاسی منفی از درماندگی دولت جدید آمریکا در برابر فلسطینیان نشات گرفته بخصوص از زمان دیدار پرالتهاب محمود عباس با ترامپ در بیت لحم و القائات مقامات صهیونیستی به ترامپ در تل آویو که در آن همتای فلسطینی وی را به اقدامات تحریک آمیز متهم کردند.

کاملا روشن است که آمریکایی‌ها به این قضیه اهمیتی نمی‌دهند و مداخله آنها بیش‌تر از انعکاس دادن صدای نتانیاهو نیست، بیش‌ترین چیزی که آنها از منطقه می‌خواهند آن هم در دولت جدید آمریکا که یک تاجر ریاست آن را برعهده دارد بستن قراردادهای اقتصادی است چیزی که ترامپ در اولین سفر وی به منطقه  از عربستان دشت کرد.

به دنبال آن حرف و حدیث‌ها درباره کنفرانس منطقه‌ای که قرار بود دولت آمریکا در تیرماه برگزار کند تا مناقشه فلسطین و اسرائیل و نه دیگر مناقشه اعراب و اسرائیل را بررسی کند تمام شد.

 مجموع این معامله‌های آمریکا با منطقه و همچنین مجموعه دیدارهایی که با وضع پیش شرط‌هایی برگزار می‌شود و همچنین لغو کنفرانس‌هایی که دم از تلاش برای برگزاری آن شده بود یک دیدگاه منفی نزد فلسطینی‌ها و بخصوص شخص محمود عباس ایجاد کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان که به دنبال سفر مارس گذشته خود به واشنگتن گمان می‌کرد که فرصتی فراهم شده بخصوص که رئیس جمهور آمریکا عباس را شریک خود خوانده و عباس هم برخی خواسته‌های فرستاده  آمریکا را پاسخ داده بود همه این‌ها موجب شد که ابومازن که متوجه نیرنگ تازه آمریکا شده واکنش جدیدی نشان بدهد و از زمان تحولات مسجد الاقصی در تیرماه گذشته روند متفاوتی را در پیش بگیرد.

در عین حال دولت آمریکا به خوبی اوضاع را زیر نظر دارد و شایعات و اطلاعاتی که به بیرون درز کرده است، نگرانی دولت آمریکا را برانگیخته که به خواسته رژیم صهیونیستی خواهان حفظ وضعیت کنونی است یا به تعبیری ایده پیدا نشدن راه حل مساله فلسطین را در پیش گرفتند.

بر اساس گمانه زنی‌ها و نشت اطلاعات محرمانه طرحی حاکی از انحلال تشکیلات خودگردان و رجوع به سازمان ملل برای اعلام کشور فلسطین تحت اشغال اسرائیل وجود دارد، به گونه‌ای که پیش از آن یک شورای ملی تشکیل شود که می‌تواند سقفی بالاتر از چیزی که دولت آمریکا و اسرائیل می‌خواهد تعیین کند.

بدبینی‌های مقامات فلسطینی نسبت به سفر هیات آمریکایی در صدر اخبار مطبوعات و سایت‌های اینترنتی قرار داشت که یکدفعه اوضاع 180 درجه فرق کرد و دیداری که از سوی فلسطینی‌ها نامیمون خوانده می‌شد، به فال نیک گرفته شد چرا که «نبیل ابوردینه»، سخنگوی تشکیلات خودگردان از آن به دیداری کلیدی و مهم اشاره کرد.

واشنگتن هم که در قضیه فلسطین نیاز به نوعی آرامش و سکون نیاز دارد، بدبینی‌های فلسطینی‌ها را جدی نگرفته و دیدار هیات آمریکایی از رام الله را مثمر ثمر خواند و گفت که بر نحوه آغاز مذاکرات اساسی صلح بین اسرائیل و فلسطین متمرکز بود.

آمریکا می‌داند که کابینه کنونی اسرائیل مسیر مذاکرات را کاملا به بن بست کشانده است و حتی شخص کوشنر در دیدار با عباس به حد وفور سعی در راضی کردن وی داشت.

رئیس هیات آمریکایی خطاب به رئیس تشکیلات خودگردان گفت که ترامپ بهترین درودها و آرزوهایش را برای شما فرستاده و نسبت به همه تلاش‌هایی که ارائه دادید امیدوار و سپاسگزار است و خواهان ادامه این روابط و گفت‌وگوهاست وی همچنین گفت که ترامپ به آینده بهتر ملت فلسطین امیدوار و خوش‌بین است.

و بدین شکل بود که  بیست و یکمین سفر هیات آمریکایی با سفر قبلی متفاوت به نظر می‌رسید، آنهایی که تحرکات عوامل آمریکایی در پرونده فلسطین را طی چند ماه گذشته بررسی کردند کاملا به صوری بودن این تلاش‌ها پی می‌برند، از جیسون گرینبلات سخنگوی نتانیاهو تا جرد کوشنر پیک اسرائیل تا دیوید فریدمن سفیر آمریکا در تل آویو که حامی شهرک سازی است و آن را غیرقانونی می‌داند و تحرکات بیش‌تری برای انتقال سفارت آمریکا به قدس انجام می‌دهد و تشکیلات خودگردان از نزدیکی به آنها طی چند ماه گذشته چیزی جز یاس و ناامیدی از دستیابی به توافقی نصیبتش نشده است.

در همین حال کابینه کنونی اسرائیل که افراطی‌ترین کابینه در تاریخ اسرائیل شمرده می‌شود در صورت آغاز مذاکرات صلح سرنگون خواهد شد آن هم در شرایطی که نخست وزیر این رژیم به دلایل فساد تحت بازجویی است و شروع مذاکرات یا دستیابی به راه حلی که او را نزد افراط گراها تضعیف می‌کند آخرین چیزی است که می‌تواند مطالبه کند.

تشدید وضعیتی که رام الله قصد دارد در «مجلس ملی» و [در آینده نزدیک] در «سخنرانی سالانه در سازمان ملل» ایجاد کند، باید با یک فریب جدید آمریکایی به مدت یک ماه تا آخر سپتامبر آرام شود. همچنانکه احتمالا دیدار پنجشنبه گذشته هیات آمریکایی با عباس در این امر موفق بوده چرا که شنیده شده که اکنون درباره برگزاری جلسه مجلس ملی در اواسط سپتامبر صحبت شده و نشست مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی در آن نیز از سه شنبه هفته سوم سپتامبر آغاز می‌شود.

این در حالی است که سه هفته ماه سپتامبر اهمیت زیادی داشت و می توانست موضع فلسطینی‌ها را محکم‌تر و اسرائیل را در تنگنا قرار بدهد اما فضای جدیدی که در نتیجه دیدار اخیر هیات آمریکایی با عباس پدید آمد با این رویکرد همخوانی ندارد.

آیا می‌توان تصمیم‌هایی تنش زا در شورای ملی فلسطین اتخاذ کرد در حالی که حرف مذاکرات و سلام و درود ترامپ برای ابومازن در میان است؟، آیا می‌توان عازم سازمان ملل شد و فلسطین را کشوری اشغالی خواند و در عین حال مذاکرات را آغاز کرد؛ مطمئنا خیر چون چنین اقداماتی مانع مذاکرات با دولت نتانیاهو می‌شود در حالی که رهبران فلسطینی باید روند میانه‌روتری در پیش بگیرند تا آمریکا در دغل بازی خود پیروز شود و به دنبال آن با آغاز ماه اکتبر دولت آمریکا به همان باور قبلی خود بازگشته و حرف‌های اسرائیل را به زبان می‌آورد آن هم بعد از اینکه یک ماه گذشت و فرصت فلسطینی‌ها بر باد رفته است.

از این رو فلسطینی‌ها باید با ادامه مسیر خود چیزی را که واشنگتن نمی‌خواهد محقق کنند یعنی به سازمان ملل رجوع کرده و فلسطین را کشور اشغالی اعلام کنند بدین ترتیب کشورهایی را که شروع به تماس گرفتن با ابومازن کرده‌اند چون خواهان تقابل با آمریکا نیستند همچنین واشنگتن که نمی‌خواهد بر اسرائیل اعمال فشار کند، بی اعتبار کنند چون همه آنها بر حفظ صرفا چند هفته‌ای آرامش در فضای مناقشه فلسطین و اسرائیل اتفاق نظر دارند، بنابراین فلسطینی‌ها نباید بار دیگر اسیر توهم تازه‌ای شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس