تراریخته

عیسی کلانتری، طی مدت کوتاه مسئولیت،بارها به دفاع تمام‌قد از تراریخت پرداخته است.گزارش زیر پاسخ به بخش مهمی از ادعاهای نادرست اوست. امید است این دفاع بی‌محابا، سایر زحمات هیئت دولت را زیر سؤال نبرد.

به گزارش مشرق، عیسی کلانتری در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه خبر درباره محصولات دستورزی شده ژنتیکی (تراریخت) به اظهار نظر پرداخت.

وی درباره این پرسش که سازمان محیط زیست در دولت یازدهم با محصولات تراریخته بشدت مخالفت می‌کرد و شما چه برنامه‌ای برای این محصولات دارید، گفت: البته امروز در 160 میلیون هکتار از اراضی دنیا که معادل ظرفیت 20 برابر کشاورزی ایران است، محصولات تراریخته تولید می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست بدون توجه به اینکه «در هر محصول جدید باید سلامت محصول احراز شود، نه عکس آن» خاطرنشان کرد: در حدود 6 تا 7 سال قبل تحقیقات جامعی در 70 دانشگاه دنیا با حدود 500 میلیون دلار بودجه انجام شد که آیا محصولات تراریخته به انسان لطمه می‌رساند یا خیر؟ که هیچ نتیجه‌ای نرسیدند و نتوانستند ثابت کنند این محصولات ضرر دارد!

کلانتری تصریح کرد: بخش عمده‌ای از واردات روغن، سویا و... در حال حاضر مردم ایران که در مصرف گوشت، مرغ، ذرت و سویا از این محصولات استفاده می‌کنند.وی ادامه داد: من مخالفتی با مصرف تراریخته ندارم و آن گروهی که مخالف هستند هیچ دلیل منطقی و علمی ندارند و فقط شعار می‌دهند.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: در برخی سایت‌ها می‌گویند موضوع تراریخته مربوط به «بنیاد راکفلر» است، در حالی که تا به حال آنهایی که مخالف تراریخته هستند یک استدلال منطقی و علمی ندارند و حرف‌های سیاسی و شعاری مطرح می‌کنند.

کلانتری عنوان کرد: منتقدان تراریخته یک منطق علمی که ثابت کند این محصولات موجب بیماری در دنیا می‌شوند را ندارند و اگر چنین چیزی باشد یک مورد را ارائه دهندو مسئله علمی را نمی‌توان با شعار و تهمت پاسخ داد؛ اصلا موضوع تراریخته برای محیط زیست است و هیچ دلیلی برای مخالفت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: 10 تا 15 سال است که کشور از محصولات تراریخته و این مسئله محروم است و باید دلیل علمی در این رابطه مطرح شود.

* بخش دوم؛ ممنوعیت شدید در سرزمینهای اشغالی

بر همین اساس، تردید درمورد سلامت محصولات دستورزی شده ژنتیکی (تراریخت) موجب شده بسیاری از کشورها ممنوعیتهای قابل توجهی را در این زمینه اعمال کنند. «رژیم اشغالگر قدس» نیز علاوه بر کنترل اقلام وارداتی، کشت این محصولات را در خاک فلسطین اشغالی ممنوع کرده است. مارس 2014 میلادی بخش حقوقی کتابخانه کنگره امریکا، گزارش ممنوعیت تراریخت در سرزمینهای اشغالی را منتشر کرد.

طبق این گزارش، در سرزمینهای اشغالی کاشت محصولات تراریخت برای «اهداف تحقیقاتی مجاز» و برای «مقاصد تجاری کاملاً ممنوع» است.1

این گزارش ادامه می‌دهد: قانون رژیم صهیونیستی، تراریخت را اینگونه تعریف کرده است: «یک ارگانیسم است که میکروارگانیسم، ویروس، ویروئید، و هر نهاد تک‌سلولی یا چندسلولی، در آن وجود داشته باشد که توسط مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد و به هر طریقی با گیاه در طول چرخه عمرش درگیر باشد.»2

ممنوعیت کاشت تجاری و مجاز بودن تحقیقات در سرزمینهای اشغالی

گستردگی پژوهشها درباره محصولات تراریخت در سرزمینهای اشغالی قابل توجه است. گزارشگر کتابخانه کنگره امریکا می‌نویسد: پژوهش بر ارگانیسمهای تغییر یافته ژنتیکی در این سرزمین، بر «بذر» متمرکز است. این تحقیقات در دانشگاهها، پژوهشگاهها و بخش خصوصی انجام می‌شود.3 حتی رژیم اشغالگر قدس برای این منظور یک «مرکز بین‌المللی مطالعه تراریخت» درنظر گرفته است.4 بودجه پژوهشی این طرحها و آزمایشها از منابع اسرائیلی و بین‌المللی، از جمله ایالات متحده تأمین می‌شود.5

بر اساس این گزارش هرچند کاشت تراریخت در سرزمینهای اشغالی برای مقاصد تجاری مجاز نیست، اما واردات، فروش و استفاده از مواد اولیه تراریخت برای استفاده در تولید موادغذایی و دارویی ممنوع نیست. به این ترتیب مواد اولیه‌ای که منشأ تراریخت دارند ممکن است به این سرزمینها وارد شده و در موادغذایی مورد استفاده قرار گیرند.

پی نوشت

1. Accordingly, although the growth of GMOs is generally permitted  in Israel for research purposes, subject to conditions enumerated by law, it is not  authorized for commercial purposes.

2. Israeli subsidiary legislation defines a GMO as “[a]n organism, including a  microorganism, virus, viroid, and any single-celled or multi-celled entity, that has undergone a modification by genetic engineering and is involved with plants in any way during its life cycle.”

3. Research involving genetically modified organisms (GMOs) concentrates on the development of seeds and is conducted in Israeli universities, in government research institutions, and by the private sector.

4. Israel is considered “an international center for studying genetically modified organisms.

5. Funding for GMO research and testing in Israel derives from Israeli and foreign sources, including the United States.

6. Although GMO growth is not permitted for commercial purposes, GMO products may be imported, sold, and used in the production of food and pharmaceuticals in Israel.

7. Ingredients derived from GMOs may, however, be imported, sold, and used in the production of food in Israel.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • صادق ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
    4 0
    من نمیدونم چرا این به اصطلاح اصلاح طلبان سبز جلبکی در خصوص تخلفات و اقدامات دشمنانه غرب دنبال دلیل و سند می گردند، ولی اگر در داخل یک دلسوز حرفی بزند می گردند در زندگی اش دنبال شبهه و شایعه درست می کنند تا او را بد جلوه دهند. معلوم نیست اینها طرفدار کی هستند. گرفتار کدام طرف هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس