کد خبر 767242
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
جودو

رقابتهای جودو قهرمانی جهان در حالی از روز دوشنبه به میزبانی مجارستان آغاز می شود که تیم ملی ایران بعد از ۱۰ سال به دنبال کسب مدال در این رقابتهاست.

به گزارش مشرق، زنگ آغاز سی و یکمین دوره رقابتهای جودو قهرمانی جهان فردا دوشنبه در بودپست به صدا در می آید و جودو ایران با چهارنماینده در جمع تیم های حاضر در این مسابقات حضور دارد. 

از آخرین باری که جودو ایران در مسابقات جهانی موفق به کسب مدال شد ۱۰ سال می گذرد. آرش میراسماعیلی که در مسابقات ۲۰۰۱ مونیخ و ۲۰۰۳ اوزاکا موفق به کسب دو طلای متوالی شده و در رقابتهای ۲۰۰۵ قاهره برنز گرفته بود، در رقابتهای ۲۰۰۷ ریو روی سکوی سوم ایستاد و با کسب مدال برنز، چهارمین مدال جهانی خود و آخرین مدال ایران را کسب کرد. البته سیدمحمود میران هم در ۲۰۰۱ مونیخ برنز گرفت تا مجموع ۵ مدال جهانی ایران در رشته جودو تنها در دو نفر خلاصه شود. 

از آن سال تاکنون جودو ایران سیر نزولی گرفته و هیچگاه به سکوی جهانی نرسیده است. در واقع بعد آوردگاه جهانی ریو، جودو ایران حتی یک تیم کامل برای اعزام به این رقابتها نداشت و با تعداد اندکی به مسابقات اعزام می شد.

محمد درخشان که مهرماه ۹۵ پشت صندلی ریاست فدراسیون جودو نشست، قول تقویت و به طبع آن پیشرفت جودو ایران را داد و  انتظار می رفت بعد از یکسال حداقل هفت جودوکار برای تشکیل یک تیم کامل برای اعزام به رقابتهای جهانی تشکیل دهد که متاسفانه وعده های وی، همچنان در حد همان حرف باقی مانده است. 

بعد از شکست های ناامید کننده جوانان و نوجوانان در رقابتهای قهرمانی آسیا و غیبت نوجوانان در مسابقات جهانی، این انتظار می رود که حداقل رویایی اهالی جودو برای کسب مدال جهانی محقق شد. 

محمدرشنونژاد، محمدمحمدی بریمانلو، سعید ملایی و رامین صفویه چهار جودوکار اعزامی کشورمان به این رقابتها هستند و باید منتظر ماند و دید آیا از بین این چهار جودوکار، کسی توانایی شکست رکورد ۱۰ ساله را دارد یا همچنان جودو ایران در حسرت مدال جهانی باقی می ماند. 

سعید ملایی با رنکینگ هفت جهان، شانس ششم کسب مدال در وزن ۸۱- کیلوگرم است و به نظر می رسد اگر او به لحاظ روحی، روانی آماده شده باشد، توانایی این را دارد که به نشان جهانی دست پیدا کند. 

«رنر» به دنبال طلای هشتم 

اما رقابتهای جهانی همیشه محل تلاقی بهترین های جهان بوده و همین موضوع در کنار جذابیت های این رشته المپیکی باعث شده تا بلیط تماشای این رقابتها به طور کامل فروخته شود. در این بین یک چهره توجه علاقمندان به جودو در کشورهای مختلف را جلب کرده و انتظار درخشش دوباره را روی تاتامی پهن شده در بوداپست دارند. 

«تدی رنر» جودوکار سنگین وزن فرانسوی ها از سال ۲۰۰۷ تاکنون مدال طلای وزن ۱۰۰+ کیلوگرم را کسب کرده است. مردی که آخرین با در سال ۲۰۱۰ طعم شکست را پذیرفته و پس از آن در هیچ میدانی بازنده نشده است. 

این فرانسوی در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ توکیو و در فینال وزن آزاد مقابل «کامی کاوا» بازنده شد و پس از آن با ثبت یک آمار خیره کننده هیچ میدانی را به عنوان جودوکار بازنده ترک نکرده است.

رنر که سال ۲۰۰۷ طلای جوانان جهان را کسب کرد و پس از آن در المپیک پکن به نشان برنز دست یافت و طلای رقابتهای آزاد فرانسه را به خود اختصاص داد، از سال ۲۰۰۹ در رقابتهای قهرمانی جهان همواره مدال طلای وزن ۱۰۰+ کیلوگرم را کسب کرده است. این جودکار قدرتمند در ۱۲۸ مسابقه در این وزن بدون شکست بوده است. 

اما رنر برای دفاع از عنوان قهرمانی خود رقیبان سرسختی هم دارد. «هاراساوا» که در فینال المپیک به این فرانسوی باخت، برای انتقام به بوداپست می آید. «لوکاس کارپلاک» از جمهوری چک که طلای ۱۰۰- کیلوگرم المپیک را کسب کرده، به یک وزن بالاتر آمده، «دایود مورا» نفر اول رنکینگ جهانی از برزیل، «گورام تشویلی» نفر اول اروپا از مهمترین رقبای رنر در این وزن می باشند. 

بدون شک مبارزات بهترین سنگین وزنهای جودو جهان شنبه ۱۱ شهریورماه پای خیلی از علاقمندان به این رشته المپیکی را به  سالن ورزشی «لاسزلوپاب» شهر بوداپست باز خواهد کرد. 

ژاپنی ها به سه طلائی المپیک به دنبال قهرمانی 

چشم بادامی‌های ژاپن که از المپیک ۲۰۱۶ ریو با سه طلا، یک نقره و هشت برنز به توکیو بازگشته اند به فکر ترمیم تیم خود برای المپیک ۲۰۲۰ هستند. «ایونه» سرمربی این تیم که یک طلا المپیک، سه طلای جهان و دو طلای بازیهای آسیایی در کارنامه دارد، در کنار سه طلایی المپیک خود، جوانانی را در ترکیب تیم اعزامی به مجارستان قرارداده، بیشتر از آنکه به فکر قهرمانی در بوداپست باشد، در اندیشه بازسازی تیم خود می باشد.

نگاهی آماری به رقابتهای بوداپست

مجارستان در واقع سی و یکمین دوره رقابتهای قهرمانی جهان را برای اولین بار میزبانی می کند. ژاپن با هفت میزبانی،  آلمان، فرانسه و برزیل با سه میزبانی، روسیه و هلند هم با دو میزبانی از این لحاط پیشتازند. یوگسلاوی سابق، اسپانیا، کانادا، سوئیس، آمریکا، اتریش،  مصر و قزاقستان نیز سابقه یکبار میزبانی را در دارند. 

رقابتهای مجارستان به لحاظ تعداد کشورهای شرکت کننده در تمام ادوار گذشته مکان دوم را در اختیار دارد. بعد از مسابقات ۲۰۰۷ ریودوژانیرو که جودوکاران ۱۳۸ کشور شرکت داشتند،در رقابتهای  بوداپست جودوکاران ۱۳۶ کشور روی تاتامی جهانی مبارزه می کنند. 

به لحاظ تعداد جودوکار، همچنان رقابتهای جهانی ۲۰۱۱ پاریس با ۸۷۱ جودوکار پیشتاز است و رقابتهای ۲۰۱۰ توکیو با ۸۴۷ جودوکار در مکان دوم قرار دارد. میدان جهانی بوداپست با ۷۹۶ شرکت کننده در مکان سوم قرار دارد. 

اما در این دوره بیشترین شرکت کننده در وزن ۷۳- کیلوگرم مبارزه خواهند کرد. در این وزن ۸۴ جودوکار از جمله سعید ملایی از کشورمان حضور دارند. کمترین شرکت کننده نیز با ۴۷ جودوکار در وزن ۱۰۰+ کیلوگرم حضور دارند. 

این دوره از مسابقات به مدت هشت روز و در دو بخش تیمی و انفرادی در بوداپست برگزار خواهد شد. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس