کد خبر 765787
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
یادداشت نمایه

زنگنه که ظاهرا رضایت چندانی به حضور دانشگاه نفت در وزارتخانه خود ندارد، معتقد است اگر دانشجویان وابسته به وزارت نفت شوند، رفتار کارمند گونه پیدا می‌کنند و از خلاقیت آنها کاسته می‌شود.

به گزارش مشرق، خبر واگذاری دانشگاه نفت، به وزارت علوم چندین ماه است که با حواشی گوناگونی همراه بوده است. بیژن زنگنه؛ وزیر نفت، با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرایط استخدام تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت وجود ندارد، بیان کرد: دانشجویان دانشگاه نفت را بورسیه نکرده‌ایم و برای استخدام آنها همانند دیگر دانشجویان آزمون ورودی برگزار می‌کنیم و راه حل مشکل نیروی انسانی، ایجاداشتغال است.


زنگنه که ظاهرا رضایت چندانی به حضور دانشگاه نفت در وزارتخانه خود ندارد، معتقد است اگر دانشجویان وابسته به وزارت نفت شوند، رفتار کارمند گونه پیدا می‌کنند و از خلاقیت آنها کاسته می‌شود.


شروع ماجرا از دادن وعده بورسیه به دانشجویان ممتاز، برای ادامه تحصیل در دانشگاه صنعت نفت بود. دانشجویانی که با هزار امید و به وعده تامین‌اشتغال و آینده خود راهی دانشگاه شدند و حال پس از گذشت ۲ سال، باز با بی‌مهری مسئولین نفت مواجه شدند. در این زمینه یکی از دانشجویان گفت: ما حتی از مشهد هم دانشجو داشتیم، از قوچان هم داشتیم، وقتی برای اولین بار آمدیم دانشکده نفت اهواز از دیدن منطقه قدری شوکه شدیم، هر شب تیراندازی می‌شد رفت و آمد توی شب خیلی خطرناک بود.

اما ما هم این مسائل را به خاطر اولویت استخدام تحمل می‌کردیم، بعضی‌ها که راهشان خیلی دور بود هر ترم یک بار می‌رفتند خانه هایشان و این همه سختی را فقط به خاطر وعده استخدام و آینده‌ای خوب تحمل می‌کردند؛ همه چیز داشت به خوبی می‌گذشت تا اینکه خرداد ماه امسال یعنی موقعی که داشتیم امتحانات آخر ترم می‌دادیم؛ وزیر با ارسال نامه‌ای هرگونه استخدام دانشجویان دانشگاه صنعت نفت را ممنوع اعلام کرد.


اولین واکنش دانشجویان در قالب کاملا منطقی و طی بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه صنعت نفت خطاب به رئیس‌دانشگاه، اعلام شد. طی این بیانیه اعلام شد که آیا شایسته است که با وعده‌های واهی، در جهت حفظ جایگاه علمی دانشگاه به جذب دانشجویان ممتاز اقدام گردد؛ درحالی‌که وقایع و مستندات، ممنوعیت استخدام فارغ التحصیلان دانشگاه نفت را تأیید می‌کند؟


واکنش‌های بعدی توسط جامعه اسلامی دانشجویان از رئیس ‌دانشگاه بابت خلف وعده در جذب، نامه مسئولین شورای صنفی دانشکده نفت اهواز، مسئول شورای صنفی دانشکده نفت آبادان، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده نفت آبادان، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه صنعت نفت، دبیر جامعه اسلامی دانشکده نفت آبادان، نماینده جامعه اسلامی دانشکده نفت اهواز، صورت گرفت که طی نامه‌ای اعلام کردند ضمن احترام و اعتماد به پیگیری‌های مسئولین دانشگاه، پیگیری و مطالبه‌ به حق و همراه با احترام متقابل را حق تمامی دانشجویان دانسته و برای حل این مسئله، در چارچوب‌های قانونی و با رعایت حقوق و احترام مسئولین و دانشجویان، از هیچ کمکی فروگذار نخواهد کرد.


با تداوم پیگیری و عدم پاسخگویی مسئولان دانشگاهی روز به روز شاهد اعتراضات بیشتر دانشجویان جهت احقاق حقوق خود بودیم که مهم‌ترین اقدامات در این برهه را می‌توان به اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعت نفت به وضعیت نامعلوم استخدام، تجمع دانشجویان دانشگاه صنعت نفت مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه، اعتصاب یک هفته‌ای دانشجویان دانشگاه صنعت نفت، در ادامه همین تحصن استعفای دسته جمعی شورای صنفی دانشکده نفت اهواز را شاهد بودیم. درباره این تحصن وزیر نفت گفت با تحصن کسی استخدام نمی‌شود!


با همه این اقدامات بالاخره تحصن دانشجویان دانشگاه صنعت نفت موقتا تمام شد و وزارت نفت کوتاه آمد.


در فاصله ۸۴ روز بعد همه این وعده‌ها به حالت تعلیق درآمد و دانشجویان مجددا دانستند همه وعده‌ها، حرف بود. این بار دانشجویانی که دریافتند از طریق دانشگاه و وزارت نفت مشکل استخدامی آنها حل نمی‌شود طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواهان پیگیری مشکل خود شدند. تجمع دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به بدقولی دولت، نامه دانشجویان دانشگاه صنعت نفت به مسئول استخدامی وزارت نفت، نامه دانشجویان و دانش‌آموختگان نفت به معاون اول رئیس‌جمهور بخشی از این اقدامات بود.


درحالی که دوهزار نیروی متخصص در آستانه بیکاری بودند اما انگار این تراژدی پایانی نداشت. هرچه دانشجویان برای حق خود می‌جنگیدند، به طرق مختلف با شکست مواجه می‌شدند؛ وزارت نفت نیاز شدید به نیرو داشت، اما مانع استخدام دانشجویان بود، همکاری وزارت نفت ایران و دانشگاه دلفت هلند تبعیضی بود که بر دامنه اعتراض دانشجویان می‌افزود. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت از مسئولان دانشگاه خواست دانشجویان را وارد بازی پیچیده خود نکنند. دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت با تجمع مقابل مجلس و (فیلم)، طی نامه‌ای به حسن روحانی خواهان تغییر رویکرد دولت در پسا برجام مقابل دانشجویان بورسیه باشد.


به گزارش خبرنامه دانشجویان؛ سرانجام در اپیزود دوم این تراژدی حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، بااشاره به سومین روز تجمع دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مطالبات این دانشجویان در جلسه اخیر کمیسیون مطرح و مقرر شد به آنها رسیدگی شود. زنگنه نیز اعلام کرد تعدادی از فارغ التحصیلان ممتاز دانشکده صنعت نفت استخدام می‌شوند اما گوش دانشجویان دیگر بدهکار این وعده‌ها نبوده و اعتراضات مقابل مجلس به هفته دوم رسید.


در ادامه دانشجویان برای پیگیری مشکلات استخدامی به نهاد رهبری متوسل شدند و حجت‌الاسلام محمدیان نیز طی نامه‌ای به زنگنه خواستار اجرای تعهدات وزارت نفت شدند تا خدای ناکرده قوه مجریه مدیون دانشجویان نشود، دانشجویان حتی جهت گرفتن حق خود از نایب‌رئیس‌مجلس نیز کمک خواستند؛ روزها و ماه‌ها می‌گذشت از ۳ ماه به ۶ ماه و به ۹ ماه، تا اینکه به ۱۵ ما رسید اما همچنان دانشجویان بلاتکلیف ماندند!


دانشجویان رکورد اعتراض را شکستند، به مناسبت‌های مختلف همچون ۱۹ ماهگی وعده‌ها، هفته دولت، قراردادهای نفتی و... اعتراض می‌کردند اما هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت. در جدیدترین اقدام همانطور که در ابتدا آمد، وزارت نفت قصد واگذاری دانشگاه نفت به وزارت علوم را دارد اما هدف از این اقدام توسط وزارت نفت چیست؟


در این زمینه یکی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت گفت: این تصمیم وزارت نفت در صورت تحقق تیر خلاصی بر پیکره دانشجویان بورسیه و مصداق ناامیدی کامل از احقاق حقوق دانشجویان است. او خاطرنشان کرد از همان ابتدا دیدگاه مثبتی به دانشگاه نفت وجود نداشته و عملا از سال ۹۴ شاهد ریشه سوزی این دانشگاه بوده‌ایم.


از سوی دیگر، بی‌شک پرحاشیه‌ترین بخش جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم به اظهارات مخالفان بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت و دفاعیات وی اختصاص پیدا کرد. هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه و باغملک یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی نفت به داد و ستد عجیب مجلس و وزارت نفت ‌اشاره کرد و گفت: برخی از نمایندگان ادوار مجلس به «استخدام» وزارت نفت در آمدند و این یک مفسده است، در مقابل اما زنگنه از این اقدام دفاع کرد و گفت: هیئت‌رئیسه مجلس درخواست استخدام نمایندگان را از وزرا داشته است!


اظهارات زنگنه درخصوص استخدام نمایندگان ادوار مجلس در وزارت نفت، قبل از هر نکته‌ای، توجهات را به ماجرای بلاتکلیفی دانشجویان دانشگاه صنعتی نفت و موضوع تعهد وزارت نفت در این خصوص جلب می‌کند. دانشجویانی که با رتبه‌های درخشان خود و به امید استخدام در مجموعه وزارت نفت قید حضور در بهترین دانشگاه‌ها را زدند و سختی تحصیل در دانشگاه صنعتی نفت را به جان خریدند، اما به یکباره و با دستور مستقیم بیژن زنگنه، موضوع استخدام آنها به حالت تعلیق درآمد و بیش از ۲ سال است که این دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. در این فاصله دانشجویان دانشگاه صنعت نفت، به انواع روش‌های اعتراضی متوسل شدند تا مشکل استخدام خود را حل کنند، اما تاکنون تلاش آنها نتیجه‌ای را دربرنداشته است.


یکی از این دانشجویان در همین باره گفت: «منِ متاهل بورسیه بیکار دانشگاه نفت که الان دارم تو بازارهای هفتگی، رب گوجه می‌فروشم، خدا رو شکر می‌کنم چشم به راه عنایت وزیر نفت نیستم، من خدا رو شکر می‌کنم که با دستفروشی‌ام نان حلال دارم سر سفره زن و بچه‌هایم می‌برم. در سال ۹۰ در رقابت کنکور کارشناسی ارشد رتبه ۱۳ کنکور را کسب کردم، و در دانشگاه صنعت نفت پذیرفته و با نمره بیست پایان نامه‌ام، فارغ التحصیل دانشگاه صنعت نفت شدم که در خرداد ۹۴ بیکار شدم.»


به نظر می‌رسد سؤال اصلی دانشجویان بلاتکلیف دانشگاه صنعت نفت از بیژن زنگنه که اخیراً از مجلس رای اعتماد گرفت و وزیر نفت ماند، این است که چرا آقای وزیر باید دغدغه درآمد و درگیر مفسده شدن نمایندگان ادوار مجلس را که هرکدام در سازمان‌های دولتی و یا نهاد خصوصی مشغول هستند داشته باشد؟ از طرفی چرا با دانشجویانی که با تحمل سختی‌های فراوان و کسب معدل «الف»، منتظر تحقق وعده استخدامی هستند اینچنین برخورد می‌شود؟

زنگنه در اظهارات خود در مجلس گفته است: «این موضوع (استخدام نمایندگان ادوار مجلس) همواره در قوانین ما بوده است». حال سؤال اینجاست که اگر آقای وزیر اینقدر به اجرای قانون پایبند است، چرا بیش از دو سال است به وعده‌ای که به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی نفت مبنی بر استخدام در مجموعه وزارت نفت داده، عمل نمی‌کند؟


به هر حال اظهارات اخیر بیژن زنگنه نه تنها امیدی را در دل دانشجویان دانشگاه صنعتی نفت ایجاد نکرد، بلکه این اظهارات عجیب وزیر نفت، برخی شائبه‌ها را در اذهان دانشجویان ایجاد کرده است و از طرفی رای بالای نمایندگان مجلس به بیژن زنگنه برای تصدی وزارت نفت در دولت دوازدهم، باعث شده امید دانشجویان به گره‌گشایی مشکلشان توسط مجلس دچار تردید شود.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
    1 0
    ضرب المثلی داریم مبنی بر اینکه سگ وقتی استخوان می خورد باید فکردفع انرا بکند شما وقتی جوانان این مملکت رادر دمای 40و50 درجه اهوازمشغول کردید واز کار وروزکار وتحصیل در دیگر رشته ها انداختید باید فکر این روزرا میکردید یا اساسا نان واب تان در شلوغ بازی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس