کد خبر 764461
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
علی اشکانی

تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در حالی عاز مسابقات جهانی فرانسه شده است که باوجود ترکیب دگرگون شده نسبت به سال‌های اخیر امید زیادی به کسب نتیجه توسط شاگردان اشکانی وجود دارد.

به گزارش مشرق، رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در حالی از فردا به میزبانی پاریس در فرانسه آغاز خواهد شد که تیم‌ ملی کشتی فرنگی کشورمان با ترکیبی دگرگون شده نسبت به بازی‌های المپیک و مسابقات جهانی سال 2015 روی تشک خواهد رفت.

در تیم ملی کشتی فرنگی تنها 2 کشتی‌گیر به نام‌های سعید عبدولی در وزن 75 کیلوگرم و یوسف قادریان در وزن 80 کیلوگرم تجربه و سابقه حضور در مسابقات جهانی و المپیک را دارند هر چند که سایر نفرات اعزامی هم چندان کم تجربه نیستند و سال‌ها سابقه حضور در اردوهای تیم ملی و تورنمنت‌های مهم بین‌المللی را در کارنامه‌شان دارند.

علی اشکانی و شاگردانش امسال بدون شک کار سختی در آوردگاه جهانی خواهند داشت؛ چرا که تیمی را روانه میدان می‌کنند که همانطور که پیش‌تر گفته شد به غیر از 2 نفر، بقیه تجربه حضور در چنین میدان مهمی را ندارند هر چند که چندان هم با حضور در میادین مهم بین‌المللی بیگانه نیستند.

در هر حال به نظر می‌رسد نفراتی مانند سعید عبدولی، یوسف قادریان، سید مصطفی صالحی‌زاده و حتی حسین نوری می‌توانند چهره‌های اصلی ایران در مسابقات جهانی امسال باشند هر چند که نمی‌توان از کنار نام نفراتی مانند گرایی، مردانی و حتی الیاسی و قوره‌جیلی گذشت.

شاید اگر انتخابی تیم ملی در زمانی زودتر از تیرماه برگزار می‌شد کادر فنی فرصت بیشتری برای شناخت از نفرات خود با حضور در تورنمنت‌های مختلف و همچنین آبدیده‌تر شدن نفراتش داشت، اما علی ایحال این تیم با همین نفرات و با همین کادر شانس بالای برای رفتن روی یکی از سکوهای سه گانه تیمی خواهد داشت. اگر بعضی از اعضای این مانند مردانی، الیاسی و قوره‌جیلی در چند تورنمنت دیگر روی تشک می‌رفتند با شرایط و تجربه بیشتری عازم مسابقات جهانی می‌شدند، اما شاید هم این ناشناخته بودن به نفعشان باشد.

البته با نگاهی به ترکیب سایر تیم‌ها مشخص می‌شود که تیم‌های مطرح دست به جوانگرایی و حتی آزمون خطا زده‌اند موضوعی که غالبا در مسابقات جهانی بعد از المپیک رُخ می دهد و از طرفی دیگر برخی دیگر از قهرمانان نیز برای محک خود و رهایی از کاهش وزن به اوزان بالاتری رفته‌اند که کار تحلیل مدعیان را سخت می‌کند، اما کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی و علی اشکانی با اتکا به نتایج انتخابی تیم ملی نفرات مورد نظر خود را عازم مسابقات جهانی کرده‌اند تا منتظر نتایج شاگردان خود در آوردگاه جهانی باشد، نتایجی که از یک سو می‌توانند مهر پُررنگی بر ابقای اشکانی و همکارانش تا بازی‌های آسیایی و حتی المپیک 2020 باشد و از سوی دیگر غزلی خداحافظی برای مربی جوان کشتی فرنگی.

در زیر تحلیلی کوتاه و مختصر روی نفرات اعزامی ایران به این مسابقات و همچنین حریفان اصلی در مسابقات جهانی به صورت وزن به وزن خواهیم داشت:

59 کیلوگرم: مردانی؛ هندوانه دربسته

مهرداد مردانی در وزن اول در غیاب سامان عبدولی به عنوان مدعی اصلی که سر وزن نرسید کار چندان سختی برای قهرمانی در مسابقات انتخابی تیم ملی نداشت و با عبور از سد محسن حاجی‌پور صاحب دوبنده مسابقات جهانی شد.

بدون شک مردانی کار سختی خواهد داشت چرا که میراث‌دار بزرگانی مانند حسن رنگرز و حمید سوریان است که در بیش از یک دهه اخیر همواره این وزن را با مدال‌هایشان بیمه کرده‌اند. این فرنگی‌کار 25 ساله خوزستانی آخرین بار در مسابقات جوانان آسیا در سال 2015 به عنوان قهرمانی دست یافت، اما بعد از آن پشت خط بزرگانی مانند سوریان ماند و فرصت خودنمایی پیدا نکرد؛ حتی در مسابقات درجه دوم و کم اهمیت؛ تا امروز دغدغه اصلی کادر فنی کم‌تجربگی و میدان ندیدن او باشد.

البته مردانی در این سال‌ها در مسابقاتی مانند جام‌های تختی و یادگار امام، پیت‌لاسینسکی و جایزه بزرگ باکو روی تشک رفت، اما مسابقات جهانی کجا این تورنمنت‌ها کجا!!!

در هر حال او حالا این فرصت را دارد تا خودی نشان دهد و در دورانی که وزن اول مدعی جدی ندارد خود را در قامت یک مدعی ثابت کند.

البته در این راه دشوار حریفان سرسختی همچون کنیچیرو فومیتای ژاپنی که در انتخابی کشورش با غلبه بر شینوبو اوتا، نایب قهرمان المپیک ریو که حمید سوریان را شکست داده بود، بلیت حضور در مسابقات جهانی را اوکی کرده است را پیش رو دارد.

در این وزن که 34 نفر طبق آمار سایت اتحادیه جهانی اعلام آمادگی کرده‌اند فرنگی‌کاران کهنه‌کاری همانند ایوو آنگلوف بلغار، هیون وون چون از کره‌شمالی، استپان ماریانیان از روسیه و استیگ آندره برگ، نفر سوم المپیک ریو از نروژ حضور دارند که کار را برای رسیدن به سکو و مدال برای هر کشتی‌گیر سخت می‌کنند، اما مهرداد مردانی این فرصت را دارد تا از ناشناخته بودنش توسط حریفان نهایت بهره را ببرد و شگفتی‌ساز شود.

66 کیلوگرم: الیاسی در اندیشه پایان ناکامی‌ها

در وزن دوم هم محمدمراد الیاسی جوان گام به میدان می‌گذارد که برای رقبای جهانی ناشناخته است و باید در وزنی کشتی بگیرد که نفرات مطرحی مانند آرتم سورکوف، قهرمان اروپا از روسیه، داوور استفانک، نایب قهرمان اروپا از صربستان، سوسلان دائوروف، نفر سوم اروپا، ریو هان‌سو، نایب قهرمان جهان از کره‌جنوبی حضور دارند.

چندی پیش سورکوف با غلبه بر استفانک در فینال مسابقات قهرمانی اروپا به مدال طلا دست یافت تا خود را به عنوان مدعی جدی قهرمانی در این وزن معرفی کند.

الیاسی که سال گذشته در مسابقات جوانان جهان در فرانسه به عنوانی بهتر از پنجمی نرسید، این فرصت را پیش روی خود می بیند تا ناکامی سال قبل در فرانسه را این بار پای برج ایفل جبران کند تا پاریس به سرزمین آرزوهایش تبدیل شود.

ماتئوز برناتک، قهرمان زیر 23 سال 2016 اروپا از لهستان و علمت کبیسپایف، دارنده مدال برنز 2015 جهان در وزن 59 کیلوگرم که در این مسابقات تغییر وزن داده است از دیگر مدعیانی هستند که می‌توانند تهدید کننده الیاسی باشند.

الیاسی در حالی به عنوان نفر برتر مسابقات انتخابی وزن 66 کیلوگرم دست یافت که همراه با علی ارسلان و گرایی هر سه دارای یک شکست بودند و این الیاسی بود که جواز حضور در فینال را کسب کرد و با 2 پیروزی بی‌دردسر مقابل امین سوری صاحب دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی شد.

الیاسی اگر می‌خواهند روند ناکامی‌هایش در سال‌های اخیر را خاتمه دهد باید از تمام تجربیاتش در این مدت استفاده کند و توجهی به نام بزرگ حریفان نداشته باشد.

71 کیلوگرم: گرایی و مسیری درخشان پیش رو

محمدعلی گرایی بعد از کسب مدال طلای بازی‌های کشورهای اسلامی آنهم با غلبه بر حریفانی مانند چونایف و روسلان تساریف بسیار با انگیزه نشان می‌دهد. این کشتی‌گیر شیرازی به اذعان بسیاری از کارشناسان مسیری درخشان پیش رو دارد و آینده وزن 71 کیلوگرم متعلق به وی خواهد بود و حتی ممکن است در صورت تغییر وزن و صعود به 75 کیلوگرم حرف‌های زیادی نیز در وزن چهارم برای گفتن داشته باشد.

گرایی بعد از نایب قهرمانی آسیا در سال 2015 در وزن 66 کیلوگرم به یک وزن بالاتر صعود کرد و با غلبه بر حریفانی مانند رسول چونایف، کشتی‌گیر مطرح آذربایجانی و قهرمان 2015 جهان و نفر سوم المپیک ریو موفق به کسب مدال طلای بازی‌های کشورهای نیز اسلامی شد.

در این وزن 38 شرکت کننده اعلام آمادگی کرده‌اند که از همین چونایف می‌توان به عنوان مدعی اصلی یاد کرد. بالینت کورپاسی، قهرمان 2016 جهان از مجارستان به همراه فرانک استابلر قهرمان آلمانی وزن 66 کیلوگرم جهان از دیگر مدعیان این وزن هستند. البته نفراتی مانند شماگی بلوکوادزه، نفر سوم المپیک ریو از گرجستان و آدام کوراک، دارنده مدال برنز 2015 جهان از روسیه نیز می‌توانند زنگ خطری برای تمام حریفان باشند.

گرایی در محاصره مدعیان کار سختی خواهد داشت و اگر می‌خواهد نامی برای خود در بین بزرگان دست و پا کند حالا بهترین فرصت است تا با گرفتن زهر چشم از حریفان نامدار مسیر پیش رویش را هموارتر از قبل کند.

75 کیلوگرم: و حالا عبدولی...

سعید عبدولی حالا دیگر به عنوان با تجربه‌ترین فرنگی‌کار حاضر در این رقابت‌ها به نوعی کاپیتانی تیم را بر عهده خواهد داشت و عملکردش می‌تواند نقش بسزایی در نتایج سایر اعضا داشته باشد. سعید حالا که به اوج پختگی رسیده است این فرصت را دارد تا دومین مدال‌ جهانی‌اش را دشت کند.

اما در این مسیر از دو نکته نباید غافل شود؛ داوران در مسابقات اخیر نشان داده‌اند که حساسیت زیادی روی او دارند و همانطور که خودش بارها اعلام کرده و می داند پیش از هر چیز باید روی خودش مسلط باشد که در اینصورت توانایی غلبه بر هر حریفی را خواهد داشت. البته عبدولی در انتخابی پر حرف و حدیث و با انصراف پیام بویری، نفر برتر انتخابی تیم ملی صاحب دوبنده جهانی شد و باید نشان دهد لایق این اعتماد بوده است. البته از میزان آمادگی سعید اطلاعات دقیقی در دست نداریم، اما او نشان داده هیچ‌گاه دست از جنگندگی برنخواهد داشت.

شاید خبر خوش برای عبدولی این باشد که رومن ولاسوف، کشتی‌گیر نامدار روس‌ها و دارنده مدال‌های طلای المپیک لندن و ریو به یک وزن بالاتر (80 کیلوگرم) صعود کرده است. از سوی دیگر مارک مادسن، نایب قهرمان المپیک ریو از دانمارک نیز به 80 کیلوگرم رفته است تا دو نفر از حریفان اصلی او که در این سال‌ها مغلوب آنها شده است از گردونه خارج شوند تا سعید شانس بالایی برای رسیدن به دومین مدال جهانی‌اش داشته باشد؛ انتظاری که تا این لحظه و بعد از طلای 2011 استانبول 6 ساله است.

طبق آمار سایت اتحادیه جهانی کشتی 39 نفر برای این وزن اعلام آمادگی‌ کرده‌اند که شلوغ‌ترین وزن مسابقات خواهد بود. کیم هیون وو، قهرمان وزن 66 کیلوگرم المپیک لندن و نفر سوم وزن 75 کیلوگرم در المپیک ریو، طارق عبدالسلام، قهرمان 2017 اروپا از بلغارستان، آلکساندر چهرکین از روسیه، تاماش لورینچ، نایب قهرمان المپیک لندن از مجارستان در کنار عبدولی از مدعیان اصلی وزن 75 کیلوگرم خواهند بود.

البته با توجه به کوچ ولاسوف و مادسن، قهرمان و نایب قهرمان این وزن به دسته بالاتر هیون وو و عبدولی به عنوان نفرات سوم المپیک ریو شانس بیشتری از سایرین خواهند داشت که نباید این فرصت طلایی را به راحتی از دست بدهد.

80 کیلوگرم: قادریان در اندیشه جبران مافات

در وزن 80 کیلوگرم یوسف قادریان جوان که حالا به یکی از باتجربه‌های تیم تبدیل شده است به دنبال جبران ناکامی در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی در سال 2016 است تا صاحب دومین مدال جهانی‌اش شود. وی که در مسابقات جهانی 2015 لاس‌وگاس به مدال برنز دست یافته بود، عملکرد ناامید کننده در مسابقات جهانی سال 2016 داشت و با شکست در همان دور نخست از گردنه رقابت‌ها کنار رفت.

قادریان که با مصدومیت و کنار رفتن رقیب اصلی‌اش، رامین طاهری، کار سختی در مسابقات انتخابی نداشت و براحتی به دوبنده تیم ملی رسید، حالا این فرصت را دارد تا تعداد مدال‌های جهانی‌اش را 2 برابر کند؛ هر چند با حضور نفراتی مانند ولاسوف و مادسن که پیش از این توضیح داده شد و به وزن او آمده‌اند کار سختی خواهد داشت، اما باید نشان دهد که حاکم اصلی این وزن اوست و بقیه باید در اندیشه شکست دادن او باشند.

در این وزن 29 شرکت کننده حضور خواهند داشت که می‌توان از زورابی داتوناشویلی، قهرمان 2017 اروپا از گرجستان، آلکس کسیدیس از سوئیس، اصلان آتم، نایب قهرمان 2016 جهان از ترکیه در کنار ولاسوف و مادسن و البته یوسف قادریان به عنوان مدعیان اصلی نام برد.

85 کیلوگرم: نوری در محاصره مدعیان

در 85 کیلوگرم حسین نوری بعد از سال‌ها پشت خط ماندن اجازه خودنمایی پیدا کرده است و امیدوار است بتواند خود را در قامت یک مدعی جهانی معرفی کند تا ثابت کند در این سال‌ها به ناحق از حضور در مسابقات جهانی و المپیک محروم شده است.

او که همواره یکی از پاهای ثابت اردوهای تیم ملی و مسابقات انتخابی بود همواره به این موضوع انتقاد داشته که در این سال‌ها حق او نادیده گرفته شده است، اما این بار این فرصت طلایی را دارد تا ثابت کند حرفش بر حق بوده است.

نوری که چندی پیش در مسابقات قهرمانی آسیا موفق به کسب مدال طلا شده بود، در مسابقات انتخابی هم کار سختی نداشت و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

در این وزن 35 شرکت کننده اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توان از داویت چاکوتادزه، قهرمان روسی المپیک ریو به عنوان جدی‌ترین مدعی کسب عنوان قهرمانی نام بُرد. نوری در جام جهانی مغلوب این کشتی‌گیر شده بود. البته چاکوتادزه در مسابقات قهرمانی اروپا که چندی پیش برگزار شد با شکست در همان دور اول به عنوانی بهتر از یازدهمی نرسید.

در کنار چاکوتادزه نفراتی مانند ویکتور لورینچ، نفر پنجم المپیک ریو و دارنده 2 مدال برنز جهان از مجارستان که به تازگی قهرمان اروپا شده است، نیکولای بایراکوف، نفر سوم اروپا از بلغارستان، دنیس کودلا، نفر سوم المپیک ریو از آلمان و زکریاس برگ، قهرمان زیر 23 اروپا از سوئیس دیگر مدعیان جدی این وزن هستند که کار نوری را برای رسیدن به یکی از سکوهای سه گانه سخت‌ و سخت‌تر خواهد کرد.

98 کیلوگرم: صالحی‌زاده و آرزوهای قشنگ

در وزن 98 کیلوگرم سیدمصطفی صالحی‌زاده جوان و باانگیزه در حالی گام به میدان می‌گذارد که در مسابقات انتخابی با قدرت از سد تمام مدعیان گذشته بود و حالا بعد از مسابقات قهرمانی آسیا در اندیشه یک مدال خوشرنگ جهانی است.

صالحی‌زاده کار چندان سختی نسبت به سایر اوزان نخواهد داشت چرا که به غیر از یکی دو کشتی‌گیر سایر مدعیان در یک سطح هستند و اگر بتواند از سد رقبای هم سطح خود عبور کند کار سختی برای رسیدن به مدال جهانی نخواهد داشت.

در این وزن طبق اعلام اتحادیه جهانی 34 نفر اعلام آمادگی کرده‌اند که آرتور آلکسانیان، قهرمان المپیک ریو و نفر سوم المپیک لندن از مدعیان اصلی است، هر چند که این کشتی‌گیر ارمنی اخیرا در مسابقات قهرمانی اروپا مغلوب فلیکس بالداف نروژی که در نهایت به عنوان قهرمانی رسید، شد، اما این شکست باعث نمی‌شود تا از نام او به عنوان مدعی اصلی این وزن که در این سال‌ها همواره روی سکوی قهرمانی بوده است (2014، 2015 و 2016) به راحتی عبور کنیم هر چند گفته می‌شود مصدومیت او از ناحیه گردن آزارش می‌دهد.

در کنار آلکسانیان، فلیکس بالداف، پدیده 23 ساله نروژ که قهرمان اروپا شد که به نظر می‌رسد امسال حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت و حریفان کار سختی برای مقابله با او خواهند داشت و همچنین آلکساندر هاربوویک، بلاروس مدعی جدی این وزن باشند. روس‌ها نیز موسی اولویف، قهرمان جوانان جهان را معرفی کرده‌اند تا نشان دهند المپیک را هدف گرفته‌اند.

امید است صالحی‌زاده با ارائه کشتی‌های هجومی و روبه جلو یکی از مدال‌آوران ایران در مسابقات جهانی پاریس باشد.

130 کیلوگرم: همای سعادت روی شانه‌های قوره‌جیلی

و در نهایت در سنگین‌وزن شهاب قوره‌جیلی می‌خواهد ثابت کند مدال برنزش در مسابقات جوانان جهان در سال 2010 بی‌دلیل نبوده است هر چند که شاید به فراموشی سپرده شده باشد، اما این فرصت را دارد تا نشان دهد هنوز با وجود اینکه سال‌هاست از گردونه مدعیان خارج بود اما همچنان دست از تلاش برنداشت تا در نهایت به دوبنده تیم ملی رسید.

قوره جیلی بعد از سال 2010 تا امسال تقریبا در هیچ میدانی کشتی نگرفت تا نامش به فراموشی سپرده شود، اما از دست از تلاش برنداشت تا اینکه شانس به او رو کرد و با قهرمانی در انتخابی تیم ملی بلیت پاریس را اوکی کرد؛ هر چند که شورای فنی در انتخاب بود تردید داشت، اما ناآمادگی سایر مدعیان از جمله مهدی‌زاده اجازه نداد تا نامش نادیده گرفته شود.

در هر حال قوره‌جیلی چندی قبل موفق به کسب مدال برنز بازی‌های کشورهای اسلامی شد تا کمی برای حضور در مسابقات جهانی انگیزه بگیرد، هر چند اگر شاید میدان بیشتری می‌دید حالا با شرایط بهتری عازم مسابقات جهانی می‌شد.

با اعلام سایت اتحادیه جهانی کشتی 28 شرکت کننده برای حضور در مسابقات 130 کیلوگرم اعلام آمادگی کرده‌اند که بزرگترین غایب این وزن میجان لوپز، غول کوبایی و قهرمان المپیک‌های پکن، لندن و ریو باشد. کوبایی‌ها به جای لوپز، اسکار پینو، قهرمان پان‌امریکن را در ترکیب خود جای داده اند.

اما در غیاب لوپز، بدون شک مدعی اصلی قهرمانی در این وزن رضا کایالپ، نایب قهرمان ترکیه‌ای المپیک ریو خواهد بود. در کنار وی نفراتی مانند سرگئی سمینوف، برنده برنز المپیک ریو از روسیه و صباح شریعتی، فرنگی‌کار ایرانی‌الاصل آذربایجان و نفر سوم المپیک ریو و لیوان آرابولی از گرجستان دیگر مدعیان این وزن هستند.

در هر حال به نظر می‌رسد کشتی فرنگی کشورمان با توجه به تغییراتی که در ترکیب سایر تیم‌ها رخ داده است همچنان می‌تواند در جمع مدعیان اصلی باشد هر چند کسب مدال طلا در این رقابت‌ها بسیار سخت به نظر می‌رسد، اما دور از دسترس نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس