
ديگر آنکه مجلس ميتواند به وزرا راي اعتماد بدهد يا ندهد و آنان را استيضاح کند، ولي رئيسجمهور نميتواند يک نماينده مجلس را کنار بگذارد.
وي يادآور شد: در حالي که قبل از تجديد نظر در قانون اساسي رئيسجمهور تنظيمکننده روابط قواي سه گانه بود، پس از تجديد نظر اين حق به رهبري داده شد.
همچنين قبلا رئيسجمهور مکلف بود به مردم پاسخگو باشد، اما پس از اصلاح قانون اساسي وي موظف است که در مقابل رهبري و مجلس پاسخگو باشد؛ لذا موقعيت مجلس در قانون اساسي دو پله بالاتر از دوران امام(ره) رفته است و اينکه ايشان فرموده بودند، ”مجلس در راس امور است“ يک واقعيت است که نميتوان آن را ناديده گرفت.
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس با طرح اين سوال که اصولا طرح مسائلي از اين دست چه نفعي براي دولت دارد؟، تصريح کرد: به فرض که اين سخن رئيسجمهور را قبول کنيم، مگر قرار است چه تغييري رخ دهد؟ مجلس در راس امور است تا جلوي رسيدن رئيسجمهور به ديکتاتوري را بگيرد و اين قدرت را نيز دارد. بنابراين معني ندارد که کسي بخواهد جايگاه مجلس را نسبت به آنچه در بيان امام آمده است، تضعيف کند.
مصباحيمقدم با بيان اينکه اين نوع نگاه به مواضع امام توسط کساني کليد خورد که ايشان و رهنمودهايشان را قبول نداشتند و معتقد بودند که بحث ولايت فقيه هم تاريخ مصرف داشته است، گفت: اگر با بيانات امام اين گونه برخورد شود و براي آنها تاريخ مصرف تعيين کنيم، در اين نظام سنگ روي سنگ بند نميشود و ديگر نميتوان نظام را براساس رهنمودهاي معمار انقلاب اداره کرد و تداوم بخشيد.
نماينده تهران در مجلس در پاسخ به اينکه آيا عملکرد مجلس در بيان چنين موضعي از سوي رئيس جمهور موثر بوده است يا خير؟، اظهار داشت: البته عملکرد مجلس قابل نقد است. يکي از نقدها نيز همين راي به فوريت طرح نظارت بر مجلس است که نشاندهنده ضعف مجلس است. لذا اشکالي ندارد که از عملکرد مجلس انتقاد کنيم. زيرا قبلا نيز بعضي تصميمات را گرفته است که از روي ضعف بوده، اما در مجموع عملکرد خوب و قوي داشته است. البته معني وارد بودن نقد به مجلس اين نيست که در اظهار نظري جايگاه آن را تنزل دهيم. اين امر بر خلاف اصول انقلاب و رهنمودهاي امام و مقام معظم رهبري است.
وي يادآور شد: مقام معظم رهبري مجلس را طراح نرم افزار و دولت را داراي سخت افزار و به عبارت ديگر مجلس را ريلگذار و دولت را لوکوموتيو ران معرفي کرده است. مسلما ريل مهمتر از لوکوموتيو است و اين نرمافزار است که به سختافزار جهت ميدهد و زمينه استفاده از آن را فراهم ميکند.
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس تاکيد کرد: جايگاه مجلس با اين اظهارات خام، نسنجيده و نپخته تضعيف نميشود و به نفع رئيسجمهور نيست مجلسي که با رياستجمهوري و مديريت سياسي وزارت کشور او موافقت کرده است را مورد حمله قرار دهد. تصور ميکنم علت اين اظهارنظر احساس غرور بيجايي است که به رئيسجمهور دست داده است.
وي افزود: احمدينژاد منتخب ملت با 24.5 ميليون راي است. اما اين امر هرگز به معناي آن نيست که مردم او را براي قانونگذاري انتخاب کردند. بلکه وي براي امور اجرايي انتخاب شده و هر چقدر مقام رئيسجمهور بالا باشد وظيفهاي جز اين ندارد و نميتواند به مجلس تذکر دهد. ولي مجلس ميتواند به او تذکر دهد؛ همانگونه که بسياري از تذکرهاي نمايندگان خطاب به وي است و نشان ميدهد که جايگاه مجلس رفيع بوده و دولت نميتواند آن را مورد مناقشه قرار دهد.
عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز در پاسخ به اين سوال که آيا جايگاه مجلس را در ديدارهاي مستقيم احتمالي به احمدينژاد متذکر ميشويد يا خير؟، اظهار داشت: مسلما مستقيما و بطور حضوري اين گلايهها را مطرح ميکنيم و خواستار اصلاح مواضع وي ميشويم. در سخنرانيها، نطقها و مصاحبهها نيز نظر خود را در اين مورد بيان کرده و خواهيم کرد.