بررسی اخبار جعلی / قسمت یکم

قاچاق سلاح از ایران به روسیه، بازجو بودن وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و تعیین اعضای کابینه دولت با هماهنگی رهبری از جمله اخبار جعلی یا فیکی بودند که این هفته در رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی منتشر شدند.

سرویس جنگ نرم مشرق- نسل جدید ابزارهای ارتباطی با فراگیر شدن میان اکثر مردم جامعه توانسته تا اندازه‌ قابل توجهی جایگزین منابع اطلاع‌رسانی رسمی شود. شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام، توییتر و اینستاگرام به همان سرعتی که می‌تواند اخبار صحیح را به دست مخاطب برساند، «اخبار دروغ» یا «اخبار جعلی یا فیک» (fake news) را نیز به سرعت هر چه تمام‌تر دست به دست می‌کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که تکذیب اخبار جعلی دیگر به همان سرعت منتشر نمی‌گردد و بسیاری از مخاطبان بدون اطلاع از تکذیب این اخبار، دچار تحلیل غلط می‌شوند. مشرق به همین منظور در تلاش است تا برای شفاف‌سازی عرصه خبر، بتواند در حد توان مصادیق فیک نیوز یا اخبار جعلی را به مخاطبان معرفی کند.

*************************

خبر جعلی:

روزنامه آلمانی " دی ولت آم سانتونگ " ( Welt am Sonntag) خبر از قاچاق سلاح از ایران به روسیه از طریق خاک سوریه داد.

این روزنامه می‌نویسد: «ایران برای دور زدن نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، از طریق سوریه اقدام به قاچاق اسلحه به روسیه نموده است، برخی از این محموله ها سلاح های تهاجمی سنگین هستند. در ماه ژوئن هواپیماهایی از ایران ظاهرا دو بار در پایگاه هوایی سوریه در فرودگاه بین‌المللی باسل الاسد (حمامیه) به زمین می‌نشیند. این محموله سلاح، سپس توسط کامیون به بندر طرطوس سوریه در دریای مدیترانه فرستاده شدند. محموله فوق سرانجام با کشتی حمل و نقل روسیه "اسپارتا-۳" به نووروسییسک در روسیه ارسال می گردند».

این نشریه به عنوان شاهد، یک تصویر ماهواره‌ای از فرودگاه دمشق با آرم هواپیمای بوئینگ متعلق به ایران را منتشر کرده است.

تکذیب خبر:

دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه خبر قاچاق سلاح از ایران را تکذیب کرد و گفت: «خبرنگاران روزنامه Welt am Sonntag که در خصوص ارسال اسلحه از روسیه به ایران و از طریق سوریه نوشته‌اند، مشکل جدی در جغرافی دارند و نمی‌دانند ایران و روسیه کجای نقشه هستند. روسیه وظایف بین‌المللی را اجرا می‌کند از جمله در زمینه همکاری فن آوری نظامی؛ تمامی ارسال‌های تجهیزات نظامی برای صادرات همیشه به شدت با لیست تحریمی‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تطابق دارد».

منبع: https://ir.sputniknews.com/russia/۲۰۱۷۰۸۱۴۲۷۷۳۵۱۴/

*************************

خبر جعلی:

محمد جواد آذری جهرمی که به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات معرفی شده است، در زمان حضور در وزارت اطلاعات بازجو بوده است.

تکذیب خبر:

محمد جواد آذری جهرمی در مصاحبه‌ای در رابطه با زمان حضورش در وزارت اطلاعات اعلام کرد: «در سال ۸۴ در وزارت اطلاعات کارشناس حوزه فنی بودم؛ عنوان شفاف بنده هم در سال ۸۸ مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی در سازمان تنظیم مقررات بود. مجموعه فنی وزارت اطلاعات که من در آن مشغول به کار بودم یک مجموعه کاملاً مهندسی است و اتفاقاً بالاترین نگاه توسعه‌ای کشور در این مجموعه فنی دیده می‌شود. تکنولوژی‌هایی که در این وزارتخانه به کار برده شده به تازگی به صورت پایلوت درآمده تا در حوزه‌های تجاری مورد استفاده قرار بگیرد. وزارت اطلاعات مجموعه‌ای است که در لبه تکنولوژی حرکت می‌کند. اما اینکه مجموعه فنی وزارت اطلاعات کار سیاسی انجام می‌دهد یا کار دستگیری و سرکوب انجام می‌دهد حرف‌هایی کاملاً اشتباه است». 

منبع: http://ghalamnews.ir/fa/news/۸۵۹۷/

*************************

خبر جعلی:

حسن روحانی رئیس جمهور منتخب با هماهنگی مقام معظم رهبری اعضای کابینه را تعیین می‌کند.

تکذیب خبر:

حسن روحانی در جلسه دفاع  از وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس گفت: «شایعاتی مطرح شد مبنی بر این که فهرست وزیران با رهبر معظم انقلاب در میان گذاشته شده است؛ این شایعه درستی نبوده و آنچه در دولت دوازدهم عمل کردم عینا در دولت یازدهم نیز به آن عمل کردم».

منبع: http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۶۳۲۲۹۲

*************************

خبر جعلی:

عکسی از فرانسوا اولاند در فضای مجازی با این توضیح منتشر شد: «فرانسوا اولاند رییس جمهور سابق فرانسه در حال خرید لوازم خانه؛ رهبران سیاسی فرانسه بعد از دوره ریاست‌شان به یک شهروند عادی در جامعه تبدیل می شوند».

این شایعه به قدری قوی بود که حتی سایت‌های معتبر خبری هم آن را پوشش و تحلیل هم ارائه دادند.

تکذیب خبر:

عکس منتشر شده که فرانسوا اولاند را در حال خرید نشان می‌دهد، مربوط به بعد از اتمام ریاست جمهوری وی نیست. این عکس مربوط به جولای ۲۰۰۷ یعنی ۱۰ سال پیش است؛ اولاند در آن زمان عضو شورای مرکزی و دبیر اول حزب سوسیالیست فرانسه بود و در سفری که به یکی از شهرهای ساحلی مراکش رفته بود، در هنگام برگشت از خرید در یک فروشگاه توسط عکاسانی موسوم به پاپاراتزی، عکس وی گرفته می‌شود.

منبع: http://www.loeildelaphotographie.com/fr/۲۰۱۴/۰۳/۰۳/dans-les-archives-de/۲۴۳۴۵/m-le-magazine-du-monde-people-par-elsa-guilol-et-stephanie-marteau/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    5 3
    . بله شاید همه اینجوری نباشند مثلا وزیر ورزش هماهنگ نشه
  • خودش IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    2 2
    آريالا این خبرها رو ادامه بدین
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    5 3
    زیاد سخت نگیرید حقیقت اینه که همه این آدم ها که در کشور ما مسئولیت دارند اگر مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرند کلی کار خلاف و فساد اقتصادی و سیاسی ازشون پیدا می کنید
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
    2 3
    از این جمله ی "اینکه مجموعه فنی وزارت اطلاعات کار سیاسی انجام می‌دهد یا کار دستگیری و سرکوب انجام می‌دهد حرف‌هایی کاملاً اشتباه است». " نفهمیدید نباید اصولگرایان را پای میز آقای جهرمی ببرید ؟ اصلاح طلبان از بالا هماهنگ خواهند شد تا به او رای بدهند. شما زحمت نکشید که دیگر اصولگراها را برایش بیاورید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس