کد خبر 758892
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
ماه گرفتگی

مدیر انجمن نجوم اهواز از رصد ماه گرفتگی جزئی در آسمان ایران خبر داد و گفت: این رویداد را می توان از شامگاه دوشنبه شانزدهم مرداد ماه در سراسر ایران مشاهده کرد.

به گزارش مشرق، بعد از مدت زمان طولانی، انتظارها به سر رسید و ماه در حرکت مداری خود به دور زمین از درون بخشی از تمام سایه زمین عبور می کند تا ایرانیان شاهد ماه گرفتگی جزئی باشند.

این ماه گرفتگی در شامگاه روز  دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ روی می دهد و تمام ایران این گرفت جزئی را می‌توانند رصد کنند.

خسروجعفری زاده، کارشناس نجوم به خبرنگار مهر گفت: ماه گرفتگی جزئی ماه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶، از دوره ساروسی ۱۱۹ است. در این دوره ۸۲ گرفت ماه قرار دارد که این گرفت شماره ۶۱ است. کل مدت زمان این گرفت ۱ ساعت و ۵۵ دقیقه  است.

مدیر انجمن نجوم اهواز ادامه داد: گرفت جزئی با ورود ماه به نیم سایه زمین در ساعت ۲۰ و ۱۷ دقیقه و ۴۷ ثانیه آغاز می‌شود، ولی به دلیل نورانی بودن نیم سایه زمین دیدن آن به راحتی میسر نیست. با گذشت زمان ورود ماه به نیم سایه زمین، بخش‌های جنوبی ماه کمی تیره می‌شود و این روند تا زمان نزدیک شده به تمام سایه ادامه پیدا می کند.

وی افزود: در ساعت ۲۱ و ۵۲ دقیقه و ۱ ثانیه ماه وارد تمام سایه زمین می‌شود و در این زمان گرفت جزئی ماه آغاز شده است.

جعفری زاده خاطر نشان کرد: در این زمان به راحتی و با چشم غیر مسلح می‌توان ماه‌گرفتگی را رصد کرد. با ورود ماه به تمام سایه رفته رفته ماه تیره‌تر می‌شود و درصد بیشتری از ماه دچار گرفتگی می‌شود.

این کارشناس نجوم عنوان کرد: در ساعت ۲۲ و ۵۰ دقیقه و ۱۱ ثانیه بیشترین گرفتگی جزئی ماه با ۲۴.۶ درصد روی می‌دهد. در ادامه حرکت ماه در تمام سایه، رفته رفته ماه به پایان گرفت نزدیک می‌شود و بعد از این زمان درصد گرفت ماه نیز کاهش می یابد.

جعفری زاده ادامه داد: تا در ساعت ۲۳ و ۴۸ دقیقه و ۲۱ ثانیه لبه ماه آخرین تماس را با  تمام سایه زمین خواهد داشت  و گرفت جزئی ماه پایان می‌پذیرد؛ اما ماه همچنان در نیم سایه به حرکت خود ادامه می‌دهد و در ساعت ۱ و ۲۲ دقیقه و ۳۸ ثانیه ماه از نیم سایه نیز خارج می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس