احمد توکلی

وزن سنگین تهران در اقتصاد کشور، تعطیلی به بخش دولتی و به تهران بزرگ محدود نمی ماند ؛ بلکه بر کسب و کار در همه بخش ها و در سطح کشور تأثیر جدی میگذارد.

به گزارش مشرق؛ احمد توکلی در یادداشتی درباره هزینه‌ها و فواید تعطیلی روز شنبه به مناسبت مراسم تحلیف رییس جمهور نوشت:

۱. در اجرای اصل یکصدوبیست ویکم قانون اساسی، نامزد منتخب مردم در انتخابات ریاست جمهری، پس از تنفیذ حکم و نصب رهبری، در جلسه رسمی مجلس شورای اسلامی، با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان مراسم تحلیف را بجا می آورد. در این تحلیف یا سوگند خوردن رئیس جمهور منتخب عین متن اصل مذکور را قرائت میکند: 

« من به عنوان رئیس جمهور، در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران، به خداوند متعال سوگند یاد میکنم...» 

بعد مؤکدا به  انجام اموری و به پرهیز از دست یازیدن به امور دیگری متعهد میگردد. این مراسم تشریفات نیست و سوگند، سوگند شرعی و تعهدآور است.
بحمدالله تنفیذ دیروز صورت گرفت و فردا انشاءالله شاهد مراسم تحلیف خواهیم بود. 

۲. مجلس از سران ده ها کشور و چندین سازمان بین المللی برای حضور در مراسم تحلیف دعوت کرده است. دسته ای از دعوت شدگان اجابت کردند. در میان آنان ۸ رئیس جمهور ۱۹ رئیس مجلس و مقامات دیگر تا حد نماینده ای از مجلس یک کشور حضور دارند. جز دو سه استثناء، قاطع مهمانان از کشورهای کمتر تأثیرگذار در مناسبات بین المللی هستند. 

۳. دولت با عذر حفظ امنیت، سطح حفاظت را از حساس به حیاتی ارتقاء داده  و تمامی دستگاه های دولتی و بانک ها دولتی و خصوصی را در روز شنبه، فردا، تعطیل اعلام کرده است. 

۴. آیا حضور مقامات خارجی در مراسم تحلیف از نظر قانون الزامی در کار بود؟ پاسخ منفی است. الزام سیاسی نیز در کار نبوده است(مانند عمل متقابل). 

بنابر این تصمیم به دعوت از مهمانان خارجی، صلاح اندیشی مجلس و دولت بوده است.
  
۵. در اداره عقلانی کشور، هر تصمیم در بخش عمومی وقتی موجه است که روش هزینه-فایده اجتماعی با وزن دادن به هر فایده و هر هزینة اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... بکار گرفته شود و جمع فایده ها از مجموع هزینه ها بیشتر گردد و در عین حال کار واجب تری که با همان هزینه قابل انجام است بر زمین نماند. 
بدیهی است وزن وضریبی که به هر فایده یا هزینه ای داده میشود، از تصمیمی تا تصمیم دیگر متفاوت است.
 
۶. فایده اصلی دعوت از مقامات خارجی برای مراسم تحلیف، ابتدائا و بالذات سیاسی است که در چنین موقعیتی وقتی به دست می آید که قاطبه دعوت شدگان اجابت کنند و با ترکیبی مناسب، نشانی از اهمیت قائل شدن دیگران برای ایران باشد که موجب اقتدار بیشتر است. اگر این فایده حاصل شود و ظرفیت تبدیل آن به منافع اقتصادی وجود داشته باشد، فایده اقتصادی هم در پی خواهد آمد. 

۷. هزینه تصمیم به دعوت ابتدائا اقتصادی است و در فقدان بعضی شروط هزینه سیاسی هم دارد. 

هزینه اقتصادی از نظر مالی این اقلام را در بر میگیرد: 

هزینه پذیرایی از هیئت ها، هزینه حفاظت از مقامات مهمان. چون علی القاعده برای بازدید از نقاط دیدنی نیز برنامه ریزی میشود، هزینه سفر های داخلی با حفاظت پرخرج تر باید لحاظ شود. همین طور مبالغی که صرف خرید هدیه به مهمانان میگردد.


۸. هزینه بزرگتر و مهمتر هزینه تعطیلی یک روزه تهران است. گرچه ظاهرا دولت فقط دستگاه های دولتی و بنگاه های بخش عمومی را تعطیل اعلام کرده است، اما به دلیل

۱. تعطیلی بانکهای دولتی و خصوصی؛

۲. گستردگی دخالت دولت در امور اقتصادی، که کار بخش خصوصی بدون حضور دولت لنگ میشود 

و ۳. وزن سنگین تهران در اقتصاد کشور، تعطیلی به بخش دولتی و به تهران بزرگ محدود نمی ماند ؛ بلکه بر کسب و کار در همه بخش ها و در سطح کشور تأثیر جدی میگذارد. 

بعید میدانم این تأثیر از نیمی از تولید ملی نصف روز کامل کمتر باشد. 

بر اساس این برآورد سرانگشتی، میزان این هزینه قابل تخمین است. صندوق بین المللی پول تولید ملی ایران را در سال جاری، با روش برابری قدرت خرید(PPP)، ۱۵۴۰ میلیارد دلار برآورد کرده است (http://www.imf.org/external/datamapper/PPPGDP@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD/IRN)    

با این مقدمات، درآمدی که با تعطیلی شنبه تهران کسب نمیشود ۱/۲ (دو و یک دهم) میلیارددلار است (۳۶۵/۱۵۴۰*۵/۰) 
به قیمت امروز ارز در بازار تهران(هر دلار ۳۸۳۵ تومان) تعطیلی شنبه تهران حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان برای اقتصاد ملی و میلیاردها تومان برای خزانه دولت هزینه در بر دارد. 

۹. وضع دولت از نظر بدهی به نظام بانکی، نظام پیمانکاری، مردم، سازمان های عمومی غیردولتی مانند سازمان تأمین اجتماعی و کارکنان خودش بسار بالا رفته است: بدهی بخش دولتی به نظام بانکی یه ۲۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این قلم در ابتدای سال ۱۳۹۲ مبلغ ۹۱ هزار میلیارد تومان بود. یعنی در طول خدمت دولت یازدهم تقریبا دو و نیم برابر شده است. 

بدهی چند ده هزار میلیارد تومانی دولت پیشین به مردم، ناشی از فروش انواع اوراق قرضه در طول خدمت دولت یازدهم بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان اضافه شد(ارقام از نماگرهای اقتصای بانک مرکزی شماره های ۸۳ و۸۷ جدول صفحه ۱۸) بدهی به سازمان تأمین اجتماعی به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده (۶۰ هزار تا پایان دولت قبل و ۵۰ هزار در دولت یازدهم) از بدهی هنگفت دولت به پیمانکاران هنوز هزاران میلیارد تومان باقی است. به این ها مطالبات کارکنان دولت را نیز بیفزایید. 

کار به جایی رسیده است که به رغم تخصیص اعتبارات کلان به طرح تحول سلامت، به دلیل ماهیت این طرح الان بسیاری از بیمارستان های دولتی نه تنها به شرکت های پخش دارو بلکه به نانوایی و قصابی هم بدهکارند. 
در چنین وضعیتی از وضع اقتصادی کشور و خزانه دولت، آیا هزینه هایی که برای دعوت از مهمانان خارجی بر اقتصادملی و دولت تحمیل میشود، عقلایی است؟ 

۱۰.  در سال های اول دفاع مقدس که در خدمت مرحوم عسگراولادی وزیر بازرگانی وقت در دولت بودیم، ضرب المثلی را بکار میگرفت تا نشان دهد که در روابط خارجی پنهان ماندن برخی ضعف های داخلی ضروری است. 

آن ضرب المثل این بود: سفره پهن نکرده بوی مشک میدهد. فایده سیاسی این دعوت مشروح در بند ۶، مشروط به این شده بود که قاطبه مدعوین اجابت کنند به طوری که نشانه اهمیت ایران در جهان تلقی گردد و اقتدار ما را افزون سازد. در حالی که به شکلی که واقع میشود، این اثر را که ندارد هیچ، بلکه ممکن است نتیجه عکس از آن حادث گردد. در این صورت انجام نشدنش اولی بود. سفره پهن نکرده بوی مشک میدهد!

منبع: الف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • علیرضا IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    10 58
    من به روحانی رای ندادم اما شما هم دارید شورشو درمیارید تعطیلی شنبه به دلیل تهدیدات امنیتی بوده تازه دولت بین التعطیلین احمدی نژاد رو فراموش کردید؟
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
      42 2
      باشه تو به روحانی رای ندادی
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
      28 0
      آقا چرا شورشو در آورده شما که یادت هست همین آقایان سر ارتباط با کشور های آمریکای جنوبی که وزن سیاسیشون اصلا قابل مقایسه با این نانو کشور ها نبود چه بلبشویی راه می انداختن .حالا چی شده ....
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    40 2
    تو دهه شصت با اون وضع امنیتی!!!!ما تعطیلی روز تحلیف نداشتیم . با این کارا بجز اینکه فضای امنیتی کاذب در جامعه ایجاد می شود فایده دیگری ندارد یه تحلیف و چند تا مهمون خارجی که انقدر امنیتی کردن نداره تازه رئیس جمهور وقتی مجلس میره تو روازی معمول فضای امنیتی که ایجاد نمی کنن یا در نشست سران کشورهای اسلامی در تهران اینقدر فضا امنیتی و تعطیل نبود والا! نوبره دیگه این ! اینم یه رکورد دیگه در تاریخ نظامی اسلامی !!!1
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    54 3
    تاج گذاري روحاني با چه قيمتي براين براين مردم تحويل ميشود
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    4 43
    حالا مشرق تو از چی داری میسوزی نکنه کار اقتصادی میکنی
  • سید IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    43 2
    اخه کی امد؟کاش 4 تا ادم درست و حسابی می امد.رییس جمهور تانزانیا و زیمباوه و گینه بیساوو شدن شخصیت.اخه روحانی خودش در همین حده که 4 تا کشور جهان دهمی بیان تحلیفش.
    • IT ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
      37 1
      چقدر دولت نهم و دهم را برای ارتباط با این بندگان خدا مسخره میکردند یا برای سالن خالی سازمان ملل در حالی که وضع خودشان بمراتب بدتر است صندلیهای پر از خالی سازمان ملل زمان صحبت روحانی کاملا مشخصه
    • علی IT ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
      37 1
      چقدر دولت نهم و دهم را برای ارتباط با این بندگان خدا مسخره میکردند یا برای سالن خالی سازمان ملل در حالی که وضع خودشان بمراتب بدتر است صندلیهای پر از خالی سازمان ملل زمان صحبت روحانی کاملا مشخصه
    • جواد IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
      24 2
      درود بر غیرتت سید.
  • حسین IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    33 2
    مبارک روحانی باشد این هزینه از جیب ملت . باید فکری برای دوره های بعدی جهت کاهش و تحمیل هزینه سنگین این کار کرد بهترین کار خروج پایتخت از تهران هست
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    32 2
    علی برکت الله!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    3 22
    باتعطیلی‌جمعه‌وحتی‌پنج‌شنبه‌واینکه‌درهمه‌کارها‌مرخصی استحقاقی‌هم‌دارندمردم‌به‌راحتی‌ازچندروزتعطیلات‌استفاده می‌کنن‌وبه‌جایی‌برنمی‌خوره
  • مهرداد IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    28 1
    این یعنی اقتصاد مقاومتی. خشت اول چون نهاد معمار کج. بقیه اش رو خودتون می دونید.
  • ا IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    31 1
    خدا میدونه چه هزینه ی ملیاردی رو دست ملت گذاشته این دولت بی تدبیر
  • محمود IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    28 1
    نمیتونستن این کاروجمعه انجام بدن واین حرکت عظیم رو با هزینه کمتری برگزار کنن بالاخره انتخاب مجدد اقای روحانی اتفاق کمی نیست وتمام دنیاباید بدونن مردم ایران چه حرکتی زدن همه مردم جهان باید پیام علی برکت الله اقای روحانی روبشنون
  • دکتر گاوچرون از کومور GB ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    12 1
    آفرین. توکلی از انسان های نسبتا کاردرسته. کاملا موافقم. کشور ما از کومورم کم ارزش تره و دولت از کشورم کم ارزش تره و این مراسم مراسمیه که جز دو سه نفر (روحانی و اخوان) کسی در کشور ازش خوشحال نیست و بدبخت هایی هم که بهش رای دادند پشیمون هستن و اونها هم که پشیمون نیستن از سر ناچاری محض رای دادن
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    20 2
    از کل دنیا دعوت کردن تا خودشون رو مقبول نشون بدن، آشی که آقای لاریجانی و روحانی با همدیگه پختن بایدم ازش تعریف کنن، اما شاهنامه آخرش خوشه، با دست فرمون دولت اعتدالی 4 سال دیگه مردم هرچی نفرین بلدن نثار این 2 نفر میکنن، چاهی که واسه احمدی نژاد کنده بودن خودشونم با مغز میرن توش
  • پسر IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    14 2
    بیت المال پَر
  • zdfrewq IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    0 5
    به نظر بنده نگاه ایشان سیاسی تا اقتصادی است!!
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    10 1
    احتمالا آقای روحانی مراسم روز تحلیف رو با جشن تاج گذاری اشتباه گرفتن که با این همه هزینه بدون الزام قانونی این همه مهمان خارجی دعوت میکنن بعدشم یه روز کاری مردم رو با شرایط شدید امنیتی تعطیلی اعلام میکنن و این همه هزینه رو از بیت المال به مردم تحمیل میکنن آشیخ یه سوگند خوردن تو مجلس که این قدر خرج و هزینه لازم نداشت اونم تواین وضع بد اقتصادی اونم در اوج تحریم و گند برجام اونم زمانی که دولت ادعای اجرای اقتصاد مقاومتی داره دولتی که نکوست از تحلیفش پیداست
  • AE ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    16 1
    خدایا تو شاهد و ناظری! اسرافکاران برادران شیطانند. من بیش از یکساله که ده میلیون به دوستم بدهکارم
  • AE ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    12 2
    روحانی راهی را میرود که اکبر شاه هم نرفت! فکر بد نکنید. منظورم اکبر شاه گورکانیه ....
  • DE ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    9 1
    پر هزینه تر از جشنهای تاجگذاری شاه ملعون !!! فقط شهبانوش کمه !
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    10 1
    یاد جشن های 2500 ساله شاهنشاهی افتادم...
  • ماني IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    3 0
    تو اين 4 سال كل مملكت رو تعطيل كردن يه روز هم روش !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس