کد خبر 756085
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
پرچم پاکستان

این روزها عرصه سیاست پاکستان شاهد کشمکش‌ها و جنجال‌های فراوانی است که مهمترین آن نام حول این سوال می‌چرخد: «نخست‌وزیر آینده کیست؟»

 به گزارش مشرق، کلمه «پرایم مینستر» یا نخست‌وزیر این روزها بیشتر از هر واژه دیگری تیتر اول رسانه‌های پاکستانی است.

بدون شک قدرتی که بصورت اجرایی در دستان نخست‌وزیر می‌باشد  به مراتب بیشتر از رئیس‌جمهور این کشور است ولی حال که نخست‌وزیر پاکستان به جرم فساد اقتصادی و پول شویی عزل شده سوال اینجاست که گزینه محتمل برای نخست‌وزیری پاکستان چه کسانی هستند؟

برای پاسخ به این سوال باید به شیوه انتخاب نخست‌وزیر در پاکستان نگاهی بیندازیم:

انتخاب نخست‌وزیر در پاکستان برعهده پارلمان این کشور است و ۳۴۲ نفر عضو این مجلس که به نام ایوان زیرین نیز شناخته می‌شود با رای خود نخست‌وزیر را انتخاب می‌کنند.

بدیهی است هر حزبی که بتواند در انتخابات محلی و شهری بیشترین تعداد عضو را راهی پارلمان پاکستان کند پیروز انتخابات قلمداد خواهد شد.

در سال ۲۰۱۳حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف با اختصاص بیشترین درصد کرسی پارلمان به خود برنده انتخابات شد و بالطبع نواز شریف رهبر این حزب توانست فرصت منتخب شدن به عنوان نخست‌وزیر پاکستان را ییدا کند.

ولی حال که دادگاه عالی پاکستان او را به علت فساد اقتصادی عزل کرده است نخست‌وزیر آینده پاکستان چه کسی خواهد بود؟

این سوال دو بخش مختلف دارد؟ اول اینکه تا انتخابات سال ۲۰۱۸ که کمتر از یک سال تا آن فرصت باقی است چه کسی نخست‌وزیر می‌شود(یعنی یک دوره حدودا ۹ماهه).

دوم اینکه پیروز احتمالی انتخابات سال ۲۰۱۸ و نخست‌وزیر پنج سال آینده پاکستان کیست؟

این نکته ضروری را نیز باید به ذهن بسپاریم که تا کنون قدرت بین دو حزب بزرگ مسلم لیگ و حزب مردم دست به دست شده و این نخستین باری است که تحریک انصاف نیز به مدعیان اضافه شده است.

به نظر می‌‌رسد برای دوران کوتاه مدت فعلی فکر اینکه نخست‌وزیری خارج از حزب حاکم (مسلم لیگ شاخه نواز شریف) انتخاب شود را باید کنار بگذاریم زیرا اکثر اعضای پارلمان کماکان عضو این حزب هستند و به راحتی می‌توانند همانگونه که در سال ۲۰۱۳به نواز شریف رای دادند این بار نیز به نماینده حزب خود رای دهند.

حال سوال اینجاست که حزب مسلم لیگ پس از نواز شریف چه کسی را بعنوان نماینده تصدی این پست مهم انتخاب می‌کند؟

محتمل‌ترین گزینه های موجود «شهباز شریف» (برادر نواز شریف و سروزیر ایالت پنجاب) و همچنین « چوهدری نثار» (وزیر کشور با نفوذ پاکستان که اخیرا درگیری‌هایی با نواز شریف داشت) و به احتمال بسیار ضعیف تر «خرم دستگیر» (وزیر بازرگانی) هستند. که در این بین می توان با قاطعیت گفت «شهباز شریف» انتخاب نخست حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف است. این یعنی تا دو روز دیگر به احتمال فراوان باید او را نخست‌وزیر آینده پاکستان بدانیم.

از سویی دیگر حزب تحریک انصاف که موفق شده است پشت حزب حاکم را به زمین برساند نیز از سوی احزاب اپوزیسیون یک نماینده معرفی کرده است، این گزینه وزیر پیشین راه‌آهن پاکستان و همچنین دوست نزدیک عمران خان یعنی «شیخ رشید» می باشد که البته انتخاب او در این دور بسیار سخت به نظر می‌رسد.

و در نهایت حزب مردم که همیشه بزرگترین حزب پاکستان بوده و نام «بی نظیر بوتو» را یدک می‌کشد علیرغم اینکه نتوانست به عنوان بزگترین حزب اپوزیسیون اقدامی مناسب از خود ثبت کند ولی باز هم دارای طرفداران فراوانی است،  به نظر می رسد « اعتزاز احسن» (سناتور مشهور حزب مردم) یا خورشید شاه (رهبر فعلی احزاب اپوزیسیون در پارلمان) را بعنوان نامزدهای خود برای تصدی پست نخست‌وزیری انتخاب کند.

در هر حال این فقط برای یک دوره ۹ماهه خواهد بود. حال باید به سوال اصلی پاسخ دهیم که پیروز احتمالی انتخابات سال آینده چه کسی است؟

طبیعتا طبق روال دست به دست شدن قدرت در پاکستان باید منتظر یک نخست‌وزیر از حزب مردم این کشور باشیم ولی این بار کار به این سادگی نخواهد بود، چرا که عمران خان داعیه‌دار بزرگ میدان است وسیل خروج سیاستمداران حزب مردم و پناه آوردن آنان به «تحریک انصاف» نشان از احتمال موفقیت و توفیق فراوان عمران خان دارد.

قطع یقین یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های نخست‌وزیری آینده پاکستان شخص عمران خان است که ساقط شدن نوازشریف توسط او، مهمترین دلیل حمایت مردم از وی خواهد شد.

علاوه بر او باید منتظر حضور «بلاول بوتو زرداری» فرزند بی‌نظیر بوتو و آصف‌علی زردرای نیز باشیم، این جوان که بزرگ‌شده آمریکاست چندسالی است در صف نخست‌وزیری انتظار کشیده است و هرچند ظهور عمران خان زنگ خطری جدی برای او بوده ولی طبیعی است برای کسب این جایگاه مهم تلاش‌های فراوانی خواهد کرد.

در انتخابات سال آینده نمی‌توان روی حضور «مریم نواز» دختر نواز شریف و تصدی پست نخست‌وزیری توسط او حساب ویژه‌ای باز کرد زیرا اولا دوره حکومت مسلم لیگ تازه به پایان رسیده است و در ثانی او متهم به فساد مالی و همکاری با پدرش می‌باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس